29 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

İtalya, İngiltere aleyhinde cereyan uyandırmak İstiyormuş “ İngiliz silâhlanması yarıda bulunduğu bir sırada silâhları bırakma mevzuu bahsolamaz,, deniyor Vaşington 28 (A.A.) — İtalyan el- çisi Suvichin hariciye nezaretine yap- tığı ziyarete dair bura siyasi maha- filinde mevcud Kanasta göre, İtalya ile Almanya kendilerinin tahdidi tes- Mihsta hazır oldukları ve Avrupanın teskinine yegâne manlanın İngiliz silâhlanması odluğu fikrini Amerika- da uyandırmaya çalışıyorlar. Bu ziya- ret de işte bu cümledendir. Hariciye nezareti İtalya ve Alman- yanın bu tezi hakkında henüz hiçbir fikir izhar elmiş değildir. Norman Da- vis ise Londradan şu kati kanaatla dönmüştür ki, İngiliz silâhlanması ancak yanda bulunduğu bir sırada bir silâhsızlannıa konferansı mevzuu bahis olamaz. İtalyan gazetelerinin makaleleri Roma 28 (A.A ) — Mussolininin Ame- Tikan gazetelerine yaptığı beyanat ile 'bu beyanatın Amerikada uyandırdığı Akisler İtalyan matbuatında hararet- le mevzuu bahis edilmektedir. «Gior- male d'İtalias diyor ki: «Silâhların tahdidi için Roosevelte bir dünya konferansını toplaması sımnında yapılan davet çok mühim- dir, Hususile ki bu davet Italya gibi çok iyi silâhlanmış bir devlet tarafın- dan yapılmaktadır, Silâhlanma Roo- seveitin iltizam ettiği milletler arası teşriki mesal zihniyetine tamamile nd bir keyfiyettir. Mussolininin bu hattı hareketi medeni dünya için bir ihtardır ve bülün sulhü sevenler ta- rafından işidilmelidir. Valensiya hükümetinin beyaz kitabı büyük akisler yaptı Italyan gazeteleri bu kitabın neşrini kaba bir manevra addediyor Londra 28 (A.A) — Bütün gazete- ler bu sabah İspanyol beyaz Kitabı hakkında neşriyatta bulunmaktadır- Jar, “Talmes gazetesi münhasıran İtal- yan müdahalesinden bahsederek Al- manya hakkmda ne bir vesikadan ve ne de Alman kıtasının mevcudiyetin- den bahsetmemektedir. Daily telegraph, İtalyan mahfelle- rinde, bu kitabın faşist İtalyanın kuv- vet ve kudretine birdelil olarak te- lâkki edilmesini hayretle karşılıyor. Daliy Mat, İtalyan hükümetinin, kitabta mevcud ithamlara hiçbir su- refle cevab vermek niyetinde olmadı- ğını kaydederek diyor ki. İspanyada İtalyan gönüllüleri mevcud olduğunu dâima kabul ve fakat muntazam İtal- yan kıtaatınm bulunduğu iddiası red- dedilmektedir. kümetinin İspanyadaki İtalyan mü- ! dahslesi hakkında neşrettiği beyaz kitab bir manevra olarak telâkki edil- mekle, ve yegâne neticesinin Millet- ler cemiyeti için yeni bir darbe teşkil edeceği beyan olunmaktadır, «Gior- nale d'İtallaş diyor ki: «Bazı ecnebi talimatları ile faşist aleyhtarı propaganda yâpmak fikri bu kitabta açıkça gözüküyor. Bu ise kitabın kıymetini sıfıra İndirmekle- dir» Tribuna gazetesi de şöyle yazıyor: | «Kitab baştan başa kaba bir nugala- tadan ibarettir. Maarafih beyaz kitab, onu yazanların düşünesei her ne olur- sa olsun, İtalyan ırkının askefi me- ziyetlerinin bir methiyesidir. Çünkü en parlak askeri hareketlerin en ce- surane yapılmış taarruzların ekserisi bizim gönüllülerimizin eseri olduğu Roma 28 (A.A) — Valansiya hü- | yazılıdır» Fakir İpi gene bulunamadı! Mağarasına varan askerler mağarayı bomboş buldular Simla 28 (A.A.) — Veziristanda ha- rekât icra etmekte olan kıtaat, Arslo- ut mıntakasında, düşman kabilelerin reisi olan Fakir İpinin omağarasına varmışlardır. Malüm olduğu veçhile İpi, şimal « garb hududunda vukua gelen bütün kargaşalıkların muharriki idi. Ancak, mağara gene bomboş idi. Trabzon gümrük Başmüdürlüğü kaldırılıyor Ankara 28 (Akşam) — Gümrük ve inhisarlar vekâleti Trabzon gümrük baş direktörlüğü ile ithalât ve tran- sit gümrük direktörlüğünü ve dahili ihracat ve ticaret memurluğunu İ Hazirandan itibaren kaldırmağa ka- rar vermiştir. Trabzon gümrük işleri bir müdürlük tarafından idare edi- Teceklir; Nafın vekâleti hukuk müşavir muavinliği Kıymetli hukukçularımızdan İstan- bul barosundan - avukat Yusuf Ziya Meriçin bu defa Nafıa vekâleti hukuk müşavir muavinliğine tayin edildiği haber alınmıştır, Kendisine yeni va- zifesinde muvaffakıyetler dileriz. Kadıköyünde yangın Kadı ü Kuşdili caddesinde Bayan Halidenin 133 numaralı evinin üst katında karyola ile pencere arası- na konulan idare lâmbesının “parla- masından yangın çıkmış, yataklar ve pencere çerçevelerinin bir kısmı yan- B. Hodzanın mühim beyanatı İngiltere orta Avrupa işlerile alâkadar olmağa başladı Paris 28 — Halkçı cephenin gazetesi olan «le Soirs Çekosla- vakya başvekili B. Hodza ile Londra- da Fransız ve İngiliz devlet adamlari- le yaptığı müzakerelere dair bir mülâ- katta bulunmuştur. Hodza demiştir ki: <İngiltere ötedenberi menfi bir hat- tı hareket ittihaz etmisti, şimdi Lon- drada yeni bir zihniyetin hüküm sür- düğünü görmekle mesudum. Tuna havzasının Avrupa sulhu için mühim olduğu teslim edilmiye başlanmıştır. Eğer merkezi Avrupa blokunun kürül- masi yani bütün bu devletleri ihtiva eden bir ekonomik teşekkül vücuda getirilmesi istenirse, bütün Avrupa kıtası lehine olarak kuvvetli bir mü- vazene kurulmuş olur» Hodza, Avusturyanını müsait hattı hareketi ve Macar başvekilinin de son beyanatı nazarı itibara alınırsa Tuna memleketlerine aid ekonomik teşki- Mât işinin yakında büyük terakkiler göstereceğini söyledikten sönra şun- arı ilâve etmiştir. «Tuna meselesi Fransız - İngiliz teş- riki mesaisi sahasına girmiştir. ve bu #ki memleket bu işe heran artan birin- ci derecede bir ehemmiyet vermekte- dir. Şimdilik mevzuu bahis olan şey bir taraftan Avusturya ve Macaristan ve diğer taraftan < da Çekoslovakya, Yugoslayva, Romanya ve Bulgaristan arasında ekonomik bir teşriki meal hir siyasi B. Rüştü Arasın asamble' reisliği münasebetile Yunan gazeteleri çok dostane yazılar yazıyorlar Alina 28 (A.A) — Proia güzelesi yazıyor: Doktor Tevfik Rüştü Arasın millet- ler cemiyeti asamblesi başkanlığına seçilmesi asambilede temsil edilen devletler tarafından Türkiye hakkın- da gösterilen dostane bir harekettir ve bu hareket dost ve müttefik mem- leketin beynelmilel rolünü tebarüz et- tirmektedir. Bu harekelin manası, Cenevredeki mümessil kendi namzetliğini B. Rüş- tü Arasın namzetliği lehinde olarak geri almış olan Yunanistanda hassa- ten takdir edilmektedir. Yunanistan bu suretle Türkiye ile olan dostane teşriki messisi ve dış siyasaları ayni direktiflerin takibetmekte olan iki direktifleri (o takibetmekte olan iki müşterek temsil hakkına yeni bir de- lil göstermiştir. Radyolardan gümrük resmi alınmıyacak Kanuna bunâ dair bir madde eklendi Ankara 28 (Telefon) — Telsiz tel- graf ve radyo kanunu meclisin ruzna- mesine alınmıştır. Kanun encümen- lerde mühim tadiller görmüştür. Bu tadilât arasında radyolardan alınmak- ta yüzde yirmi gümrük resminin alın- maması hakında lâyihaya eklenen bir madde de vardır. Yeni kazalar Cenupta hududa yakın beş nahiye kaza oluyor Ankara 28 (A.A) — Mardin vilâye- | tinin Cizre kazasına bağlı Hozak na- hiyesi ile Serik kazasına bağlı Şam- | rah nahiyelerinin ihtiva ettiği erazl Diyarbekir - Mardin - Irak yollarının birleştiği mühim mıntakadır, Bu yerler, cenup hududumuza ya» kın olmaları dolayisile cenuptaki fira- rilerin şimale geçiş mıntakalarınını teşkil etmekte ve bu itibarla asayiş bakımından hususi bir ehemmiyet arzetmektedirler, Bu iki nahiye ile idari bakımdan çok mühim olan Tunçeli vilâyetinin Kalan ve Erzurumun Karayazı nahi- yelerinde yalnız birer nahiye müdürü ile karkol kumandanının bulunması gerek idare ve kerekse asayış ve İnzi- bat hususlarının Jâyikile teminine kâfi gelmemiektedir. Buralarda kuvvetli bir idare teşki- lâtı yapmak maksadile Hozak nahi- yesinde (İdil) Şamrahda (Mozıdg), (Kalan) Meliş de Çinar, Fareyazı na- hiyesinde merkezi Bayraktar olmak Üzere bu adla birer kaza teşkili hakkın- daki kanun lâyihası Meclisin ruzna- mesine alınmıştır, Ispanya sularında bir Italyan gemisi bombalandı Bombalardan altı Italyan zabiti öldü, birçokları da yaralandı Londra 29 — Ademi müdahale ko- mitesine gelen haberlere göre Palma civarında kontrol vazifesini görmek- te olan Barletta adlı İtalyan mua- vin gemisi, İspanya hükümeti tayya- releri tarafından bombalanmıştır. Ge- miye bir çok bombalar isabet etmiş- tir. Altı İtalyan zabiti ölmüş, kaptan da dahil olmak üzere daha bir çok zabitler yaralanmışlardır. Ademi mü- dahale komitesi kontrol vazifesini gö- rürlerken İtalyan zabitlerinin uğradı- ğı bu akıbetten mütevellid teessürle- Tini bildirmiştir. Berlin 24 ramışlardır, Bu becavüzler zararsı ve hâdisesiz atlatılmış ise bu Alman zabitlerinin soğukkanlılığı nelicesi- dir. İspanya sularında bulu Ak man filosu kumandanı, bu rin tekerrür etmemesi için V: hükümetine şiddetli bir iht dermiştir. Almanya kömür vererek iptidai madde almak istiyor B. Şahtın Pariste başladığı konuşmalar devam ediyor Paris 28 (A.A) — Doktor Şaht, Al- man ticaret odası tarafından dün ve- rilen ziyafette bir nutuk söylemiştir. Doktor Şaht nutkunda Almanyanın iktisadi vaziyeti hakkında izahat ve- rerek kömür müstesna olmak üzere rTacatımızın gittikçe büyüyen güç- Hikler karşısında kaldığını söylemek mecburiyetindeyim. İptidai madde- leri bizzat yapmak mecburiyetinde bile kaldık. Ve muhterilerimizin, tek- nikçilerimizi ve işçilerimizin zekâsı | sayesinde. buna muvaffak ta olduk. Son dört sene zarfında Almanya tarafından alınan bütün tedbirler, dünyanin halihazırdaki iktisadi vazi- yetine nazaran Alman milletinin ha- yatını temin etmek zaruretinden ileri gelmiştir. «Biz Fransaya kendisinde çok mik- tarda bulunan iptidai maddeler mu- kabilinde kömür satmağa hazırız. Ümid ederim ki Fransız - Alman gö- Gemberleyn kabinesi Resmen teşekkül ederek sadakat yeminini yaptı Londra 26 — Chamberlain kabi- nesi bugün vesmen teşekkül etmiş ve Birmingham sarayında krala ana- nevi sadakat yeminini yapmıştır. Eski Başvekil ldrd Baldwin daha öğ» leyin Downing Slereeldeki resmi ika- Milletler cemiyeti Dünkü toplantıda Ispanya işleri konuşuldu Cenevre 28 (A.A.) — Milletler ce miyeti konseyi İspanya işlerini müzâ- kereden sonra yarın umumi toplantıya arzedilmek üzere bir karar sureti üze“ rinde mutabık kalmıştır. Bu karar suretinde bilhassa İspan- yadaki ecnebilerin geri alınması yo» lunda sarfedilen gayretler tasvip olun- maktadır, Cenevre 28 (A.A.) — Fransa harici- ye nazırı B. Delbos, dün Cenevreden geçmekte bulunan Çin maliye nazırı doktor Kung ile akşam yemeğini ye- miştir. Delbös, bundan sonra küçük itilâf ve Balkan itildfı ve Sovyetler birliğine sistemi kurmaktır. Bittabi bu teşriki | mensup meselekdaşları şerefine bir ziyal im metgâhını terkederek Cheguerse git- «miştir, Baldvine kral tarafından Kont unvanı verilmiştir. Meksikada su basması Bir sed yıkıldı, 33 kişi öldü Meksiko 28 (A.A.) — Son zamanlar- da yağan şiddetli yağmurlar yüzün- den Meksiko hükümeti dahilinde Tal pujahua adındaki kasabada bir sed, suların tazyiki altında yıkılmıştır. Mu- azzam su kütleleri, halkın ekserisini tam uykuda iken yakalamıştır. — Ölenlerin miktarı $$ tahmin edil. mektedir. Bir çok ta yaralı vardır, Sovyet sefiri geldi © Ankaranın yeni Sovyet sefiri B. near m enik i nin tahakkuk ettirileceği ümidini rüşmeleri Alman endüstrisine Fran- sız müstemlekelerinde bulunan zen- gin stoklardan istifade etmek fırsa- tını verecektir.» Şaht, beynelmilel Paris sergisinin verdiği parlak ümidiere telmin ederek şu sözleri ilâve etmiştir; «Öyle zannediyorum ki, Fransa ser« giyi açmakla gösterdiği muvaffakıye- ti başka sahalarda da gösterecektir.» Fransız nazırının cevabı. Paris 28 (A.A.) — Alman ticaret odasının ziyafetinde Dr. Şahta cevab veren B. Spinasse, B. Şahtı beynelmi- lel mesai birliğinin müessiriyetin! ka- bul ve teslim etmiş olmasından dola- yı tebrik etmiştir. Hatib, Alman nazırna Fransanın Almanyaya karşı beslemekte olduğu bhüsnüniyet ve sempati hakkında te- minat vermiş ve Almanyanın içinde bulunduğu iktisadi müşkilâtı bütün memleketlerin derece derece hisset- mekte olduklarmı, ve bu babta yegâ- ne hal suretinin Avrupe. milletleri ara- sında hakiki bir fktisad camiası vü- cuda getirmek olacağını söylemiştir, 'B. Spinasse, böyle bir mesai bi har eylemi; Lokarno paktı Sovyet hükümeti verilen izahattan memnun olmadı Cenevre 28 (A.A.) — Milletler ce- miyeti konseyinde Locarno hakkım da verilen izahat bütün alâkadarl: tatmin edememiştir. Sovyetler birliği $ark meselesinin zikredilmemiş olma- sından dolayı hoşnutsuzluk göster- Belçika harielye nazırı Spaakın Belçikanın Milletler cemiyetine karşı olan taahhüdlerini tasrih ve Fransa ile İngilterenin izhar ettiği arzuya rağmen Milletler cemiyeti paktının 16 ncı maddesine Belçikanın sadık bulunduğunu beyan etmemiş olma- sından dolayı hayret edilmektedir. İngiliz mahafilinde ksydolunduğu- na göre artık garb pektı müzakere- Jerifti tesri etmek lâzımdır. İspanyol meselesine gelince, bunun konseyde müzakere edilmeden ademi müdahale komitesine havale edilme- si dahâ şimdiden takarrür etmiştir. Bakırköy Emrazı Akliye hastane- sine 300 yatak ilâve edilecek Bakırköydeki emrazı akliye hasta- nesinin ihtiyaca kâfi gelmediği gö rülerek mevcut 1900 yatak ededine 300 yatak deha gi karırlaştırıd. ma | sompo ui e