29 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

29 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

29 Mayıs 1937 AKŞAM Sahife 3 AKŞAMDAN AKŞAMA Türk sanat eserleri Türk Tarih Cemiyetinin bütün memleket münevverlerini pek yakım- dan alâkadar edecek kıymetli bir te #ebbüsü çok memnuniyet uyandırdı. Türk Tarih Cemiyetinin delâletile Dolmabahçe sarayında ağustos sonla- Tma doğru bir sergi açılacaktır. Bu Sergide yazma kitap ve minyatürler- en kakmacılığa, fildişi işleri, tezhib Eibi ince Türk sanat eserlerine varm- &iya kadar bir çok nefis parçalar teş- hir edilecektir. Maksadın yalnız teşhirden ibaret kalmadığını söylemeğe hacet görmü- yoruz. Çünkü ecdadımızın bu kabil Nefis masnuata verdikleri ehemmiye- te yakından şahid olmak ve o eserleri hayran hayran seyretmek istikbalde | de ayni şaheserleri yaratmak husu- Sunda bir müşevvik hizmetini görece- | ği şüphesizdir. Şimdiye kadar eski Türk sanat €serleri ötede beride kapalı bir halde durduğu için bunların heyeti mec- mua itibarile Türk kültürü ve sanati 9 hakkında haiz oldukları kıymet ve | #hemmiyeti hakkile takdir etmemiş bulunuyoruz. Şimdi Dolmabahçe sa- Tayında açılacak sergi eminiz ki bizi | harikalarla karşılaştıracak ve ayni Zamanda hepimizi derin derin düşün- meğe sevkedecektir. Türkler ötedenberi sanat eserlerine Yüksek bir kıymet vermişler, asil ve İnce bir zevk beslemişlerdir. Türk ta- rihinde bu yalnız yüksek bir sanatin hususi bir imtiyazı halinde kalmadı. Halkın yaşayış tarzı bile dünyanın Ve hayatın güzelliğini takdir etmiş, Zevk ve keyif ehli bir milletin varlığı. ha delâlet edecek izleri ihtiva eder. Yalnız, Osmanlı İmparatorluğunun İnhitat devirleri ile tanzimat hareke- tinin ilk acemilikleri arasında ne ya- Pacağını şaşırmış bir vaziyet alan milli arianelerde o eski yüksek sa- matkâr ruh ortadan kalktı, Evlerimi- Zin mimari tarzından başlıyarak ev €syalarımız hattâ yaşayış şekillerimiz. bile çirkin ve bayağı bir renk aldı. Es ki güzellik iyi anlaşılmamış, sahte Ve kalp bir alafranga modaya kurban Bitmiştir. Türk sanat hayatında hir yeniden doğmaya, . bir canlanmıya ihtiyaç Vardır. Bu ihtiyacın milli ruhtan ken- diliğinden fışkırmış bir halde vücud bulması için işle bu gibi sergiler bir muharrik ve münebbih hizmetini gö- Fürler. Bundan dolayıdır ki Dolma hahçe sarayında tertibi düşünülen Türk sanat eserleri sergisini heyırlı bir adını, müjdeci bir teşebbüs diye telâkki ediyoruz. Bu sergiyi tertib €decek zatların mevcut eserleri ilmi ve muntazam bir usul dairesinde tet- kik ve tasnif hususunda çok zahmet çekeceklerini | şüphesiz görüyoruz. Fakat ziyan yok, başlangıç biraz z0r Olsu hile-ilk eksiklerin yavaş yavaş tamamlanacağı muhakkaktır. Akşamcı Senfonik konser ' Şişli Halkevi musiki muallimi pro- fesör Mühendisyanın idaresinde 60 | Müşilik orkestra önümüzdeki pazar gü- Mü saat Il de Saray sinemasında senfonik konser verecektir, Orkesira heyetinde konservatuardan da “bir Şok sanatkârlar bulunmaktadır. | Merdivenden düşerek yaralandı Yeşilköyde İstasyon civarında dük- kün bulunan Simon dün dükkânını boyarken merdivenden dşerek yara» >. — Eskiden «dünyanın en geçimsiz Yeri neresi?» dedikleri saman sakla Balkanlar gelirdi bay Amca... Amerikalı pehlivan Bileciğe gidiyor İstanbuldaki maç gelecek pazara kaldı Şehrimize gelen Amerikalı bir gü reşçinin Türk pehlivanlarına meydan okuduğunu ve yarınki pazar günü maçlar yapılacağını yazmıştık. Bile- cikten alınan bir telgrafa göre Dinarlı Mehmed orada da bir mukavele imza lamıştır. Bunun için bu pazar orada güreşecektir, Amerikalı güreşçi Dinarlı ile mutla- güreşmek istediğinden yanındaki iki Bulgar pehlivan ile birlikte bugün Bileciğe gidecek ve Dinarlı ile orada karşılaşacaktır, Bulgar pehlivanlar» da Bilecikteki diğer Türk pehlivan- larla müsabakalar yapacaklardır, Amerikalının Bileciğe gitmesi mü- nasebetile bu pazar burada yapılması €yvclee kararlaştrılmış olan maçlar gelecek pazara tehir edilmiştir. Ilk mekteple Bugün talebeye karneleri verilecek İlk mekteplerde bugünden itibaren dersler kesilecektir, Bugün ilk mek- tep talebesine sene notu karneleri ve- zilecektir. Bu sene ilk mekteplerde bir rinci sınıftan iki sınıfa beş bin, ikinci sınıftan üçüncü sınıfa yed bin, üçün- cü sınıftan dördüncü sınıfa dört bin ve dördüncü sınıftan beşinci sınıfa ds beş bin çocuğun terfi edeceği anlaşıl- mıştır. Karnelerdeki notun derecesi bunu göstermektedir. Pazartesi günü beşinci sınıfın mezuniyet imlihanla- rma başlanacaktır. Bundan başka kız enstitülerinde, akşam kız sanat mekteplerinde, orta ve yüksek ticaret mekteplerinde da imtihanlara başlanacaktır. 'Hukuk fakültesi imtihanlarına da bügün başlanacaktır. Akay ve Şirketi Hayriyede me murlar için tenzilâtlı karneler Akay ve Şirketi Hayriye idareleri, memurlara bir kolaylık olmak üzere hazirandan itibaren ücretlerde yüzde elli tenzilât yapmağa karar vermiş- tir, Tenzilâtlı karneler memurlara da- gıtılacaktır. Biophysik ve Radiologie enstitüleri salı günü açılıyor İstanbul Üniversitesi “Tıb fakültesi- ne bağlı radiolojie ve biophysik ensti- tülerinin açılış töreni 1 haziran salı günü saat 16 da yapılacaktır. Bu tö- rende Kültür bakanı da bulunacak» tır. Kültür bakanı, Üniversite rektörü ve estitü direktörü profesör Dessauor tarfından nutuklar söylenecektir, Mearif vekli bugün geliyor 'Maarif vekili B, Saffet Arıkanın bu- gün şehrimize gelmesi “bekleniyor. Maarif vekili salı günü açılacak Radi- ölojie ve Blofizik enstitülerinin açılma merasiminde bulunduktan sonra li- Selerle orta mekteplerin senelik ders neticelerini tedkik edecek, Üniversite imtihanlarında hazır bulunacaktır, sw. Oralarda fırtınasız bir gün gep- tiği görülmezdi... ŞEHİR HABERLERİ Festival programı hazırlandı Bir ay gece ve gündüz muhtelif eğlenceler tertip ediliyor Şehrimizde bu sene yapılacak olan | festival programı dün kati şeklini al- mıştır, Bu seneki festival, bir ay de- vam edecektir. Verilen karara göre her cumartesi ve pazar göceleri şehrin muayyen yerleri, cümhuriyet bayra» mında olduğu gibi, tenvir edilecektir, Her çarşamba günü şehrin tarihi semtlerinden biri gezllecek ve ziyarete çilere malümat verilecektir. Festivale 31 temmuzda başlanacak» tır. Tesbit edilen program şudur: 31 temmuz cumartesi günü Suadi- ye, Büyükdere, Yörükali, Taksim bah- çesi ve Sarayburnunda birer balo ve- rilecek ve birer güzel seçilecektir. Ay- ni günde-akşam üstü Fatih, Beyazıd meydanlarda konserler verilecektir. Ağustos pazar; Beylerbeyi sarayın- da Garden parti yapılacak, bir gün ey- vel ayrılan beş güzel kız arasından festival kraliçesi seçilecektir. Ayni günde Bebekte kürek teşvik müsaba» kaları yapılacak, Sarayburnu, Şehre- mini ve Üsküdarda temsiller verile- cek, Dağtilık klübünde tenis müs bakası yapılacaklır. 3 ağustos Salı: Beyoğlunda garp musikisi konseri, 5 ağustos perşembe; Ayasofya hama» mında karikatür sergisi, Ayasofya, Bo- yazid, Fatihte meydan konserleri, 7 ağustos: Dağcılık klübünde tenis, Taksim stadında futbol maçları, Sar rayburnunda ve Tepebaşı bahçelerin» de temsil, 8 ağustos: Dağcılık klübünde te- nis, meydanlarda konser, Beyoğlun- da klâsik Türk musiki konseri, 10 ağuslos Ayasolyada . (Esnaf köşesi) meydan konserleri, 12 ağustos: Güzel sanatlar akademisinde tezhip, cild, yazı, resim sergileri açılacaktır, 13 ağustos: Tenis turnuası, İ4 ağus- tos: Tenis final maçı, Boğazda'yüzme müsabakası, meydan konserleri, Saray- Damlıyan musluk Üç ayda 90 kuruş fazla me Belediye sular idaresi, bazı binalar- 'dâ muslukların damladığını ve bu su retle #bonelerin fazla su parası ver- diğini görerek abonelerine üç ay- lık tediye fatoralarile berâber matbu bir varaka da dağıtmıştı. Bu varak da şöyle deniyor: «... Damlıyan bir musluktan üş ayda 6 metremükâb su skar. Bu mik- tar su için ödenecek para 90 ku- Tuştür. İçinden orta tazyikli su geçen bir borudaki yarım milmiterelik -bir de- likten üç ayda 28 metvemikâb ve iki milirnetrelik birdelikten-aynısild- dette 456 metremükâb su skar. Bu miktarların birincisinin bedeli 420 ku- ruş, ikincisi içn ödenecek para 6840 kuruştur, Sular idaresi vaziyeti bu suretle izah ettikten sonra abonelerine dnhili tesi- sakını sık sık gözden «geçirmelerini, bozuklukları tamir eltirmelerini tav- siye ediyor. ss. Gün geçmezdi kl, bir bomba püf lamasıni, bir tyen uçmasınl.,,. burnunda temsil, gece ikinci defa ola- râk Türk klâsik musikisi konseri, 15 ağustos: Bebek kürek teşvik müsaba- kası, yüzme mukavemet müsabakası, Dağcılık klühünde tenis finalinin 60- nu, Tepebaşı ve Saraybumunda tem» sil, meydanlârda konser, 17 ağustos; Meydan konserleri, 19 ağuslos: Meydan konserleri ve Tepe- başında temsil, 20 ağustos: Konser ve temsil, 21 ağustos: Bisiklet muka- vemet yarışı, Taksimde güreş müsa- bakası, meydan konserleri, temsil, gece Taksimde ziyafet, Balkan desti- valinin açılma merasimi. 22 ağustos; Sarayburnu bahçesinde Balkan festi- vali, Beyazıd - meydanından Taksim abidesine kadar Türk ve Balkan fes- tiyal heyetlerinin milli kıyafetlerile geçld resmi, Taksim stadında güreş, Çırpıcı çayırında orta oyunu, mey- dan konserleri, akşamı Tepebaşında temsil, 24 ağustos: Taksim stadında güreş ve meydan konserleri, 26 ağustos; Meydan konserleri, Taksimde Balkan festivali, 27 ağustos: Konserler, tem- siler, Kadıköy stadında Balkan iesti- vali, 28 ağustos: Atlama ve su topu konserleri, gecesi Beylerbeyi sarayın» da festival balosu, 29 ağustos: 'Tem- siller, konserler. Program bundan ibarettir. Bu prog- ram haricinde Romanyanın en büyük revüsü gelecektir. Bundan başka Şir- keti Hayriye ve Akay müşterek olarak mehtap #lemleri yapacaklardır. Dünkü toplantıda biri şehrin “ten- viri ve süslenmesi, diğeri şehrimize gelecek yabancıları karşılamak ve isaz etmek üzere iki tali komite teşek- kül etmiştir. Dünkü fırtına Bir sandal devrildi, için- dekiler kurtarıldılar Dün çıkan gün doğrusu fırtınası bütün gün devam etmiş ve vakit var kit şiddetlenmiştir. Denizin nisbeten sakin zamanlarında bile sandallar bir çok tehlike atlatmışlardır, Buna rağ- men bası kazalar olduğu zanneğili- yor. Dün akşama kadar yalnız bir de- niz kazası tesbit edilmiştir, Balat iskelesine mensup 3884 nu- Mmarali Abdullah Salih ve Sadıkın ider da yelken açmak yüzünden şiddetli rüzgârın tesirile devrilmiştir. Kazaz- deler polisler tarafından kurtarılmış- dardır, Kartal belediye reisliği Kartal belediye relsi B. Arif Erciş ile belediye muhasibi B. Hasan vazife- derinden isitla etmişlerdir. Belediye zeisliğine eski belediye reisi ve beleği- ye azasından B. Kemalin tayin edile- ceği muhakkak görülüyor. zel, en emniyetli havası Balkanlarda Maverayi Erden hükümdarı geliyor Hükümdar merasimle karşılanacak, akşam An- karaya hareket edecek Londrada taç giyme merasimine iş- tirak eden Mavrai Erden hükümdarı Emir Abdullahın yarınki ekspresle şehrimize geleceği resmen tahakkuk etmiştir. Emir Abdullahın merasimle karşi- Janması hükümetimizce kararlaştırıl dığından merasim programı Ankara» dan vilâyete tebliğ. edilmiştir. Bu progrrma göre Sirkeci istasyonu "Türk ve Mavrai Erden “bayraklarile süslenecek, istikbal merasiminde vali, vali ve belediye rels muavinleri, as- keri kumandanlar, hazır bulunacak, bir skeri Kıta ihtiram resmini ifa e- decektir, Muhterem misafirin emrine bir ot0- mebil tahsis edilecektir. Emir Abdul- Jaha, Sirkeci istasyonunda karşılan- dıktan sonra otomobille doğruca pe- Tapalas oteline misafir edilecek ve öğ- le yemeğini hususi surette olelde yi- yecektir. Bundan sonra şehrimizde gene hu- susi mahiyette olarak bir gezinti ya- pacak, akşam geç vakit Tophane rih- tımına gelerek hususi bir omotörle Haydarpaşaya geçecektir. Haydarpaşada istikbalinde olduğu gibi ayni resmi ve askeri merasimle teşyi “edilecektir. Emir “Abdullah eksprese bağlanan hususi bir vagon- la şehrimizden Ankaraya hareket ede- Türkiyeyi temsil edecek olan heyeti- miz bugün öğleden sonra Daçya var purile Köstenceye hareket edecektir. Heyetimiz Milli müdafaa vekâleti sıh- hiye dairesi reisi general Mazlumun riyasetinde general Avni, Gülhane duğu harpte ve sulhta yaralı ve has- taların mukayesevi iaşe ve beselnmo- leri mevzuu üzerinde tebliğatta bulu- nacaktır. Kongre on beş gün sürecek» tir. Kartal köylerinde tedkikler Kartal kazasını teftiş etmeğe başlı- yan Mülkiye başmüfettişi B. Nedim Nasmi, Kartal kaymakamı B. Bahir, hükümet doktoru B. Ali Riza ve jan- darma kumandanı B, Şefik ile kaza- nın bütün köylerine gitmişler, köyle- rin kalkınması için alınacak tedbirler B.A. — Evet, o kadar ki Bal-Kan is züne batıyorl... minin ikinci hecesi bile insanın gör