29 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

29 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

a ——X>AA,.". mmm Milletler cemiyetinde Milletler cemiyeti konseyi toplan- mağa başladıktan bir az sonra asamb- le de fevkalâde olarak toplandı. Bu foplantı Mületler cemiyetinin azası bulunan Afrikalı bir devletin büsbü- tün ortadan kalktığını dolayısile tes- bi etti ve ayni zamanda diğer bir Af- rika devletini arasına aldı. Bu suretle Miltetler cemiyetinin elli sekizi bulan azasının miktarı değişmemiştir. anın Japonyadan sonra en €3- takil bir devleti bulunan Habeş aratorluğu son hükümdar: Neca- i sie İtalyanların son zapt istilâ teşebbüsüne karşı büyilk s€- iğin yolunu tutacağı yerde ,ade Mületler cemiyeti. ne bel bağlamıştı. Bu müessese ecri tedbirlerden daha ileri gidemeyip Ha- şi, stilâ edilerek im- ilhak edilmesine mâni ola- hareketi ayni zamanda Mil- Son zamanlarda İngiliz gazetele- bir çok garib ilânlara tesadüf İnsan bunları okuyunca ina- namıyor. Acaba şaka mı? diye kendi kendine soruyor. İngiliz ciddiyetine ka-| ni olmuyanlar bu ilânların ciddi oldu- ğuna Insnamazlar. Suni kulaklar ve burunlar satılıyormuş. Burun- ızlar bunları taktıkları yeni icad edilen bir nevi zamkla yapıştırdıkları takdirde suni kulak ve burunlar ten rengi olduklarından | hiç balli olmuyormuş. Bunları rengi atmadan burunsuz insan ıksınız, Bir kere ini düşününüz. Bilhas- de harpte burun veya ku- ybedenlerin sayısı pek çoktur. İşte bir kimyager bunların | yardımına koşmuş ve suni ve kulak ve bumu icat etmiştir. Şimdi bu zavallılar eksik olan uzuvlarını artık sargı ile kapatmak o mecburiyetinde kalmıya- caklardır, Normal insanlar gibi geze- ceklerdir. İşte fennin insaniyete bir hediyesi daha, İmrozda Dereköyünde türkçe dersleri ietler cemiyetinin zâfin: ortaya çıkar- ds, biltün dünya politika vaziyetini alt üst etti, Bilhassa küçük devletler başlarının çarelerini başka yerlerde aramağa ko- yuldular. Eski Habeşistanın varlığına remiz olarak Haile Selaise'nin Mü- etler cemiyeti büyük meclisine mu- rahhaslar göndermesine mümanaat edilmiyordu. Bu defa İngütere Haile Selasie'ye asambleye o murahhaslar göndermemesini tavsiye etmiştir. Bu vaziyet karşısında Lehistan o murah- hasının açık olarak tarif ettiği veçhi- ie Habeşistan istiklâl meselesi kati olarak tasfiye edümiştir. Habeşistanın. Milletler cemiyelin- den son remzi alâkası kesmekle istik- löline büsbütün veda etmiştir. Mısır | ise bu müesseseye aza olarak kabul edil-| mesi ile istiklâlini tanıtmış oluyor. Feyzullah Kazan m Mektup rekordmeni Bazı meraklılar vardır, güzelelere hiç durmadan yazı yazmaktan kendi- lerini alamazlar, Bundan bir kaç gün evvel Londrada 77 yaşında ölen bir adam gazetelere 3000 mektup yaz- mıştır. Bu adam bir muharrir değil- di, fakat gazetelere yazmaktan zevk alırdı, Evvelâ ihmal edilen mezarlar hakkında yazmakla işe başlamış, fa- kat sonraları yeryüzünde her mevzu hakkında yazmıştır. Bu adamın yaz- dığı mektup adedi büyük olmakla beraber rekoru kıramamıştır. Rekor İngilterede Sussekste Burgess Hillde oturan seksen bir yaşlarında bir ihti- yardadır. Bu adam arz üzerinde bin bir köşede sayısız gazetelere 9000 den fazla mektup yazmış olduğunu söy- lemektedir. Bu iddiş iledir ki: — Ben dünyanın mektup rekorde- niyim. Herhalde ikinciden dört bin mektup ileride olmaklığım lâzımdır, İ diyor. Yabancılara arkadaş Yabancı bir diyara ayak baslınız, dil bilmezsiniz, yer bilmezsiniz, tanı- dığınız yoktur... Ne feci şeydir o hal, Bunu nazarı dikkate alan Avustu- ralyalılar, yurdlarına gelen yabancı- lar sıkılmasın diye bir klüp tesis et- tiler: «Misafirler klübü; . Avusturalyada bir şehre çıkan ve canı sıkılan seyyah hemen bu klübe baş vuracak. Kendisine derhal bir ka- dın arkadaş takdim edecekler... Akşam üslü beraber çay içmek için seyyah bu arkadaşa 50 frank verecek. Beraber yemek yiyip, tiyatroya be- raber gitmek için de arkadaş 150 frank alacak. Tabil masraflar seyyaha Çanakkale (Akşam) — İmroz ilçesi Dereköy Rum okulunda bu yıl açılan ulus dersanesine devam eden ve imtihan sonunda başarı gösfererek belgele- rini alanların sayısı 50 den çoktur. Yukarıki resim başarı gösteren köylü ba- yanlarla öğrelmenleri Arif Tunayı gösteriyor. KANSIZLIK : benlesizlik icin yeğine deva kanl ihya Ea ei ilini SIROP DESCHLENS, PARIS ——— AKŞAM Dİ E 400 kitap tercüme ettirilecek Bunlardan altmışının tercümesine başlandı Ünivrsiete talebesinin kitap ihtiya» cını karşılamak ve her fakülte tale- besine kendi branşında lüzumul olan eserleri türkçeden takib edebilmek imkânını vermek üzere Maarif vekâ- leti bir müddettenberi tetkikler yap- tırmaktadır. Bu lüzumlu kitaplar İs- İ tanbul Üniversitesinde mütehassıs İ bir heyet tarafından seçilmiş ve dört yüz kitaplık bir liste Maarif vekâleti- ne gönderilmiştir. Maarif vekâleti şimdilik bunlardan altmışının tercümesini muhtelif kim- selere havale etmiştir. Tercümesi bi- ten kitaplar derhal basılacak ve tale- benin istifadesine arzedilecektir. Diğer taraftan Maarif vekâleti 15- tılahlar meselesi üzerinde çalışmak- tadır. Şimdiye kadar riyaziye ve tabi- iye ıstılahları tamamen tesbit edi miştir. Önümüzdeki seneden itibaren tek kitap usulü tatbik edilerek bu 1$- talahlar ismim edilecektir. Umumi mağazalar Yeni şirket ilk mağazasını Mersinde açıyor Ankara 28 (AA) — Umumi ma- ğazalar Türk anonim şirketi umum müdürlüğüne İktisad vekâleti başmü- fettişlerinden B. Fahri tayin edilmişs tir, Şirketin ilk meclisi idaresi de şu zevattan terekküp etmektedir; Ticaret odaları adına Ankara tica- ret odast relsi B. Vehbi Koç, İş ban- kası genel direktörü B. Muammer, Zirat bankasından B. Süheyile Sumer banktan Halit, Emlâk ve eytam ban- kası idare meclisi azasından Mecsul, Türk ticaret bankası genel direktörü Sald, Osmanlı bankası Ankara merkez direktörü Garelli. Şirketin mürakipliklerine de Ziraat bankasından Kemal,İş bankası Mer- sin şubesi müdürü Saib seçilmiştir. Şirketin, Vekiller heyetinin tasdi- kine iktiran eden mukavelesine naza» ran sermayesi iki milyon liradır, Bu- nun 600,000 lirası ticaret odaları, 450,000 lirası Ziraat bankesi, 400,000 lirası İş bankası, 200,000 lirası Osman- lı bankası, 190,000 lirası Sümer bank, 100 bin lirası Emlâk ve Eytam ban- kası 100,000 lirası da Türk ticaret bankası tarafından temin edilmiştir. Şirüetin müddeti 50 sene olacaktır, Şirket alelumum antrepo muamele- leri eşyanın işlenmesi ve manipülâs- yonu, tarifelerin değiştirilmesi, eşya eksperliği, eşyanın tahmil, tahliye ve sevki ve alelumum umumi mağaza işleri ile uğraşacaktır. Mersinde açı- lacak ilk mağaza için hazırlıklara baş- lanmıştır. öldükten sonra dirilmenin aslı yokmuş İzmir (Akşam) — Karşıyakada ölen kitapçı B. Kadrinin mezarından Sesler duyulduğu ve mezarının açıl- dığı zaman hâlâ tenefüs etmekte olduğunun görüldüğü hakkmda bu- rada dönen rivayetleri bildirmiştim. Çeşidli şekiller gösteren şaylalar ve gazetelerin neşriyatı üzerine İzmir müddelumumiliği, B. Kadrinin meza- rını açtırmış ve cenazenin, nasıl gö- müldü ise kefenile ayni şekilde dur- makta olduğunu tespit etmiştir. Bu suretle B. Kadrinin öldükten sonra dirildiği hakındaki şayınların da ta- mamen asılsız olduğu anlaşılmıştır. Nakıl vasıtalarının muayeneleri Her sene haziranda yapılan vesaiti nakliye senelik muayeneleri için Da- imi encümende yeni bir talimat name hazırlandığını ve bu itibarle umumi muayenenin temmuzda yapı» lacağını yüzmuştık. Şimdiye kadar umumi senelik mu- yenelerde bulunmıyanlardan beş lira para cezası alınmakta idi. Mazeretini isbat edenlerin mazeretlerinin kabulü için keyfiyet, seyrüsefer başmemuru- nun takdirine bırakılmıştı. Haziran ayında bir çok otomobil sahibleri seyahatte bulundukların- dan muayeneye gelemiyorlardı. Bun- ların bu para cezasından kurtulmala- rı için talimatnameye mazeretlerini isbat edenlerden para cezası alınmı- yacağı hakında bir kayıt konulacak» tar, e Ankara Tıp fakültesi için hazırlık ilerliyor kurulacak Tıb fakültesi ile leyli Tıb talebe yurdunun tesis ve inşaatı için 8,5 milyon liraya kadar teahhüde gi- rişilmesine selâhiyet verilmesi hak- kında bir kanun lâyıhası hayırlan- mıştı. Lâyıha bugünlerde Meclis umumi heyetinde müzakere edilecek- tir, Evvelce de yazıldığı gibi Ankara Tıb fakültesi lise binasının bulundu- ğu yerde yapılacaktır. Buradaki era- zinin istimlâki ve yaptırılacak yeni lise binasının inşaatı için harcanacak parada (yarım miyon lira kadar) bu 8,5 milyon liraya dahildir. Demek oluyor ki Ankara Tıb fakültesi inşaat ve tesisatı tam sekiz milyon liraya mal olacaktır. Hühümetin esabı mücibe lâyıhasın- da uzun uzadıya izah edildiği üzere bugün memlekeimizde mevcud . sivil ve askeri doktorların sayısı 2900 ka» | dardır, Bu miktar nüfusumuza “nis bet edilirse her 5,500 kişiye bir doktor düştüğü görülür, Halbuki memleket sağlık işlerinin yolunda gidebilmesi için doktor sayısının en aşağı (2000) kişiye bir doktor isabet edecek bir haddı bulması zaruridir. Bu takdirde ise 8000 doktora ihtiyaç vardır. Nüfusumuz yıldan yıla arttığıda göz önünde tutulursa mümkün oldu- ğu kadar çok ve çabuk doktor yetiş- tirmek çarelerini aramanın nekadar büyük bir zaruret halini aldığı mey- dana çıkmış olur. İstanbul Tıb fakültesi profesörle rinden bir heyet tarafından verilen bir rapora göre İstanbul Tıb fakülte- sinin klinik ve laboratuvarları yılda üç yüzden fazla talebe almasına el verilşi değildir. Aksi takdirde tab tah- silinin temelini teşkil eden amel! müs marese ihmale uğrıyacağı gibi tedri- sat daha ziyade nazari bir hale düşe- cektir. Binaenaleyh memleketin dok- tor ihtiyacını temin için tek bir çare Meclis bugünlerde kanun lâyiha- sını müzakere: edecek Ankara 28 (Akşam) — Ankarada | kalır ki, o da yeni bir Tıb fakülesi te- sisidir. Bugün diğer medeni memleketlerde vasati olarak 2,900,000 nüfusa bir Tıb fakültesi düşmektedir. Halbuki bizde, bilindiği gibi, yalnız bir Tıb fa- kültesi vardır. Bütün bunlar, Ankarada bir Tıb fakültesinin tesisine teşebbüs etmekle hükümetin nekadar yerinde hareket ettiği ve Ankara Tıb fakültesinin kus rTulması ile büyük bir ihtiyacın karşi- lanmış olacağını gösterir, Ankara Tıp fakültesi yaptırılacak binalar Ankara Tıb fakültesi için yaptır» lacak binalarla bunlar için sarfedile- ceği tahmin edilen para miktarı da aşağıda gösterilmiştir; Bugün 400 yataklı olan Ankara Nümune hastanesinin 1000 yatağa çıkarılması İçin yapılacak yeni pavi- yonlar, polikliniğin ve bunların teo- hizatı: 3,300,000 , en az 1200 talebe için pansiyon binası ve techizatı: 1 milyon 800,000 lira, morfoloji enstitü- sü (anatomi enstitüsü ile, morg, filoloji, histoloji, anatomi patalo- ik ve fizyolojik tecrübe laboratuarları 750,000 tıbbi ilimler enstitüsü: (Ha- yati kimya, farmakoloji, farmakolo- vitami, o hıfzıssıhha, o bakteriyoloji, parazitoloji 900,000, Enstitüler techi- zalı: 700,000, merkez binası: 500,000 'Bu binalar, ilk safta talebe yurdu bulunmak üczere, beş yılda bitirile- cektir, Fakültenin profesörlerinin big kısımı hariçten getirilecektir. Anakara Nümuüne hastanesi ile merkez hıfzıssıhha müessesesine ge tirtilecek yabancı mütehassıslar ken- di şubelerinde profesör ünvanını taşt- yan âlimler olacağından bu mütehas» sısların ücretlerine dz bir artma yâ pılmak sureti ile fakülte tedrisatına memur edilmeleri de düşünülmekiş- dir. için Kontanjanın yerine kaim olacak yeni rejim Iktisad Vekili B. Celâl Bayar bunun esaslarını anlatıyor Kontenjan sisteminin kaldırılaca- ğını, bunun yerine kâim olacak yeni Tejim hakında haşılanan bir projenin Vekiller heyetine verilmek üzere ol- duğunu yazmıştık. Vekiller heyetinin tasdikinden geç- tikten sonrg tadbikine geçilecek olan: yeni rejimin ana prensibi gümrüğe verilen her malın memleketimize id- hal edilebilmesidir. Fakat bu vaziyet- te husulü muhtemel zararları karşi- lamak ve memleket menfaatini halel- dar etmemek için de bugünkü güm- rük tarifelerinde (bazı değişiklikler yapılacaktır. İktisad vekâletinde mütehassıslar- dan mürekkep bir komisyon tarafın- dan yapılan tedkikattan sonra muay- yen bazı maddelerin gümrük resmini biraz daha yükseltmek, diğer bir kış- mını indirmek ve milli istihsalin ko- rTunması bakımından icabında tedbir alacak hususi bir makanizma vücüda getirmek kararlaştırlmıştır. Yeni rejimin tatbikine başlandık- tan sonra «klering kalkıyor mu?» ve <her memleket kayıdsız, şartsız Tür- kiyeye istediği kadar mal sokabile- vab vererek demiştir ki; — Esas prensipimiz ticaret muva- zenesi ve malmizı alanın malını al- maktır. Bizim bugünkü ticaret muka- velesi politikamız bu kabil mukavele- lerde muayyen vaziyette memleketle- rin bize yüzde 20 ilâ yüzde 50 döviz vermelerini de icab ettirir, Halen Türkye idhalât ve ihracatının yuvar- lak hesab yüzde doksanı klering mu» kayelesile bağlı olduğumuz ketlerle yapılmaktadır. Bugün cari umumi idhal rejimine göre ister dövizce paylı, ister yüzde yüz esaslı klering veya benzerli anlaş- ması bulunsun, bu memleketler an- duğu memleketler. Bunlar kleringii memleketlere benzer şekilde idhal im- kânından istifade eder. 2 — Türkiyenin pasif olduğu, yanl bir çok mal aldığı halde ayni nisbet- ayni kıymetia alacakları mallar için bloke tutulur, Vekiller heyetince (tasvib edildi. ği takdirde meriyete girecek olan re jim, mevcud rejimin yukarıdaki ana yapısını bozmıyacaktır. Yani döviz payı verecek memleketler hududsuz ve her istediklerini melekete idhal edebilecekler, döviz vermiyen kleringli memleketler sadece mukavelelerine bağlı konvanisyonel listeler dahilinde mal idhal edecekler, aktif olduğumuz memleketler, döviz paylı kleringliler gibi mu&mele görerek, pasif olduğu- muz memleketler İse ancak muayyen bir liste dahilinde idhalât cek ve tediyede 1l unmaralı karar name hükmüne tabi olacaktır,