29 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

29 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

2 eya AY 1937 İm AKŞAM Baldwin istifasım verdi yeni kabineyi Chamerlain teşkil ediyor Gazeteler makalelerinde Baldvini çok hararetli suretteselâmlıyorlar Yeni Başvekil B. Chamberlainin hayati Maliye nazırı sıfatile gördüğü mühim işler Londru 28 (A.A) — B. Baldwin, Buckingham sarayına giderek krala İstifasını vermiştir. Kral, bu istifayı kabul ettikten sonra B. Baldwin'in tavsiyesi üzerine B, Chsmberlain'i ça- ğırtarak kendisini ksbiyeni teşkile Memur etmiştir. Yeni başvekilin hayatı Londra 28 (A.A.) — B. Chamber- Join, 1869 senesinde Birminghamda düryeya gelmiştir. Kendisi 20 nci asır Mmebadisinde muhafazakârların Tide- lerinden biri olan ve <Bütün ihtiyaç- Jarmı kendi vesait ve menabil ile te- . Mine kadir bir imparatorluk» ve bu İmparatorluk için rüchan esasına Müstenid bir gümrük sistemi lehin- deki mücadeleleri ile şöhret kuzanmış Mamdar devet adamlorından Joe Chamberiainin oğludur. B. Nevlile Chamberiain müteveffa Austen “Chamberlainin baba bir kar- deşi olup Birmingham ve sonra Kem- briçe, Brisbolda ve Oksfordda tahsil etmiş ve hukuk doktoru olmuştur. B. Chamberiain, harb esnasında is- Pirtolu içkiler ticareti merkezi kon- İrol meclisi âzasından bulunuyordu. 1915 ve 1918. senelerinde Birming- ham belediye reisi olmuştur. Yekdi- ğerini mülenkib posta, sıhhiye ve ma- liye nazırı olmuştur. B. Chamberlain, babasının anane- sine devam ederek büyük Britanya İmparatorluğu ecgası arasında tica- Tetin inkişafı lehinde kuvvetli bir Propaganda yapmıştır. Dahili siyesetle kendisi terakkiper. ver muhafazakâr tipidir. Bilhassa 1923 senesinden itibaren ve hususi inşaat yapanlarla mahalli Memurlara ufak fakat müessirbir Yazdım yapılmasına müteallik olan kanunu kabul ettirdiği sırada bütçe- de müvazene temini keygusile hare- ket eden itidslikâr bir gihniyete sa- hib olduğunu göstererek temayüz et- Miş ve B. Baldwin ile B. Makdeneld, bunun üzerine kendisini maliyesne- Yaretine getirmişlerdir. B. Neville Chamberlain, 1990 - 1931 de ittihadcı fırkanın reisi ve müte- Akiben B. Miskdonaldın milli kabine- Sinde tekrar maliye nazırı olmuştur, Kendisi, bu makamda bu ane kadar kalmıştır ve bu makamı, başvekâlete Eeçmek üzere terketdecektir. B. Chsmberlainde temaşal evza ve etvar görülmez, ancak siyaseti, ken- disinin birinci smıf bir devlet adamı ğunu ve merkezi Birmingham an ağır sanayiin muhafazakâr pren- bu bulunduğunu gös- Yeni Başvekil İstifa eden B. Chamberlain B. Baldwin mettüleri munzam bir resme tabi kı- yordu. Ynei Başvekil, baridane harekât ve etvarile iştihar-etmiştir, fakat kendi- nezaketine hayran olurlar.B, Cham- berlsin, sarahatle süz söyler kendisin- de düzgün söz söylemek isteyen ha- tiblerin sarfetmekte oldukları gayret- lere tesadüf edilmez. sai, müşkül olacaktır. Çünkü allâh- lanma siyasetine para yetiştirmek için halkın gözünden düşme iehilke- sine karşı koymak mecburiyetinde kalacaktır. Fakat siyasi cesareti, 1s- tikbal için bir fali hayırdır. B. Chamberiain, birçok eserler neş- retmiştir. Zamanımızda «Sulh, 1928, senelerin peşinde, 1935» bu meyanda dır, Gazetelerin mütalealari Londra 28 (A.A) — Muhtelif si- yasi akidelerin naşiri efkârı olan ga- zeteler, bu sabah umumiyetle Bald- winin hükümet relsliğinden ayrılma- sından tecssürle bahsetmektedirler, Bunlardan bazıları Başvekâlelin siyasetini her zaman İasvib etmemiş devlet adamına lâzım olan bütün me- ziyetleri haiz bulunduğunu ittifakla tasdik etmektedirler. Times diyor ki: «Baldwin, bizi zafer içinde ve halkın takdirini kazanmış olduğu halde terkediyor.» Daily Telegraph şöyle yazıyor: «Baldwin, bizi faşizm ile komünizm rejiminden birini tercih etmek mec- buriyetinde bırakmadı; Mornig post daşöyle diyor: «Bald- win, büyük bir sulh adamı idis Yeni başvekil işe başladı Londra 28 (A-A.) B. Neville Chamberlain, Başvekil olarak, Başve- kâlet dairesine gelmiştir. B. Baldvin kont oldu Londra 28 (A.A) — Kral tarafın dan tevcih edilen rütbe ve ünvanlar Bstesinde, bilhassa B. Baldwin kont ünvanı almıştır. Madam Baldwin, Britanya imparatorluğu büyük salih rütbesini almıştır. B. Walter Ruciman vikont olmuştur. B. Baldwine kontluk ve Madam Baldwine büyük salib rütbelerinin tevcihini bu sabah kınla, yeni Başve- B, Chamberlain, marhul eşya için himaye usulüne müstenid . tarifeler kabulü için büyük bir ısrar ile çalış- Muş ve bu suretle İngiltereyi ananevi Serbestii mübadele siyasetinden uzak- laştırmağa muvaffak olmuştur. B. Chamberlainin ismi 1931 de İn- Eiliz lirası kıymetinin indirilmesini takib etmiş olan mali saliha da bağlı kalacaktır. Varidat vergisi mikdarının arttril- ması, harb İstikrazlarının parlak bir Surette tahvili, bu maji icraat cümle- 8indendir, Bu tahvil ameliyesi, İngil- terenin mali tarihinde muvaffakiyet Ye başarılmış olan en mükemmel ameli- Yelerden biridir. Yüzde 3,5 faizli da- miştir. hatira) ölüm hediye etmişlerdir. tahvil edilmiş ve bu veçhile senede 52 Muhafazakâr parti grupu Milyon faiz tasarruf olunmuştur. toplanıyor B.“Chamberlainin msi siyasetine memleketin 1931 senesinden beri ik- tismd sahasında nail olduğu kalkın Mmanın naktai hareketi nazarile bakı- Yabilir. v Londra 28 (AA.) — Muhafazakâr fırkanın muhtelif parlamento grup- ları, B. Baldwine karşı bir minnet ve şükran takriri kabul etmek ve 'B.'Ne- ville Chamiberlaini parti reisi intihab in, cemen altı bütçe ni ın en cüretkâranesi 1937 bütçesi nkü bu bütçe, tes- İihet masarifine karsı konulmak üze. Ye sanayi sahasında elde edilen te- Halk B. Baldvini alkışladı Londra 28 (A.A) — Kral ile Bald. sine takarrüb edenler, sadeliğine ve | B, Chamberlainin sarfedeceği me- | olmakla beraber Baldwinin büyük bir / kil B. Neville Chamberlain tavsiye et- | Londra 28 (A.A.) — Eral ve Krali. | Cande şatosunda hazırlıklar Madam Warfield saçlarını permenant yaptırdı Madam War- field (Sabık ma- © dam Simpson) Saçlarını perme- nant yaptırmış. tar. Üç buçuk 'sa- at makine altın- da kalmış ve bu esnada berberi Antonio ile hiç durmadan gö- İ rüşmüştür. An- İ tonlo o madam İWarfieldi şimdi- ye kadar bu ka- İ dar neşeli ve gü- İ zel görmediğini söylemiştir. Ber- | ber müşterisini © şöyle tavsif et- mektedir: — Bnsali bu- 5458 | kadınlarla mu kayese “ediyo - rTum'da görüyo- rum ki, o bir melâikedir. Saç- ları gayet güzel- dir. Siyah, uzun ve ipek gibi yu- “bise. (İskarpin, muşak. Madam ©ldiven, şapka da Warfleldin göz. mavi olacaktır. leri mavidir. olmalıdır. Odası mavidir, elbiseleri ma- vidir. Çiçekleri mavi olmalıdır. Teni soluktur. Fakat pek az makyaj yapar. Daily Ehspres gazetesinin yazdığına, göre Dük de Vindsor 14 hazirands! İn- gilterede yapılacak asılzadeler toplan- usında bulunmağa davet edilmiş, far , kat bu davete icabetten kendisini af- fetmelerini rica etmiştir. Bu esnada! İ Dükün balayı seyahatinde olacağı söy- Wenmekeğdir. Sivas çimento fabrikası Yakında inşaata başlanacak Şark vilâyetlerimizde çimento fint- lerinin yüksekliği İktisad vekâletinin nazarı dikkatini celbetmiş ve bu hu- susta yaptırdığı tedkikat neticesinde pahalılığa nakliyat masraflarının faz- lalığının sebep olduğu anlaşılmıştır. Kamyon ve diğer vasıtalarla yapi- lan nakliyat orulardaki halkı çimen- todan istifade edemiyecek derecede Ti- atleri yükseltmiştir Bu sebeple İktisad vekâleti Sivasta bir çimento fabrikası kurmayı karar- laştırmıştır. Fabrikanın proje ve elüd- leri bitmiş olduğundan yakında fas- Myete geçilecektir. — anna win arasındaki mülâkat yarım saat sürmüştür. Neville Chamberlain, Bald- winin mufarakatinden birkaç dakika, sonra Buckingham sarayına gelmiş- tir. Chamberlain, Başvekil tayin edil- yeni kabineyi teşkil etmek için lâzım gelen tedbirleri alacağını söylemiştir. Baldwin, Downing Streete advet et- tiği zaman halk kendisini uzun uza” dıya alkışlamıştır. Baldwin. bugün Cheguerse giderek Londrada Caton Sguarede yeni yaptırdığı ev bitinciye kadar orada zevcesile “birlikte istira- hat edecektir. Bir müddet sonra Latil müddetini her zaman gibi zeveesile berüber Alı» les-bains'de geçirecektir, ka hitaben bir mutak ind emiyoa ğini bildirmiştir. Bunun içindir ki, her giydiği şey mavi | Dün Karadeniz vapurile İspanyada sefaretimize iltica cimiş olanları alan Kradeniz vapuru dün limanımıza gelmiştir. Vapurda 730 mülteci vardı. Fakat bunların hepsi İtalyada Sirsküza llmanına çıkmış- lardır. Dün gelen vapurda yalnız se- kiz yolcu vardı. Bunlarda Türk teba- ası idi, Yolcular Avram Mişon, karısı Sultana, kızları Ester veEliza, kız kar- deşi Sava, Avram Nağom Boheor, Leon Romano Salamon, bir de Mad- rid eiçimizin hizmetçisi Sadiyeden mürekkebtir. Vapur zaürettebatı #e- yahat hakkında şunları söylemişler- duk, Sık sık etrafımıza gülle ve bom- balar düşüyordu. Nihayet Valensiya limanına vardık. Madridden gelecek mültecileri bekle- meğe başladık. Burada birey kadar kaldık. 780 mülteci üç postada geldi. Bundan sonra hareket ettik. Yolda hükümetimizden bir emir al- dık. Kadınlar ve “askerlik çağında olmuyanlar İtalyaya çıkabileceklerdi. Vapur süvarisi bu gibilere tebligat yaptı. Fakat bütün mülleciler İtalya- ya çıkmak istiyorlardı. Bunların hep- Genç Yüksek Mühen- dis mektebi tale- besi, .B. Maisner ve diğer bazı pro- fesörlerile . birlikte Çetinkaya (o istas- yonuna gitmişler- dir. Genç mühendis nadzedleri oSıvas- Erzurum ve Malat- ya hatlarında de- vam eden demir yol ferşiyatını ve inşa mühendis namzed- lerinin tedkik seyahati Sivas - Erzurum hattındaki Tay ferşiyatını Köprü ve tünel inşaatını g. ve Bahiife 7 Karadeniz vapuru — | dün 8 yolcu ile seldi 730 Ispanyol mültecisi İtalyanın Siraküza limanına çıkmışlardır e si asilere taraftar kimselerdi ve ilk fırsatta İspanyaya gitmek istiyorlardı. 'Türkiye uzak olduğundan İtalyada kalmağı tercih ediyorlardı. Vapur Siçilyada Siraküza lmanı- na yaklaşınca bir çok mülteciler de- nize atılarak yüze yüze sahile çıktılar. İyi yüzme bilmiyenler, İtalyan polisi- nin mümanaatine rağmen, rıhtımda toplanan halkın da müzaheretile ka raya çıktılar. Bu suretle vapurda mülteci kalmadı. Bunların pasaport- ları vapurun süvarisindedir.» Dün gelenler İspanyada vaziyetin çok feci olduğunu söylüyrlar. Şehirler harab olmuş, bir çok yerler yanmış ve yıkılmıştır. Madridde mülteciler için büyük bir bina tutulmuş, bura- ye yi Me Dün ge- len musevi “aileleri İlay burada mültecilerle beraber kalmışlardır. Dün şehrimize gelenlerden Avram Mişon kendisile görüşen bir muharri- alem mi fini — İspanyada ticaretle meşgul- düm, Harb dolayısile buraya gelmek istiyordum. Türk sefarethanesine il- tica edenlere çok iyi bakıldı. Gerek sefir, gerek kansolos gece gündüz uğ- raştılar, Siçilya adasındaki hadise bizi çok müteessir etti» MA erişme ni kl