29 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

29 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

29 Mayıs 1997 Matürk kızı Sabiha Gökçene murassa kahramanlık madalyası verildi (Baş tarafı 1 inci sahifede) enerji ve kabiliyetini bütün parlak- lığı ile göstermeğe muvaffak olmuş- tur. Onu, bugün, hayatı istihkar ede- Tek erkek arkadaşlarının yanı başında | kahramanca vazife görmüş bir Türk kızı olarak selâmlamak saadetini du- yuyoruz. Gökçen, Türk kadınının vata- | nı göklerde korumak yolunda ne değer- li hizmetler görebileceğini isbat eden İlk Türk kadını olmuştur. O, bütün kızlarımız için eşsiz bir örnektir. İlk talebesi ve ilk baş muallimi olan Gökçen, Türk hava kurumu için bir şeref ve bir iftihardır. Böyle güzide bir Türk kızı yetiştiren Türk milleti de her zaman övünebilir Türk hava kurumunun madalya nizamnamesi hayatını istihkar ede- cek derecede fedakârlık gösteren uç- manlara madalya verilmesini kayde- der. Bunun, için hava ordusu kıtala- rından parlak notlar slan ve genel kurmay başkanı sayın mareşalin tak- dirlerini kazanan yiğit Gökçeni Türk hava kurumu murassa madalya ile taltife karar vermiştir. Bu madalyeyi ilk hava kahramanı Türk kadını olan Atatürk Kızı Gökçene vermek Türk hava kurumu için büyük bahtiyarlık- tır. Böyle kiymetli bir evlâda malik olduğumuz için ilk önce hepimizi, sonra da kahramanlığile milletin tak- dir ve sevgisini kazanmış olan Gökçe- ni tebrik ederiz. Fuad Bulcanın bu nutkuna karşı bayan Sabiha Gökçen şu cevabı yer- miştir: Sabiha Gökçenin cevabı Sayın büyüklerim, Bundan iki yıl önce Türkkuşu plâ- nörlerile uçmağa başladığım günü ha- yatımın önemli dönüm noktası sayı- yorum. Bu günün ve Koktebelde ge- çirdiğim öğrenme günlerinin kıymet- Mi hatıralarını asla unutamam. On- dan sonra Eskişehir askeri tayyare mektebinde Ye oradaki tayyare ala- yında beni teknik ve pratik olarak tayyarecilikte yetiştirmek için büyük himmet göstermiş ve göstermekte bu- lunan sayın öğretmenlerime ve ko- mutanlarıma olan derin minnetleri- mi burada söylemeği ödev bilirim. Son günlerde bazı askeri vazifelerin Masına benim de gönüllü asker olarak iştirakimi kabul etmek suretile bana değerli tecrübeler edinmek fırsatını bağışlıyan genel kurmay başkanı sa- yın mareşale olan şükranım pek bü- yüktür. Çünkü bugün huzurunuzda Türk hava kurumu sayın başkanı B. Fuad Buleanın hakkımdaki takdir ve taltif sözlerine ancak bana bağışlanmış olan son fırsat sayesinde nail olmuş bulu- nuyorum. Büyük milletimize canla, başal, ölümü hiçe sayarak çalışabil mek, kabiliyetini yükseltmek için Cum- huriyet hükümetimizin bana olduğu gibi bütün Türk kadınlığına, bu yön- de yetişmek Ye çalışmak firsâtlarını hazırlamasını gönülden niyaz ederim. B. Bulcanm beni öven sözlerine karşı ve göğsümü kabartan bu kıy- Meti yüksek hava kurumu madalya- sile taltifimden dolayı duyduklarımı söylemeğe heyecanım manidir. Hakkımda gösterilmiş olan lütuf ve nezakete teşekkür ederken beni ha- vacılığa başlatmış olan hava kurumu- na yapacağımı vadettiğim ödevleri ye- İ sonra Sabiha Gökçenin kazandığı | hadise miünasebetile alkışlar arasında İ ve burada vesikaları okunan muvaf- | Yetişmesi tarzını ve hareketlerini gös- rine getireceğimi diğer yönden var tır, tanımın müdafaası yolunda her an ölüm nedir hatırlamaksızin gsker tay- yareci olarak hizmete koşacağımı bil- dirmekle mutluyum.» Kahraman kadın tayyarecimizin nutku alkışlarla karşılandı. Bundan muvaffakıyetleri gösteren resmi vesi- klar okundu. Toplantıda hazır bulu- nan başvekil İsmet İnönü bu şerefli şu nutku söyledi: Başvekilin nutku «Yüksek cemiyetin duygularına ter- cüman olarak Sabiha Gökçeni bugün kazandığı çok kıymetli madalyadan fakıyetlerinden dolayı tebrik ederim teren vesikalar yüksek heyetinizin de dikkatinden kaçmamıştır ki ciddi- | dir. Bunların her birinde “dikkatli Amirlerine sert bir surette takib ettik- | leri meslek inzibatını hiç tereddüt edil-| “ meden tatbik edildiğini ve keudisin- | den şeref meydanında ve havanın güç şartları. içinde en çetin vazifeden is- | tendiğini görüyoruz. Sabiha Gökçe- nin yüzünde yabancı olmadığımız bu | zor mesleğin bütün sert imtihanları- | nı muvaffakıyetle geçirmekte olduğu- | nu biraz evvel dinlediğimiz bu vesika- | larla huzurunuzda da isbat etmiş olu- yor. Bu madalyayı memnuniyet ve İfti- harla verdik. Onu iftiharla bütün va- tandaşlar ve bütün dünya önünde göğsünü gererek taşımakta haklıdır. Türk hava kurumu memlekette kahraman tayyareciler yetiştirecek isabetli bir siyaset takib ettiğini gös- | termiş olduğundan övünebilir. Şabi- | ha Gökçen Türk kızlarından ilk kah- | raman tayyareci olarak memleket kar- şısında mevcudiyet göstermiştir ve bunun için de kendisini tebrik edib selâmlamak bahtiyarlıktır. Türkkuşu bilhassa havacılığa karşı slâkayı ve tayyareciliğe hevesi arttırmak için te- sis olunmuş bir teşkilâttır ki şimdiye kadar bize birçok güzide gençler ye- tiştirmiştir. Fakat ihtiyaç çok daha fazla buna lüzum gösteriyor. Bugünkü müdafaa mevzuu ve silâhlarının en müessirlerinden sayılan hava silâhın- da bir milletin kudretli olması kurtul- manın maksad ve gayesi için esaslı | şartlardandır. Bir memleket havasın- | dan emin olmak istiyorsa mutlaka o memleket vatandaşlarının gençlikten itibaren havayı severek canlarını teh- Ukeye koyacak şekilde çalışmaları 1â- zımdır. Sabiha Gökçen buna muvaf- fakıyetli bir misaldir. Havanın yalnız sakin kısımlarında değil tehlikeli gö- | rülen engin sahaları içinde kahraman-! ca dolaşmak mümkün olduğunu isbat edecek şerefli vesikalar kazanmıştır. Ümid ederim ki bütün memlekette tayyareci olmak istiyenler çetin va- zife günlerinde en sert imtihanları muvaffakıyetle geçerek kıymetli vesi- Kalar toplamağa muvaffak olacaklar- dır. Bütün bu sözlerimi kahraman kızı- muz Sabiha Gökçenin havalarımızda birçok kahraman Türk kızı yetiştir. mek için iyi bir teşvik misali olarak telâkki edilmesi temennisile bitiriyo- rum.» Başvekil nutkundan sonra ilk Türk kadın tayyarecisine murassa madal- yeyi sürekli alkışlar arasında takmış- Zin — Uşak (Akşam) — Uşak Halkevinde Yunus Emre ihtifali yapılmış, hisik ş.rinin güzide şiirleri okunmuş, alkışlanmıştır, Resmimiz bu ihtifalde bulu- nan halkı gösteriyor. AKŞAM Okuyucularımız 5 —— Bize ne bildiriyor? ——— — m —— ——— Pazar yerlerindeki perişanlık Okuyucularımızdan diş tabibi B. Artin Çamçikden bir mektup aldık. Bir semtin vaziyetine temas eden bu mektubu dikkste şayan gördük. Oku- yucumuz hulâsaten diyor ki «Her semtin bir pazar yeri olduğu halde, Çarşıkapıda Makasçılar caddesinde her gün pazar kurulmaktadır ve bü- tün caddeler bu pazarla işgal edildi- inden buralardaki dükkânlara gi- rip çıkmak kabil olamıyor. Pazar, ge- çen seneye kadar bir belediye memu- Tunun nezareti altında kışın saat 4 de, yann saat 5'de kurulur ve her dükkân önünde bir geçit bırakfırdı Bu sene belediye memuru hiç gö- rülmediğinden bütün seyyar esnaf saat 25 da sergilerini kuruyorlar. Bu saatten sonra da arkadaki dük- kânlara girilip alış veriş etmenin im- kânı bulunmuyor.» Okuyucumuz, bundan sonra bura» daki manzaranın perişanlığını tasvir ediyor. o Okuyucumuz, burada bir elğercinin pis dolabile sahayı işgal ettiğini, bir binanın mermer basa mağını kütük yerine kullanarak bal- ta ile hayvan başı kırdığını, sahanın tavuk kafesleri, sebze küfeleri, pey- nir tenekeleri ile doldurulduğunu, bir satıcının merkebini bağlıyarak kendisinin ayrıca satışla meşgul ol- duğunu misal olarak gösterdikten sonra bu pazarin saat beşten sonra kurulmasını temenni ediyor. Akşam Bu mektup üzerine tahkikat ve biz- zat mahallinde tedkikat yaptık: Çar- şıkapısı, İsanbulun en kalabalık ve merkezi bir yeri olduğu için - İstanbu- Jun diğer semtlerine kıyas edilmedi- İ ginden - burada her gün pazar kurul ması zaruridir. Bunun için de alınmış bir karar vardır. Bu itibarla pazarın haftada muayyen bir güne inhisar et- tirilmesi - halkın ihtiyacı bakımın- dan - kabil görülmüyor. Ancak okuyucumuzun pazar kuru- lan sahadaki perişanlık etrafında verdiği tafsilât, bizim de gördükleri mize uymaktadır. Hakikaten burası çok işlek bir yer olduğu için bu su- reile sokağın işgal edilmesi, gelip geçenleri çok rahatsız ediyor. Pazarın perişan manzarası, satılan şeylerde kâfi derecede sıhhi şartlara ve temiz- liğe riayet edilmemesindeki mahzur da gözönüne almırsa, belediyenin bu- na bir çare bulması lâzımdır. Bu vesile ile şunu da ilâve edelim ki pazarlar, ucuz erzak temin etmek istiyen halk için çok faideli olmakla beraber, gerek temizlik, gerek inti- zam itibarile çok ihmal edilmiş vazi- yettedirler, Belediyenin pazar yerle- rini tanzim edecek tedbir alması çok lüzumlu ve zaruridir. r.. İstanbul ithalât gümrüğü muhase- be servisinde maaş, masraf şefi B. Şevket Vural'a Elektrik şirketinin aldığını mev- zuu bahsettiğiniz paralar hakkında henüz resmi bir karar yoktur. Bu po- raların hukuki vaziyeti hakkında tet- kikat yapıldığını tahkikat metice- sinde öğrendik. Yapılan tetkikata da- ir müsbet netice alınca bu mevzular etrafında neşriyat yapacağız. ... Ortaköydeki taksiler «Ortaköyde bir okuyucunuz» İmza- sile bir mektup aldık, Okuyucumuz, köyün en işlek yeri olan iske sokağı- nın taksi otomobilleri tarafından dol- durulduğundan ve burenm bir açık kahve haline geldiğinden şikâyet edi- yorlar, 'Taksi durak yerleri belediyece tes- bit edilmiştir. Bu yerler, yollarda ge- lip geçmeği işgal etmiyecek surette intihab edilmişlerdir. Binaenaleyh Ortaköydeki iskele sokağının da bu suretle işgal edilmesi doğru değildir. Okuyucumuzun temennisi dairesinde alâkadarların nazarı dikkatini celbe- deriz. Pencereden düşen su şisesile yaralandı Hafize isminde bir kız, dün Sultan- Ahmed civarından geçmekte iken bir evin penceresinden başına bir su şi- tanesine kaldırmıştır, Sahife Bütç müzakeresi (Baş tarafı 1 inci sahifede) l İ Orta Anadoluyu sanayileştirmek B. Celâl Bayar, orta Anadoluda hal- ka faydalı olmak gayesile yer yer bü- yük sanayi kurulacağını söliyerek de- diki; — Memlekette bu suretle mütevâ- gin bir refah, bir seviye ekonomi inki- şafı temin etmek istiyoruz. (Surekli alkışisr ve bravo sesleri) Bundan sonra fiat mürakabesine temas eden B. Celâl Bayar, bu işin pe şinde yürüneceğini ve takib edileceğ ni bildirdi ve kontenjanın kaldırıla- | cağı bahsına geçere deği ki: Kontenjanın kalkması İcra vekilleri heyeti kararile kon- tenjanı kaldracağımızı söylemiştim. Bittabi hükümetin umumi politikası- na tabi olan bu işlerde İcra vek heyeti kararı bir zarurettir. Fakat İc- ra vekilleri kararı henüz bu iş hak- kında sadır olmadığı için, bu suretle idarei lisan etmiştim. Yoksa hüküme- tin kontenjanı kaldıracağına şüphe etmemekteyim. Zaten bu tedkikat ve bu beyanat imkânını büyük Başvekli- min sarih emir. ve muvafakatlarile yapmış bulunuyorum. Amele meselesi İktisad vekili amele meselesindeki politikanın İş kanunu ile ifade edil- diğini söyliyerek: — Bu kanunun 15 hazirandan iti- baren tatbikine başlanıyor. Amele için ne dereceye kada faydalı olacağı tat bike geçildikten sonra anlaşılacaktır. Dedi ve valilerle bu işte çalışan me- murların nazarı dikkatini ceb ederek ezcümle dedi ki: — Ölçüler kanununda olduğu gibi İş kanununun tatbiki de memlektte ayrıca bir hayat pahalılığına vesile teş- kil etmemelidir. Eğer bu noktada kâfi derecede kül halinde hassasiyet gös- teremezsek böyle bir yanlışlığın husu- ileri | le geleceğinden endişe etmekteyim. Celâl Bayar hayat - pahahlığı me- selesile hükümetin meşgul olduğunu söylemiş Maliye vekilnin cevabı Maliye vekli B. Fuat Ağralı, B. Halil Menteşin 300 milyon liralık istikraz âkdi hakındaki mütalâalarına cevab vermek üğere kürsiye geldiğini söyli- yerek dedi ki: — Milli müdafaa ihtiyaçlarını umu- mi siyaset havasını takib ederek te- min etmekte olduğumuz Yüksek Mec- lisin malümüğdur, İçinde bu maksad dahi dahil olduğu halde senede 30 milyonu geçen adi bütçeden gayri fevkalâde tafisisat vermekteyiz. Zan- nederim ki, bü kredileri mübalâga et- memek hususunda takib ettiğimiz ih- liyatlı vaziyeti yüksek heyetiniz tas- vib ederek dâba geniş mikyasta bir İ istikraz akdine şimdiye kadar teves- sül etmedik. (Bravo sesleri) Bunları ifade etmekle hükümet tarafındah kâfi bir beyanat telâkki edilir ümidindeyim. (Bravo sesleri, ak kışlar) İktisad vekâleti bütçesi kabul edil. Bundan söfira İktisad vekâleti büt- çesinin fasıllârınm müzakeresine ge- çildi ve bütçe hükümetin teklif ettiği şekilde ayten kabul edildi. Müteakiben Ziraat vekâleti bülçe- şinin müzakeresine geçildi, bazı hatip- ler söz aldılar've Ziraat vekili bunlara cevab verdi. Busün müzakere edilecek bütçeler Vaktin geç olması münasebetile Zi- raat bütçesinin müzakeresine yarın devam edilmek üzere Meclis dağıldı. Yarın (bugün) Ziraat vekâleti büt- çesinin müzakere ve kabul edilmesin» den sonra Milli müdafaa vekâleti büt- çesi müzakere edilecektir. Bütçe mü- zakereleri bugün bitirilecektir. Mimar Yansen Gaziantebin imâr plânını tesbit etti Ana caddelerin genişliği, güzergâhları yerinde tayinedildi, bir çok çocuk bahçeleri yapılacak Gazianteb — Şehrimizin müstak- bel imar plânını teahhüd eden pro- fesör Yansen geçen cuma günü şeh- rimize gelmiş ve şehrin ana yolları hakkındaki etüdlerini bitirmiştir. Öğrendiğimize göre imar komis- yonunca profesör Yansenin de bu- lunduğu içtimada şehrin ana cadde- leri şu suretle tesbit olunmuştur. Atatürk, bulvarı 20 metre genişli- ğinde olarak Liseden Halk partisine kadar gelecek Suburcundan Arasaya kadar 14,5 metre genişliğinde devam edecektir. Gaziler caddesi, hükümetten Ara- saya kadar 12 metre genişliğinde ola- caktır. Bu caddenin hükümetten gar- be doğru giden kısmı 9,55 metre gö- nişliğinde olacaktır. Türktepeye 9,5 metre genişliğinde ayrı bir cadde açılacaktır. Maarif caddesi, Meydan spor saha- | sndan Düztepedeki at yarış yerine kadar (80) metre genişliğinde devam edecek ve eski şehirle yeni şehri bir- ki Lİ z Gelibolu Halkevi temsil kolu &zaları Keşana giderek binlerce halk önünde şesi düşmüş, yaralanmış, Çocuk has- | temsiller vermiş ve çok alkışlanmışlardır. Yukarıdaki resimde temsil kolu | Azaları görünüyor. birindn ayırân bir takdim bulvarı olacaktır. İsmet paşa caddesi, Lisenin arka- sından şehrin şark medhaline kadar 17,5 metre genişliğinde açılacaktır, ki bu yol Fevzipaşa; Narlı, Kilis yo- lile, Akçakoyunla, Nizip yollarını bir- birine bağlıyan ticari iktisadi ana yol olacaktır. Şaraküstüden Asri mezarlık civa- rında Nizip yolile birleşecek ayrı bir cadde daha açılacaktır. Bununda genişliği 17 metre olacaktır. Bu su- retle şehir ama yollarla dört tarafin- dan çevrilmiş bulunacaktır. Profesör Yansen hastalandığı ci- hetle, Gazlantebten ayrılmıştır. Cad- delerin mihverlerini kendi. bürosun- da yaparak bir raporla birlikte Gazi- anleb imar komisyonuna gönderecek- tir. İmar komisyonu, şehirde birçok çocuk bahçeleri kurmağa Karar ver- diğinden Yansene plânlarını ve yer- lerini hazırlamak için lalimat ver- mişti: süsen