10 Temmuz 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

10 Temmuz 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

, Atatürkle Ruzvelt çok samimi mektublar BRuzvelt diyorki : Kısa bir zamanda meydana getirdiğiniz pek çok şayanı dikkat hususatı görünce hissettiğim zevk ve heyecanı size arzetmek istedim n A İA F İA AĞ . G MEBE İ V NNU < ril$, ANDIMIZDIR arasında Asya paktı AT CUMARTESİ 5 | 10 KURUŞ Temmuz Hd YA ; İ PDT Na el 'Tel:; Başmuharrir 1063 Yazı İşleri Müd. 1062 imzalandı Tahran, 9 (A.A.) — Pars ajansı bildiriyor: Türkiye Dış işler bakanı Dr. Tevfik Rüştü Aras, İran Hariciye nazı rı B. Samiy, Afganistan Hariciye nazırı B. Feyiz Mohammed Han ve Irak Hariciye nazırı B. Naciyülasil bugün saldırmazlık muahedesini im- za etmişlerdir. Muahedenin birinci maddesi, âkid memleketlerin iç işlerine mutlak surette karışmazlık ve ikinci madde müşterek sınırların tecavüzden masuniyetine riayet hakkındadır. Üçü madde, dört memle- ketin müşterek menfaatlerini alâ- kadar eden bütün enternasyonal anlaşmazlıklarda — istişareyi ve dördüncü madde de, harb ilânı, i- lân edilmeksizin işgal ve mütear- rıza taarruz hareketlerinden istin- kâfı derpiş etmektedir. Ruzvelt, Atatürkle bir gün mülâki olmak fırsatını bulacağı ümidinin daha kuvvetlendiğini yazıyor Büyük Öndetimiz ATATÜRK Gündelik MT A; e L Belki' uzün Mehmed misalinden önra, v ci H'-ı, * belki, ondan da önceki Za- ma i, bi. nlardan beri, bizde, bütün — istikbal ümidlerini, bir dağ başında veya bir Say. kenarinda büldüğü Fenkli bir taş D_J—':lı-mı bağlamış insanlar, muhitle- Fini kendilerine, bazan tali eseri olarak hayranı etmişler, ve ekseriya, acındır- mışlardir: Mâden bulmak, maden im- tİyazı almak, ve - ön binde bir mi; yüz- binde bir.mi, milyonda bir mi? Fakat $ok az bir ihtimal ile « satmak: madı mek, ender - maden imtiyazı N 'en peşinde servet kaybet- gülünç olmak, yahud . nadir, bol para kazanmak, adının başı. na “Madenci,, lüâkabını takmâk.. M.T.A, y'ı kadar madencilikle olan münasebe- timizi böyle tarif edebileriz., K M. 'T. A., Maden Tetkik ve Arama enstitlisün harfleridir; ve ensti. tünün unv Tetkik ve Arama limeler g Tişi, kelimelerde at xr'ııyıbilır; Fakat M. 'T. A. nn tesisi, türk madenciliği için, çok mesud - bir hâdise olmuştur : M.T.A,, her vatanda« şa, bir dağ başında veya bir su — kıyı» ıx.ndn eline geçirdiği renkli taşın ticari bir ehemiyeti varmıdır, yokmudur; bu taşa az çok ümid bağlanabilir mi; ;'o'ı- Ba onun karşısına Reçip — apartmanlar, otomobiller, köşkler ve seyahatler hül: Yyasmma kendini kaptırmamak mı lâzım- Gr, bunu, derhal değil, - isminin de hatırlattığı Bibi, - tetkikler ve aramalar yaptıktan sonra, açıkça söyliyen; ha. yali yıkan veya tahakkuk ettiren; ve kısaca, cehlin, yarı bilginin hududun- da ilmin gözü, kulağı ve dimağı olan ( Sonu 5. inci sayfada ) Atatürkün cevabları Bizim iki memleketi - miz umumi sulh ve insanlığın saadeti- ni istihdaf eden aynı ideali güdmektedirler. Size bir an evvel mülâ- ki olmak benimde samimi arzumdur. Amerika Birleşik devletlert Cumhur başkanı B. Franklin D. Röozevelt Ankara, 9 (A.A.) — Ahiren Türkiyede bir amerikalı tarafından alı- nan filmi seyretmiş olan Amerika Birleşik devletleri Başkani Frank- lin D, Roozevelt Cumur Başkanımız Atatürk'e pek samimi bir mektub yazarak, memleketimiz hakkındaki iyi hislerini bildirmişti. Atatürk, Roozevelt'e ayni samimi ifade ile teşekkür etmiştir, Bu iki mektubu aynen aşağıya yazıyoruz: Ekselâns Kemal Afatürk, Türkiye Cümhuriyeti Başkanı ANKARA Azizim Bay Cumur Başkanı, Ahiren Türkiyede Bay Julian Bryan tarafından alınmış olan Filmi, — bir kaç akşam evvel, Beyaz Evde seyir ettim. Nisbeten hısa bir zamanda meyda- na getirdiğiniz pek çok şayanı hayret hususatı görünce hissetliğim şevk - ve heyacanı size arzetmek istedim. Kıymetli şahsiyetinizin, evinizde ve plajda küçük kızınız ile oynarken çekilmiş olan vesimlerini seyir etmekle bilhassa bahtiyar oldum. Bu, sizin ve benim bir gün birbirimize mülâki olmak fırsatını bulacağımız ümidini, ben. de bir kat daha takviye etti. & Nadir olan istirahat zamanlarımda, bana göndermek lütfunda — bulunda- ğunuz türk posta palları kolleksiyonunu seyir etmekteyim. Bunlar üzerinde resim edilmiş olan manzaraları, bir gün, kendi gözlerimle görmeyi ümid edi- yorum. Samimi sayğılar ve halisane temennilerimle ei eee FRANKLİN D. ROOSEVELT Ekselâns Franklin D, Roosevelt, Amerika Birleşik Devletleri Başkanı VAŞİNGTON Azizim Bay Cümur Başkanı, Ahiren Türkiyede Bay Julian Bryan tarafından alınmış 'olan filmi seyret- mekten duyduğunuz memnuniyeti bildiren 6 nisan 1937 tarihli lütufkâr mek. tubunuzu hakiki bir sevinç ile aldım. — Mektubunuzda, ahvalü şerait müsa- ade eder etmez, biribirimize bir gün mülâki olacağımız ümidini de izhar bu. yuruyorsunuz, Samimi duygularınızdan ve modern Türkiye'de G'İdt'_ edilen terakki hakkındaki takdirkâr telâkkinizden dolayı size fevkalâde müteşekkir olduğuma inanmanızı rica ederim, Bay Cümur Başkarı, — Bu fırsattan istifade ederek Amerika Birleşik devletleri hakkında- ki hayranlığımı tekrar bildirmek isterim, bilhassa ki bizim iki memle- ketimiz, umumi sulh ve insanlığın saadetini istihdaf eden aynı ideali gütmektedirler, Size bir an cvvel mülâki olmak benim de samimi arzum olduğundan ha- rikulâde işler yapmış olan sevimli ve kuvvetli şahsiyetinizi Türkiyede — se. lâmlıyacağım güne sabırsızlıkla intizmr ediyorum. Samimi saygılar ve hâlisane temennilerimle Vefakârınız KEMAL ATATURK Müdafaai nefis hali ve milletler temiyeti paktının 16 ıncı maddesi ve yabud 27 Ağustos 1928 tarihli Paris muahedesinin 15 inci maddesi mucibin- ce yapılacak icraat taarruz hareketle- rinden sayılmaz. 6 ıncı madde, mütcarrıza — karşı muahedenin ihbar mecburiyeti olmak. sızın nakzedilebileceğini bildirmekte. dir, Yedinci madde diğer âkid memle. ketlerden birindeki müessesatı devirme. Bi istihdaf eden teşekküllerin ihdası- na mani olunacağı hakkındadır. Sekizinci madde, bütün — ihtilâfla- rım muslihane bir surette halledileceği- ni ve dokuzuncu madde de muahedenin fkid devletlerin milletler cemiyeti paktından mütevellid vecibelerini ten- kis ctmiyeceğini bildirmektedir. Onuncu madde mucibince muahede $ sene için muteberdir. Fakat inkızasın- dan altı ay evvel ihbar edilmediği tak- dirde bir 6© kadar müddet için daha kendiliğinden muteber olacaktır. “Muzhede milletler cemiyeetinde tescil edilecektir. ucuzladı Benzin fiatlarında yapılan ten- ziller dolayısiyle Ankara şehrinde işliyen taksi fiatları da indirilmiş- tir. Halk bugünden itibaren taksi- metrenin gösterdiği miktardan yüzde yirmi eksik ödeyecektir. Meselâ bir yere taksimetre 100 kuruş yazdı mı, halkın vereceği para 80 kuruş olacaktır. 50 kuruş yazınca verilecek para 40 kuruş- tur, Taksimetrelerde tadilât yapılın- caya kadar böyle yüzde hesabiyle bir tenzilât yapmak zarureti hasıl olmuş. tur. Yakında bütün taksimetrelerde tadilât yapılacak, o zaman halkın ödi- yeceği mikdar taksi üzerinde rakam halinde görülecektir. Haber aldığımıza göre taksi —açış ücretlerinin 35 kuruştan 26 ya indirik mesi mevzuubahstir. Kilometre başına alınan 15 kuruş ücrette yapılacak tenzilâtta 2,5 kuruş kadar olacak yani bu mikdar 12,5 kuruşa indirilecektir. Turizm pilotluğu için Ankara motörlü tayyare mektebi dün açıldı Motörlü tayyare mektebinin açılışında talebeler ve hava kurümü yar başkanı B. Feridun Dirimtekin Türk Hava kurumunun turizm pilotu yetiştirmek üzere hazırladığı Ankara motorlu tayyare mektebi, dün saat onbirde Hava kurumu ge- nel merkezinde Yarbaşkan B. Feridun Dirimtekin'in, kamp talebesi i- çin yaptığı güzel bir konuşma ile çalışmaya başlamıştır. Motorlu tayyareciliği memle- kette sevilir ve hatırı sayılır bir meslek haline getirecek olan ve her şeyden evel bir memleket mü- dafaası meselesi bulunan bu ve- rimli mesleğin ilk talebelerine B. Dirimtekin şunları ösylemistir: *— Geçen sene, İnönü kampında ( Sonu 5. inci sayfada ) Bugün 12 c sayfa