24 Temmuz 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

24 Temmuz 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Son gelen kaber- ler, Şimali Çinde- ki çin ve japon makamları aâra. sında yapılan bit solaşmanın esas- Tarını - bildirmek- tedirler, Ancak, bu anlaş- nın Nankin ta- 'an tasvib &- dilip edilmediği hakkında yoktur. Vaziyet eski ger. haber ginliğini kaybet- miş olmakla — be- taber, mesele 12- mamen — halledil- miş değildir. Yanm daki resim, japon başbakanı Konoe'yi. impara- prens torun girerken gösteri- yor, sarayına Şimali ULUS ADIMIZ, ANDIMIZDIR Fakat anlaşmayı Nankin'in kabulüne dair haber yok Pekin, 23 (A.A.) — Pekin japon ataşemiliteri B. İmai, yabancı ga- zetecilerini kabul ederek 37 inci Çin fırkasının çin - japon anlaşması mucibince Vangping ve Pekin bölgelerini boşaltmaya devam etmekte olduğunu söylemiştir. Mumaileyh, Hopeide vaziyet- teki gerginliğin azalmış olduğu- nu söylemiş ve mühim mikdarda Japon takviye kıtaları beklenil mekte olduğunun doğru olduğunu kabul etmiştir. Japon ataşemiliteri, Nankinlilerin tenubi Hopeideki askeri faaliyetleri dolayısiyle bu takviye kıtalarının celbi haklı olduğunu söylemiştir. Anlaşmanın esasları Tokyo, 23 (AA.) — Harb Bakan. lığının bir tebliğine göre, Japon ma- kamları ile Çin mahalli makamları ara- Sında aktedilen anlaşma, üç maddeyi ihtiva eylemektedir : 1 — Çin . Japon münasebetlerini bozan bütün kimseler sürgüne gönderi- lecekdir. 2 — Komünizm lâğvolunacaktır. 3 — Japon aleytarı olan kurumlar ile Japonya aleyhine olan mekteb proğ. ramları üzerine sıkı bir kontrol kona- caktır. Ayrıca 37 inci Çin fırkası, Pekin- den uzaklaştırılacaktır. Çin mahalli ma- kamları, suçluları cezalandırmayı, ko- münistleri takib etmeyi ve mavi göm. lek milli Çin kurumunu kapamayı vad- etmişlerdir. Metinlerin Naikine gelmesi bekleniyor Nankin, 23 (A.A.) — Hükümet ma- kamları, bir intizar hattı hareketi kabul etmiştir. Bu makamlar, şimali Çinde ja- pon ve Çin makamları arasında akdedil- miş olan mahalli anlaşmalar metinleri - nin vüruduna intizaren askeri kıtaları her ihtimale karşı hazır bulundurmakta- dır. Bahis mevzuu metinler, henüz gel - memiştir. Fakat, bunların kabule değer olmadığı tahmin edilmektedir. Nankin kabul etti mi? Tokyo, 23 (AA.) — I_)rş bı'kînlığı namına söz söylemeğe salâhiyetli bir zat, bir japon kayna .dırr gelen ve Nankin şimali Çindeki japon ve rasında yapılmış ma - halli anlaşmaları kabul etmiş buülundu. tair haberi teyid eder hiç bir ha - güna daar Mi ğunu bildirmiştir. ber almamış olduğu şeyler hükümetinin Çin makamları & Türkiye ve Iran arasında Yeni bir mukavele parafe edildi. Tahran, 23 (A.A.) — Pars ajansı bildiriyor : Birkaç zamandanberi İran hüküme- ti ile Türk delegasyonu — arasındaka bazı meselelerin halli için başlamış o- lan görüşmeler yakın bir istikbalde imzalanacak olan bir mukavaelename projesinin parafe edilmesi ile netice. Tenmiştir. SAT LA LAŞA AAT S Bugün 12 sayfa HER YERDE 5 KURUŞ 18 inci Yd No. 5743 n L CUMARTESİ Tel: Başmuharrir 1063 | — Yazı İşleri Müd. 1062 ! | yıldönümü | alkevinde toren var Bugün Lozan anlaşmasının imzalanmasının on dördüncü yıldönümüdür. Ankara Halke- vi, birkaç yıldanberi olduğu gibi, bu sene de, türk istiklâli- nin tasdik vesikası olan t.ırı'lgî anlaşmanın yıldönümünü fg_ır törenle kutlayacaktır. Bugün saat 20,5 da Halkevi ündeki açık meydanda büyük bir halk kalabalığına Lozanın mahiye- ti anlatılacaktır. Toplantıyı Enver Behnan Şapolyo açacak ve İshak Refet Işıkman bir konferans verecektir. Toplan- tıya mızrka da gelecektir. Okurlarımız 6 ıncı sayfa- mızda Lozan için hazırlanmış bir sayta bulacaklardır. ——— — Çî"’dekî _lapon Ve | Exonom sakanımız | Çin makamları anlaştılar Ekonomi Bakanır Bay Celâl Bayar B. Celâl Bayar Karabüke gidiyor İstanbul, 23 (Telefonla) — Ekono- mi bakanı Celâl Bayar bugün öğleye doğru Heybeliadaya giderek Başbaka- nımızı ziyaret etmiştir. Celâi Bayar yerli mallar sergisinin açılmasından sonra Zonguldağa ve oradan Karabüke gidecektir. İstanbul şoförlerinin istekleri İstanbul, 23 (Telefonla) — Şoför- ler cemiyeti UMumi kâtibi bugün Pera- palasta Ekonomi bakanımızı ziyaret e- derek şeförlerin yüzde onbeş tenzilâta aid itirazlarını bildirmiştir. İtirazlar bir komisyon tarafından tetkik — edile- cektir. lSıcakian bunalan yavrular . , Çocuk Esirgeme kurümunun, Çocuk sarayı bahçesinde küçükler için açtığı yüzme havuzu, Ankaranın bu sıcak günlerinde büyük bir rağbet görmektedir. Resmii iz, bir an için serinlemenin verdiği neşe içinde, küçüklerin suyun içinde oynayışlarını gösteriyor. Ispanya hâdiseleri Yukarda resmini görd! inüz âsi Kanarias kruvazörü i, Bayur lima nt açıklarında hüviyeti belli olmayan bir gemiyi batırmıştır. Madrid cephesindeki âsi tazyiki eski şiddetini kaybetmiştir. Diğer taraftan âsi- ler Barselon ve Madrid'i bombardıman etmişlerdir. Karışmazlık ko- mitesinde de kesilen görüşmelerin yeniden başlaması için bir formül araştırılmasına devam olunmaktadır. İspanya hâdiseleri hakkındaki haberler 3. üncü sayfamızdadır. Sancaktaki delege Düryönün gider ayak söyledikleri Hatayda yeni rejimin istendiği şekilde tatbikine imkân yokmuş! Düryö buna tam manasiyle inandığı için başka memuriyete tayinini istemiş İstanbul, 23 (Telefonla) — Suriye fevkalâde komiserliğinin San- caktaki sabık delegesi Düryö bu akşam fransız bandıralı Providans vapuruyle geldi. Yarın sabah aynı vapurla hareket edecektir. Sabık delege dün kendisiyle görüşen İstanbul gazetecilerine San- cak'taki yeni rejimin tatbikatı etrafında garib ve gülünç mülâhazalar- la dolu bir beyanat verdi. Marconi'nin cenaze toreni Roma, 23 (A.A.) — Marconi'nin ce- naze töreni, bugün âlimin doğduğu Bo- logna'da San Petronio kilisesinde yapıl- mış ve sonra cenaze hususi makbereye gömülmüştür. Törene, büyük bir kala - balık iştira ketmiştir . Avusturyada büyük âlimin hâtırası tebcil edildi Viyana, 23 (A.A.) — Dün Avus « turyanın bütün telefon ve telgrafları ile telsiz istasyonları Guglilemo Marconi' - nin hatırasını tebcil için iki dakika ser- vislerini tatil etmişlerdir , Fransa, Almanya arasında bir hâdise Paris, 23 (A.A.) — Havas ajansı müuhabirinden: Diplomasi — mahfilleri, resmi ve kati tekzibe rağmen mesul al- man ajansının İspanyaya fransız leji- yonlarının gönderilmiş olduğu nokta- sında israr eylemesini hoşnudsuzlukla karşılamıştır. Alman gazetelerinin yapmakta ol- dukları mücadelenin vehameti, bu ga- zetelerin hükümet tarafından idare ve kontrol edilmekte olması — keyfiyetin- (Sonu 7. inci sayfada) Düryö demiştir ki : “— 14 senedenberi Sancakta delege olarak bulundum. Bu ol dukça uzun memuriyetim esnasın- da her hâdiseyi tamamiyle bitaral bir gözle takib ettim. Bütün icra- atım bana verilen salâhiyet dahi- linde ve tamamiyle kanuni bir şe- kilde olmuştur. 'Türk düşmanı değilim. 14 sene içim de orada bir çok türk dostlarım oldu. Onlarla samimiyetin devamını çok ar - zu ederim. Ben Cenevrede Hatay - için hazırlanan yeni rejimin istenildiği şekil- de tatbi kedilmesine imkân — görmüyo - Tum, Bunu Milletler Cemiyetinde siyasi müsteşarınıza ve fransız hükümetine de söyledim. Bu rejimin orada tatbik kabiliyeti yoktur. Buna tam manasiyle inandıj için vazifemin çok müşkül olduğunu dü- şündüm ve hükümetimden, başka bir memuriyete tayinimi istedim. Hükümet beni Napoli konsolosluğu- na tayin etti. Fransada bir iki ay kal - dıktan sonra yeni vazileme başlıyaca - ğem, Sancaktaki yerime Fransanın Mı - sır sefareti müşteşarı Garro tayin edil- miştir. Kendisi eylülde orada işe baş - Tamış olacaktır. Yakında Sancakta yeni seçim olacaktir. Benim kanaatime göre k karışıklıklar çıkması çok muhtemeldir. Ben bunları daha önce hissetmiş ol- duğum için vazilemden çekilmiş bulu - nuyorum.,, Düryö türk gazetelerinin kendisi hakkında haksız hücumlarda bulunduk- Tarmı, halbuki kendisinin türk düşman- lığını aklından bile geçirmediğini söyle- dikten sonra İlâve etti: “— Ben şahsi kanaatimi söylüyo - (Somu T inct vayfarda)