28 Temmuz 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

28 Temmuz 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

por işleri hakkında | Başkakanımız İsmet İnönü B. Çetinkayanın ziyareti dolayısile ADIMI zı Başbakanımızın mühim bir tebliği Sporun bir “kaldırım kavgası,, halinden çıkması için esaslı tedbirler alınacak Alınan tedbirlere rağmen anarşi devam ederse klüpler lâğvedilip yeni şartlar altında kurulacak İstanbul, 27 (A.A.) — Başvekil İnönü tarafından tebliğ edilmiştir: İstanbul spor meydanlarında karşılaşan genç sporcuların .bixbirlerj. nin hayatına ve haysiyetine kasteden bir zihniyete düşmeleri, ehemi- yetle dikkatimizi celbeden mahiyet alması üzerine, keyfiyet Türk spor kurumu başkanlığına tetkik ettirilm iş ve uzun incelemeler neticesi mey- dana gelen rapor mütalea olunmuştur. Alman basını dostane neşriyata devam ediyor Berlin, 27 (A.A.) — D.N.B. ajansı bildiriyor: “Berliner Börsen Zeitung,, , B. Ali Çetinkayanın Almanyayı ziyareti hakkında neşrettiği bir makalede diyor ki: “B. Ali Çetinkayanın şahsında, umumi harb esnasında yanyana, bir- lğkte harb ettiğimiz, harb sonrası tarihi Almanyanın felâketi ve yeni- den kall_u_rır_nııı ile dikkate şayan bir yakınlık gösteren bir memleketin mgmeısı!ını selâmlıyoruz. Aynı mukadderat, her iki memleket için de, müşterek meseleler ihdas ediyordu. -Bu suretle, Türkiyenin istiklâl mücadelesi ve milli ve sulhperver kalkınması, Almanyada husus? bir sempati ile karşılanmıştır, ve Tür- kiyenin yeni inkişafının bazı fer'i cihetleri kolayca anlaşılır mahi yette olmamasma rağmen, Tü: yenin hayat icablarıma karşı Al manyanın hattı hareketinde hiç- bir değişiklik vukua gelmemiştir. Almanya, Türkiyede siyasi menfa. atle alâkadar hiçbir gaye takib etme- k . alman münascbetleri * inkişaf edebilecek, t ya, memleket arasındaki işbirliğinin genişlemesini ve ticaret mü. badelelerinin fazlalaşmasını aramakta; dir. Bu suüretle hareket etmekle, Ata. türk Türkiyesi de kuvvetli ve müsta. kil olmak azmini gösterecektir. Türk -alman işbirliğinin neticeleri B. Ali Çetinkayanın bu — ziyareti, ton seneler içindeki — türk - alman iş- birliği sahasında alıman iyi neticeleri hatırlatmak için en iyi bir vesiledir. Bu sahada, yalnız Ankara Yüksek zi. Faat enstitilerindeki 22 Alman Profe. ışıumm işbirliğini hatıralatmak kâfi. dir. B. Ali Çetinkayanın kendi çalışma tahasr, Türkiyede demiryolu, liman ve İhşaatı ile hava yolları tesis işleri, mi. safirimize iki memleket arasında mev. tud mükemmel münasebetlerin geniş. letilmesi gayretinde devam için mükem. mej bir temel teşkil edecektir,,, Dr. Refik Saydam Istanbula döndü İstanbul, 27 ((Telefonla) — Sıhiye vekili B. Refik Saydam bugün Roman: ya :pıuuylc Avrupadan — şehrimize Tarih kongresi Hazırlık!arı ilerliyor 'İstınbul, 27 (A.A.) — Tarih kongre- Si hazırlıkları ilerliyor. Maarif Veki. li B. Saffet Arıkan hazırlıklarla biz. zat meşguldür. Tarih sergisinde — teş. hir edilmek üzere vilâyetlerden istenen cski eserler gelmeğe başlamıştır. BARRALLAŞ K OMAAZ TI B. Çetinkayanın İsveç seyahati intibaları Stokholm, 27 (ALA.) — İsveç ajansı bildiriyor ; Türkiye Nafıa Bakanı B. Ali Çe. tinkaya, İsveçten ayrılırken gazeteci. leri kabul ederek, İsveçteki tetkik se. yahatının çok faideli olduğunu, — bil. hassa İsveçte işçilerin yalnız çalışma ve hayat şartlarını değli, onların atelye ve sıhhi tesisatlarını da tetkik ettiğini sekiz saatlik gün kanunu geniş bir öl- çüde Türkiyede de kabul edildiği için bu seyahat vesilesinden istifade ede- rek bu kanun hükümlerinin tatbiki Hakkında tesirli bir köntrol temini tar. zına dair de tetkiklerde bulunduğunu söylemiş ve demiştir ki : “— Tsveç'in türk — demiryolu İn- Şaatına malzeme vermesi meselesine gelince, bu hiç şüphesiz bir konjonk. tür işidir. Bununla beraber, biz İsveç mamulâtının evsafını daima takdir edi. yoruz., Bakan, karşılıklı ticaret mübade. lesinin ileride çoğalacağını ve bu su- retle de Türkiyeye İsveç malzemesine müracaat imkânımı vereceği ümidini izhar ederek şu süretle devam etmiş. tir : “— Halen, Türkiyede en mühim ve başlanmak Üzere olan iş sulsrin sevi- yesinin tanzimi işidir. Pu iş için de İsveç'in işbirliğini arzu ediyoruz. Stok- holm'daki ikametim esnasında, dört köprü ve şose mühendisi angaje ettim. Boş daha mühendis bulsaydım onları da alacaktım. Zira İsveçliler bur saha. da büyük bir tecrübeye maliktirler.., BADDARDDODADROLADODRDA B. Saffet Arıkan geliyor İstanbul, 27 (Telefonla) — Maarif Vekili Bay Saffet Atıkan bu akşam Ankaraya bareket otti. Daha evel, bir takım hâdiseler- den sonra, en son 4 temmuz va- kası üzerine Türk spor kurumu genel mrekez heyetince mi_inıııb cezalar tertib edilmiştir. Dikkati- mizi celbeden esaslı mesele, spor terbiyesinin bazı muhitlerde spor maksadına ve centilmen terbiyesi- ne münafi bir istikamet almasıdır ki, bu istikamet ıslah olunmadık- ça, derdin esası tedavi edilmemiş olacaktır. Cümhuriyet hükümetleri, ilk gün. den itibaren spor terbiyesiyle alâkadar olmuşlardır. Tecrübeli sporcu olarak karşımıza çıkatlar, idareyi kulüplerin elinde ve sporcu tanınmış bir kaç mü- tesanid şahış salâhiyetinde tutmak için her gayreti sarfetmişlerdir. İktidarları. na ve hüsnü niyetlerine ihtimal verile. tek mahdud salâhiyette brrükılar Td. mân Cemiyetleri İttifakı şeklinde bir idare vücüde gelmiş ve bu İdare şimdi. ye kadar iktidarsızlık, hesabsızlık ve anarşi içinde memleketi spordan mah. rTum tutarak infisah etmiştir. Mentfi tahrikler Cumhuriyet Halk Partisi, Türk Spor Kurumunün teşekkülüne delâlet ettik « ten sonra, SPOYU Cski mütcreddi ve anarşik vaziyette tutmak sevdasından ( Sonu 5. İnci sayfada ) SİVAS'TA İki eski eser tamir edildi Sivas, 27 (A.A.) — Selçuk mede. niyeti şaheserlerinden Şifaiye medre. sesesinde Ve Gök medresede ilmi bir temizleme —ameliyesine — girişilmiştir. Yedi asırdan fazla bir zamanın yadigâ- rı olan bu yüksek medeniyet eserleri. mizde saltanat devrinde — askerlikten kurtulmak için medrese talebesi yazı. tan tufeylileri barındırmak için her ke. merin altında kerpiç ve ağaçlardan bi. rer oda yapılarak bu çirkin şeylerle naların mimarisi ve orijinal güzetlikle. ri tahrif olunmuştur. 1218 yılında Tür. kün cihan medeniyetine hediye etmiş olduğu bir hastahane olan Şifaiye med. resesinde ameliyat ikmâl edilmiş — ve içinden 3221 at torbası toprak ve mo- toz taşınmıştır. Neticede binaların mi. mari zenginliği ve Srvalar altında kal. meş kıymetli çinileri meydana çıkmış. tır. Ameliyat Kültür Bakanlığı abide- deri koruma heyeti üye ve mütehassıs mimarı Sedad Çetintaş'ın çılışma ve nazareti altındâ Ccereyan etmektedir. Şimdi halk ve Sivas münevverleri bi. nayı ziyarete gelmekte ve — abideleri. miz üzerinde dünkü —saltanatın kara zihniyeti ile bugünkü —Cümhuriyetin şuurlu görüşü arasında vazıh bir mu. kayese mevzuu olan bu teşebbüsü şük. ran hisleriyle karşılamaktadırlar, ANDIMIZDIR — 5 | KURUŞ 28 Temmuz 18 inci Yıl Dün İstanbulda Dokuzuncu dokuzuncu yerli mallar açan Ekonomi sergisini bakanımız B. Celâl Bayar ğ No, 5747 Tel: Başmuharrir 1063 i Yazı İşleri Müd. 1062 yerli mallar sergisi dün İstanbulda açıldı Bu seneki sergi eskilere göre çok güzel ve tekniktir İstanbul, 27 (Telefon) — Doökuzun. cu yerli mallar sergisi dün saat 16 da açıldı. Açılma töreninde mebuslar, E- konomi Bakanlığı erkânı, bankalar müdürleri ve ticaret âlemine — mensub birçok zatlarla gazeteciler bulundular, Saat 16 yı 10 geçe şehir bandosu cum- huriyet marşını çaldı. Marşı mütcakib sanayi birliği umumi kâtibi Halid kür- süye gelerek davetlileri selâmladı ve bir nutuk söyledi. Bundan sonra kürsüye gelen Eko- nomi Bakanımız B. Celâl Bayar, mem- leketin sanayi politikasından — bahset- meğe lüzum olmadığını, bugünkü ser- (Sonu 5 inci sayfada) Çinliler Japonya'nın ültimatomunu redettiler Çarpışmalar devam ediyor Japon tayyareleri 800 çinliyi imha ettiler; Pekin'de örfi idare Şanghay, 27 (A. AY — Centml News — admdaki Çin ajansının rese men — Nankinden bildirdiğine göre general Sung-Şe- Yuan, Japonyanın ültimatomunu red- detmiştir. Tiençin 27 (A, A.) — Japon kur« mayı namına söz söylemeğe — salâ- hiyetli bir zat, vas ziyetin pek ya- kında ciddi inkis şaflarına şahid - lacağın: tahmin etmekte bulunduğunu söylemiştir. 'Tokyo, 27 (A.A.) — Domel ajansı. nın Pekin'den bildirdiğine göre, saat 17 de Pekinin 10 kilometre — cenubun. da ciddi bir çarpışma vukua gelmiş ve 38 inci fırkaya mensub unsurlar tara- fından hücuma uğrıyan japon kıtaları, düşmanı süküt ettirmiştir. Nankin - Pekin telefon muhabere- si gene kesildi Nankin, 27 (A.A.) — “Royter ajan- sı mühabirinden”: Nankin ile Pekin a . rasındaki telefön muhaberatı, dün ak - şam birden bire kesilmiştir. -Pekinde muhasematın tekrar başlamış olmasın - dan korkulmaktadır. Japon askerleri Pekin kapılarında Pekin, 27 (A-A.) — Yüzlerce japon askeri mitralyöz ve toplariyle dün Pe- kinin garb cihetindeki kapısı önünde toplanmışlardır. Çin muhafızların ih - tarlarına rağmen japonlar, geri çekil - mekten imtina etmişlerdir. Bu vaziyet karşısında hemen bir muharebe — vukua gelmesinden korkulmaktadır. Daha şimdiden birçok noktalarda bir takım çarpışmalar olmuştur. Japonların umümi harekât yapmak üzere oldukla - Örfü idare ilân edilmiştir. Çarpışmalar başladı Pekin, 27 (A.A.) — Pekinin garbın. (Sonu 5 inci saytada) Japob askerleri siperde Amerika'da grev yüzünden yeni kar gaşalıklar Kloyland.Chio, 27 (A.A.) — Gö. nüllü işçilerle grevcilerin gözcüleri a. rasındaki arbedeler, dün — “Republic Steel,, fabrikalarının önünde bütün gün devam etmiştir, Bir kişinin ölmüş ve 40 kadar insanın ağır surette yaralan. mış olduğu haberi verilmektedir. Bu çelikhaneler greviyle birlikte vukua gelmiş olan kargaşalıklar, şim. diye kadar 16 kişinin hayatına mal ol. muştur. Dün Pansilyanyada Connesville'. deki Republic Steel fabrikaları önünde bu gibi bir takım arbedeler vukua gel. mmiş olduğu ve beş kişinin yaralandığı bildirilmektedir. İstanbul belediyesinin cezalandırdığı kimseler İstanbul, 27 (Telefonla) — Son vyirmi dört saat içinde tramyaydan atlıyan 104, vapurdan atlıyan 68 belediye emir- lerine aykırı hareket eden 264, trenden atlıyan 26 kişi cezalandırıldı. -Noksan olduğu anlaşılan 247 ekmek, bozak on kilo börek, çürümüş 32 karpuz, hileli 14 teneke su müsadere edildi