7 Eylül 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

7 Eylül 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Cianoya Akdenizde Akdenizde batan Sovyet vapurları Savyetler Italyayı protesto ettiler, tazminat istediler Roma, 6 (A.A.) — Resmi menabiden bildirildi- ğine göre, Sovyetler birliği maslahatgüzarı, Kont iki Sovyet gemisinin torpil- lenmesi hâdisesinden İtalyayı mesul tutan tazmi- Konferans, Cenevrenin çok yakininde Nyonda toplanacal Almanya ve italya resmen davet edildi İtalya cevabını vermedi Paris, 6 (Hususi) — Alınan malümata göre Akdeniz konferansı, Cenevre yakınında kâin Nyonda toplanacaktır. Konferansın içtimar tarihinin 10 eylül olması muhtemeldir. Daha şimdiden İngiltere ve Fransa hükümetleri arasında esas meseleler hakkında fikir teatileri ya- Pllmışur. Londradan bildirildiğine gö- re, ingiliz dış işleri bakanı B. E- den cuma günü topi olan Akdeniz konferansına bizzat işti- râke karar vermiştir. Romadan gelen bir telgraf, Pransa ve ingiliz maslahatgüzarlarının bugün Akdeniz konferansına davet — notasını Kont Ciano'ya verdiklerini bildirmek- tedir. Kont Ciano İtalyanın — cevabını bilâhare-vereceğini bildirmiştir. Roma- daki politik mahfiller, İtalyanın Akde- miz konferansına iştiraki kabul edece- ğini tahmin etmektedirler. Berlinden bildirildiğine göre gene fransız ve ingiliz — maslahatgüzarları, Akdeniz konferansına davet — notasını Asi bir gemi Bir İngiliz gemisini tevkif etti Londra, 6 (Hususi) — Burlington laminde bir ingi bir harb gemisi Palma dö Majork'a götürülmüştür. Amirallık dairesi, petrol gemisinin fagiliz deniz kuvvetlerine baş vurdu- ğundan haberdar değildir. Binaenaleyh 'zendi teşebbüsü ile ingilir bahriyesi. nij her hangi bir müdahalesi mevzuu bahis değildir. Fakat ingiltere hükümeti, Burling- ton gemisinin müsaderesini Salamanka Makamları nezdinde — şiddetli surette Pprotesto etmek üzere Handaye'deki ingiliz büyük elçisine talimat gönder. Miştir. z petrol gemisi, âsi tarafından tutularak B. Celâl Bayar Zonguldak'ta Zonguldak, 6 (A.A.) — Ekonomi bakanı B. Celâl Bayar yanında İş ban- kası genel direktörü bulunduğu halde dün şehrimize — gelmişlerdir. Vali ve parti başkanı, vilüyet erkânı, maden müesseseleri direktörleri tarafından karşılanmıştır. Eti Bank genel direk- törü de İstanbul yolu ile gelerek Ba- kan'a burada iltihak etmiştir. Bakan eski fransız şirketinden — Etibank na- mına satın alınan maden — ocaklariyle diğer tesisat ve işeltmeleri tetkik et- mektedir. B. Celâl Bayar, yarın, bütün kö- mür madeni müstahsillerinin içtimaın. da hazır bülunacaktir. B. Şükrü Kaya Ankaraya geliyor İstanbul, 6 (Telefonla) — İç işler bakanı ve parti genel sekreteri B. Şülk. rü Kaya yarın akşam Ankaraya dö- necektir. Prof_e_sör Bayan Afet dün Bükreşten döndü İstanbul, 6 (Telefonla) — Profesör Bn. Afet *Can,, adir yolcu tayyaresiyle yanmda B. Hasan Reşid Tankut oldu- ğu halde bugün Bükreşten — şehrimize dönmüştür. Büyük Önder saat 18 de maiyeti er- kânı ile Yeşilköy hava istasyonuna git- tiler, Bn, Sabiha Gökçen de orada bu- lunuyorlardı. O sırada Bayındırlık ba- kanı B. Ali Çetinkaya da oraya gelmiş- ti Bn. Afet gazetecilere kongrenin çok istifadeli olduğunu, yolculuğunun iyi geçti ğini söyledi. nat ile beraber mesullerinin tecziyesini istiyen bir protesto notası tevdi etmiştir. Kont Ciano, bu nota- ya verdiği cevabda, So'l_yuler Birliğinin bu itham- larını ve taleblerini kati sürette reddetmiştir. HER YERDE 5 7 KURUŞ Eylül 18 ünci Yıl a üü 7* No. S768 | Tel : Başmuharrir 1063 SALI Yazı İşleri Müd. 1062 Hakimlerin Maaşları İstanbul, 6 (Telefonla) — Adliye vekâleti hâkimlerin va- sati bir hesabla diğer memur- lara nazaran yüzde 40 derece- sinde az maaş aldıklarını tes- bit etmiş, maaşların yükseltil!- mesi için Meclise bir kanun projesi sunmaya karar vermiş- tir Havvamın ve Ademin mezarlarını ziyaret eden bir valandaş anlatıyor Ertuğrul gemisi nasılbatmıştı? Bartın hususi muahabirimiz bundan yarım asır evvel Japonya'dan dönerken bir tayfun neticesinde batan Ertuğrul gemisinden kurtulan ve bugün 75 yaşında olaa Ahmed Erkiş ismindeki vatandaşı bulup kendisiyle konuşmuştur. Bu müthiş facia- nın tafsilâtını bugün beşinci sayıfamızda okuyacaksınız. Yukardaki resimlerde Ahmed Erkiş'i ve kendisini ziyaret eden Ha!kevi heyetiyle kazazedeye verilen bir nişanın beratını ve japon madalyalarını görüyorsunuz. Büyük Şefimiz Atatürk Trakya manevralarında Fransızca Tan gazetesi ordumuzun kuvvetinden hayranlıkla bahsediyor Paris, 6 (A.A.) — Anadolu ajansının hususi muhabiri bildiriyor: Lö Tan gazetesi, bir Türkiye mektubunda manevraları takib eyliyen salâhiyetli bir şahsiyetin intibalarını neşrediyor: “Türkiye, davetlilerini takdi- re ve hayrete düşürmeye tamames muvaffak olmuştur.,, Türk ordusunun Balkarı orduları a- rasında birinci sayılabileceği apaçık gö- rTünüyor. Mükemmel bir kurmay heye- tiyle, mesleğine ihtirasla bağlı ve bütün alman, fransız askeri mecmualarını yut- mMmuş birinci sınıf mümtaz genç unsurlar muvacehesindeyiz. Asker, hele piyade, darbımesel olmuş mukavemeti, hararet, zindelik, fevkalâde disiplin ve terbiyele- rile her türlü hayranlığa lâyiktir. Meri- yette olan harb nazariyesi, almanların. ki gibi daima tecavüzdür. Silâh, malze- me mebzuldür. En son tekemmül dere- cesindedir. Hiçbir esksik yok. Atatürk, kendisinin İnönü ile Türkiyeye verdiği takdire lâyik ordu ile öğünebilir. Davetli ecnebilerle ataşeler bu kud- retli ve azimkâr kuvveti görmekten şevk.ve galeyan duydular.” E ılml Deniz altındaki * mechul Her taraftan tahminler yağıyor: ço- ğunda hakikati aramak kasdi değil, zi. hinleri de Akdeniz gibi karıştırmak bevesinin hâkim olduğunu gördüğümüz bu tahminlerin entazla kasdi'si hiç şüpkesiz Moskovaya tevcih — olus nandır, Bütün gayretlerini Milletler Cemi- yeti nizamı içinde bir barış ve dayanış. ma ahengi kurmaya ve hor yerde harb tehlikesini bertaraf etmeğe uğraşan Savyetlerin Akdenizdeki başlıca men- faati bu denizin hürriyet ve emniyetin- den başka ne olabilir? Ancak sulhtan memnun olmıyanlas ren kullanmakta oldukları tahrik si. lâhını birkaç senedenberi pek nazik buhran ve imtihanlara göğüs geren Savyetlerin elinde görmeğe — çalışmak pek de akıl ve akılir işi sayılamasa ge. rektir. Denizaltındaki korsan bir emniyete sizlik sondajı yapıyor: maksad, sulha bel bağlamış olanları harb - korkusiyle yıldırmak ve onları hak ve faydaları aleyhine — fedakârlığa — sevketmektir, Moskova hücum hedeflerinin başında geliyor. Bakalım barış devletleri hâdisecili. ğin hiç bir netice vermiyeceğini isbat edecek bir tedbir üstünde birleşecekler midir? Pek yakın geleceğin talii onla» rın bu hüsustaki azim — ve kararlarına bağlıdır. . Fatay