September 6, 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

September 6, 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

AKDENİZ KONFERANSI | Çağrılacak devletlerin isimleri tesbit edildi Konferans cuma günü bir İsviçre şehrinde toplanacak Paris, 5 (Hususi) — Akdenizde korsanlığa mani olmak için alma- cak tedbirleri tetkik edecek konferansı hakkında Parisle Londra ara- sında yapılan Mmüzakerelerin neticesi alınmış ve davet edilecek dev- letlerin isimleri tesbit edilmiştir. Bugün fransız Dış bakanlığı konferansa çağırılacak devletlerin lis- tesini neşretmiştir. Listede konferansın toplanması için teşebbüsler yapan Fransa ve İngiltereden başka, İtalya, Almanya, Yunanistan, Türkiye, Romanya, Yugaoslavya, Mısır, Sovyetler Birliği, Bulg n ve Arnavudluk vardır. İyi malümat alan mahafilden öğrenil e göre, Akdeniz konfe- ransı için devletlere yapılacak davetin metni hakkında Londra ve Paris arasında anlaşılmıştır. Konferansın önümüzdeki cuma g ünü Cenevreye yakın bir kasabada toplanması teklif olunmaktadır. Sovyet gemilerine dikkatli olma- ları tenbih edildi İstanbul, $ (Telefonla) — Akdeniz - deki torpilleme hâdiseleri dolayısiyle Başbetke: B Akdenizde 5 6 KURUŞ Eylül 1937 18 inci Yıl H0i Tel ; Başmuharrir 1063 Yazı İşleri Müd. 1062 ADIMIZ, ANDIMIZDIR HER YERDE 'PAZARTESİ No. 5787 Büyük Öndetimiz, İsmet İnönüve İstanbuldan hareketi esnasında iyi yolculuklar temenni ediyo: ' İsmetİnönü İzmirde İzmir, 5 (Hususi muhabirimiz — telefonla bildiriyor) — Başbakan İsmet İnönü bugün saat 14,50 de İzmir vapuru ile şehrimize gelmişlerdir. Kültür Bakanı Saffet Arıkan İzmir ve Manisa ilbayları, şarbay, müstahkem mevki komutanı ile şehrimiz. deki saylavlar motörle vapura giderek General İnönü'nü selâmlamışlardır. Va. purdan inen Başbakan Kordon'da biriken hallan şiddetli alkışlariyle - karşılanmış- lardır. İsmet İnönü yaya olarak Atatürk konağına gitmişler ve bir müddet istira- hatten sonra akşam üzeri olomobille enternasyonal fuara gelmişlerdir. Başbakam fuarı ziyaret edeceğini öğrenen hâlk yollara birikmişti. İnönü her geçtiği yerde şua- detle alkışlanıyor, halkın: “Yaşa, varol!” sesleriyle karşılanıyordu. Sayın Başbaka. Akdenizde bazı sancaklar için emniyet kalmamıştır. Valans hü- kümetine silâh, eşya ve malzeme götürdüğü farzolunan her gemi meçhul denizaltı tarafından batı- rılabilir. Fakat batan gemi sanca- ğının sahibi, kime, nerede ve nasıl bir misillemede bulunacağını ta- yin edemez. Mesuliyet ve tedbir münakaşaları arasında, güvensiz- İik ve tehlike devam edip durur. Hatırlardadır ki ispanyol hü- kümetçilerinin tayyareleri alman gemilerini tehdid ettiği zaman, Nasyonal - sosyalizm pek kesti Me ve kati hareket etmişti. O za- mandanberi Franko taraftarı o- lanlara taarruz etmek, Madridde tehlikeli sayılmaktadır. Milletler Cemiyetinde azâ devletler ise bir- çok şekil riayetleri'nin ve başka türlü bir hukuk zihniyetinin icabla- rina mahkümdurlar. İç harbın ilk günlerindenberi de böyle olmuş- tur: her hâdisede bir tarafın ka- rar kabiliyeti ile diğer tarafın ka- Tarsızlık zâfı karşılaştı. Franko Zaferini faşizmin ve nasyonal - sosyalizmin zaferi olarak benim- seyenler, demokrasileri pek sev- Mmekte oldukları lâfla oyalıyarak, tilâh da verdiler; asker de yolla- dılar; kumandaya da iştirâk etti- *r ve samimi olarak itiraf etmeli- dir ki bütün bunları herkesin kar- Hısında ve açıktan açığa yaptılar. iya eseri görtermediler. Madridin Zaferinde demokrasinin galebesi- Di görmekte olanlar ise, komiteler, hotalar, davetler ve toplantılarla Vakit geçirip durdular. spanya davâsının yalnız İs- Panyaya teallük eden kısmı için tereddüd devam edebilir: fa- t herkesi alâkalandıran, san- Cakların, seyrüsefer ve nakliya- emniyetine teallük eden mese- İelerde - süratle tedbir almak ve r vermek İâzımdır. Akdeniz *mniyetsizliği Çanakkale kapıla- ","Ş vurduğu vakit, Türkiye ken- İsinin müsamahasma — güvenin ala doğru olmıyacağını en ciddi sanla ilân ettiği gibi, kati kara- Tını da vermiştir. Akdenizde em- Riyet davâsını halletmeğe yardım €tmemek için, bu emniyetsizliğin *vamında menfaatli olmak lâ- l?"" gelir ki hiç kimsenin böyle At maznunluk mesuliyeti altına treceğini Zannetmiyoruz. Falih Rıfkhe ATAY bütün Sovyet gemilerine dikkatli dav - ranmaları bildirilmiştir. Sovyet bayra - n taşıyan “Taşkend” gemisi Çanak - kale boğazından çıktıktan sonra geri dönmüştür. Bugün Zirianin adir bir Sov- yet gemisi boş olarak Çanakkaleye doğ- ru yol aldı, Alâkadar denizcilerin söyle- ( Sonu $. üncü sayfada ) Doktör Aras yunan Başbakamı general Metaksasla kömüşürken Dr. Aras Atinadan geçerken Türk -Elen görüşbirliği bir kerre daha teyit olundu Atina, 5 (A.A.) — Atina ajansı bildiriyor: Türkiye dış işler bakanı Dr. Tevfik Rüştü Aras dün saat 16 da Atinaya gelmiş ve İsmet İnönü B. Numan Menemencioğlu ile konuşuyor şampiyonasından maada ing B. Celâl Bayar Zonguldağa gitti Ekonomi Bakanımız B. Celâl Ba. yar otomobille ve Bolu yoliyle Zongul- dağa hareket etmiştir. B. Celâl Bayar kömür havzasında muhtelif — tetkikler yapacaktır. B. Celâl Bayar dün Gerede hudu- dunda Bolu valisi ve kaymakam tara- fından karşılanmış — ve öğle yemeğini Geredenin Esentepe'sinde — hazırlanan sofrada yemiştir. Bakanımız Gerede'den saat 5,13 de ayrılmıştır. Vali, B, Celâl Bayar'ı Bo- akşam saat 23 | lu - Devrek hududuna kadar — uğurla- de Venedik yolu ile Cenevreye gitmek üzere aynı vapurla seyahatine | mıştır. devam eylemiştir. Dr. Aras, Pirede vapurda, Dış işler bakanı daimi müsteşarı B. Mavrudis, Yunanistanın Ankara elçisi B. Rafail, Dış işler bakanlı- ğı siyas iikinci şube reisi B. Sakel- loropulos ve Başbakanlık hususi kalem direktörü B. Andrulis ile Türkiye elçiliği erkânı tarafından karşılanmıştır. Dr. Aras Atina'da kaldığı müddet içinde Başbakan B. Metaksas ve Dış işler Bakanlığı daimi müsteşarı B. Mav- rudis ile uzun bir görüşmede bulun- muştur. Akşam B. Metaksas doktor Te Rüştü Aras şerefine bir ziyafet ver tir. B. Aras'ın gazetelere beyanatı Doktor Aras Atinadan ayrılmadan evvel elen basınına aşağıdaki beyanat. ta bulunmuştur : ( Sonu 5. inci savfada ) 8inci balkan yarışları dün Bükreşte başladı » v Bükreş.stadında milli oyunlar oynanırken (Bükreş hususi muhabirimizin telefonla verdiği haber beşinci sayfamızdadır) nıimız bunlara sevimli tebessümleriyle mukabele ediyordu. Modada kürek yarışları Türk denizcileri birinci ingilizler ikinci oldu İstanbul, 5 (Telefonlay — Bugün Moda koyunda mıntaka kürek ve türk bahriyelileri arasında bir iıı: laşma yapılacaktı. Maltada türk denizcilerinin galebesiyle neticele ::E müsabakanın revanşı mahiyetinde olan bu karşılaşma büyük bir alâka toplamış ve Moda koyu hımmcrhınç dolmuştu. Saat 11 de şampiyonasının neticeleri şöyle oldu: Müptedilerde 11 puanla Galatasaray birinci, 6 puanla Güneş ikinci, 3 puan- la Beykoz üçüncü oldular. Kıdemlilerde Galatasaray 10 puanla birinci, Beykoz 6 puanla ikinci, Fenere bahçe $ puanla üçüncü oldular, Misafir bahriyelilerle denizciler a- rasındaki ilk karşılaşma beş tek kik mü- sabakası oldu. Bu yarışa dört tekne iş- tirâk etti. Bu dört teknenin dördü de misafirlere aid yalnız ikisinde türk ge- micileri kürek çekiyorlardı. Neticede türk filotillasının kürekçileri birinci, ingiliz deniz kruvazörünün kürekçileri ikinci, Yavuzun kürekçileri üçüncü ol- dular, İkinci müsabaka 7 çifte işkampav- yalat arasında oldu. Bu teknelerin dör- dü de türk donanmasma aiddi, Ve iki- sinde ingilizler kürek eçkiyorlardı. Ne- ticede Yavuzun efradı birinci, Delhi. nin efradı ikinci oldular. Haâda tevkifler Adana, 5 (Hususi muhabirimiz bi diriyor) — Suriye'den a'ınan haberlere göre yerli Sancâk deleğesi, yarın Antak. ya'da olacaktır. Sancaktan bildirildiğine göre türklere tazyik devam etmektedir. Süveydiyede jandarmalar Levsiye'yi ab- luka etmişler ve on türkü tevkif etmiş- lerdir. Türk alevilerden Maruf'un oğlu Nasreddin de mevkuflar — arasındadır. Hatay'da mahalli hükümet keyfi hare- ketlere devam etmektedir. Muhtelif arab aşiretlerine silâh dağıtılmaktadır.