5 Eylül 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

5 Eylül 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Ankara 5 (A. A.) Hariciye Vekili Dr. Tevfik Rüştü Arasım Atinada bulunması münasebetile Yunanistan Başvekili Ge- neral Metaksas, Atatürk ve İsmet İnönü hakkında beslediği yüksek ve samimi his- leri tebarüz ettiren bir mesajın irsalini Dr. Arastan rica etmiştir. Hariciye Veki- limizin bu hususta Atatürke telefonla va- AKDENİZDEKIİ KORSANLIĞA KARŞI tazimlerini arzetti ki olan maruzatını ve Atatürkün cevap- larını aynen neşrediyoruz: Ekselans Kemal Atatürk Türkiye Cumhuriyeti Başkanı Yunanistan - Başvekili Gçneral Metak- sas dost ve müttefik milletin hnlşkındaki hayranlığı hududsuz olan Önderine hür. miştir. İstanbul Ingiltere konferansta çok mühim teklifler yapacak İtalya konferansa iştirak için henüz karar vermedi Londra, 4 (A A.) — Press Association bildiriyor: İngiltere, Cenevre- de toplanacak Akdeniz konferansına çok mühim tekliflerde bulunacak- tır. Tekliller, dış işler bakanlığı tarafından yüksek mahfilleri, bu tekliflere çok büyük ehemiyet atfetmektedir. Bu tekliflerin, konferansa İştirâk eden bütün devletlerin kendi milli sey- ri sefainini himaye etmesini intaç edecek bir nevi birlikte çalışma sistemi kurulmasını ileri sürmesi pek muhtemeldir. Diplomatik mahfiller, bu konferansa bir italyan delegesi gönderil- mesine büyük ehemiyet atfetmektedir, Zira, italyan işbirliği, bazı fena hazırlanmıştır. — İngiliz şayiaları bertaraf etmeğe ziyadesiyle yardım eyliyecektir. Cenevreye giden ingiliz heyetine reislik eden B. Edn, Akdeniz konferansına bizzat iştirâk edecektir. Eğer İtalya da bu konferansa Kont Cianoyu gönderirse, iki devlet adamı arasında bir görüşme ve binnetice ingiliz - italyan münasebet- lerini doğrudan doğruya görüşme Salamanka, 4 (A.A.) — Salamanka şrettiği bir tebliğde Havok desttoyerinin uğradığı tecavüzün Fran- ko bükümetine mensub denizaltı gemi- leri tarafından yapıldığı hakkındaki Şayislar reddolunmakta ve bu hususta- ki haberlerin, solcu unsurlarca karışmaz- lhık komitesi veya konsey toplantısı a- rifesinde havayı zehirlemek için ya- pıldığı söylenilmektedir. Tebliğde Bask hükümetinin evrakı arasında - yabancı Vapurlara taarruz için verilmiş emirle« re rastlandığı da zikrolunmaktadır. Akdenizdeki amerikan Filosu da uyanık vaziyette Vaşington; * (A.A.) — Deniz ba. kanlığı makamları Akdenizdeki torpil - leme hâdiseleri dolayısiyle Avrupada bulunan amerikan filosunun gayet uya- tuk vaziyette olduğunu bildirmişlerdir. Amnerika bu meselelerle alâkasız olmak- la beraber, bir taarruz vukuunda ameri- kan gemileri de ateş edeceklerdir. Bu gemiler, mülteci almak ve saire gibi İş- leri olmadığı zaman bitaraf Himanlarda kalacaklardır. Fransız gazetelerinin tefsirleri Paris, 4 (A.A.) — Fransız gazetele. Ti Akdenizdeki tecavüzler ve Cenevre toplantısı hakkında tefsirlere devam et- mektedirler. Pöti Jurnal fransız - ingiliz tekliflerinin müşterek olması lüzumuna İşaret etmekte ve İtalyanın konforansı akamete uğratmak için her şeyi yapaca- Binı, ancak fransız - ingiliz işbirliği kar. Şısında bütün devletlerin de onlara itşi- Tük edeceklerini yazmaktadır. Övr gazetesi, İtalya'nın da konfe - ransa iştirakini temin için İngilterenin Valansiya hükümetini Cenevreye davet etmediğini, bununla beraber - İtalyanın Pranko'ya muharib hakkının tarımması- hr da istiyeceğini, İngilterenin ise buna Yanaşmıyacağını haber vermektedir. fırsatı doğmuş olacaktır. Tarih sergisi hazırlıkları İkinci Türk tarih kurultayının top- lanacağı Dolmabahçe sarayının dıştan görünüşü İkinci Türk Tarih kurultayı ile bir. Ükte Dolmabahçe sarayında — açılacak 'Türk Tarih sergisinin hazırlıkları hay- li Hlerlemiştir. Sergi kurultay sırasında mütehas- sısların tetkikine arzedilecektir, Kurultaya gelen lise ve orta mek. teb tarih muallimleri için tertib edilen kurslarda da sergiden istifade edilecek. tir. Haber aldığımıza göre kurultaydan sonra sergi umuma açılacak ve ziyaret gekli ayrıca ilân edilecektir. B. Celâl ğayar Zonguldağa gidiyor Ekonomi bakanımız B. Celâl Bayar İş Bankası umum müdürü B, Muammer Eriş'le birlikte otomobille Zonguldağa gidecek ve tetkikler yaptıktan sonra Ankaraya dönecektir. T.R.Aras Atina'da Atina, 4 (Hususi) — Cenevre- ye gitmekte olan Türkiye Dış İş- ler Bakanı Dr, Tevfik Rüştü Aras buraya gelmiş ve Başbakan B. Metaksaşs tarafından karşılanmış- tır. İki devlet adamı muhtelif me- seleler hakkında görüşmüşlerdir. Dr. Tevfik Rüştü Aras bu ak- şam B. Metaksas tarafından şe- refine verilecek olan hususi bir dinede hazır bulunduktan — sonra bu gece Atina'dan hareket ede- cektir. met ve tazimlerinin arzını benden rica et- General Metaksas ayni suretle aziz dostu Başvekil İsmet İnönüne en sa- mimi dostluk selâmlarının irsalini diledi. Yunanistan ile Türkiyeyi alâkadar e- den bütün meseleler hakkında mevcud bulunan tam görüş mütabakatını bir ker- ğ re daha gösteren mükâlemelerde bulun- duğu,dostu Türkiye Hariciye Vekilinin - Atinadan geçmesinden dolayı da Genc- ral Metaksas bana memnuniyetini ifade etmiştir. Derin tazimlerimle arzederim. Dr. TEVFİK RÜSTÜ ARAS rim. HER YERDE - .5 KURUŞ Eylül 18 inci Yıl 1937 No, 5786 Tel : Başmuharrir 1063 Dr. Tevfik Rüştü Aras Türkiye Hariciye Vekili Dost ve müttefik milletin Başvekili Ekselans General Metaksasa, benim hak- kımda ve İsmet İnönü hakkında size va- ki olan beyanatından dolayı pek müte- hassis olduğumu bildirmenizi rica ede- Bu beyanat, telsizle İzmire mü cihan vapurda .bulunan bildirilecektir. Türkiye Hariciye Vekâle- ti de bu dostane beyanattan ayrıca haber- dar edilmiştir. PAZAR Yazı İşleri Müd. 1062 Atina İsmet İnönüne « K. ATATÜRK İzmir fuarından güzel bir köşe Başbakanımız dün İzmire hareket etti "İstanbul, 4 (Telefonla) — Başbakanımız bugün İzmire hareket etmiştir. İsmet İnönü öğle üzeri Floryaya giderek Atatürk'e mülâki olmuş ve veda etmiştir. Atatürkle Başbakanımız 14,15 de Florya'dan hareket ederek Top- hane rıhtımına gelmişlerdir. menni etmişlerdir. Uğurlamada Bayındırlık, Adliye, Maliye, Atatürk Başbakanımıza güzel yolculuklar te- Milli Müdafaa Bakanlarımızla Dış İşler Siyasi Müsteşarı B. Numan Menemencioğlu, Londra Büyük Elçisi B. Fethi Okyar, Varşova Elçisi B. Ferid, Tokyo Maslahatgüzarı B. Nebil, birçok sivil ve askeri erkân bulunmuştur. Bükreşte toplanan enternasyonal arkeoloji, antropoloji kongresinde Kongre Bn. Afete takdir ve teşekkürlerini bildirdi Bükreş, 4 (A-A.) — Anadolu jansının hususi muhabiri bildiri- yor: Dün Bayan Âfet antropolojil seksiyonunun içtimamnda 200 türk kadını kafa tasları bakkındaki tetk katını izah etti. Bu izahat büyük alâka ve takdir uyandırdı. Büugün de arkeoloji seksiyonunda Ta . rih Kurumunun arkeolojik faaliyeti ve elde ettiği son mühim neticeler hakkın. da mufassal malümat verdi. Projeksiyon ile resimler gösterdi. Son hafriyatın ne. ticesini teşhir etti. Derin dikkatle din « lendi ve çok büyük muvaffakiyet kazan. dı. Prf. Pittard umumi heyete bir takrir vererek Bn. Afet'in köngrece tebrik ve takdirini ve umumi heyetin teşekürle - rinin kendisine tebliğini teklif etti. Bu teklif tek bir itraz olmaksızın alkışlarla kabul edildi. B. H. R. Tankut'un Güneş - Dil teorisi 'a komünikasyonu Bükreş, 4 (A-A.) — Anadolu ajan . sının husust muhabiri bildiriyor: Beşin- ci seksiyonda bu sabah Profesör Tan- kut söz almış ve lengültik ile prehisto- rik bilgisini tebarüz ettirdikten sonra yeni bir türk ekolü tesis etmekte olan Güneş . Dil teorisinin anahtarlarını izah etmiştir. Profesörün izahi ve dağıttığı broşür. ler pek alâka uyandırmış ve seksiyon komünikasyonun tab ve neşrine mütte- fikan karar vermiştir. Bazı lengüistlerin sualleri tatminkâr cevablarla karşılan - mıştır. Mevzuun alâka ve takdir uyan « dırdiğı alkışlardan anlaşılıyordu. l ı Profesör Hasan Reşid Tankut İngiliz hakemin idaresinde Türk denizcileri dün İngilizleri 3-1 yendiler İstanbul, 4 (Telefonla) — Misafir ingiliz filosu kumandanı amiral Wells ve maiyeti erkânı bugün öğleden önce müze ve camileri gezdiler. İstanbul komutan vekili General Cahid misafirlere bir öğle ziyafe- ti verdi. Öğleden sonra Taksim stadyomuna gidilerek türk - ingiliz de- nizcileri arasında yapılan dostluk maçı seyredildi. Almanya ile ticaretimiz Berlin, 4 (A.A.) — Alman D. N. B. ajansı Berlinde son günlerde cereyan eden türk - alman görüşmelerinin bugün neticelendiğini türk - alman ekonomik münacebetlerinin bundan böyle de el- verişsli bir surette inkişafını temin ede- cek birkaç anlaşma imza ediliniş oldu. Butu bildirmektedir. Filomuzun Malta ziyareti es- nasında Maltada oynanan maçın revanşı mahiyetinde olan bir mü- sabakayı seyir için Taksim stadın- da oldukça kesif bir kalabalık top- lanmıştı. Türk ve ingiliz bahriye- bandoları da stadyoma gelmişler- . Muhtelit gemilerden seçilen türk takıe mi şöyle teşekkül etmişti: Ekrem - Hasan, İbrahim - Fethi, Bi- 1â1, Nuri » İsmail, Hakkı, Adnan Kâmil, JRAXEL — Hakem bit ingilizdi. ( Sönür $. incı saytada )