5 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

5 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

AKŞAM'ın Küçük İlânlarını Mutlaka Okuyunuz! KÜÇÜK İLÂNLARIMIZ Pazar, Salı ve Perşembe günleri çıkar. - Doktor SEVKET HÜSNÜ TARAY Haydarpaşa hastanesi (Kulak, burun ve boğaz mütehassısı) Cağaloğlu Nuru- osmaniye caddesi 32, her gün saat 3den 6,5 e kadar hastalarını kabul eder. Salı günü 5 - 6 ya kadar fıkaraya meccanen si re Sene 19 — No. 6784 — Finli her yerde 5 kuruş PAZAR 5 Eylül 1937 — m — am Telefon: 24240 (İdare) — 24249 (Tahrir) — 24248 (Müdür) — 20113 (Blişe) Akdeniz devletleri : konferansı 15 Eylülde Montröde toplanıyor Italya iştirâk etsin etmesin mühim kararlar verilecek Amerikan gemileri de taarruza uğrarlarsa Paris 4 (Akşam) — Akdenizde kor- nihayet vermek için toplana- feransın eylülün 15 inci günü İçtima edeceği tahmin edilmektedir. Konferanan İsviçrenin Montreux sehirde toplanacağı muhakkak gibi- dir. Müzakerenin iki üç gün süreceği gannediliyor. Akdeniz (devletleri Konferansına Fransa, İngiltere, İtalya, Türkiye, Yu- Böslavya, Yunanistan ve Mısir edeceklerdir. İspanya davet edilmiye- cektir. Çünkü Valence hükümetine dvetname gönderilirse İtalyanın mü- tâkereye iştirak etmiyeceği muhak- kaktır. Halbuki İngiltere ve Fransa, Halyanın da müzakereye iştirak etme sini istiyor Bazı gazeteler İtalyanın müzakere» Ye İştirak için Franko hükümetinin tanınmasını şart kosacağını yazıyor- lar. İngiltere ve Fransa bu şartı kabul etmiyeceklerdir. İtalyanın bu mesele- de ısrar edip etmiyeceği belli değildir. İtalya ısrar eder ve konferansa get Mmezse dünyaya karşı büyük bir me- Suliyet yüklenecektir. Paris mahafilinde söylendiğine gö Te, İtalya iştirak etsin elmesin, Akde- nizde gemilerin serbesçe seferini temin #“decek tedbirler alınacaktır. Bu ted- birler ne gibi şeyler olacaktır? Bunlar Henüz belli değildir. Yalnız Akdeniz erinin el birliğile hareket ede- lmaktadır. konferaris toplanmazdan €vvel Fransa ile anlaşmak ve bir teklif hazırlamak istiyor, Pransız - mahafili bü fikre taraftardır. Hattâ Populaire Eazetesi, Fransa ile İngiltere evvelce- den anlaşmazlarâa konferansın mu- Vaifakıyetle neticelenemiyeceğini söy- lüyor ve diyör ki: (Devamı 4 üncü sahifede) Havock torpidosuna kim taarruz etti? Ispanyol nasyonalistleri Ispanyol hükümetçilerini itham ediyorlar Salamanka 4 (AA) — Salâamanka hükümeti matbüat bürosu tarafından Meşredilen bir tebliğde, -bir kısım ec- l Nebi matbuatının işaaları hilâfına ola» Tâk Havock adındaki İngiliz törpito Muhribinin nasyonalist bir gemi ta- ö taarruza uğramadığı çünkü bu torpito mühribinin birçok İspan- Yöllara karşı takib etmiş olduğu ci- Yânmerdane hatti hareketten dolayı anyol nasyonalist partisinin büyük | Dünkü futbol maçını 3 -1 bahriyelilerimiz kazandı Maç çok zevkli oldu, ilk haftaymdan 1-0 mağlüp çıkan bahriyelilerimiz ikinci haftaymda 3 gol attılar Mh nie siğieki iskemisi ini gölekme dknelime dn ikileme 0 Ser İdenini ” derhal topla mukabele edecekler Vekiller Heyeti Ankarada | bir toplantı yapacak — e : . Bu toplantıda Akdenizin emniyeti mese- lesinin görüşüleceği tahmin edilmektedir Ankara 5 (Telefonla) — Mevsuk bir membadan öğren- diğime göre Vekiller heyeti bu salı veya çarşamba günü Ankarada Başvekil İsmet İnönünün başkanlığında mü- him bir toplantı akdedecektir. . Fevkalâde bir mahiyet atfedilen bu toplantıda harici meselelerin ve bu arada Akdenizin emniyeti meselele- sinin görüşüleceği tahmin edilmektedir. Bir rivayete göre toplantıya mareşal Fevzi Çakmak da iştirak edecektir. kira tle Eski ve yeni köylü Hafızanızı yoklayımız ve: etrafınıza dikkat ediniz. Şimdi askere alma ve askerden terhis etme mevsiminde bulunmaktayız. Şehirlerin — sokakla- rında ikişor ikişer olmus delikanlılar, omuzlarında çıkinlar, yahud ellerinde paketler, geçiyor. Geliyorlar yahud gi- diyorlar. Eskiden köyden gelenlerin benizleri çok sarıydı, köye gidenler de bu dere- ce iyi beslenmiş değildi. Hele kilıkla- rın mukayesesinde, eski, yeninin yas nında ağlanacak bir mansaraydı. Ma- zideki o müthiş pejmürdelik yerine, şimdi, sağlam ve hattâ ekseriya soluk olmıyan kumaşlardan elbiseler, kas- ketler, deliksiz pabuçlar... Yırtık, yağ» 4, yamalı heybelerin yerine, küçük çanlası olanlar, temiz ve minimini bavulu olanlar var. Bunlar, köylülerdir. Memleketi ge- zen arkadaşlarımızda, köylülerin sıh- hat ve kılığında şaşılacak bir salâh ol- duğunu söylüyorlar. Onların söyleme- lerine de hacet olmadan, işte; eşki ile yeninin itiraz kabul etmez mükaye- sesi!, teveccühüne mazhar olduğu beyan edilmektedir. Başvekil İspanyolların ademi mü- dahalesinin veya Milletler cemiyeti konseyinin içtima arifesinde beynel- milel havayı zehirlemeye çalışmış ol- maları birinci defa vaki değildir. Tebliğde, - nasyonalistlerin Biskay hükümeti evrakı arasında ecnebi va- purlarına taarruz için verilmiş emir- leri buldukları ilâve edilmektedir. (Yazısı spor kısmımızda) Başvekil Ismet Inönü dün Izmire gitti Atatürk başvekili vapura kadar teşyi ettiler Başvekil İsmet İnönü, İzmirin kur- tuluşuna tesadüf eden 9 eylül şenlik» lerinde bulunmak üzere dün ailesi erkâni ile beraber saat 15 de İzmir vapuru ile İzmire hareket etmiştir. İsmet İnönünün şehrimizden hare- ket edeceğini haber alan bir çok ze- vat saat 14 den itibaren Galata rihti- mına gelmişlerdi. Vapurun harekö tinden on dakika evvel Atatürk, refâ- katlerinde Ismet İmönü olduğu halde Galata rnhtımmı şereflendirdiler, Rıhtımda toplanan halk Atatürkle İsmet İnönünü şiddetle alkışlıyarak: — Yaşasın Atatürk! i Diye Ulu Önderimize karşı hissetik- leri minnet hislerini izhar etmişler- dir. Atatürk, Başvekilimizi vapurun merdivenine kadar teşi etmişlerdir. Bâşvekilimiz Atatürkle ve kendile- rini teşyi eden zevatla vedâ ettikten sonra vapura binmiştir, Vapur hare- ket ederken halk İsmet İnönüntü ha- raretle alkışlamıştır. Dünkü teşyi merasiminde Dahiliye Vekili ve Parti genel sekreteri B, Şükrü Kaya, Milli Müdafaa Vekili general Kâzım Özalp, Nafia Vekili B, Ali Çetinkaya, Maliye Vekili B, Fua Ağralı, Adliye Vekili B. Şükrü Sara- coğlu, Londra sefiri B. Fethi Okya, Hariciye Vekâleti siyasl müsteşarı B, Numan Menemencioğlu, Veli B. Müs hiddin Üstündağ, gererai Fahreddin ve harp akademisi kumandanı gene ral Ali Fuat, merkez kumandanı ge- neral İhsanla şehrimizde bulunan me- buslar vesair bir çok zevat hazır bu- Tunmuşlardır. Başvekilimiz İzmirde 9 eylül sen-; liklerinde bulunduktan sonra" Anka- rayâ hareket edecek, bir müddet An- karada Kalacak, sonra Kastamonu, Kılıç Ali. Paşanın o Kaptanlık bir hâzin aşk macerası. Kaptan Paşa Geliyor! Tarihi deniz romanı Yazan: İskender Fahreddin Sertelli Saray intrikaları - Venediği zaptetmek istiyen bir Türk denizcisi - ve Yakında AKŞAM sütunlarında okuyacaksınız Yukarda Atatürk, Başvekil ile birlikte rıhtımda vapura doğru yürürken, aşa- ğıda Başvekil, Hariciye siyasi müste- şarı B, Numan Menemencioğlu ile görüşüyor Zonguldak, Ereğli mıntakalarında bir tedkik seyahatinde buluriacaktır. Bu seyahati mülgakip tekrar şehrimize gelecektir. devri - Akdenizde büyük akınlar - — Söyle bakalım, burada ne ârıyorsun?.. — Sey... Şey bayım... Meçhul tahtelbaliiri arıyorum! ii mii