5 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

5 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

5 Eylül 1937 . SİYASI İCMAL: ——————— Akdeniz devletleri konferansı İspanya işleri üçüncü yeni bir te Şekkülün tedkik ve kararına bırakıl Yor. Zahirde faşist ve komünist İs Panyollar arasındaki mücadele olan dahili harp hekikatta muazzam bir Beynelmilel mücadele halini aldığın- dan, "bunun bir Avrupa muharebesi & için icaö eden tedbir- b alinması Milletler cemiyetinden yim müngkaşalar zivanadan İaşistlik ve komünistlik taraftarı Üerletler BRİ aldığını gören ve Dütün dünya dep-| HDİ yazar. Söylerken hiç düşünmez, BU Sibi söyler, Bayan Ruzveltin sesi mikrofona çok | © Sesi fevkeldde duyuluyor. | Tellitema pürüzsüz işitiliyor. Müsahabesi bitince bayan Ruzvelt des; r memenin oltu gümadi- Sk rr birlik fakir Amerikalılara yardım | bizliğidir.. Bimaasa işsiz kalmış olan. ğin hastanesi İle bir doğum . wi de vardır. 20 sene evvel Kurulmuş Olan bu birlik harb esnasında Rusya- Polonyadir, Almanyada ve Avus- turyadaki aç çocuklara da yardım et- Bir kalp on kuruşluk l i; bir Kalpon kuruşluk yakala- | - Sultana adındaki bir kadın reycecide fındık. satan. İsmaile gele- imaj <2 Kuruşluk Sandık islemiş; İs- findığı iz mali Polisi haberdar etmiştir. Ge- ağı Za memurları, kalp on kuruş- h müsadere etmişler, tahikikata hak cole abkalrı olan. Şevket mu- zi me edildiği esnada zabıta hır ada- b daha bazı hırsızlıkların da fat ; gönüllülerin geri alinmasin da şart koşmuştu. İki tarafin mularipliR. hakkı tanındıktan sonra bahri kon- irole hacet kalmıyacak ve ispanyaya hariçfen eslihe ve mülünmai ve gö- nilü girmesini menetmek iki farnja at bir iş olacaktı. Hariçleki devletler için bitarajlıklarını ilân ederek buna. riayet etmekten başka yapacak dir iş kalmıyacaktı, Bu hal suretini Sovyet Rusyası ka- bul etmemişti. - Buna karşı Franko hükümeti de kendi bayrağını taşıyan tahtelbahirleri bütün. Akdenize yey” mış ve Karadenizde Valenciaya ©€r- | zak ve harp malecmesi gölüren v6 bu hükümetin bayrağını taşıyan yi- hut ecnebi bayrakları çeken eski İs- panyol vapurlarını birer birer torpil lemeğe başlamıştır. Hukuku düvele uygun olmıyan bu milessir ve fili ab- iuka ilerisi için fena emsal teşitil ede- ceğinden Pransa ile İngiltere Akdeniz devletlerini Dir konferansa düvel et- meğe karar vermişlerdir. Konferansın nasıl bir Karar vereceği henüz belli değildir. Feyzullah Kazar istiyen bir kaç Zenci iyi görmüyor, kalbi sakat gibi sıhhi bahaneler veya imtir hanı tamanamadı gibi iddislarla red Yani Zenci mebus Miçel hir Zenci- Tiyetinde kaldı. Sebebini şöyle anlabıyor: « — Zabitan iyt muamele ediyordu. fakat talebelemden hiç biri benimle usu Cemiyeti Akvam beynelmilel adtiye komisyonu 88 memleketteki mahpus- ların adedini çıkardı. İngilterede 100 bin kişide 299, Polomyada 150, Al- manşada 157, Lituanyada 162 mah- * pus var. Eh az mahpus İrlandadadır. 100,000 de 20: Eh çok da Estonyada- dır. 100,000 de 276 kişi, Bir işçi iskeleden düşerek yaralandı Fenerde bir binn inşaatında çalışan Hakkı; bir aralık muvazenesini kay- bederek düşmüş, muhteli? yerlerinden yazalandığından Cerrahpaşa hastane- sine kaldırılmıştır. Bir kadın heroin satarken yakalandı Kaçakçılık takibat memurları dün bir kadın heroin satıcısı yakalamış- Tardır. Makbule ismindeki bu kadın, üze- rinde hir mikdar herinle dolaşmak- ta iken memurlar tarafından yö Bir hamal arabaya yük yük- lerken bir balyanın altında kaldı Sirkeeide araba iskelesi hamalların- Gan Ali, arabaya yük yüklemekte iken devsilen bir halya altnda kalmış ve başından tehlikeli suretle yaralandı- İ Fından Cerrahpaşa hastanesine kal Ge AKŞAM Yeniköy nahiye müdürünün muhakemesi Mahkeme bazı noktaları vilâyetten sormağa karar verdi Bir toprak taşıma meselesinden dolayı Ahmed Nüzhet adında birin- den rüşvet almakla suçlu Yeniköy nahiye müdürü Aldeddinin mevki fen muhakemesine dün Asliye birinci ceza mahkemesinde devam edilmiştir. Dünkü celsede suçlu vekili müdafaa- sını yaparak rüşvet etrafında yapılan cürmü meşhud zabıtnamesinin hük- me esus olacak mahiyette bulunma- dığını, noksan olduğunu, müekkili- nin rüşvet almadığım ve beraetini is- temiştir. Bundan sonra suçlu Alâeddin kal- karak şunları söylemiştir: , — Rüşvet işi hir kırmızı toprak me- Selesinden çıkmıştır. Bu işl tertib eden Ahmed Nüzhet, İstinyede Dok şirke» tinin arkasında prenses Kadriyeye ald arsadan kırmızı toprak taşıtarak Satvet Lütfinin bahçesine götürüyor- muş. Ben bunu görmedin. Prenses Kadriyenin bahçesindeki kırmızı toprak, maden toprağıdır. Bu- nun İçin taş ocakları nizamnamesi mucibince resmi ruhsat almadan bu toprağı çıkarıp taşımak memnudur. Biz de daha evvel kaşmakamlıktan aldığımız bir emir üzerine buradan toprak çıkarılmasını menetdik. Hatlâ bir defa bir müteahhld rühsat almadan. buradan kırmızı toprak taşımağa kal- | kışmış ve bu müleahhid hakkında ka” | numi takibat yapmıştık. İşte bu mem- | mulyete istinaden Ahmed Küzhetin de toprak çıkarması menedilmiştir. Mem- | muiyet doğradan' doğruyu Ahmed Nüz- | hetim şahsına karşı alınmış bir ted- bir değildir. Binaenaleyh bu işte be. | nim rüşvet almaklığım da mevzuuba- Ahmed Nüzhet ise prenses Kadri- yeden müsaade alınarak bu toprağım | İ çıkarıldığını ve birçok kimselerin de böyle yaptıklarını söylemiştir. Bunun üzerine mahkeme, prenses 'Kadriyenin arsasındaki bu toprağı çı- kanıp götürmek için resmi ruhsat al- mak lâzım gelip gelmediğinin ve res- mİ ruhsat aimak icab ediyorsa buna | riayet etmiyenler hakkında ne gibi muamele yapıldığının ve nahiye mü- | dürünün buradan toprak almayı mo- | metmeğe salâhiyeti olup olmadığınmı Vilâyet makamından sorulmasına Icar rar vererek muhakemeyi başka güne i | mislenebilir ve Terkos şebekesile şoh- Galata rıhtımı Liman idaresi bu caddeyi asfalt yaptıracak Galata Merkez Rıhtım hanı ile De- niz Ticaret müdürlüğü arasındaki dü” haya büyük bir meydan yapılması Kar oldu isede son defa Liman işletme ida- Tesile Belediye bu hususta? müzakere” ye girişmiş ve neticede Galata meyda- minm Liman idaresi tarafından yapıl- man dükkân ve kahveler tamamen yı” kılmış ve sahan inşaata hazır bir hale sokulmuştur. Ay sonuna doğru faali» yete geçilmesi kuvvetle muhtemeldir. Meydan projesi üzerinde etüdler yar Pılmaktadır. Galata meydanı inşaatı sırasında © civarda bazı caddelerin de 8slalta tahvili kararlaştıılmaştır. Cad- delerin tamir ve inşası Belediyeye ald ise de müstakbel Galata yolcu salomu. na ve Galata meydana giden caride- lerin asfelt yapılmasını Liman idare- si üzerine hyacak ve rıhtımları takiben Deniz Ticaret o müdürlüğünün önünden müstakbel Galala meydanına ve ora- dan da, yapılmakla olan yeni Galata: yolcu salonunun kars tarafindaki ka- pisını takiben biraz ilerideki dörtyal ağuna kadar uzayacaktır. Maliye tayinleri Ankara 3 — Maliye evrak müdürü Halim zat işleri müdürlüğüne, Tem- yiz eski özasmdan Hasbi İzmir tetkiki Tevkifhanede bir cinayet Bir mevkuf mangal ayağile başka bir mevkufu yaralıyarak öldürdü Dün sabah İstanbul tevkifhanesin- de bir cinayet olmuş, bir mabküm on kuruş yüzünden diğer bir mahkü- mu öldürmüştür. Vaka etrafında şu malümatı aldık: Biz katil suçundan delsyı on beş sene hapse mahküm ve evrakı henüz temyiz mahkemesinde olduğu için tevkifhanede bulunan Maksud ile bundan dört ay kadar evvel Rervin kaçakçılığından dolayı beşinci ceza mahkemesi tarafından bir sene hap- se mahküm edilen ve evrakı temyiz | mahkemesinden gelmediği için dört aydanberi tevkifhanede bulunan ço- lak Fevzi adında diğer Diri sık sık kav- ga etmektedirler. Çolak Fevzi iriyarı, kuvvetli bir adam olduğu için Mak- sut kendisinden Korkmakta ve kav- ganın daha fazla büyümesine meydan vermemektedir. Fakat diğer tarafdan Maksud yumrukla güç yetiremediği çolak Fevziye fenalık yapmaktan da vazgeçmemektedir. Lâz Maksud bir gün tevkifhanede bulunan bir mangalm demir ayakla- rından birini gizlice kırarak bir yere saklamış ve geceleri fırsat buldukça kavuş içinde taşlara süre süre bu de- miri sivriltip Bir bıçak haline getir- miştir. Dün tevkifhanenin ziyaret günü olduğu için mevkuflar avluya çıkarıl- muşlar, Maksud İle çolak Favzinin bus lundukları Köfuşu Kendileri badana ettirmek istemişlerdir. Bunun için de mahkümlar aralarında para topla mağa kalkışmışlardır. O arada Fevzi Maksudu yakalamış ve on kuruş iste- miştir. Maksud parası olmadığını söy- leyince Fevzi kızmiş ve küfretmeğe başlamıştır. Bu yüzden iki mahküm kavgaya tutu;muşlardır. Kavgada Maksud evvlden koynuna sakladığı İ ucu sivri mangal bacağını birdenbire çıkararak. Fevzinin üzerine atılmış ve demiri Fevzinin boynunun sol tara- fına olanca kuvvetile saplanışiar. Boynunun damarları parçalanan ve kanlar fışkıran Fevzi evvelâ oldu- ğu yere yuvarlanmış ve biraz sonra kendine gelerek yerinden kalkıp: — Ölüyorum, beni kurtarınız. Diye bağıra bağıra tevkifhane has- tanesine doğru koşmağa başiamıştır. Fevzinin birkaç arkadaşı da kendisi ne yardım etmişler, yaralı hastaneyo götürülmüştür. Fakat birkaç dakika sonra hastanede ölmüştür. Vaka müddelumumiliğe bildirilmiş, nöbetçi müddelumumi muavini B. İh- san tevkifhaneye giderek tahxikata el koymuştur. Ölen Fevzinin cesedi roçrga kaldırılmıştır. İlk tahkikatta katil Maksud suçunu itiraf etmiştir. Kırkçeşme suyu Terkosla birleştirilmesi fikri daha muvafık görülüyor Kırkçeşme sularının Terkosla. bir- leştirilmesi veyahut temiz bir hale getirilmesi şıkkından birinin Cercibi için teşkil edilen komisyon çalışmasını haylı ilerlemiştir. Komisyonun şim- diye kadar yaptığı tetkiklere göre Kikçeşme suyu, senelerdenberi Oba- kımsız kaldığından bütün su şebeke- sini değiştirmek, tasfiye makineleri koyamak ve yeni tesisat vücuda ge tirmek lâzundır ki bunlar büyük masraflara, mütevakkıftır. Halbuki bendlerde yapllâcak küçük tesisat ile sular şebekeye dağılmadan evvel te- re isule edilebilir. Bur sebebe Kıkçeş- me suyunun Terkos suyu İle birleşti rilmesi daha ımnvafik görülüyor. Bu fikir kabul edilirse bendlerden Terkos suyunun geçtiği şebekeye doğru muntazam bir Kanal yapıla- caktır. Bu suretle Terkos suyu mik- tarı da yüzde 30-40 nisbetinde çoğa- Jacaktır, Komisyon raporunu verdik- ten sonra hemen tesisata başlanacak- tır, Domuz beklerken.. Yanlışlıkla kır bekçisini öldürdü — ' İzmir (Akşam) — Tirenin Mehmed- ler köyünde bir kaza olmuştur. Son #amanlarda bu köyün boğlarına ya- bar domuzları musallat olmuştur. Bu yüzden köy halkından Mehmed oğlu Ömer geceleri bağda beklemeğe mec- bur olmuştur: bu. sırada «ah, vuruldum» diye bir ses işitmiş ve karaltıya doğru koşmuştur. Ömer, yaklaştığı zaman kır bekçisi Mustafanın cansız bir halde yere se riidiğini görmüştür. Köylü, gece ka- ranlığında bekçiyi teşhis edememiş ve: domuz zannile ateş etmiştir. Jandar- ma tahkikat yapıyor. Torbalı ve Çandırlıda göçmen köyleri yapılacak İzmir 3 (Telefonla) — Torbalı ks- zasında 100, Dikilinin Çaridarlı na- hiyesinde 40 göçmen erli iki köy ya- pilması kararlaştırılmıştır. Evlerin in- gasına bu hafla içinde başlanacaktır. Hrlerin inşası mütehlde ihale edi Otomobil parkı Yolcu salonunun karşı- sında 50 otomobil alacak bir meydan yapılacak Şehrimize deniz yolile gelen seyyah- Jar - ki, ziyaretçilerin ekseriyetini teş- kil ederler - karaya ayak basar bas- maz, esasesn daracık olan rıhtım cad- desini boydan boya işgal eden otomo- bil sürülerile karşılaşırlar. Bu, iyi bir manzara. teşkil etmediğinden, alâka» dar resmi makamların nazarı dikkati. ni celbetmiş ve bu halin önüne geçil- mesi kararlaşlırılmıştır. Liman idaresi, Galatanın deniz ci- varını asri yolcu salonu, meydan, mo- dem antrepo ve saire gibi inşaatla tanzim ederken seyyahları gözdirecek otemobilleriçin de bir park yaptırma- ğa karar vermiştir. <Ofomabil parkı. modern Yolcu salonunun tam karşısında olacaktır. Salonün karşısında hâlen dar bir cad- de ve silsile halinde binalar bulur maktadır. Bunun için bugünkü vazi- yete oraya bir park sıkıştırmağa ina. lonun karşısında istimlâk yapılacak- tır. Otomobil parkı 50 otomobili istiab edecek büyüklükte olacaktır. Seyyahları taşıyacak olan taksiler parkta muntazam bir şekilde dizile cek ve salondan çıkan seyyahlar hiç- bir güçlükle karşılaşamaksızın ot0- mobillerini bulabileceklerdir. Hocapaşa civarında bir kulübe içinde yatıp kalkan Ömer âdında bir adam dün sabah kulübesinden çık- mamış, o civarda oluranların nazarı dikkatini celbettiğinden polise ha- ber vermişlerdir. Zabıta memurları kulübeyi açtık- ları zaman Öneri içeride ölü olarak bultnuşlardır/ Vaka adliyeye bildi- rilmiş, müddelumumilik tahkikata el. koynuuştur. Adliye doktoru B, Enver Karan, cesedi muayene etmiş, ölüm. şüpheli görüldüğünden cesel morga kaldırılmıştır. Çatalca orta mektebi genişletilecek Çatalca orta mektebinin ihtiyaca uygun bir hale getirilmesi için bine» nın genişletilmesi Hözumlu: görülmüş ve bunun için Çatalca halkı arala” rında pâYa toplamışlatdır. Çatalcaya giden maarif müdürü B. Tevfik hal- kın topladığı bu para ile orta mek» tep binasının. genişletilmesi mümkün olduğunu görmüş ve binanın büyü” tülmesi için hemen teşebbüslere gis rişmiştir. Yeni mektep binası süratle genişletilecek ve ders yılı başına kadaz Te