5 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

5 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Eylül 1937 5 Eylüi 193 Çinliler Şanghaydaki Japonları sıkıştırıyorlar Japonların Çin hatlarını yarmak teşebbüs- leri ağır zayiatle neticesiz kaldı Nankin 4 (A.A) — Central News ajnasından: Çin müdafileri muanni- dane bir çok taarruzlarda bulunarak Vosung civarındaki Japon kuvvet- lerinin Lotion mevkiindeki J kuvvetlerile irtibat peyda etmele hatlarını yarn büslerde bulun olamıyarak ağır 2: mışlar ve sahile doğru geri çekilmişlerdir. Japonlar Paocchan istihkâimınin kendi taraflarından zaptedildiğini bil- diren haberin mevsimsiz olduğunu kabul etmişler Japonların de- vamli hücumü rağmen Cbapei ve Yangisepoo mıntakalarındaki Çin hatları sarsılmamıştır. Japonlar tara- fından atılan yarıgın bombaları Cha- pei'de bir çook yangınlara sebeb ok muştur. Japon tayyarelerinin son günlerdeki mükerrer bombardıman- lari neticesinde Wosung milli üni- versitesi harab olmuştur. Haber verildiğine göre, Japonya Şanghaya tam teçhizatlı iki fırka da- ha göndermektedir. Japonlar yeniden asker çıkardılar Şanghay 4 (AA) Hoangpou nehrinin denize karıştığı Çangoma - Pang mevkiine yeni Japan kıtaları çıkarılmıştır. Bu kıtanın mevcudu malüm değildir. Zihuo civarındaki Yue « Pou mevkiine karşı Japonlar tarafından yapılan şiddeti bir hü- cum tardedilmiş ve İki taraf da ağır İngiliz büyük elçisini yaralıyân tayyare ateş eden ta si olmadığı zannedi kikat hiç bir işten mesul olr Japon hükümeti yapacaktır. Tayyare bombardımanları Şanghay 4 (A.A.) — Japon tayya releri Amerikan silâhendaz taburu kumandanlığının bulunduğu mevkis göst yeniden tal 250 metre yakın Çin topraklarına 10 İ bomba atmışlardır. Amerikan tabur nandanlığının bulunduğu Block Haws, şarapnel par- çalarile örtülmüştür. Yaralı yoktur. 'Bir Japon zabiti Block Haws'ı ziyaret ederek itizar etmi: Milletler cemiyeti Bu defaki asambleye Ağahan reislik edecek Londra 4 (A.A.) — D: Herald ga- setesinin haber verdiğine göre 14 ey- Yülde toplanacak olan Milletler cemi- yeti asamblesine ağlebi ihtimal Ağa Han riyaset edecektir. İngiltere de da- hil olmak üzere ok memleketler bu namzedliğe tarafdardır, Türk tarih sergisi Kurultaydan sonra umuma açılacak İstanbul 4 (A.A.) — İkinci Türk ta- rih kurultayı ile birlikte Dolmabahçe sarayında açılacak Türk terih sergi- #inin hâzırlıkları hayli ilerlemiştir. Sergi, kurultay sırasında mütehas- sısların tetkikine arzedilecektir. Kurultaya gelen lise ve orta mektep tarih mruallimleri için ter edilen kurslarda da sergiden İstifade edile- cektir. Haber aldığımıza göre kurul- taydan sonra sergi umuma açılacak ve ziyaret Ş ilân edilecektir. Paris büyük elçimiz Fransiz Hariciye Nazırile görüştü Paris 4 (A A.) — Hariciye Nazırı B. Delbos Türkiyenin Paris Büyük Elçi- dö za Dayaz'ı kabul etmiştir. Japon filosu bombardıman ediliyor Japonlara yöre ateş bütün gün devam etti Çinliler Şanghayda 20 fırka asker toplamışlar Tokio 4 (A.A.) — Tebliğ: Şang- hayda beynelmilel imtiyaz mınta- kası önünde ve Honkesu mevkii karşısında demirlemiş bulunan Ja- pon filosu 3 eylülde Vongpou şeh- rinin sağ sahili üzerinde Poote- unga gelmiş olan Çin topçusu ta- rafından bombardıman edilmiş- tir. Çinliler ateşe dün sabah başla- 'mışlardır. Japon donanması buna mukabele etmiş ve muharebe saat 15 e kadar devam eylemiştir. Düş- man ağır zayıata uğramıştır. Çinliler saat 17 de Japon donan- masım tekrar bombardıman et- meğe başlamışlar, fakat şiddetli mukabele karşısında birkaç daki- ka sonra ateşi kesmişlerdir. Çinli- lerin yanlış tanzim edilen atışları yüzünden birçok obüsler beynel- milel imtiyaz munlakasına düşe- rek ehemmiyetli hasarlara sebebi- yet vermiş ve ecnebilve Çinli halk arasından birçok k ve yaralanmasını mu Şanghaya doğru Çini n ölmesini olmuştur. rin ehem- miyelli sevkıyat yaptıkları haber verilmektedir. Merkeği ordulara mensub olan bu kuvvetler Şang- hay civarında tahaşşüd etmekte ve bunların mevcudu 20 fırkaya yakın tahmin edilmektedir. İ leri tarafından düşürülmüştür. Şanghay 4 (A.A.) — Japon tayya- İ releri Şim yonu mıntakasına taarruza devam etmekte ve gayet al- çaktan uçarak mitralyüzle ateş mektedirler, Dün, iki kişi ölmüş, kişi taralanmıştır. Frans muıntakasında bir kişi ölmüş, 30 kişi yaralanmıştır. ei eli otomobil kazası oldu Yetmişlik bir ihtiyar oto- mobil altında can verdi Dün gece Sant on raddelerinde Da» vudpaşa Samatya caddesinde Sirkeci taksi şoförlerinden Piyiz Hasan 72 yaşında Güllü adında bir kadına çar- İ parak öldürmüştür. Hâdise şöyle ol- İ muştur: Davudpaşa .Samatya caddesinde süratle ilerliyen Hasân yol üzerinde bira taşıyan bir erabaya çarparak kaldırım üzerine çıkmiş ve kapısının önünde oturan Güllüyü altına alarak İ ezmiştir. Hâdise esnasında duy | sonra bekçi Kemal y gır bulunanlarla biri re olan şoför Hasanı y alen ılamışlar ve Aksaray karakolung getirmişlerdir. Müddelumumi bay İhsan vi hailine gelerek tahkikat yı tabibladil bay Salih H. kaldırılmasına müsaade eti Sivas kongresinin 18 inci yılı kutlandı | o Sivas 5 (Akşam) — Sivas kongre- sinin 18 inci yıldönümü emsalsiz te- salonu bugün binlerce insan tarafından zi- yaret edildi. Gece fener #layları ve şenlkiler yapıldı, Davutpaşada feci bir ! Atatürke ta: imlerini, Ismet Inönüne selâmlarını bildirdi. Ankara 5 a ye - Ha iciye Vekili doktor Tevfik ü Arasın Atinada bulunması münasebetile Başvekii Ge- neral Meta tatürk ve İsmet İn- tir. Hariciye Vekilimizin bu Atatürke te tını ve A Ekselâns Kemal Atatürk Türkiye Cumhuriyet Başkam İstanbul Yunan Başvekili General Metaksas dost ve müttefik milletin hakkındaki hayranlığı hududsuz olan Önderine bürmetle ve tazimlerinin arzını ben den rica etmiştir, General Metaksas ay- hisuretle aziz dostu İsmet İnönüne en samimi dostluk selâmlarının irsali- ni istedi, Yunanistan ve Türkiyeyi alâ- kadar eden bütün meseleler hakkında mevcud bulunan tam görüş mutabaka- tını bir kere daha gösteren mükâleme- lerde bulunduğu dostu Türkiye Harici- ye vekilinin Atinadan geçmesinden do- layı da General Metaksas bana meni- nuniyetini ifade etmiştir. Derin tazim- lerimle arzederim. Doktor Rüşlü Aras Doktor Rüştü Aras Türkiye Hariciye Vekili Atina Dost ve müttefik milletin Başvekili Ekselâns General Metaksasa benim hakkımda ve İsmet İnönü hakkında si- ze vaki olan beyanatından dolayı pek mütehassis olduğumu bildirmenizi ri- ca ederim. Bu beyanat telsizle İzmire mütevec- cihen vapurda bulunan İsmet İnönüne bildirilecektir. ürkiye Hariciye Vekâ- leti bü dostane beyanatlan ayrıca ha- berdar edilmiş K. ATATÜRK Tevfik Rüştü Nas, Atinada, | Hariciye vekilimiz Yunan başvekilile görüştü Atina $ (A.A) — Cenevreye gitmek- te olan Türkiye Hariciye Vekili Dr. tevfik Rüştü Aras bugün buraya gel miş ve Başvekli B. Melaksas ile görüş- müştür, Atina 4 (AA) — Türkiye Hariciye Vekili Dr. Tevfik Rüştü Aras bu gece Atinadan hareket edecektir. Vekil, şerefine B. Metaksas târafından veri- lecek hususi bir dinede hazır bulung- caktır. Misafirlerimiz Dün Istanbul kumandan vekili ziyafet verdi, İngi- liz sefaret konağında suvare verildi Limanımızda bulunan dost İngiliz gemileri ve subayları dün sabah ka- raya çıkarak İstanbulun görülmeğe y ve . bu arada mü- zeleri ziyarel etmişlerdir. Dün İstanbul kumandan vekili ge- neral Cemil Cahit tarafından Trab- yada Tokatlıyan otelinde muhterem misafirimiz amiral Weliş ile maiyeti erkânı şerefine bir öğle ziyafeti veril- miştir. Ziyafette İngiliz ve Türk aske- ri erkânı ile İngi fareti erkânı ha- ar bulunmuşlardır. Ziyafet pek sâ- mimi bir hava içinde geçmiştir. Öğleden sonra saat 17 de İngiliz ve 'Türk futbol GEM arasında s5 maç yapılmış Takımda debisi iyi b ikiben bi Maarif Vekili İzmirde İzmir 5 (Telefon) — Maarif Vekili Saffet Arıkan İzmire gelmiş, Karşıya” ka istasyonunda merasimle karşılan- Eaberler Katalonya hükümeti Frankoya teslim Sen Sehastiyen 4 — lar. Madrid 4 — Katalonya ral Frankoya te lyor, Hükümet kuvvetlerinin bir muvaffakıyeti | Paris 4 — Madridde neşredilen teb- göre İspanyol hükümet kuvvetleri Belechiteyi zapdetmişlerdir. raftan nasyonalistler, hükümet kuv- vetlerini; buradaki tardedildiğini bildi binalar Meclis binası için beynel- milel mimarlar arasında müsabaka açıldı Ankara — Yeni yapılacak Cum- More Büyük Millet Meclisi, Baş- ve Hariciye Vekâleti bina- eynelmilel müsabaka açıla- 17 mimar & çet, Zeki, Şe buldan Abidin, bulunm. Ecnebi mimarlar #ğusfostan itiba- n beş aylık müddetin bir u temenni etmişlerdir. Edip, İrfan Rükneddin, Genel ithalât rejiminde tadilât Listelere yeni maddeler ilâve edildi Ankara 5 (Telefonla) — Vekiller heyeti genel ithalât rejimi karama- mesinin maddelerini değiştiren yeni bir kararname çıkarmıştır. Buna gö- re genci ithalât rejimi kararnamesi- nin mecburi takasa tâbi memleketier- den gelecek eşyaya dair olan iki hu- maralı Jistesine; jüt ipliği, incir am- balâjında kullanılan kak pağı, ve sicimi ile Koroyo cevizi de ilâ- ve edilmiştir. Bundan başka şimdiye kadar yal- nız tek telli iplikler hakkında tatbik edilmekte olan tenzilâtlı tarife bu ka- ramame ile çift telli ipliklere de teş- mil edilmiştir. Bugün İzmirde hava “ — şenlikleri yapılıyor İzmir 5 (Telefon) — Yarın Halka- pınar meydanında büyük hava şenlik- leri yapılacak, Türkkuşu tayyareleri uçacak ve paraşütle atlama ve hava numaraları gösterilecektir, Başvekil Belediye işleri hakkında izahat aldı Başvekilimiz İsmet İnönü evvelki | gün belediye relsimiz Muhiddin Üs- tündağı davet ederek İstanbul beledi- ye işleri hakkında konuşmuş, belediye reisimizin verdiği izahattan pek meni- nun kalmış ve takdirlerini beyan et- miştir. Konuşmadan sonra Başvekilimiz Muhiddin Üstündağı Moda deniz ku- lübüne götürerek akşam yemeğine Diğer ta- | taarruzlarının | zembil ka- ! olmak istemiş Madridden gelen bir telgraf bu haber için gülünç diyor | Fransaya mukabele bilmisil Paris 4 — Fransa hükümeti tara- fından 6 İspanyolun Biyariçlen şima» sevkine mukabil Franko hükü metre miştir Nasyonalistlerin bir Hnivaffakıyeti Bilbao 4 (A.A) ler ve halk tarafından şevkle Kabul edilmişlerdir. v Bolivya Franko hükümetini tanıyacak Montevideo 4 (A.A.) — Boliv kümeti, Franko hükümetini hususunda Uruguay tarafınd lan teklifi kabul etmiştir. hükümeti buna tarafdar değildir. Ankarada yeni | Bikreş kongresinde profesörlerimizin muvaffaki yetleri Profesör Bayan Âfetin kongrece tebrik edilme- sine karar verildi Bükreş 4 (A.A.) — Dün bayan Antropoloji seksyonunun i 200 Türk kadını katımı izah etti Afet Bu izahat dı. Bu da tarih ve ek mühim neticeler hakkın at verdi. Projeksi- yon ile resimler gösterdi. Son hafriyatın neticesini teşhir et-« ti. Derin dikkatle dinlendi ve çok büs yük muvaffakıyet kazandı. Pr. Pit- tard heyeti umumiyeye bir takrir ve- rerek En. Afetin kongrece tebrik ve takdirini ve heyeti umum iye teşekkür lerinin kendisine tebliğini teklif etti, Bu teklif tek bir itiraz olmaksızın al- kışlarla kabul edildi. l B. Reşid Tankut Güneş - Dil teorisini izah etti ! Bükreş 4 (A.A.) — Beşinci seksi- yonda bu sabah profesör Tankut söl almış ve lengülstik ile prehistuvat bilgisini tebarüz'ettirdikten sonra Ye“ ni bir Türk ekolu tesis etmekte olan güneş dil teorisinin ana hatlarım izali etmiştir. Profesörün izahı ve dağıttığı bro“ şürler pek alâka uyandırmış, ve sek» siyon komunikasyonun tab ve neşri» ne müttefikan karar vermiştir. Bazi lengüistlerin sualleri tatıminkâr ce“ vablarla karşılanmıştır. Mevzuun alâ , ka ve takdir uyandırdığı alkışlardan | anlaşılıyordu. ği Z Türk - Sovyet ticaret anlaş- ması bir buçuk ay uzatıldı ' Ankara 5 (Telefonla) — i Eylüle kadar bir ay müddetle uzatılmış olani Türk - Sovyet ticaret anlaşmasının yeniden uzatılacağını bildirmiştim. Haber aldığıma göre anlaşma mezküf İ tarihten itibaren meri olmak üzere yeniden bir buçuk ay müddetle uza”: talmıştır. w Uzunköprüde modern bir ümrük binası yapılacak Ankara 5 (Telefonla) — Gümrük ve İnhisarlar Vekâleti müsteşarı B- Adil bugün İstanbuldan döndü. B- Adilin Trakyaya yaptığı son seyahâ” tinden sonra Uzunköprüde modemi bir gümrük binası yapılmsal rağ” mıştır. Uzunköprüde gümrük memuf” larının ikametlerine mahsus evler d€ emr. Bunun için tedkikâr