13 Eylül 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

13 Eylül 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ADIMIZ, ANDIMIZ Akdenizin emn;eii ve inzibatı memnunlukla karşılandı Fransız ve İngiliz basını anlaşmayı Cenevre tarihinde büyük bir merhale telâkki ediyor öt ee Akdenizde karasuları BeTlRç 4 — haricinde kalan yolları kontrol edecek olan in- giliz filosundan bir par: ça: bir tayyare gemisi Ingiliz filosunun mühim bir kısmı Cebelüttarık'ta Londra, 12 (A.A.) — Cebelütta- * Tık'tan bildirildiğine göre, ingiliz denizaltı gemisi Shark ile Empe - rial Fury ve Forster destroyerleri bugün limana girmişlerdir. Halen Akdenizde iki dretnot, iki zırhlı, bir tayyare gemisi, üç a- Bır kruvazör, dört hafif kruvazör, yedi denizaltı gemisi, yirmi iki destroyer, altı torpido ve birçok muhafaza gemisi mevcuddur. Fransız gazetelerinin Nyon konle- ransı hakkındaki telsirleri Paris, 12 (A.A.) — Dün akşam Ny- on'da yapılmış olan itilâf hakkında Lü- ULUS ı F Akdeniz anlaşması her yerde " HER YERDE s5 KURUŞ PAZARTESİ 13 Eylül 1937 Tel : Başmuharrir 1063 Yazı İşleri Müd. 1062 18 inci Yıl No. 5794 DIR Tuncelinin sarb dağlarında cumhuriyet askerleri Tunçeîlı_r_ıkde emniyet Seyid Rıza nihayet teslim olmağa mecbur kaldı Tuncelinde muhalefet tamamile bitmiş inzibat kurulmuştur Pertek, 12 (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Tuncelindeki muha- lefet hareketinin elebaşısı ve en azılı reisi Seyid Rıza, şimdiye kadar saklanmakta olduğu Ovacık kazası dahilindeki dağ ve ormanlarda da- ha fazla barmamıyacağını ve cumhuriyet ordusunun şiddetli takibatm- dan kurtulamıyacağını anlayarak, bu sabah saat ikide iki adamı ile be- çiyen Buig, Pöti Parizien gazetesine Şöyle yazıyor: Bu nadir başarının elde edilmesi- ne sobeb olan şey, Fransa ile İngiltere- nin faaliyetlerini birleştirmiş olan sa. Mimi tesanüt ve aynı zamanda iki bü- Yük milletin kabul edilen sistemin me- Süliyetlerini ve mükellefiyetlerini ta- Mamen üzerlerine almakta tereddüt et- Memeleridir. ilâfı, enternasyonal anlaş. ğ hinde büyük bir merhaleye İŞaret edecektir. Cenevrenin kanunu o- lan kollektif emniyet ve mütekabi) yar- drm prensiplerinden ilham almış bu- Tunan bu itilâfname, bütün Akdeniz (Sonu 4. üncü sayfada) Türk havacılığı Tayyare raber Erzincana gelerek hükümete teslim olmuştur. Pariste suikastler P iyangosuh Patronlar ve madenciler Tayyare Piyangosunun 50.000 hk büyük ikramiyesi 7.988 numaraya çıkmışlır. 19892 numara 15.000; 17.406 numara 12.000; 29.062 ve 29,489 numa- ralar 10.000; 31.598 ve 36.401 numara- lar 3.000; 18.644, 21.707, 32.794 ve 39411 numaralar 1.000 lira kazanmış - lardır. Tam liste 5 inci sayıfamızdadır. Paraşüt kulelerimizin eşleri Selânik ve Bukreşte kuruluyor Yukarda dünyanın en Süyük betonarme lesi olan İzmir paraşüt kulesim gö Yorsunuz. Sağda görülen Paris'teki Paüroşüt kulesi, iki kule erasında canlı *7 muküyese zapmak imkânını veriyor. (Yazısr ikinci sayıfamızdadır.) birlikleri bomba ile atıldı Başbakan Şotan, cumhuriyet top- raklarında bazı tahrikleri imkânsız bir hale getirmek için hükümetin bütün vasıtaları kullanacağını ve suikasdin faillerini cezalandıraca- ğını söylüyor. Paristen bir görünüş: Enternasyonal sergi sahası, Sen nehri ve Eyfel kulesi Paris, 12 (Hususi) — Biri Presburg sokağında patronlar konfede- rasyon binasında, öteki de Buasyer sokağında Paris maden sanayii erbabı gruplarının merkezinde olmak üzere iki müthiş patlama olmuş- tur, Her iki bina da bu patlama neticesinde mühim surette hasara uğra- mıştır. Presburg sokağında yaya kal. dırımları üzerinde bulunan iki po- lis memuru enkaz altında kalarak ölmüştür. Cesedleri neden sonra itfaiye tarafından çıkarılmıştır. (Sonu 4, üNCÜ saytada) Bn. Afet'in makalesi hakkında İstanbul, 12 (A.A.) — Dün İstan. BORORADTOPCTAEMARma | dinlerken,, köşe başlığı alunda Türk -. zâ Tarih Kurumu asbaşkanı Bayan Âfet Dunku spor imzasiyle ve “vatan ve hürriyet,, ser- levhası ile bir makele intişar etmiştir. Bu gazetelerden birisi, makaleyi An. karada çıkan Ulus gazetesinden naklen aldığını yazmış ve diğer bit gazete hiç bir memba göstermemiştir. Halbuki bu makaleyi Bayan Afet Türk Tarih Ku. rumunuün neşir vasıtası olan “belleten, için yazmış ve makele “belleten,, in 1 nisan 937 tarihli ikinci sayısında inti- şar etmi 'Tür! kubular işar üserine Anadolu keyfiyeti o suretle tashihe müsaraat e. hareketleri Dün Bükteş'te Baikân oyunlarının sonuncusu yapılmış ve türk takımı dör. düncülüğü almıştır. İstanbul'daki güreş müsabakaların- da Tekirdağlı Mülâyimi sayı hesabiyle yenerek Türkiye serbest güreş baş peh- livanı olmuştur. İzmir'de İstanbul v> İzmir muhte - litleri arasında fuar kupasa için yapılan maçı İzmir 3 - 1 kazdunuştur. Spor baberlerimiz $ inci sayfadadır. AAA T KENMDEMARKN AM Ajansı der. Tarih kurumunun tavzihi bul gazetelerinin bazılarında “Atatürk'ü 'Tarih Kurumu tarafından vu. Bütün bu mıntakada köylüler, sergerdelerin elinden tamamiyle kurtulmuş olmalarından dolayı cumhuriyet hükümetine şükranla- rını sunmaktadırlar. Tuncelinde şimdi baştan başa yeni bir hayat, bayındırlık ve kalkınma başlamış- tır. Her tarafta köprüler, kışlalar, mektebler inşa edilmekte ve hal- kın cumhuriyetin feyzinden a- zami derecede istifadesi temin o- lunmaktadır. - Bahri Targud Seyid Rıza kimdir? Seyid Rıza cski Dersim'de ağa ve se- yidliği nefsinde topladıklarını iddia eden mütegallibelerdendi Kureyşan aşiretine mensubtu. Buü aşiretten — olanların (Sonu 3. üncü sayıfada) Fıkra Hareket Anadoluyu dolaşıp gelen bir otomo- bil acentasının bütün memleket yolla- zında büyük bir fark gördüğünü yaz- anıştım. Aynı acenca her sene vasati sat- makta olduğu 1400 arabanın, bu sene 4000 & yaklaştiğını haber verdi. Hükü- met benzini ucuzlatmakla, araba kullan- mak imkânını arttırmıştır. Fakat ea başta umumi kalkınmanın tesirini zik- retmek İâzımdır. Pazar günleri İstanbulda 150.000 kis #$inin hareket etmekte olduğunu gazete- derde okumuştum, Fakat şehrin bütüm yazlık evleri, son odalarına kadar kiras cılarla dolmuştur. Bunların çoğu Ana. doludan gelmedir. İç - turizm büyük bir hızla inkişaf ediyor: Kışın sıcak Akdenize veya karlı dağlara doğru a. kınlar bu hareketi tamanılıyacaktır. Yol! parola var: Yol! Uludağ'ın kış spor mevsimi, Avuş. turya dağlarından daha fazla, ve bizim Elma dağının ise ona müsavi olduğu- nu (4 ay İskil) sporculardan işitiyo- ruz. Ankara'dan Elmadağı, kışın aşıl. mak imkânsız olan 16 kilometrelik mo- safededir; Uludağa hava yolu çıkış masrafının da 300 bin liradan fazla ol- madığından bahsediyorlar. Fakat bir de başbakanımıza sormalı: Kim bilir cebinde her biri 300 bin lira ile bitirevercek kaç bin böyle iş proje- Si var! — Fatay Şimdi bütün memleketin ağzında bir