14 Eylül 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

14 Eylül 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ADIMI H l LUS NDIMIZDIR HER YERDE 5 KURUŞ 18 inci Yıl No. 5795 Tel : Başmuharrir 1063 Yazı İşleri Müd. 1062 Korsanlığa karşı yapılan anlaşma bugün imzalanıyor İtalya kontrolu kabul ediyor, fakat meseleyi karışmazlık komitesinde müzakere şartile.. Teklif beğenilmedi Çünkü o zaman konuşmaya yeniden başlamak lâzım Londra, 13 (Hususi) — Cenevrede söylendiğine göre, İtalya kendi filosunun rolünü ve mevkiini Londra karışmazlık komitesinde müzake- re etmek şartiyle Akdenizde korsanlığa karşı yapılacak harekete iştirâ- ki esas itibariyle kabul etmektedir. Ancak, İtalyanın bu talebleri- ni yerine gelirmeğe imkân olma- dığı zannedilmektedir. Çünkü, bü- tün müzakereleri yeni baştan ele almak icab edecektir. Halbuki, |- talya, pek alâ vakit ve zamaniyle Nyon konferansında kendisini temsil ettirebilirdi. Binacnaleyh, konferansta temsil e- dilmiş olan bütün devletler hazırlanan Projeyi kabul etmiş olduklarından Nyon anlaşması yarınki salı günü öğleyin im- zalanacaktır. İtalyaya haber verildi Diğet taraftan Romadan alman ha- berler i rları Nyonda kararlaştırılan Ak- Genizin kontroluna İtalyanm da iştirâ- ki için Kont Cianoya bir davetiye ver- Mişlerdir. Kont Ciano italyan hüküem- tinin bu hususta sonradan bir karar ve- teceğini söylemiştir. Politik mahfillerde bu mesele hak. kında büyük bir ihtiraz göstermekte- dir. Almanyaya haber verildi Berlinden de resmen bildirildiğine Böre, fransız ve ingiliz maslahatgüzar- ları bugün alman dış bakanlığına Nyon konferansınca alınan kararları malümat kabilinden bildirmişlerdir. Fransız gazeteleri ve İtalya Paris, 13 (Husust) — Övr gazetesi,; Nyon konferansı karşısında İtalyanın Vaziyetini tahlil ettiği bir makalede Şunları yazmaktadır: “Dün öğleden sonra cumartesi ak- Şamı Londra ile Roma arasında — bir. denbire hararetli görüşmelere başlanıl- Mış olduğu intibar hüküm sürmekte idi. İtalyanın Nyon itilâfına imzasını vaz- ttmesine mukabil Habeşistan impara. torluğunun tanınmasını satın - almağa Uğraşmakta olduğu söylenmektedir. Alman Admiral Şer gemizi Lizbonda Lizbon, 13 (A.A.) — Alman “Admi- — tal Şer,, gemisi beş gün kalmak üzere buraya gelmiştir. Almanyanın ispanyol Sularındaki deniz kuvvetleri - kuman- danr amiral Fischel, gemide bulunmak- tadır. Batırılan Sovyet vapurunun tayfaları Moskova, 13 (A,A.) — Tas ajansı ildiriyor: ) Akdenizde batmış olan Timairiazel Vapurunun dün Leningrada varınış olan Mürettebatı, bir çok fabrikalar ve u. TMumi teşekküller temsili heyetleri ta- Tafından karşılanmıştır. Söylenen nu- fuklarda ,bilhassa faşistlerin tahrik ha. Teketlerine cevab olarak bütün sovyet- birliği işçilerinin sovyetler birliği ü faasını çok daha büyük bir enerji . * takviye edeceklerini tebarüz ettir- Tiştir, ""!l(ı'yd B. Litvinofun nutkumu tahlil ediyor Moskova, 13 (A.A.) — Tas ajansı (Sonu 5. inci sayıfada) Elektrik şirketi a . delegeleri geldi İstanbul, 13 (Telefonla) — Bayın- dırlık bakanlığı ile İstanbul elektrik şirketi arasında mevcud ve halledilme- si lâzım gelen işlter hakkında görüşmek Üzere şirketin Belçikada bulunan idare meclisi azâsından Klerin ve Barsi şel- rimizden geçerek Ankaraya gitmişler- dir. Ankaradaki müzakerelerde şirket sermayesinin türk parasına çevcilmesi işinin görüşüleceği tahmin ediliyor. Milleltler cemiyetinin bir toplantı esnasında alınmış resmi Asamble dün toplandı Asamble Valansiya hükümetini meşru hükümet Cenevre, 13 (Hususi) — Milletle: panya murahhası ve asamblenin 18 i tarafından, saat 11,25 de açılmıştır. Atatürkle Prens Pol arasında Ankara, 13 (A.A.) — Yugoslavya kı- ralının doğum yıldönümü münasebetiy- le Reisicumhurumuz Atatürk - tarafım- dan çekilen telgraf ile Yugoslavya ki- ra) nalbi tarafından verilen cevab: Majeste Piyer 1I, Yugoslavya Kıralı Doğumlarının yıldönümü — münase- Detiyle, en hararetli - tebriklerimin ve şahsi saadetlerile müttefik ve dost asil Yugoslavya milletinin refahı hakkın- daki samimi dileklerimin kabulünü Ma. jestenizden rica ederim. K. ATATÜRK Ekselâns Reisi Cumhur Ankara Mafeste kıralın bayramı münasebe. tiyle yapılan hararetli dileklerden fev. kalâde mütehassis olarak, Ekselansınıza en samimi teşekkürlerimi arzederim. POL Mazarik'in sıhati Prag, 13 (A.A.) — Bu sabahki srh- hat raporu, reis Mazarik'in teneffüsün. de yeni bir iyilik daha kaydedilmiş ol. duğunu, tazyikin muntazam — ve kâfi derecede bulunduğunu ve azami hara. retin de 384 ü tecavüz — eylemediğini bildirmektedir, hastanın umumi vaziye- ti dün sabahkcladen iyidir olarak tanıyor T cemiyeti asamblesi, b“ sabah, İs. nci toplantı devresi reisi B. Negrin Toplantıda 54 devletin dele. geleri hazır bulunuyorlardı. Asam- blede Habeşistan ve İtalya hükü- metleri temsil edilmiyorlardı. Toplantı. açıldığı sırada, ispanyol “vatanperverleri grupu” tarafından bü- tün murahhaslara birer mektub getmiş. tir. Bu mektubla asamble reisi B, Negri ispanyol hareketlerinin mesulü — olarak Köateriliyor ve keyfiyet protesto edili . yordu. Asamble ilk iş olarak “salâhiyetleri tetkik komişyonu” nu seçmiştir. Hukuk. (Sonu 5. incı sayfada) şanen, Son japon tecavüzü üzetine bir harabe haline giren Şanghay sokakları Çin, Japon tecavüzünden dolayı Cenevreye başvurdu Japonya hakkında zecri tedbir istiyor Cenevre, 13 (Hususi) — Son japon ıecıvı'jıler'ı dqlnyııiyle Çin hü- kümeti baş murahhası Vellington Koe vasıtasiyle Milletler cemiyeti Genel sekreteri B. Avenol'e bir nota vermiştir. Bu notada cmiyete azâ olmayan mütecaviz devlet aleyhine statünün 10 uncu, 11 inci ve 17 im- ci maddelerinin ve zecri tedbirlerin tatbiki istenmektedir. Harb vaziyeti Bir Japon destroyeri batırıldı Dün Şanghay'dan ve Tokyo'dan gelen haberler, japonların Çinin şi- malinde şiddetli bir taarruza başla- dıklarını bildirmektedir. Japonlara göre çinliler ricat etmişlerdir. Çinli- lere göre de her iki taraf büyük tele- fat verm.ştir. Şanghay'da da şiddetli harblar olmaktadır. Japon tayyareleri bu mantakada birçok yerleri bombardı. man etmişlerdir. Fakat çinliler — şid- detle mukavemet göstermektedirler. Nankindeki Royter muhabirinin bil- dirdiğine göre, Çin umumi karargâ. hu bir japon destroyerinin bombardı- man tayyareleri tarafından Kuvong- Şövong önünde batırıldığını tebliğ etmektedir. Çin harbına dair gelen haberler üçüncü sayfamızdadır. Hitler İspanyadan bahsediyor İngiltere ile fransayı şiddetle tenkid ediyor Nurenberg, 13 (A-A.) — B. Hitler, Nasyonal sosyalist kon, sinin kapanış nutkunda beynelmilel vaziyete temas ederek bilhassa İspanya meselesi üzerinde durmuş ve ezcümle dmiştir ki: — Fransa ve İngilterede bu iki memleketin İspanyada mukaddes menfaatleri olduğu mütemadiyen ileri sürülüyor. Bu menfaatler iktı. sadi midir? Siyasi mıdıg? Bu menfaatler siyasi ise, pek an. Iryamıyoruz, zira her hangi bir devletin diğer bir devlette siyasi menfaatleri olabilir mi? Binacnaleyh, bu memleket- lerin nasıl Almanyada siyasi mentaat. leri olacağını anl:yamassak, İspanyada (Sonu 5, inci sayıfada, ) Mebusları davet Cumhuriyet Halk Partisi Genel Sekreterliğinden : 20 eylâl 937 tarihinde Dolma- bahçe Sarayında açılacak olan İkinci Türk Tarihi Kurultayı ve sergisine bütün mebus arkadaşlar davetlidir. Girmek - için hüviyet varakalarını göstermek kâfidir. Çin notasında, kendi mülki ta- mamlığının ve siyasi istiklâlinin tecavüze uğradığını bildirmekte- dir. Çinin notasiyle birlikte Nan- kin hükümetinin uzun bir i mesi de verilmiştir. Bu izahname meselenin askeri safhalarını an- latmaktadır. Zecri tedbirler meselesi Paris, 13 (A.A.) — Jour gazetesinin Cenevre muhabirinden: “Çok emin bir membadan öğrendiğimize göre Alman- ya geçenlerde Tokyo ve Nankin hükü- metlerine tavassut teklifinde — bulune muştur.,, Matin gazetesinden: İngiltere, Habeşistan meselesinde İ- talyaya kargı zecri tedbirler alınması için yapmış olduğu teşebbüsün Necaşi imparatorluğunun ortadan kalkmasına ve İngiltere için türlü tü ticeler tevlid etmi olduğunu hiç şüphesiz hatırlıyacaktır. Akamete uğramış bir tecrübeyi tekrar etmek akıl kârı değildir.,, Fıkra Korular Geçenlerde Boğaziçine davetli idira. İçinde olduğumuz binanın — arkasında eşsiz korulardan biri var: — Biliyor muüsunuz, bu koruyu par- çalayıp satmak üzeredirler? — İmkânı yök, Bu korular ölmak. sızın Boğaziçi yoktur: Kavaklar ötesi. nin ağaçsızlığına bakınız! — Ben size haber veriyorum: sata. caklar! Ben de gizlemek istemiyorum: bu koru, şimdiki Mısır elçiliği binasının arkasında olandır. Bu korular Boğaziçi mamzarasının malıdırlar; o halde; ya devletin, bele. diyenin olmalıdırlar. Yahut vergiden affolunmalıdır! Dedesinden bir koru intikal eden ahbablarımdan birinin, Bo ğaziçi manzarasını müdafaa etmek için 3000 Tira vergi verdiğini biliyorum. Yalnız o kadar değil: her kim bu memlekette evi ile onun bahçesi adde. dilecek muayyen bir mikdar — (meselâ 2 dönüm) dışında ne kadar — meyvasız ağaçlar korusu yaparsa, bu kısım için vergi vermek kaydından affolunmalı. dır. Bunun faydası, bugün boş gördü- günüz birçok dağlar, sırtlar, ovalarım ağaçlanması; zararı — ise alınmamakta olan şeyin almmmamasından — ibaret- tir. « Fatay