14 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

14 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

« Hitlerin şiddetli bir nutku “İspanyanın, Moskovanın kontrolüne girmesine müsaade edemeyiz,, noktasında bolşe bbüsü Avrupa
 Akdeniz anlaşması bugün Nyonda imza ediliyor Italya kontrole davet edildi, karar Alman hükümetine bildirildi Anlaşma, imza
 Fotoğraf tahlilleri 1.. (36) Peyami Safa Cingöz Recai, Server Bedi ve Peyami | Safa'dan müteşekkil bir karakter!.. Fevkalâde
 Büyük Tarih kongresinin hazırlıkları çok ilerledi Dolmabahçe sarayında büyük Tarih sergisi daimi resim ve heykel galerisi de
 NMDikkatler Uslüb Mimar kataloğlarında, yahud Atrupa  şehirlerinde pek güzel duran modern binalar, İstandulun da, diger bazı
 marifetile B. Avenola bir nota tevdi ederek Milletler cemiyeti misakının onuncu, on birinci ve on yedinci randdelerinin...

| i a ? KÜÇÜK İLÂNLARIMIZ En ucuz ve en tesirli ilân vasıtasıdır 4 detası: 125 kuruş Akşam ilân servisi, telefon 24240 — — —— a SALI 14 Eylül 1937 — — Telefon: 24240 (İdare) 24249 (Tahrir) — 24248 (Müdür) — 20113 (Klişe) Akdeniz anlaşması bugün Nyonda imza ediliyor Italya kontrole davet edildi, karar Alman hükümetine bildirildi Anlaşma, imza resmini müteakip derhal tatbik edilmeğe başlanacaktır. Ingiltere ve Fransa Akdenize yeniden harp gemileri göndereceklerdir. > azar — . — 2 Nyon kasabası ve Mont Blane'ın uzaktan görünüşü 1 Nyon 13 —, Akdeniz anlaşması salı | zere Akdenize yeniden gemiler gön“ günü imza edilecek ve imza resmini | dereceklerdir. si müteakih derhal tatbik edilmeğe baş- | Karar Alman hükümetine lanacaklır. İngiltere ve Fransa, tüc- bildirildi n — bildirii- Car vapurlarının emniyeti için taras- | < Berlin 13 (A.A.) — Resmen Sut ve nezaret vezafesini yapmak Ü- | diğine göre, Fransız ve İngiliz mas- Büyük Tarih kongresinin hazırlıkları çok ilerledi Dolmabahçe sarayında büyük Tarih sergisi daimi resim ve heykel galerisi de açılacak Dolmabahçe sarayı Dolmabahçe sarayında bugünlerde Dolmabahçe sarayında üç büyük büyük.bir faaliyet göze çarpıyor, Sa- | “kültür hamlesi için çalışılıyor: Tayın hângi kapısından içeri girerse- 1 — Büyük Tarih kongresi, hiz yağı makinelerinin çıkardığı ti- 2 — Büyük Tarih sergisi, kırtıları işitirsiniz. Salonlarda yüzlerce| (o 3 — Daimi resim ve heykel galerisi, baş masaların üzerin eğilmiş büyük | © Tarih kongresi şimdiye kadar mem- tarih kongresi için hazırlanmış tezle- | lekette kurulan kurultayların en bü- rin tereümelerile meşgul... yüğü ve düriya mikyasında olacaktır, Sarayın bir dairesinde Türkiyede ilk | Ecnebi tarih âlimleri #ögünden itibar defa kurulacak daimi resim galerisi | yen memleketimize gelmeğe başlıyor için büyük bir çalışma var.:. Çerçe- | lar, Âlimler şehrin büyük otellerinde veciler, marangozlar, ressamlar,-hey- | misafir edileceklerdir. Otellere âlim keltraşlar, memleketin en tanınmış sâ- | Terin mensup oldükları milletlere ald matkârları hümmalı bir faaliyet için- de çalışıyorlar. (Devamı 4 üncü sahifede) | Iahatgüzarları bugün Alman Hari « | riciye nezaretine Nyon konferansınca ittihaz edilen kararları berayı malü- İ mat tevdi etmişlerdir. (Devami 4 üncü sahifede ) mikkatler Uslüb Mimar kataloğlarında, yahud Av rupa şehirlerinde pek güzel duran modern binalar, İstanbulun da, di- ğer ban şehirlerimizin de birçok semilerinde sırıtıyor? Nazara batıyor, zevki tırmalıyor, bunun sebebini ted- ,kik ettiniz mi? Diğer cihetten: Ankaranın yeni şehrinde modern binalar mimar ka- taloğlarında ve birçok garb şehirle- rinde durduklarından daha güzel görünüyor. — Birincilerin malzemesi fena, An- kâradakilerin iyi, | < Hayır, yeğüne sebeb bu değildir. Mesele üslüptadır; civarla teşkil edi- ten âhenktedir. Ankaranın yeni şeh- rinde modern olmıyan bir yapı yap- tırtimiyor. Burası güzel Olmuştur. Petresburg ayn yeknasak vevkin mahsuliydi ve güzeldi. Venediğe ve medeni Avrupanın diğer birçok ku- | rünu vüstai şehirlerine mödefn 80- i kulmaz. Camiler, medreseler, surlar, çeşmeler, türbeler, hattâ Göztepe x Erenköyvari yarım asır evvelki köşk- ler ortasına modern gitmiyor. Denebilir ki, » Ankara müstesna- hiç bir şehrimiz bunun farkında de- ğildir, Bir kargaşalıktır gidiyor, Kelli felli, uslu ukül bir kalanlor zata | çarliston pantalon giydirmişe benzi. yoruz. Modernizm: Yeni semte... Şehirle- rin tarihi kısımlarında yama beton binalar: nizama ANKARA "B. Hitlerin şiddetli bir İ | İ ! i nutku “İspanyanın, Moskovanın kontrolüne girmesine müsaade edemeyiz,, “Avrupanın her hangi bir noktasında bolşevizmi kurmağa teşebbüsü Avrupa muvazenesini ihlâle matuf bir hareket telâkki edeceğiz, Berlin 14 (Akşam) — Nurenbergden bildirildiğine göre B. Hitler, askerin geçit resminden sonra mühim bir nutuk söylemiştir. Bu nutkunda İspanya işinden bahisle demiştir ki: — İngiltere ve Fransa İspanyadaki menfaatlerinden bah- sediyorlar. Bu menafi ne gibi şeylerdir? Siyasi mi, iktisadi mi? Siyasi ise bu hususta isteklerde bulunmayı anlıyoruz. İktisadi ise bunu tanıyoruz. Fakat Almanya için de ayni şeyleri istiyoruz. Fransa ve İngiltere İspanyada nasyonalizmin yerleşmesi- ni istemyiorlar. Biz de İspanyanın, Moskovanın kontrolu altına girmesini istemiyoruz. Avrupanın herhangi bir noktasında bolşevizmi kurmağa teşebbüs etmek Almanya tarafından Avrupa muvazenesini ihlâle matuf bir hareket olarak telâkki edilecektir. Çin Milletler Cemiyetine bir nota verdi Milletler Cemiyetinin Japonyaya karşı tedbir almasını istiyor Cenevre 13 (A A.) — Çin hüküme- l ti, baş murahhası B. Wellington Koo marifetile B. Avenola bir nota tevdi ederek Milletler cemiyeti misakının onuncu, on birinci ve on yedinci maddelerinin tatbiki lüzumunu ileri sürmüş ve konseyden Japonyanın Uzak Şarkta ihdas etmiş olduğu va- ziyet karşısında icab eden tedbirleri ittihaz etmesini istemiştir. Bu nota, Milltler cemiyetini, Ja- ponyanın Çini istilâ etmekte olması keyfiyetinden ve Çinin mülki tama- miyeti ile siyasi istiklâline karşı ya- pılan bir taarruz -mevzuubahs oldu- ğundan malümat almağa davet eyle- | mekte ve bu hal karşısında misâkın onuncu maddesinin tatbik edilebile- ceğini ilâve eylemektedir. Çin, on bi- rinci ve on yedinci maddelerin de ka- bili tatbik olduğu mütaleasındadır. Çinin notası ile birlikte Nankin hükümetinin uzun bir izahnamesi de tevdi edilmiştir. Bu izalineme mese- lenin askeri safahalı hakkındadır. UMilletler Cemiyeti misakinın onuncu maddesi mucibince cemiyet Azası, cemiye- te dahil hükümetlerin arazi tamamiye- tini ve siyasi istiklilini her türlü taarusa karşı korumağı taahhüt etmektedirler. Bir taarruz veya taarruz. tehlikesi vukuunda Fotoğraf tahlilleri 1... (36) Peyami Safa Cingöz Recai, Servet Bedi ve Peyami Safa'dan müteşekkil bir karakteri. Fevkalâde idarecidir. Bir muharri- rin kendini güç idare-ettiği Babıâlide o, üç çeşit insanı gül gibi geçindirir!... Kelebek tablatlıdır. Onu bir gün po litika dalında görenler, ertesi günü tenkit tarlasında, adaha ertesi günü edebiyat buğında, daha ertesi günü İ ilim dağında ve nihayet hitabet bah- ; çesinde görürleri... Ruhu bedbinliğe meyyaldir. Fakat bu bedibini, henüz kendisile karşı kar- şıya oturup konuşabilecek bir kültür adami daha zuhur etmediği için ol- sa gerektir!... Bedii zevklerinde karar yoktur, Me- selâ kızıl, yeşil, sarı gibi renklerden hoşlarımadığı halde siyahı sever!.. Gü- gel sanatlara meclüb olduğu hade fğ- türizme iltifat eder!... Hadiseleri gayet geniş ölçülerle ölç- tüğü için harici mevzulara fazla rağ- bet eder. Bu sebeple «Dokuzuncu da- “| Biliye koğuşus diye bir eser yazmak- tansa «Dokuzuncu hariciye koğuşu» diye bir eser yazmayı tercih eder!.. Talih çizgileri, muharrirlikte de diştirdiği üslüba bağlı olduğu için is- tikbali hakkında bir müjde elde et- İ mek mümkün değildiri...