14 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

14 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

Sahife 12 14 Eyidl Trakyada 1700 senelik kadın elbisesi bulundu © Lüleburgazda Umurcahöyükte ya- “pilan hafriyat mühim neticeler verdi Türk Tarih kurumu alay profesör bayan Âfet, Trakya umumi müfettişi general Kâzım Dirikle beraber hafriyat yerinde tedkikat yaparken Türk tarih kurumu tarafından Lü- leburgazda Umurca Höyüklerinde iki aydan beri devam eden hafriyat bit- miş ve hafriyat heyeti başkanı arkeo- loğ Arif Müfid ile Trakya umumi mü- fettişlik mimarı Mazhar Altan ve ar- kadaşları şehrimize dönmüşlerdir. Hafriyat esnasında - milâttan son- ra - ikinci asra ve Tiryaklere aid bu- lunan iki mezardan çıkarılan ve pek muhtelif şekiler arzeden tunçtan bir kandil, tuvalet takımları, üzerlerinde tunçtan sele» heykeleikleri bulunan iki büyük ve bir küçük çekmece ve bir takım Medüz başları, üç altın küpe, pek narin ve zarif şekillerde camdan fincan şişeler, kâseler, altın yaldızlı ve kabartmalı madeni el aynası bil- hassa tunç bir tavanın altında sak- lanmış ve bugüne kadar renk ve şek- lini muhafaza etmiş olan bir kadın el- bisesi, daha bir çok kıymetli eşya da sandıklar içerisinde olduğu halde he- yetle beraber getirilmiştir. Hafriyat- tan çıkan bu eserler 15 eylülde Dol- mabahçe sarayındaki tarih ve arkeo- loji sergisinde teşhir edilecektir, Karamürselde göçmen evleri Yeni kurulan 135 haneli bir köye “Subaşı,, adı verildi Ed iş, | irmede ekmek İŞİ | ' . , heniz halledilemedi | Belediye Istanbuldan getirttiği unlar yüzünden fiatlere bir kuruş zammetti Edirne (Akşam) — Edirnede şim- diye kadar belediyenin bir türlü hal- ledemediği bir mesele vardır. Ekmek işi... Geçenlerde bu iş için içtima eden belediye encümeni Edimedeki de- ğirmencilerin piyasaya oçıkardıkları un evsafını rouvafık görmediğinden bundan sonra unun İstanbuldan be- lediye nam ve hesabına eelbile fırın- lara tevzi ettirilmesini . karar altına almış ve İstanbuldan Edimeye ks- dar nakliye karşılığını kapatmak için de ekmeğin kilosuna bir kuruş zam- etmiştir. Bu karar üzerine derhâl İaliyete geçen belediye İstanbuldaki un tacirlerile anlaşmak üzere encü- meh üzasmdar” B, Mehmedi İstan- bula göndermişti. Bu hususta an- laşma olduğundan on gündenberi be- lediye İstanbuldan un getirmekte ve ihtiyaca göre fırınlara dağıtmaktadır. Yukarıda da yazdığım gibi bugün için de ekmek işl halledilmiş değil dir. Bugün fırınların işledikleri un- lar her gün başka başkadır. Buna âmil olan sebebitalâkadarlar- dan sordum, Belediyenin ötedenberi bu işle meşgul olduğunü, Edirne de- ğirmencilerinin işledikleri unların glölen nisbelinin az, kepek mikdarı- nin çok olduğundan bahsettiler. Belediyenin hüsnü niyetinden şüp- he etmemekle beraber zahirenin bol- andığı ve ekmeğin ucuzlaması icap ettiği bir mevsimde hir kuruş gibi ehemmiyetli bir zam yapılmak hiç «te doğru değildir. Kaldı ki İstanbul- dan getirilen unların glöten nisbetini bilmemekle beraber çıkarılmakta olan ekmekler de her gün başka başka çeşnidedir. Belediye bu işle meşgul olarak ekmeğin ucuzlatılmasını temin et- melidir. mk ağlı İneboluda bir kereste kaçak- çılığı meydana çıkarıldı İnebolu (Akşam) — Burada 932 den 936 senesine kadar devam eden mü- him bir kereste kaçakçılığı meydana çıkarılmıştır. 107, 116, 117 numaralı işlenmiş üç cild koçan ortadan kaldı- rılmak suretile sulistimal yapıldığı müfettişler tarafından tesbit edilerek meydana çıkarılmış, tanzim edilen ev- rakı tahkikiyelerile birlikte 346 ncı madde mucibince tecziyeleri için 13 kişiden mürekkep maznunlar Kasta- monu ağır ceza mahkemesine veril miştir. Yapılan sulistimal 38 bin lira olduğu söyleniyor. " Yeni kurulan Subaşı Karamürsel 28 (Akşam) — İlçemi- 28 geçen yıl gelen ve hemen faaliyete geçilerek yeni bir köye ifkân edilen göçmenlerin bir kısmı Köstenceden -| diğer bir kısmı da Bülgâtistanın Tut, | raka kazasından gelmişlerdir. i Köy; Kazamıza 14 kilometre mesa- fede Yalova - Karamiirsel şosesi Üze- Tinde «Subaşı: mevklinde kuruldu- gundan (Subaşı) adı verilmiştir. Ev- İ lerin 130 u hükümet” târafından, 5 | hanede serbes olarak inşa edilmiş- | tir. Evler'tek katlı've ikişer taraflı- dır; bir evde iki all€ oturmaktadır. Köy üç komşu tepe üzerine bina edil- diği için hava cihetihden hakikaten gıpta edilecek derecede güzeldir. Çün- kü Marmaranın İzmit körfezile Ada- ları tamamen görmekte ve poyraz rüzgârlarını olduğu gibi almaktadır. Göçmenlerin iskân muameleleri kışın hitam bulmuştur. Zaten mem- leketlerinde çalışkan oldukları anla- Şilan göçmenler derhal faaliyele ge- çerek mısır, buğday, arpa gibi hubu- | bat istihsal etmişlerdir. Bilhassa boş- ra köyü ve köy halkı tandan içlerinde (150) lira kazanan İ köylü gösterilebilir. Bostanları mak- bul ve tatlıdır. Köy halkıyle hasbihal ederken bu sırada 60 yaşlarında bir ihtiyar: — Oğlum hamdolsun Atatürkün | sayesinde . memleketimizden daha rahatız dedi, — Hepsinin haline bakıyorum ka- hır ve sıkıntı çekmiş olduklarını yüz- lerindeki ıztırap çizgileri gösteriyor. du. Nüfusları geldikleri zaman 570 iken 606 ya çıkmıştır. Her ailenin ağ- gari beşe yakın çocuğu vardır. İtti- har edilir tarafı şudur ki çocukların ekserisi erkektir bunların ileride Türk ordusuna güçlü birer Mehmetçik ola- caklardır. Köyde doğum çok fazla- dır, Halkın hepsi yerlerinde çalışır. lar. Arazileri meşhur Altunzade adıy- le anılan yerdedir. Bu toprak çok kuvvetli ve münbittir. Ziraat bakı- mından birinci derecede araziyi teş- kil öder. Hükümet zirdatte büyük yardım olmak üzere köylüye 70 puk luk vermiştir. Hayvan ve araba veri- leceği söylenmişse de henüz verilme- miştir. Subaşı köyüne mektep lâzım Bu göçmen köyü henüz kurul muş olup halkı fakir ve kudreti ma- liyeleri müsait olmadığından mektep yapmalarına imkân yoktur. Halbuki burada şahit oldum: Mektep çağında en az 150 çocuk meycuddur; Bunların böyle mektep- siz bırakılmaları haksızlık oluyor. 135 haneli modren bir köye her halde bir mektep lâzımdır. Halkı kabiliyetli ve çocukları çok uyanıktır; bilhassa ihtiyarlara mektep istiyor musunuz diye sorduğumda hemen etrafımı sardılar ve bir gazete muhabiri oldu- ğumu kolaylıkla, anladılar, Kocaelinin - Karamürsel | İlçesine bağlı yeni inşa edilen ve modem bir köy olan (Subağı) na çok çalışkan ve bütün vilâyet ihtiyaçlarına derhal cevap veren gayretli ilbayımız B. Ha- mit Oskaydan ve maariften memle- ket ve köylü namına rica ve istirham ederiz. Köyün bu noksanı cidden Şür yanı dikkattir. Subaşı köyünün yerini kaymakam B. İhsan, malmüdürü B. Mehmed, hükümet tabibi seçmişlerdir. Bilhaş- sa kaymakam B. İhsan Unal köyün inşa ve kurulmasında; geceli gündüz- lü çalışmış ve başından hiç ayrılma» mıştır, Biran evvel hitam bulmasını temin etmiştir. Gayyur ve çalışkan kaymakamımızı takdir ederiz, “Yedi çocuklu bir aile Ailenin reisi rençberdir ve çocuklarını güçlükle geçindirebiliyor Bolu (Akşam) — Mektubumla si- 22 7 çocuklu bir ailenin fotoğrafını takdim ediyorum, Bolunun Karaçayır mahallesinde Hitit sokağında 14 No. lu evde oturan dabak Emin oğlu Mehmed Karaçayır yedisi hayatta ve ikisi ölmüş olarak dokuz çocuk babasıdır. Bu çocukların hepsi bir annedendir. Dördü kiz ve üçü erkektir. En büyükleri Emine 337, Ay- $6 338, Şükrü 339, Fatma 340, Orhan 341 doğumlu olup birer yaş farkla dün- yaya gelmişlerdir. i Bundan sonra doğan ölmüş ve 928 doğumlu olan Lâtifeden sonra doğum birkaç sene inkıtaa uğramıştır. 934 senesinde doğan yine ölmüş olup ta son 937 senesinde doğan Bürhaneddin bu kardeşlerin adedini 7'ye çıkarmiş- tar. Mehmed Karaçayır kısmen rençber- likle iştiğa! eder ve fakir bir aile ref- sidir, Yedi çocuğunun iaşe ve ibatesi- ât ve mahrumiyetle temin Fotoğrafta çocuklar annelerile gö- , ken bir İşe gittiğinden bulnümamış- rülmektedir. Babaları fotoğraf alınır- | tr. Manisanın kurtuluş bayramı e Pe iğ UT Manisanın kurtuluş bayramda vali, komutan ve vilâyet erkânı, aşağıda kurtuluş bayramında dağ sporları klübü mensupları Manisa (Akşam) — Manisanın kurtuluş bayramı 8 eylülde fevkalâde sadan ayrılırken vali B. Dr. Lütfi Kır- dara şu sözleri söylemiştir. 1937 büyük tezahüratla kutlandı. Mani- salılar, o gün iki bayramı bir arada yaptılar. Çünkü kurtuluş bayramının — Az zamanda büyük işler başar dın, tebrik ederim. Sana yardım ede- ceğim ve senden daha büyük işler beklerim. Başbakanımızın, bu sözlerinden anlaşılıyor ki Manisanın imarı hu- susunda gösterilen faaliyet çok ye- rinde ve memnuniyete değer dere cededir, yıldönümü günü Başbakan İsmet İn- önü da Manisayı şereflendirmiş, Ma- nisalıların neşesine neşe katmıştır. Başbakanımız, on binlerce halkın heyecanlı tezahüratı arasında Mani- Mardin (Akşam) — İlkokullar tarafından açılan resim ve elişi sergisi çok rağbet görmüş ve ön binlerce yurddaş tarafından ziyaret edilmiştir. Gönderdi- ğim resim sergiden bir köşeyi gösteriyor,