14 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

14 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

AKŞAM 14 Eyl il Tevkifhaneden kaçanlar Abdullah ve Tevfikle ser gardiyan ve jandarmanın muhakemeleri bitti Müddeiumumi cezalandırılmalarını istedi, mahkeme kararını başka bir gün bildirecek Geçenlerde İstanbul tevkifhanesin- de kapıya anahtar uydurmak ve pen- cere parmaklıklarını kesmek suretile kaçan Galata postanesi veznedarı Hü- seyin Hüsnünün katili ve yirmi dört- sene hapse mahküm Abdullah ile ar- kadaşı, Antakyada amcasmı öldüre- rek İstânbulda yakalanıp tevkif edi- len Tevfikin ve ihmal terahileri yü- sünden bunların kaçmalarına sebebi- | yet vermekten suçlu tevkifhane gar- diyanı İsmail Hakkı ile jandarma Hur- | şidin muhakemelerine dün üçüncü ceza mahkemesinde devam edilmiştir. Dünkü muhakemede müddeiumumi iddianamesini okuyarak suçlulardan Abdullahın kapıya (oanahtar uydur- mak ve kesici bir aletle o parmaklığı kesmek suretile tevkifhaneden kaçtı- ğı gerek tahkikat (evrakı ve gerekse kendi ifadesile sabit olduğunu, Tev- fiğin de ayni suçtan Abdullaha yar- dım ettiği ve beraber kaçtığı tesbit e- dildiğini bu suçtan dolayı cezalandı- nlmalarını, gardiyan İsmail Hakkı i- #e, vazifesi orada nöbet beklemek ol- duğu cihetle nöbeti esnasında suçlu- Yarın kaçtıklarını görmeleri lâzım ge- Bir ki bunu yapmadığı ve suçluların kaçmalarına sebebiyet verdiği, diğer suçlu jandarma Hurşidin de nöbeti-es- nasında kendi nöbet mıntakası dahi- linde iki suçlunun firarını görmeme- si yüzünden vazifede ihmal ve tera- | Beşiktaş - Ortaköy arasında feci bir kamyon kazası oldu Kamyon altında kalan iki tütün amelesi kadından biri hastaneye kaldırılırken öldü Dün saat 18,45 de Beşiktaş tramvay caddesinde sırf şoförün gayretkeşliği yüzünden çok feci bir kamyon kazası olmuştur. Şoför Hayri idaresindeki 4145 nu- maralı kamyon ile Beşiktaş caddesin- den Ortaköye doğru giderken Galata- saray lisesinin Ortaköy şubesi önün- de tramvayın sağ tarafından geçmek istemiş ve oradaki demir elektrik di- Teğine bütün kuvvetile çarpmıştır. Elektrik direği yerinden oynamış ve iki büklüm olmuştur. Bu sırada yaya kaldırımını takib eden iki kadında Ani ölarâk kamyonun altmda kalmış- Jar ve ezilmişlerdir. Ortaköy tütün deposunda çalışan Şahende ve Hayriye adlarındaki bu #ki kadın akşam üstü işlerinden çıka- Tak evlerine gidiyorlardı. Büyük tari (Baş tarafı 1 inci sahifede) bayraklar çekilecektir. Büyük Tarih kongresi cihan kültür âleminde bir hadise olacaktır. Büyük Tarih sergisine gelince, bu sergide dünya medeniyetinin kurulu- şunda Türklerin büyük rolü ve Cumhu- riyetin ilerileyişi tebarüz ettirilecek- tir. Bunun için Türklerin muhtelif yer- lerde yaptıkları şehirlerin, kalelerin küçük birer nümüneleri hazırlanmış- far. Bunları Türk vatandaşları, Türk ve ecnebi âlimleri Tarih sergisinde gö- | receklerdir. Cumhuriyet devrinde yapılan haf- riyata ve bulunan kıymetli eserlere, araştırmalara aid sergle muhtelif kö- şeler ayrılmıştır. Bu köşelerde bu kıy- metli «raştırmalar çok iyi gösterilmiş- tir. Bilhassa sergi için gayet kıymetli ve büyük bir çalışmanın mahsulü olan grafikler hazırlanmıştır. Sergide Tarih Kurumunun 14 yıllık faaliyetini adım adım, garafikler, ista- tistiklerle beraber takib etmek müm- kün olacaktır, Dolmabahçe sarayında (yapılan üçüncü büyük iş te memlekette ilk de- fa olarak açılan daimi resim ve hey- kel galerisidir. 1 | yoktur. | her adımda bir raslanmaktadır, Me- fi | | | hisi sabit olduğundan her ikisinin ce- za kanununun 303 üncü maddesile cezalandırılmalarını istemiştir. İddianame okunduktan sonra suç- Tulardan Abdullah müdafaasını yapa- rak ezcümle şunları söylemiştir: — Bay reis; 24 sene hapis gibi ağır bir mahkümiyeti omuzlarımda taşı- yorum. Böyle bir insan için bir saat dahi olsa hürriyete kavuşmak fevkal- Ade bir şeydir. Bütün tehlikeleri göze aldım ve hürriyete kavuşmak için tev- kifhaneden kaçtım. Suçluyum, Mah- kemenin yüksek adaletine sığınmak- tan başka bir şey yapatam... Tevfik- te arkadaş! Abdullahin sözlerine işti- Tak ettiğini söylemiştir. Gardiyan İsmail Hakkı, bu işte hiç | bir kabahati olmadığını söyliyerek: — Koğuşun kapısı açıldığı zaman koridorda nöbet bekliyen adam, ka- | çanları göremez. Bunu tevkifhane mü- | dürü de müteaddid tecrübe ve tedki- katla tesbit etmiştir. Benim suçum | ! Demiş, jandarma Hurşid yirmi dört | saat zarfında iki saat nöbet aldığı ve nöbeti esnasında uyumadığı, iki fira- rinin, kendisi nöbette olmadığı bir si- rada kaçmaları muhtemel olduğunu ileri sürmüştür. Mahkeme karar ver- mek üzere muhakemeyi başka güne bırakmıştır. Hadise derha polise bildirilmiş, yaralılar baygın ve vücutlarının muh- telif yerlerinden ezilmiş olarak kam- yonun altından çıkarılarak imdadı sıhhi otomobili ile Beyoğlu hastanesi- ne kaldırılmışlardır. Yarahlardan Hay- riye yolda imdadı sıhhi otomobilinin içinde ölmüş ve ifadesi almamamıştır. Diğer yaral Şahende hastanede teda- | vi altına alınmıştır. Bu zavallYkadı- nın da yaraları çok ağırdır. Hadiseye müddetumumilik el koy- muştur. Şoför Hayrı yakalanmış ve dün geç vakta kadar Beşiktaş polis merkezinde ifadesi alınmıştır. Şoför Hayri ifadesinde karşıdan tramvay gelinceye kadar yolun sağ tarafndan geçebileceğini tahmin etiğini ve bu yüzden kazaya sebebiyet verdiğini söy- lemektedir. Tahkikata devam ediliyor. | Sultanların zevk çattıkları Dolma- bahçe sarayının en geniş dairelerinden biri memleketin sanat adamlarının eserlerine tahsis edilmiştir. Atatürk, sarayın en güzel, en geniş dairelerinden birini Türk sanatine tah- sis etmekle memlekette güzel sanat- leri ne derece himaye ettiğini bir kere daha, millete göstermiş bulunuyor. Serginin kapısına mermerden bir kitabe asılmıştır. Kitabe gayet sade- dir. Üstünde yalnız şu yazılar vardır; «Resim ve Heykel Müzesi. Atatür» kün emrile 1937 de tesis edilmiştir.» Bu müzede ilk Türk resminden, son 'Türk resim sanatine kadar eni seçme eserler teşhir edilecektir. Resim ve Heykel Müzesinde Cumhu- riyetten sonra yetişmiş en genç, fakat kiymetli ressamlarımızın eserlerine selâ Cumhuriyetten sonra yetişmiş ve eserlerini vermiş, henüz askerlik vazi- fesini yapan genç ressam Zeki Faiğin Türk inkılâbına dair olan büyük tab- losu Müzenin en güzel yerlerinden bi- rine asılmıştır. Bu da Cumhuriyet idaresiniri genç sanat nesline ne derce ehemmiyet İ İnsan sırtile eşya nakliyatının meni | tesbit maksadile bir münakasa açmış- İ yokuş yaya sekiz sast sürmüş, bisik- İ teşekkirdirler. h- kongresi El arabaları İstanbul be belediyesinin bir tavzihi İstanbul Belediyesinden: i — Büz gâzetelerde İstar lediyesi tarafından yük taşımağa mahsus el arabaları için nümune ve- rilmediğinden dolayı hamalların müş- kül vaziyete düştükleri yazılmaktadır, hususunda ittihaz olunan kararların alâkadarlara tebliği münasebetile de mükerreren bildirildiği veçhile Bele- diyece müseccel hamallar yalnız tah- mil ve tahliye işlerinde istihdam edi- leceklerinden hamal bölüklerinde ka- yıtlı hamalların el arabalarile eşya ta- şımaları mevzuubahs değildir. Bu iti- barla bu bölükler el srabelarile techiz edilmiyecektir. 2 — Gelecek ayın başından itibaren seyyar satıcılar, el arabalarile gıda maddeleri satışına başlıyacaklarından Belediye kendisi için hiç bir mükelle- fiyet olmamasına rağmen mahaza alâkadarlard bir kolaylık olmak üze- re münhasiren seyyar satıcılar tara- fından gıda maddeleri satışında kul- Janılacak el arabaları nümunelerini tar. Şehrin bünyesine göre en muvafık araba örneğini ortaya koyacaklara mükâfat verilecektir. Beş bisikletçimiz Ankara, Aydın, İzmir, | Çanakkale, Edirne yolile | Istanbula geldi Dün matbaamızı Ankaragücü klü- bünden ve kaptan Mustafa Sönmezer”- in idaresinde beş bisikletci ziyaret et- miştir, Bu genç Sporcular Ankaradan çi- | karak, Pulatlı, Sivrihisar, Afyon, San- dıklı, Dinar, Çal, Denizli, Nazilli, Ay- | dın, Tire, İzmir, Menemen, Reşadiye, Dikili, Ayvalık, Bürhaniye, Edremit, Ezint,; Bayramiç, Çanakkale, Gelibolu, Keşâri, Uzüliköprü, Edirne, Babaeski, | Lüleburgaz, Çorlu, SUİvyi yolunu ta | Kib ederek 12 günde İstanbula var- mışlardır. Böylelikle yevmiye 175 ki- lometreden iki bin küğur kilometre katetmiş oluyorlar. Bu seyahat mo- lalarla olmuştur. İki gün Denizlide, dört gün kaptanlarının. memleketi | olan Çalda, bir gün Nazillide, dört | gün Fuar mürasebetile İzmirde, bir gün Edremitte, iki gün Çanakkate- de, üç gün Edimede, üç gün İstan- bulda kalmışlardır. | Bu seyahatin en meğekkatlı ciheti Aydin - Tire arasindaki yokuştur. Bu letler elde götürülmüştür. Bir damlâ su bulunamamıştır. Seyahate altı kişi çıkılmış, İzmirden bir arkadaş ikmesl imtihanı için geri dönmüştür. Gençlere her vardıkları yerde Halkevleri teşkilâtı yardım et- miştir. Gençler Aydındaki başkanı Elem Menderesten gördükleri ikram- lar yüzünden bilhasa memnün venü- Sporcularımız Bükreşten dönüyorlar Bükreş 13 (A.A.) — Sekizinci Bal- kan atletizm müsabakalarına iştirak eden sporcular federasyon heyetleri şerefine mâslahatgüzarımız tarafın dan Bükreş elçiliğimiede verilen çay Ziyafetinden sonra ekipimiz 19,40 tre- nile İstanbula müteveccihen Kösten- ceye hareket etmiştir. 'Romanyada bulundukları müddet zarfında iyi bir tesir birakan sporcu- larımız istasyonda dost Rumen fede- rasyonu heyetile izcilik erkânı ve bir çok Rumen sporcuları tarafından teş- Yi edilmişlerdir. EKEN EEE EE EEE verdiğini çok iyi göstermektedir. Sergide teşhir edilen tablolar arasın- da cephane taşıyan kadın ve saire gi- bi Türk inkılâbına dair çok güzel eser- ler vardır, Davet Ankara 13 (AA.) — Cumhuriyet Halk Partisi Genel Sekteterliğinden: 20 eydi 1937 tarihinde Dolmabali- çe sarayında açılacak olan ikinci Türk tarih kurultayı ve sergisine bütün arkadaşlar davetlidir. Girmek için hüviyet yarakalarını göstermek kâfi. dir, giliz mi Akdeniz e Çin Milletler Cemi- Ya kenizole davet edildi | YetİNe mota verdi İtalya kühtrole'davst edildi (AA.) — Fransız ve İn- (Baş tarafı 1 inci sahifede) tgüzarları Nyonda ka- On birinci mucibince cemiyet âzasından bir Akdenizin kontrolüne | Çakman vini çin kont Clano | mektedir. Bu v milletlerin sulhüz Roma rarlaştırılan İtalyanm da iştiraki müessir bir surei8 ya bir davetiye «vermişlerdir. Kont Cian z a EA abii müdâfaa için tedbir alacaktır. Böyle bir Ciano İtalyan hükümetinin bu babfa | Yaziyet hani olunca milletler cemiyeti bilâhara bir karar verceğini Süyle- numl kâtibi, âzadan birinin talebi Üze- rine derhal konseyi toplantıya çağırır. On yedinci madde mucibince yalnız biri ceiüiyet âzasından olan veya hiç biri cemiyet âzasından bulunmıyan iki hükü- met veya hükümetler ihtilâfın halli için cemiyet âzasına düzen taahhüdlere riayet davet olunurlar. Bu davet gönde- sey tahkikata başlar. Davet met, bunu kabul etmez ve har“ be girersa bütün milletler cemiyeti Âzasi- na karı harbe girmiş telâkki edilir.) Fransız gazetelerinin | mütaleaları miştir. Siyasi mahafilde bu mesele hakkır- da büyük bir ihtiraz gösterilmekte- dir, İtalyanın vaziyeti Londra 13 — Roma siyasi mahafili Nyon konferansı hakkında hiç bir mütaler söylememekledir. e Yalnız | İtalyanın, konferansa iştirak etme. | mesine rağmen müzakerenin her saf- hasmdan © haberdar © edilmesinden H memnun © görünmektedir. Bundan | , P9ri9 19 — Jour gazetesinin yazdır. başka İngiltere Harleiye “Nazır B, | #78 göre Almanya, Japonya ile Çin Edenin, İtalyaya şiddetle hücum et. | arasında tavassut teklifinde bulun: muştur, Bu sebeble cemiyetine Y: Çinin Milletler tığı müracaatin, cemir usullerin karşılığı wyet Rusya heyetinin i muhafaza etmesi için çalış- masından ve Sovyet Rusya gemileri- | si verilmemesinden de memnuniyet göstermektedir. Berlin mahafili de Sovyet gemile- Tin kontrole iştirak etmemesinden memnundur. Berlin mahafili konfe- Tansın Sovyet Rusya için siyasi bir hezimet olduğu kanaatindedir. Roma 13 — İtalyanın Nyon misa- kının Londra ademi müdahale komi- tesinde müzakereye esas olmasını ka- bul edeceği söyleniyor. Resmi maha- | fil İtalyanın bu babta bir karar ver- diğini zannetmiyor. İtalyanın talebleri Cenevre 13 (A.A.) — Burada beyan olunduğuna göre, İtalya kendi filosu- nun rolünü ve mevkiini Londra ademi müdahale komitesinde müzakere et- mek şartile Akdenizde korsanlığa karşi yapılacak harekete iştiraki esas itiba- rile kabul elmektedir. Ancak, İtelyanın bu taleblerini (s- afa imkân olmadığı zannedilmekle. dir. Çünkü, bütün müzakereleri yeni baştan ele almak icab edecektir. Hal buki, İtalya, pekâlâ yakit ve zama niyle Nyon konferansında kendisini temsil ettirebilirdi, Konferansta sabit olan noktalar Cenevre 13 Milletler cemiyeti mahafiline göre Nyon konferansı $u noktaları isbat etmiştir: 1 — İngltere ve Fransa, ademi müdahale mukavelesi çerçevesi dahi- linde deniz yollarmı müdafaaya muktedirdirler. 2 — İngiltere ile Fransa arasındaki sıkı iş birliğine rağmen İngiltere, İtalya ile anlaşmaya taraftardır. l 3 — Sovyet Rusyanın Akdenizde nezaret ve tarassuttan uzak bulun- durulması bir emsal teşkil edemez. Çünkü diğer Akdeniz devletleri de bundan istisna edilmişlerdir. Bunun sebebi pek basittir: Konferansa işti- rak eden devletler arasında İngiltere ve Fransadan başkasının çok mik- darda torpido muhribi yoktur. İ 4 — Akdeniz devletleri Fransa ve İngilterenin etrafında toplanmışlar. dır, Çünkü bu iki devletin politikası, komünizm ve faşizm arasında çarpış- maya mani olmak hususunda kendi- lerine teminat vermektedir. 5 — Sovyet Rusya anlaşmıya mu- yafakat eder, İtalya kontrolden hariç Kalırsa ideolojik bloklar ilk defa kar- şılaşacaklardır. B. Hitler ile Mussoli- ni arasında mülâkat yapılacağı sıra- da bu, mühim neticeler verebilir. Vekiller heyeti dün de yetin takib etliği içinde boğulmasına meydan verme mek için ciddi sebebler vardır. İ OMatin gazetesi, Habeş işinde tai- İ bik edilen zecri tedbirlerin verdiği nahoş neticelerden babisle bu tecrü- benin tekrarı akil kârı olmadığını söylüyor. Antakya konsolosluğu kançılarımız Ankara 13 (Telefon) — Harleiye Vekâletinde merkezden B. Orhan Gü- ney Antakya Baş konsolosluğu kan- çılarlığına tayin edilmiştir. ERTUĞRUL SADİ TEK Bu gece (SUADİYE) plâjında, ARTİSTLER REVÜSÜ ve KAYNANA Giriş 40 - 25 meşrubat yoktur “Kiralık Konforlu. küçük apartımanlar Taksim tramvay caddesi üzerin- de, güneşli ve havadar, kalorifer, sıcaksu ve asansörlü bir binada üç ve yeli odalı apartmanlar L eylülden itibaren kiralıktır. Tak- sim Topçu caddesi ? numaralı UYGUN. aparlımanı > kapıcısına Uful eden yıldız... Önümüzdeki Perşembe akşamın- dan itibaren SARAY Sinemasında Bütün harika ve dehasını İKİ KARILI KOCA Fransızca sözlü filminde göstere- toplandı WİLLİAM POMELL MRNA LOY ve Ankara 13 (Telefonla) — Vekiller si) 17 > ei ek heyeti bugün öğleden sonra toplandı. çareye ia : Muhtelif işler etrafında geç vakte kar a imi bir İğde . dar müzakerede bulundu. SEVEN KADININ KALBİ - AŞKI - MACERASI AŞK - SEVGİ - MUSİKİ ve NİHAYETSİZ GÜZELLİKLER FİLMİ iLK ACI YARİN GECE BAŞ ROLLERDE M EL LEK MaGDascENEDER İVAN PETROİÇ