10 Ekim 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

10 Ekim 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

DIMIZ, A ANDIMIZ DIR HER YERDE KURUŞ 18 inci Yıl No, 5821 PAZAR 10 Birinci Teşrin 1937 'Tel : Başmuharrir 1063 Yazı İşleri Müd. 1062 İlilk basma İabrikamız NAZiİLLİ BAYRAM YAPIYOR Atatürk altın anahtarla fabrikayı bizzat açtılar B. CELÂL BAYAR GÜZEL BİR NUTUK SöYLEDİ Nazilli, 9 (A.A.) — Nazilli basma fabrikasının açılma töreni binler- te halkın candan tezahüratı arasında yapılmıştır. Kaküba baştan büşa bayraklarla 'slalarmlsti. Büsün nalil “ramtaları Yakın vilâyetlerden, kazalardan biribiri ardınca bugün yapılacak bas- ma fabrikası açılma törenini görmek için gelen halk kitlelerini taşı- Maktadır . B. Celâl Bayar nutuk söylerken Başbetke Ruzvelt'in Nutku Falih Rıfkı ATAY Amerika cumhur reisinin Şika- Boda söylediği nutuk her tarafta derin akisler uyandırmıştır. Bu nutuk kendi başına bir hâdisedir Ve nasyonal - sosyalizm ile faşizm teislerinin Berlin hitablarını göl- Rede bıraktığına da şüphe yoktur. Ruzvelte göre Kellog - Briyan Misakının doğurduğu büyük ümid- er, yakın zamanların anarşisı i- Şinde yokolup gitmiştir. Milletle- Tin iç işlerine müdahale olunmak- tadır; başkalarına aid topraklar Belişi güzel işgal edilmektedir; tayyareler, harb bile ilân edilmek- Sizin, sivil halkı öldürmekte ve ;e- irleri yakmaktadır; Denizaltılar tebebsiz yere gemileri batırmakta- dir; bazı devletler, kendilerine hiç ir kötülüğü olmayan diğer mem- leketlerin iç harblarına karışmak- r. Gittikçe genişleyen bu yol- tuz hareketler içinde, Birleşik A- Merika devletlerinin de hücuma Uğramıyacağını kim temin edebi- İir? Bizzat medeniyet ve insaniyet tehlike içindedir. Barışçı millet- T, sulhu ve emniyeti inanca altı- Ha alacak kanun ve prensipleri de- Yam ettirmeğe çalışmalıdırlar; Muahedelerin bozulmasına müsa- &de etmemek lâzımdır. Nutka asıl hâdise kuvvetini ve- Ten ana-söz şudur: “Barışı devam tttirmek için Amerika Birleşik devletlerinin basit bir karışmazlı- ! ve basit bir tarafsızlığı kâfi de- ildir!.. Yani Amerika, bütün sik- (Sonu 4. üncü sayfada) Bu tören münasebetiyle Büyük Önderimizin kasabalarını huzur- lariyle şereflendireceğini haber a- lan halk gece yarısından beri is- tasyon civarında canlı bir neşe i- çinde beklemektedirler. Kasaba emsalsiz bir bayram şenliği içinde çalkanmaktadır. Saat 13.30 da Başvekil vekili B. Ce- lâl Bayar ve İcra vekilleri heyeti, Ka. mutay heyeti, hususi trenle geldiler. Manevra sahasında bulunan Genel kür- may başkanı Mareşal Çakmak ve Asbaş- kanı General Asım, ordu müfettişi İz- zettin Çağlar, diğer generaller aynı sa. atte Nazilli istasyonuna varmışlardı. Saat 14 de Atatürkü hamil olan hususit tren Nazilliye geldi. Büyük Şefe İsmet İnönü ve Prof. Bn. Âfet refakat edi- yorlardı. İstasyonda başta, başvekil ve- (Sonu 4 üncü sayfada) nin son toplantısında bir nutuk söyliyen Çemberlayn İngilterenin iç | i Egede büyük bir faaliyet göze çarpıyor ? Nazilli fabrikasının ilk temeli atıldığı gün yapılan tören ATATÜRK SÖKEDE Ege manevraları dün başladı Söke, 9 (ALA.) — Atatürkü hamil olan tren Nazilliden itibaren güzergâh. ta bütün istasyonlarda, kasabalar ve ci» ler halkının candan tezahüratiy- mış ve tezahürat bilhassa Aydında fev- » Atatürk saat burada geçireci Harekât sahasını na yaklaştı. . Ciddiyetle ö- vrayan kahraman erlerimi- ülecek bir devlerini zin her hareketi tak haldedir, mak için gösterdikleri heyecan ve can- (Sonu 4. üncü sayfada) Algesirasa asker çıkardılar Paris, 9 ALA.) — Cebelüttarık'tan Havas ajanaına bildiriliyor ; Algesiras'da yeni kıtalar karaya ihraç edilmiştir. Septeden sevkedilen bu kıta- lar, Franko bayrağını taşıyan iki gan - botun himayesinde dört vapura bindiril- mişti. Halkın kıtaların ihraç edildiği rıh- tımda toplanmaması için Algesiras'da tertibat alınmıştı. ANKARA GÜCÜ ŞAMPİYON! e f?._ Çemberlayn “kuvvete müracaat usulüne isyan etmek lâzımdır!,, diyor Scarborough, 9 (A.A.) — Dün akşam muhafazakâr parti kongresi. ve dış siyaseti hakkında izahat vermiş ve pek nazik haller ve şartlar da- iresinde çalışan Eden'den takdir ve sitayişle bahsetmiştir. Bugünkü korkunç meseleler karşısında dünyanım vaziyetini tahlil eden Çemberlayn açık bir şekilde harb ilân edilmemiş ol- makla beraber iki harb karşısında bulunulduğunu kaydetmiştir. Bun- lar İspanya ve Çin harbleridir. Bu harblerde kullanılan bombardı- man tayyareleri harbe iştirâk et- miyenleri de öldürmekte ve sakat- lamaktadır. g Hatib, insanlık duygularını isyan ettiren bu gibi hareketlerden muhare- be zamanlarında kaçınılmıyacağını söy- lemiştir. Binacnaleyh bizzat muahede. ilen teahhüdlere — rağmen fın sulh yoluyla halli için müzakereye girişmeden evvel kuv. vete müracaat etmek usulüne karşı is. yan etmek lâzımdır. Hatib, Ruzvelt'in nutkunu hatırla- tarak bu nutkun tam vaktinde söylen. miş olduğunu tebarüz ettirmiş ve göy- le devam etmiştir: “— Şimdiye kadar Amerikanın açık bir tecerrüd siyaseti takib edeceği zan edilmekte idi. Halbuki Ruzvelt, dün. yaya arız olan adaletsizlik hastalığının yayılmasına müsaade edildiği takdirde hiç bir milletin taarruzdan masun kal. lerle (Sonu J. üncü sayıfada) Nevil Çemberlayn 29 ilk € Y En doğru haber Gençler birliğini 8-0 yendi Dün Ankara Gücü Gençler Birliğini 8 - O yenerek Ankara sampiyonluğunu kazanmıştır. Yukardaki resimde dünkü maçtan heyecanlı bir ân. görüyorsunuz. Spor muharririmizin maça dair yazdığı yazı beşinci sayıfamızdadır. İspanyada çarpışan gönüllüler meselesi etrafındaki notaya İtalya cevab verdi Italya Londra komitesi dışında ve Almanyasız görüşmelere girmiyor Roma, 9 (A.A.) — Kont Ciano bugün Lord Porth ile Blondel'e İs- panya meseleleri hakkındaki fransız - ingiliz notasına İtalyanın ceva- bını vermiştir. l İngiliz ve fransız hükümetleri notanmm metnine ittila hasıl etmeden evel italyan cevabı hakkında resmi izahat vermilmiyecektir. eşrinde 28 büyük sayfa olarak çıkıyor en güzel yazı en canlı röportajlar Roma, 9 (A.A.) — 2 teşrini ev. vel 1937 tarihli fransız - ingiliz no« tasına italyan hükümetinin ceva. bi aşağıdadır: 1 — Kırallık hariciye nazırı, Fransa büyük elçiliğinin bu ay tarihli ve 293 numaralı şifahi notasına atfen aşağıda. ki hususatı arzetmekle şeref keebeyler şist hükümeti, İspanya 81 istiklâli hakkında Fransa hüküme'i. nin verdiği teminatı memnuniyetle se- net ittihaz eder. Kendisine gelince, fa- şist hükümeti, ana vatanı, adaları ve sömürgeleriyle İspanyanın siyasi istik- (Sonu 4. üm fada)