21 Aralık 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

21 Aralık 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Salı Sinebaerr 21 Çankırı Caddesl: Ankara İLKKÂNUN YELEPON 1937 we ç 'â;;îîâ' b Yazı n Müdürü — 1062 8& KURUŞ Tolgraf: Ulus « Ankara ANDIMIZDIM TÜ DUNYA HADISELERİNE BUGÜN RK KADINI Yarın AD RESİMLER İngiltere, Singapur'a büyük bir filo göndermeği düşünüyor Fransa Akdeniz muvazenesi için İngiltere ile iş birliği yapacak Demiryollar politikamız gibi bir yol politikası ! Hep biliriz ki, cümhuriyet, mem- leketi tam manasiyle yolsuz bulmuş- tur; ve gene hep biliriz ki geniş böl- gtleri biribirine bağlamak, uzaklara kavuşmak ve toptan nakliyat yapabil- Mek için demiryolu politikasını öne al: ır, Bugün demiryol şebekemi- Zin ana hatları son menzillere yaklaş- Mak üzeredir. Demiryolu inşa işini Artık hafiflemiş sayabiliriz: Sıra yol- Tara gelmiştir. Ancak, derhal ilâve etmeliyiz ki tumhuriyetin kurulduğu günden be- Ti yol işi de ihmal edilmiş değildir: Geçid vermeyen sular Üzerine sayısı Yüzü geçen büyük beton köprüler Yapılmış ve Nafıa - Vekâleti şarkta transit, Trakyada Avrupa turizm yo- lu, Ankara civarı yollarını ve Çanak- kale - Balıkesir şosesini inşa ederken Vilâyetleri de mevcud yolları, müna- kaleyi kesilmekten korumağa yarıya- Sak surette tamire sevketmiştir. Fakat, ne yukarda bahsettiğimir birkaç büyük şose, ne de vilâyetlerin kendi menba ve vasıtalariyle inşa ve- Ya tamir edebildikleri yollar memle- ketin ihtiyacını hakkiyle tatmin ede- TMezdi. Şef, geçen 1 sonteşrin günü, Ka- Sörtaure sanrlan zAvladikleri nrasram. Tütukta yolları dalr ya ölrektifleri Yermişlerdir: İstanbuldan — itibaren Başlayan Avrupa turist yolunun as- falt olarak inşasına devam olunmak- tadır. Bu tarz inşaatın, bir plân da- hilinde, memleketin diğer sahalarına da teşmili beklediğimiz milliğ başarı- Tardandır.,, “.. Demiryol hatlarımızı iç saha- Taza bağlıyacak ve bu hatların bir an €vel milliğ ekonomik kalkınmaya aza- miğ hizmetlerini temin edecek olan kara yolu inşaatı önümüzdeki dev- Telerde teksif ve bir plân dahilinde tevsi edilmek lâzımdır...,, Bâşbakan Celâi Bayar da, Kamu- Tayın, 8 soönteşrin toplantısında İtti- fakla tasvib ettiği hükümet progra- Mında, gene yollara dair şu beyanatta bulunmuşlardır: “Şef'in yol inşaatr hakkındaki işaretlerini tahakkuk et- tireceğiz. Bunun için, yüz kilemetre dar bir kısımı kalmış olan 652 kilo- Metrelik İzan transit yolunun, mem lekette başlanmış ve başlanacak 2s- falt yolların, geçid vermeyen nehir- itr ve büyük sular üzerinde tamir ve tadiline lüzum görülen köprülerin ve diğer ümumi ve hususi kara yolları- Rin bir inşa plânını vücuda getirece- Hiz; büdce imkânları nisbetinde pey- derpey tahakkuk ettirmeğe çalışaca- iz. Bu meyanda, şose ve köprüler 'nununda muhtelif bakımlardan za- Türt gördüğümüz bazı tadilât için Yüksek meclise bir lâyiha ile müra- at edeceğiz. Yol inşaatr bakımından husust i- elerin münasebetlerini daha ameli Ve faydalı bir şekle koymak için tek- flerimiz olacaktır.,, Öğreniyoruz ki, bu çok şamil ve Barih direktifler dalresinde hazırlık İhra başlamış olan Nafıa Vekâleti, Sümhuriyetin kuruluşundan beri top- İhdiğı istatistiklere ve edinmiş oldu- U tecrübelere müstenid tasavvurla- tesbit eylemiş bulunmaktadır. ... Mîımı.ıı aid tasavvurların daha anlaşılabilmeleri için bugünkü yol Yapma sistemine göz gezdirelim. _:emıekuimiıde bedenen veya nak- R. ödenen bir yol vergisi vardır. u" Verginin son senelere aid yekünü Bu'ı, 1000 lira kadar tutmakta olup ü da 3.000.000 lirasr bedeni mü- _:ğtfğm karşılığıdır. Bedeni mü- tfiyet ise o mükellefiyeti yerine İrecek olan yurddaş için bir takım h..y..'d ve şartlara ve zahmetlere ta- MÜül etmek demektir. Yılda dört liralık yol parasını Yemeyip de bunun mukabilini ZZat çalışarak ödemek — istiyen- ::- vilâyet idare ,heyetlerinin tayin ikleri zamanlar Ja evlerini ve köy- ini bırakarak c , saâtlik bir yere kadar gitmeğe ve gittikleri yerlerde de, yani kırda, bayırda, dağda batak- ta toprak karıştırmağa, taş kırmağa ve taşımağa mecburdurlar. Bu mecbu- riyetin müddeti her zaman sekiz gü- nü bulur. Meydana getirilen iş ise - pek az istisnasiyle - ancak el ve kol küvveti ile busul bulmuş dağınık, ka- rışık, hulâsa, ekonomik manasiyle verimsiz bir iştir. Yurddaş için pahalıya ve ağıra maj olduğu kadar da faydasız - olan böyle bir işin resmi makamlara tah- mil ettiği vazifeler ise can sıkıcıdır. Tasrih edelim: Her sene başından i- tibaren tekmil köy, kasaba ve şehir- ler halkının 18 den 60 yaşına kadar o- lanlarının bir cedveli hazırlanır; pa- (Sonur 8. inci sayfada) Üniversite'de Fevkalâ; büdce 2,5 milyon lira Kadroya yeniden 24 doçent ilâve edilecek İstanbul, 20 (Telefonla) — Üni- versite rektörü Cemil Bilse) Ankara- dan dönmüş ve Ankaradaki temasları hakkmda gazetecilere şu izahâtı ver- (Sonu 8. inci sayfada) Eden dün Krala TTT DÇ İ j Berlin, 20 (A.A ) — Bir müddetten beri hasta olan ve sıhi vaziyeti epey endişe de uyandırmış bulunan general Ludendorf son günlerde iyileşerek yataktan kalkmıştı ve Bavyera Alple- rindeki sayfiyesine gitmek niyetinde idi. Kendisi, Münih'te bir klinikte teda- vi ediliyordu. Generalin kalbi bugün birdenbire durmuş ve tesirli bir müda- hale yapılması bu vaziyet karşısında mümkün olamamış ve general vefat etmiştir. Ludendorf son demine kadar akli melekâtını muhafaza etmiştir. Ölümü bütün Almanyada derin bir teessür u- yandırmıştır. Ludendorj Hindenburg'un yanına gömülecek General Luüdendorf, pek yakında hükümet hesabına şarkt — Prusyada Hindenburg'un —medfan bulunduğu Tanenberg muharebe meydanında bir türbeye defnedilecektir. B. Hitler'in taziyesi B. Hitler ,generalin refikası Mat- hilde Ludendorf'a derin sempatisini ifade eden bir telgraf göndermiştir. Bu telgrafında B. Hitler, şöyle yaz- maktadır : *“— Büyük asker ve general Luden- dorf'un şahsında alman milleti, en iyi, (Sonu 8. inci sayfada) Gnerol Luendrof öld KSK P TE 'Sovyetler birliğinde yeni idamlar Karahan da idam edilenler arasındadır Moskova, 20 (A.A.) — Tas ajansı bildiriyor: Sovyetler Birliği temyiz mahkemesinin askert koleji 16 kânu - nuevvel 1937 de akdettiği gizli celse - de ihanet, tethiş faaliyeti ve yabancı bir devlet hesabına muttarit bir su- tün suçlular kendilerine isnat edilen suçları tamamen itiraf etmişler ve mahkeme Enukidze, Karahan, Orahc- laşevili, Şeboldaef, Larin, Metelef, 'Tzukerman ve Steiger'i ölüm çezasina mahküm etmiştir. Hüküm infaz edilmiştir. B. Necmeddin Sadak Cenevre'ye gitti Tİstanbul, 20 (Telefonla) — Millet! cemiyeti nezdindeki delegemiz B Necmeddin Sadak bu akşamki ekispres le Cenevreye hareket etti. Hükümetçiler Teruel'in 'azıyeti izah etti Hangşova taarruz başladı Meredo Londra, 20 (A.A,) — B, Eden, bu- kün kıral tarafımdan kabul edilmiştir. B. Eden, kırala uzâk şark hâdiseleri hakkında malümat vermiştir. Bu gibi istisnaf kabullerin, yalnız pek ciddi hallerde yapılmakta olduğu söylenmektedir. İyi malümat almakta olan mahfiller, B. Eden'in kıral ile konuşmasının baş- hıta mevzuu Singapur'a bir ingiliz fi - losu gönderilmesi ve — Japonyanın Hongkong mıntakasındaki tehdidleri teşkil etmiş olduğunu, bildirmektedir. Bakanların çoğunu ve deniz müte - hassıslarının, ancak büyük bir filonun bir tesir yapabileceği mütaleasında ol. duklarından dolayı, bir filo gönderil - mesine muarız oldukları kaydedilmek- tedir. Bu zatlar, aynı mi zarureti hasıl olacağını (Sonu 3 üncü sayfada) ilk evlerine vardılar Yangın alevlerinin ışığı altında rpışmalar devam ediyor L Âsi tayyareler tarafından bombardıman edilen Barselon'un havadan Taruel cephesi, 20 (A.A.) — Ha- rette casusluk işini tetkik etmiştir. Bü-| ** ajansının muhabiri bildiriyor: Cumhuriyetçilerin Toruel şehrine karşı dün #aat 18 de başladıkları ta- arruz muvaffakıyetle neticelenmiştir. Bütün gün milisler şehri müdafaa e- den Frankocuların mevzilerine taar- ruz etmişlerdir. Cumhuriyetçiler, Os- kandon kalesi ile mevzilerini ve Kas- trellon sırtlarını zaptettikten sonra şehrin mezarlığına girerek Teruel'in ilk evlerinin önüne kadar gelmişler- | dir. | Şiddetli çarpışmalar Her tarafta anudane ve pek şid- detli çarpışmalar olmuştur. Gecenin ilk saatlerinde kuvvetli projektörle- rin ışığı ve bombardıman neticesin- İ (Sonu 8. inci sayfada) görünüşü B. Cemil Mardam bugün geliyor Kendisi yapacağı femasların neficesinden ümidvar t zamanda Avrupada kontrol mıntakalarının yeniden taksi- üşünmek- Japonlar tarafından istilâ edilen Sanghay'ı ve Nankin'i, japonla- rin yeniden taarruza geçtikleri Hangsov mıntakasını, ve cenub- ta japonların taarruza hazırlan- dıkları Kanton'la Hongkong'u göslerir harita Fransız askeri heyeti gitti Şehrimizde bulunan fransız askert heyeti dün akşam Toros ekispresiyle Suriyeye dönmek üzere şehrimizden ayrılmış ve istasyonda Ankara garni- ven bçanrtame Mregeresi Vünetele V mal Gökçe, Merkez komutanı albây A- Ji Demir, ve müzakerata iştirâk etmiş olan subaylar tarafından uğurlanmış- tır. Bando ile ihtiram kıtası selam rcs- mini ifa etmiştir. (A.A.) Fıkra 17 - 37 “Ulus” un bugünkü kadın sayfası İi çin hazırlanan resimleri gördüm. Bun- Jara dikkatle bakınız. 1917 senesinde idi. Büyükada'da do- laşan ©o vaktin inzibat reislerinden biri, İsplandid Palas otelinin alt cak mı arkasında çarşafir bir kadın hayâ- leti gördü; süratle merdivenleri çıka- rak içeri girdi ve kapıcıya sordu: — Bu kadın kimdir? — — Beyin hanımı! Kocası ile bera« ber otelde misafirdirler. — Nasıl? Ötelde bir müslüman kadı- tu hal Hemen kadının kovulmasını emret- ti — Hemaen şimdi! — Fakat müssade buyurursanız ko- cas. — Şimdi, şimdi.. Kadıncağız birkaç dakika içinde so- Kağa atıldı. Vaka, kızları Boğuz yukarısında de- mize girdiği için bır miralayın tekaüd edildiği zamana tesadüf ediyordu. Aynı günlerde polis gene Adanın tür yolunda bir arabayı durdurdu. İçinde bir erkek, bir de maşlahlı ha. mitm vardı —bul imdir? — Karım — Vesikanız var mı? — Ne vesikası? Beni tahkir mi edi« yorsun? uyurunuz, karakola! Vaka, bududda bozgunlar olduğu i- çin, başkumandan vekili Enver'ın, ine zibat küvvetleri vasıtasiyle, kadın e- teklerinin topuğun neresine kadar ine< cegi Hakkında talimat yaptırdığı güne gere rastlıyordu. Hududlarda bozulan- Yat, İstanbul sokaklarında, kadınları, tacssub Canavarının ağzına atıyorlar- dı. Mebus kadın, belediye azâsı kadın, bekim kadın, tayyareci kadın, memur | kadın, kimyager kadın, hulâsa erkeği ile tam müsavi kadın, garbli. bizçok hemşirelerine hukukça üstün türk kas dını: İşte Atatürkün bangisi biribirin- İstanbul, 20 (Telefonla) — Dün Jen büyük olduğu ölçülmez inkılâbla- şehrimize gelmiş olan Suriye başbaka- / cından biri, belki başlıcalarından biri! nı B. Cemil Mardam, bugün öğleden | Bizim gibi 1917 yi görmüş olanlar, önce Perapalas otelinde İstirahat etti. | 1937 senesinde çıkan bir türk gazetesi. Vali ve belediye reisi B. Muhiddin Üs- | nin bu sayfası üstünde derin derin dü- (Sonu 8. inci sayfada) şünürler, - Patay