24 Aralık 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

24 Aralık 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

(uma Uluz bazımevi 24 Çankırı Caddesi: Ankara İLKKÂNUN TELEFON 1497 aşmuharrlı 1063 Yazı iş. Müdürü 1052 dime 1061 Tolgraf: Ulus - Ankara Karadenizde fırtına şiddetle devam ediyor Ereğli'de Sinop vapuru battı, Tavil vapuru karaya oturdu Sihatli yaşamak için sağlık prop Hekim kadromuzun - darlığından #ikâyet eder dururuz. On sekiz mil- yona Üç bin yür, Üç bin iki yüzün nisbeti ortaya bir teselli rakamı çı- karmaz m:? 18.000.000 nüfus ve 3100- 3200 hekim! Halbuki bu vaziyetin bir hususiyeti daha vardır? Hekimleri- miz büyücek şehirlerde temerküz et- mişlerdir. Şu halde nisbet büyük top- | Tuluklar lehine ve nüfusu az bölgeler aleyhinedir. Hakikat budur. Fakat bunda cumhuriyetin zerre kadar kusuru yoktur. Cumburiyet, hesahlarını yaparak Ankara'da bir tıb — Vltesi açmağa karar vermiştir. Gene — hesablara göre 1941 den iti- baren stanbul ve Ankara fakülteleri yılda 540 hekime diploma vermelidir- ler ki memleketimizde, bu bakımdan da, normal bir vaziyet hasıl olabilsin. Ancak Türkiye nüfusunun artış nis betine göre, on - on beş sene sonra| bir fakülte daha açılması lâzimgele- cektir. | Bu karar, bugünden ziyade yarımı | istihdaf etmekle beraber Sıhat ve İçtima? Muavenet Vekâletinin çağı mız sihi icablarına uygün — bir pro-| gramla çalışmalarına devam ettiğini de bilmemir lârımdır. Bu programı göyle telhis edebiliriz: “Memleketi- mize dışardan gelecek bulaşık ve sal- gın hastalıkları hududlarımız içine ; içerde zuhur edebilecek “Bojanık, aalırın - agandası zührevi hastalıklar, diş sağlığı hak- kındaki halkın anlıyabileceği şekilde hazırlanmış ve bastırılmış ön binler- ce risale dağıtılmıştır. Vekâlet sağlık terbiye ve propa- gandasını yalnız broşür ve levhalara hasretmemiş, halkın anlıyabileceği şekilde hazırlanmış erhi filmler getir- terek bunları yurdun her tarafında ve parasız olarak mekteblerde, ordu- da halkın toplandığı yerlerde göstert- mektedir. Sayıst on gsekizi bulan bu filmler; verem, çocuk bakımı, züh- revi hastalıklar, sıttma, diş hrfzissıh- hası, sıhi su, sihatli ve uzun yaşama- nın yolları, yıkanma, temizliğin fay- daları, anne sütünün kıymeti, ihmalin | cezası (nüfus tezkeresi almıyanlar) gibi mevzulara dairdir, Vekâlet, sineması olmryan kasaba ve köyler için köy sinema makinaları ve kısa filmler, elektriği olupta sine- ması olmıyan yerlere mahsus seyyar makinalar, 71 mevzuda 153 tane sıhi ve terbiyevi film de getirtmiştir. Bi mesele sıhatli yaşamakta, hastalığı önlemektedir. Bundan © idir ki hekime taallük eder, Broj lerin okunmasını, levhaların itina ile tetkik edilmesini, srhf ve terbiyevi filmlerin büyük kalabalıklarca seyre- dilmesini temin vazifesi de yalnız sa- Jâhiyetli memurlara değil bütün va- tandaşlara düşer. Sıhat propagandı nn hizmetine değll midir. haştalıkları önlemek teşkilâtı kürup onları söndürmek; di- ğer taraftan doğumu çoğaltmak; ço- tukların sağlık şartları İçinde yaşa- maları üsüllerini ana ve babalara öğ- Tetmek; gürbüz çocuk yetiştirip nü- fusun artmasını temin için de nazarf ve ameli yollardan yürümek...., Burada bahse konmuş bulunan mü €adeleler türlü isimler altında çalı- şan teşekküllerce yapılmaktadır: Sıt- ma, frengi ve saire mücadele heyetle- Ti gibi... Bir de vekâletin hastalıklardan ko- runma huşusunda almış olduğu ten- vir ve irşad tedbirleri vardır; buna Sağlık propagandası ismini verebili- Tiz. Bu propagandanın. vasıtaları â- fişler, sinema filmleri, broşürlerdir. Bunlar üzerinde duralım: Herkes kendinin doktoru değil midir? Ya- hut böyle olmamalı mıdır? - Sıhat ve İçtimat Muavenet Vekâleti bu dü- düşünceye tâbi olarak ve çok ameli düşünerek en ziyade dikkatine çarpan Sıhi tehlikeler hakkında halkı aydın- Tatmak istemiş ve bu maksadla, 1 — Verem hastalrğının bulaşma- #r ve bundan korunulması, 2 — Karasineğin hastalıkları yay- | Maktaki rolü, 3 — Çürük dişlerin zararları ve Çürütmemek çareleri, * — İspirtolu içkilerin ferde ve Hesle olan zararları, $ — Frenginin ferde ve nesle o- lan zararları, bundan korunma ve te- davi çareleri, 6 — Sıtma ile saviş. Korunma ve tedavi usulleri, 7 — Sütün gıda ve büyümekte o- lan çocuklara yararlığı hakkında on binlerce renkli levhalar bazırlanmış ve bunları basılmağa vermiştir. Bu levhalar yakında her tarafa dağıtıla- Caktır. Bundan maada, tifonun geçme ve korunma yollarını; karasinek, si Sinek, bit, pire, tahtakurusu - gi! Herelerin ne gibi hastalıklar geçir Gini ve bunlarla. nasıl savaşılmak İ- tab ertiğini ve bir mekteb çocuğunun Arbhi bakımdan yirmi dört saatini na- | Sıl taksim etmesi icab ettiğini göste- Ten levhalar da basılmak üzere hazır- nmıştır. Renkli resim ve levhalarla — sıhat terbiyesi için yapılan çalışmalara ek Olarak (Annelere Nasihat) risalesi bastırılmış ve köylere varıncaya ka- T şimdiye kadar 100,000 tane dağı- | tılmıştı. Mevcudü kalmıyan bu risa- le daha mufassal ve güzel şekle kona- -| harebeler olmaktadır. Japonlar, akura- | ANDIMIZDIR ş NÜFUSCA ZAYİAT YOKTUR Ereğli'de iki yüklü motör karaya çarparak parçalandı 24 kişinin ölümiyle neticelenen Hisar. vapuru faciasına dair gelen taf Ereğli, 23 (H susi — muhabirimiz telefonla — bildiri - yor) — İki günden beri devam eden fırtına dün gece şiddetini arttırmış ve Kardenizin müthiş dalgala- rı büyük bir gürül- tü ile sahili döğme- ye başlamıştır. Bu fırtına karşı- sında bütün küçük deniz vasıtala! kuytu yerlere gınmışlardır. Açık denizde fir- tınaya tutulan türk Denizcilik şirketi- ne aid olup Hasan kaptanm idaresinde bulunan 1028 ça SA V gü ge segeseasliğiÇli. Fakat dalgaların hücumu karşısında türlü limanda barınamıyarak demi- OK YARMUM Ş YU ge veme * de Mmeaze V turmuştur. Hançeu'da göğüs göğüse Şanghay, 23 (A.A.) — Japoa baş konsolosu ecnebi konsoloslara müraca- at ederek Hangçeudaki tebaslarını ge ri çekmelerini çürikü pek yakında ora - larda çok şiddetli muharebeler olacağı- n bildirmiştir. Bu muharebe şimdi şid- detle başlamıştır. Üç japon kolu, çinli- lerinanudane mukavemetine rağmen şimalden, şimali garbiden, şimali şarki- den şehre doğru ilerlemektedir. Sango'da göğüs göğüse şiddetli mu ne bir hücumu müteakib bu şehre gir - mişlerdir. Çinliler, Şanghay yolunda Şientang demiryolu köprüsü altına di- namit koymuşlardır. 4 Japon kıtaları, Şampuling'i işgal etmişlerdir. Çinliler eenuba doğru çekiliyorlar Nankin, 23 (A.A.) — Cepheden a - knan haberlere göre, Yangtee'nin şi - malinde bulunan japon kuvvetleri, bü- yük sevkülceyş ehemiyeti olan Çang - Paling mevkiini ele geçirmiştir. Çeki - Tak ve resimli olarak - ($0,000) tane Yeniden basılmay'adır. Kuşpalazı, kızil, kızamık. - tifo, angeyâletinin şimalinde Hangçeo'ya doğru ilerliyen japon kuvvetleri de Vu- kang'ı zabtetmişlerdir. Çinliler, cenub kalı. bir harb qluyor Harab olan Şanghay'ın mesud zamanlarına aid bir görünüşü istikametinde geri çekilmektedir. Merkezi Çin hükümetinin kararları Şanghay, 23 (ALA.) — Merkezi Çin hükümeti, umumi ve hususi müstahsil şirketleri askeri işler millr komisyonu- nun kontrolu altına vazeden kararna - meyi tasvib etmiştir, Bu tedbirin gayesi, hükümetin de- vam edecek olan mukavemet siyasetini daha milessir bir hale getirmektir. Bü - tün ziraat, maadin şubeleri bundan mü- tocssir olacaktır. Lüks eşya istihsal ve imalinin men veya tahdid edilmesi mümkündür. Grevler, grevciler tarafından fabri- kalar, imalâthaneler önüne nöbetçi ika- me edilmesi menedilmiştir ve kundak- çılık, casusluk ve düşmana levazım İta- «t hallerinde idam cezasına kadar gide- cek olan ağır cezalar tertib olunacaktır. Bir kruvazör Yangtse barajından geçti Şanghay, 23 (A.A.) — Capetown adındaki ingiliz kruvazörü, Yangtse ü- zerindeki Klangyin barajında açılmış olan gedikten geçmiştir. Kruvazör, öğ- (Sonu 8 inci sayfada) | silât Fırtına geceleyin şiddetini daha çok arttırmış ve Sinob vapuru vaktiyle E. reğli limanın- da batmış olan Maryana vapuru - nun enkaz: üzerine düşmüştür. Gerek karaya o- turma, gerek bu garpış neticesinde mukavemeti azalan gemi su — almağa| başlamış ve sabaha karşı tedrici suret- te kısmen batmış tır. Vapurun tehlike- de olduğunu gören tahlisiye memurla- rı, mÜürettebatı kurtarmak - için derhal v vibat alasaşlardar. Runların sarfet- (Sonu 8. inci sayfada) Romanya seçiminde Tataresko hükümeti Mutlak ekseriyet Kazanamadı Bükreş, 23 (A.A.) — Havas muha- biri bildiriyor : Pazartesi günü yapı» lan geçimden sonra siyasi vaziyet şim- diye kâdar görülmemiş derecede karı- Şik bir hal almıştır. Hangi partiye mensub olursa olsun bütün romen ka- bineleri seçimlerde daima mutlak ek- seriyeti elde etmişlerdi. Halbuki bu sefer hükümetçi liberal partisi ancak 105 veya 110 mebusluk kazanmıştır. Seçim karteli müttefiklerile birlikte mebusan meclisinde hükümet partisi, 390 mebusluktan ancak 150 sini etri fında toplayabilecektir, Bu vaziyet i- se, Tataresko kabinesinin, uzun müd - (Sonu 3 üncü sayfada) Teruel'de bir avuç âsi halâ mukavemet ediyor Albay Attlee general Miaja ile beraber (Yazısı 3. üncü sayfada) |batsızlık vermesi dolayısiyle, kati tee |yt: kapatmak için profesör Nissen ta- Erindi muş olmaktı; Budin şarkısı söyliyen | r evirip çevirmişler, ifadeyi mantığa, Yarın ürk şehri İngiltere Başbakamı B. Nevil Çemberleayn İngiltere Uzak şarka filo göndermiyecek Londra, 23 (A.A.) — İngi- lz kabinesi dün dört buçuk sa- at süren bir toplantı yaparak uzak şark vaziyetini gözden geçirmiştir. Toplantıda bilhassa, uzak şarka bir fi- lo göndermenin lâzım olup olmıyaca- ği hususu görüşülmüştür. B. Duf Kuper Akdeniz filosundân bir kısmı- nin uzak şarka hareketindeki teknik güçlükleri anlatmıştır. Kabine meclisinin kararı Netice olarak, uzak şark hâdisele « (Sonu 8. inci sayfada) B. Menemencoğlu bir ameliyat daha geçirdi İstanbul, 23 (Telefonla) — Dış İşler Bakanlığı genel sekreteri B. Numan Menemencioğlu'na Berlinde yapılan eski amejiyatlardan kalan bir yaranın, kapanmıyarak arastıra ra- davisine lüzum görülmüş ve bu yara- rafından bugün Cerrahpaşa hastaha- nesinde kendisine bir ameliyat daha yapılmıştır, 35 dakika süren ameliyat, tam bir müvaffakıyetle neticelenmiş- tir. Numan Menermmeneloğlu'nun sıhas ti iyidir. ULUS, Dış İşler Bakanlığının se- yın genel sekreterine geçmiş olsun, der ve âcil şifalar temenni eder. | Fıkra Rüşd 1908 inkılâbının başlıca tâlisizlikle. biri osmanlı olarak doğ- bir inkılâb için, Girid meselesini hal- detmek ne kadar imkânsız olduğunu tasavvur edetsiniz. Osmanlı unvanrmız, Girid bizim canımra, Feda olsun kanımız ! Viyana burçları ile Hind suları ara- sında bir rüya, daha doğrusu, o kadar ağır bir uyku! Gökte yıldız sayarken, ayağının dibindeki kuyuya düşen ma- sal müneccimi! Bu sızada İmam Yahya Mebusan meclisine bir ariza yollamıştı. İmamın istediği şey, kısaca, otonomi idi. Yazt arabca, kâğıdın altında koskoca bir mühür! Meclis reisi düşündü, taşındı, arizayı “teallükuna binaen" ilmi- ye encümehine havale etti. - Encümenin reiti Hoca Asım Efendi imiş. İçtimada bütün azâ hocalar kâğı- beyana, belâgate vurmuşlar. Bir arar lık Hoca Asım Efendi yanındaki me- buslardan birinin kulağına eğilmiş, — Yahu, demiş. Şu adamcağıza bit Jiva naipliği alversek de mesele de bitse ! Mesele dediği Yemen mesele- » Fatay