12 Mayıs 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

12 Mayıs 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Çankkırı caddesi, Ankara Telgraf: Ulus . Ankara TELEFON Başmuharrir gn Frantrzca Ankara 1063 Yazı işleri İdare müdürlüğü $ KURUŞ Atölye 1062-1063 1061 1064 DIMIZ Büyük Şefimizin eşsiz jestleri Atatürk, millete hediye ettikleri çiftliklerinin rk, ALAY | l Şehir stadyomunda | ve hipodromunda 14-5-938 Cumârtesi ATATÜRK kupası An- kara Bölgesi Güreş Birincilikleri 15-5-938 Pazar ATATÜRK kupası Anka- ra Bölgesi Güreş Birincilikleri 15-5-038 Pazar Saat 16 da İlk Bahar | yarışları ikinci haftası. At bağışlama vesikalarını dün imza buyurdular Cumhur reisimiz C. H. - Partisine belediyesine ve Ankara yeniden bazı mülkler hediye ettiler Dün, Ulu Önder Cumhur Reisi Atatürk, beraberlerinde Salih Bozok ve Başyaverleri Celâl Üner bulunduğu halde çiftlikte Mar- mara köşkünü t za Soyak, Dahiliye Vekili ve C, Kaya, Ziraat Vekili F. Kurdoği doğanı huzurlarına kabul etmişlerdir. eşrif buyurmuşlar ve Umumi Kâtibleri Hasan Rı- ' H. Partisi Genel Sekreteri Şükrü lu ve Ankara valisi Nevzad Tan- (Somu 8. inci sayfada) Yeni sergide gördüklerimiz Holün yan duvarları üstünde Atatürk'ün düsturlarını okuyor- sunuz: “Sanatsız kalan bir mil- letin hayat damarlarından biri kapmuş demektir.., “... Vasıl ol - mağa mecbur bulunduğumuz se- viyeye bugünkü kadar uzak ha- lışımızın mühim sebeblerinden biri, sanata ve sanatkârlara lâ- yık olduğu kadar ehemiyet veril- memiş olmasıdır.,, “.. Bir millet sanattan ve sanatkârdan mah- rumsa tam bir hayata malik ola- maz.,, Ve nihayet şu kati İıu— küm: “Her şeyimizi kendimiz !, yapacağız!,, Ankara Sergievi'nde sanat ve meslek mekteblerinin eserlerini bize tanıtmak teşebbüsünde bu- lunan Kültür Bakanlığımızı he- yecanla tebrik etmek isterim. 21 mayısta bu sergiyi dolaşanlar, bana hak verecekler, ve türk ço- cuklarının, pek az zamanda, A- tatürk'ün ümitlerini yerine getir- miş olduklarını göreceklerdir. Sergi, sanat mekteblerinin, kız enstitülerinin, akşam meslek o- kullarının, ve Ankaradaki inşaat usta mektebi ile buna benzer müesseselerin eserlerine tahsis olunmuştur. Tertib plânından en küçük işe kadar, sergi salonların- da ne görüyorsanız, hepsi bizim sanat gençliği tarafından vücu- da getirilmişti rafın 14 bı!ı lirayı geçmediğini öğrenmek si- zi hayrete düşürecektir: Fakat bu masraftan on bin lirasının bez, kereste ve malzeme olarak, tekrar kullanılmak üzere, geri a- Imacağmı duyduğunuzda hayre- tiniz inanmazlıkla karışacaktır. Ev eşyasında en son işçilik tekniği ve sıhatli bir şekil zevki göze çarpıyor: Güzel, sağlam ve rahat her türlü oda takımların- dan ince sepet işlerine kadar, ucuz pahalı, ne kullanıyorsanız hepsi var. Kızlarımızın elinden çıkan kadın eşyası karşısında ken dinizi ileri bir garb şehrinin ma- ğaza ânları önünde zan- nedeceksiniz. İnşa kısmında ça- lışır halde göreceğiniz gençler, Türkiyenin yapı davâsının halle- | dilmek üzere olduğuna sizi inan- dırracaklardır. Sergide motörü- nün son parçasına kadar sanat mekteblerinde yapılmış ını.kını- ların işlediğini, derin bir dikkat, bilgi, ve el ustalığı isteyen ince laboratuvar aletlerinin yü_ıde yüz türk olduğunu göreceksiniz. Aşa- ğı katta bir tesviye ve bir d.oiı-ı- ma tezgâhmın tekmil makinala- rı çocuklarımız tarafından yapıl- F. R. ATAY mıştır. Demir delen şu mâkkap, Ziraaf vekilinin beyanalı Atatürk | En hakiki, en iyi fıkrayı hatırlayacaksmız: - “Ke- malist rejimde mekteb, yalnız “ mahreci aklâm ” değildir. Büyük tarihimiz, büyük mil- letimizin her ihtisas sahasındı ZERİLİN İ b gö.ıler_ı'yov. 6 - | Aratürk'ün büyük jesttari dolayrsiylı risatın vazifesi, bu kabiliyeti ye- | Ziraat Ve’;uı'.ı!ı beyanatı 8 inci ı;- (Sonu 6. ıncı sayfada) —| fadadır. Pamir dün bir konferans verdi zelesinin sebebleri Zelzelenin sahası, mahiyeti, tesir ve tahribleri tesbit edildi Kırşehir zelzele mıntakasında yeni- | mid Nafiz Pamir dün Halkevinde çok den yapılacak olan köylerin yerleriy- | enteresan bir konferans vermiştir. le, zelzelenin mahiyetini, sebeblerini | Kıymetli profesörün bu konuşma- ve şümulfi derecesini tesbit etmek ü- | sını, Halkevi salonunu dolğqıın seç- zere hükümet tarafından teşkil edi- | kin ve münevver bir dinleyici kalaba- len heyetle beraber ve bu heyetten | lığı alâka ile takib etmiştir. Bütün önce tetkikler yapmak üzere zelzele | memlekette bıraktığı akisler bâlâ de- mıntakasına gitmiş olan İstanbul ü- | vam etmekte olan zelzelenin sebehle- niversitesi profesörlerinden B. Hâ- (Sonu 7. inci sayfada) Amerika ticaret heyeti şerefine ziyafet verildi yolu göslermişlerdir. Şehrimizde bulunan amerikan ticaret heyetiyle müzakereler gayet müsaid bir şekilde ilerlemektedir. Dün heyet azâl arına Çubuk barajında bir ziyafet ve | rilmiştir. Resmimiz, çok neşeli geçen ziyafette bulunanları bir arada göstleri- yor. Haberlerimiz 2 inci sayfadadır. İ Büyük Önder'in dün Orman Çiftliğinde bulundukları sırada alınmış resimleri B. Stoyadinoviç, refikasiyle bir- likte villâsının bahçesinde Başbakanımızın yugoslay millefine hitabesi Belgrad, 11 (A.A.) — Başvekil Ce- lâl Bayar, bu akşam, Belgrad radyo- sunda yugoslav milletine hitaben a- Şağıdaki mesajı okumuşlardır : “— Biz, Yugoslavyaya, dost ve müt tefik astl millete Türkiyenin samimi (Sonu B. inci sayfada ) Hatayda | Delege Garo'nun Ankara'yı ziyaretin. de verilen kararların tatbikine başla- nacaktır, Tefsilât 3, cü sayfamızdadır. Piyango dün çekildi Tayyare — piyangosunun 25 inci tertibinin çekilişi dün yapılmıştır. 34352 nu- maraya 15.000, 34531 numa- raya 10.000, 24287 numara- ya 2000 lira çıkmıştır. Diğer nümaralar 2 inci sayfamız- dadır. lcelmaamuntuanmanainmamann Kamutay dün büdçe görüşmelerine başladı İnhisarlar idaresinin büdçesi kabul edildi B. Rânâ Tarhan yeni fabrikalar açılacağını, inhisar maddeleri fiatlarının ucuzlıyacağını söyledi | —Kamutay dün B. Refet Canrtezin re- isliğinde toplanmıştır. Celse açılınca, İktısad vekili B. Şakir Kesebir söz al- mış ve “Bugünkü gelen evrak arasında |6 numara ile iktısadi devlet teşekkül- lerinin idare ve mürakabesi hakk ki kanun lâyihası Büyük Meclise tak- dim edildiği bildiriliyor. Bu kanun 18 yihası gerek hükümet programında ve | gerek Başvekilin nutkunda ehemiyeti tebarüz ettirilmiş bir kanundur. Bir an evel çıkarılmasını iltizam etmekteyiz. Üç encümene havale edilmiştir, adliye encüimenine havalesini noksan gördük. Eğer müsaade buyurulursa Adliye en- cümenini de ilâye etmek suretiyle bir muhtelit encümende tetkikini rica e- . Reye konan tek- lif kabul edilmiştir. İzniğin Mesudiye köyünden Tufan- oğlu Ahmed Turanın ölüm cezasına çarptırılması hakkındaki Adliye encü- (Sonu 6. rnor sayfada) Başbakan ve Dr. Aras bugün Belgraddan hareket edecekler B.Celâl Bayar dün akşam Belgrad radyosunda dost millete hitaben bir nutuk verdi Yazı İşleri Müdürümüz Mümtaz Faik Fenik bildiriyor Dün Kamutayda İnhisarlar İ? resi büdcesinin esaslarını izalı eden B. Ali Rânâ Tarhan Belgrad, 11 (Telefonla) — Bugün Başbakanımız, yanlarında Doktor Aras, Bay Stoyadinoviç ile Türkiyenin Bel- grad elçisi, Yugoslavyanım Ankara el - çisi ve diğer zatlar olduğu halde Ople- netzeye gitmişlerdir. Orada B. Celâl Bayar, Sen Jorj kilisesinde kahraman Kırsl Aleksandr'ın mezarına bir çelenk koymuştur. 'Türk misafirler, kiliseyi, | fet verilmiştir. şatoyu ve Kıral Malikânesini gezmiş -| — Öplenetzede türk hükümet reisine ler ve buradan Avalaya hareket etmiş - | yollarda samimi tezahürlerle karşılan - lerdir. B. Celâl Bayar burada merasim- (Sonu 8. inci sayfada) le karşılanmış ve orada meçhul asker mezarına bir çelenk koymuştur. İki dost ve müttefik hükümet reisine bu se- yahatta refakat eden türk gazetecileri de Öplenetzede bir çelerik koymuş- lardır. Avala dağ otelinde Başvekilimizle refikası şerefine büyük bir hususi ziya- Kırkpınar güreşleri Trakyada yapılan Kırkpınar güreş müsabakalarına İç Bakanı ve Parti Genel Sekreteri B. Şükrü Kayayı temsil etmek üzere giden Kırklareli me- busu B. Şevket Ödül dün Ankaraya dönmüş ve bir arkadaşımıza intibala- zanı anlatmışlardır. Bu husustaki tai silâtı 7 inci sayfamızda bulacaksınız.