17 Mayıs 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

17 Mayıs 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Çankırı caddesi, Ankara Telgraf: Ulus . Ankara TELEFON MAYIS 4938 S KURUŞ Başmuharrir Yazı İşleri General Mariç F. R. ATAY Dost ve müttefik Yugoslavya- nın harbiye ve bahriye nazırı ge- neral Liyumbomir Mariç bu sa- bahtanberi memleketimizin mi- safiridir. Şimdiye kadar, muhte- lif fırsatlarla, Yugoslavya'yı zi- yaret eden hükümet adamları- mız, general Mariç'in şahsında yalnız, kendini büti halka sevdiren büyük bir ı.,_ker. yugoslav birliği eserinin - vücud ve istikrar bulmasına yüksek me- Ziyetlerini vakfeden bir vatan. Perver deği 1 a let ve milletlerimiz arasındaki tesanüdün kuvvet bulmasına ça- lışan bir türk dostu ve antant da- vâ tam ehemiyeti ile takdir eden bir balkanlı tanımışlardır. türk dostu ve antant davâsmnı tam ehemiyeti ile takdir eden balkan- İk tanımışlardır. Geçen gün, Atatürk'ün, daha 1923 de, yugoslav ordusunun va- sıflarından nasıl bahsemiş oldu- ğunu gösteren fıkraları bu sütun- larda neşretmiştik. Tarihi, istik- İâl destanları ile yuğrulmuş olan bu ordu, en güç imtihanlar kar- şısında, bir milletin, ordusundan bekliyebileceği ün vazifeleri yapmıştır. Birkaç milyonluk Sırbistan'ın fedakârlık misali, cihan harbı ta- rihinin şerefli sayfalarından biri olarak kalacaktır. Ananesi kah- ;.nıneı hayat olan :ıuîınmız. BaSifasRi çe milli kaymetlere sahib olunmak lâzımgeldiğini en iyi takdir eder. Muhterem gene- ral Mariç, daha ilk temasında, iki ordunun hissi bağlılı; cek, türk askerliği havası içinde hiç bir yabancılık duymıyacak- tır. Sulh ve hürriyetin pahasını bizler kadar kimse bilmez: İsti- lâların acısını da kimse bizler ka- dar tatmadı. Kanımızla kazandı- ğımızı almterimizle imar etmek- te serbest bırakılmaktan başka bir şey istemiyoruz. Fakat yakın mazi, , beynelmilel mües- seselerin bir lütfü değil, milletle- rin doğrudan doğruya hakkı ola- rak devam edebileceğini ispat e- diyor: Yani kuvvetli olmak! Harb tehlikesi, ancak, milletl. rin mutlaka mağlüb etmek azmi önünde durabilir. Balkan orduları, kendi yurdla- rının ve bölgelerinin emniyetini müdafaa etmek hususunda bu az- me tamamen maliktirler. Sayın general Mariç, Milli Mü- dafaa vekilimizin misafiri ola. rak Türkiyede kaldığı müddetçe, türk ordusunun, bütün şeref vazi. felerini başaracak surette hazır- lanmış olduğuna şahid olacaktır. Biribirimizin kuvvet müessesele. rini ne kadar yakından tanır, on- ları biribirleri ile ne kadar iyi ta- nıştırırsak, mi letlerimizin istik- bale ve teahhüdlerimize karşı itimadını o kadar artırmış oluruz. Kardeş Yugoslavya'nın cesur ordusunun şefini hürmetle selâm- hıyalım. Bu akşam Ankara radyosunda Bolu mebusu B. Cevad Abbas Gürer 19 mayıs bayramıi dolayısiyle saat 9 da bir konuşma yapacaktır. yor zamanda, dev- | Fransızca Ankara ı 1063 Büyük Önder Atatürk'ün Samsun'a ayak bastıkları günün 20 inci yıldönümü olan 19 mayısta yapıl ramı yurdun her köşesinde büyük törenle kutlanacaktı Şehrimizde bu büyük törene iştirâk edecek olan mektebliler dün öğleden sonra şehir stadyomunda umumi bir prova yapmış- r Bakanı B. Saffet Arıkan ve kül- tür bakanlığı erkânı da bulunmuştur. lardır. Bu umumi provada Kü K ae Zere | Hatayda çirk entrikalar Antakya, 16 (A.A.) — Berutta çı - kan Oriyan, 14 mayıs nüshasında İs - kenderun — hususi muhabirine atfen neşrettiği bir yazıda bugün değişikliklerini resmen ve kati olarak yalanladıktan sonra, türklerin hudud mıntakasındaki köylerde bile hezimet üzerine hezimet kaydettiklerini, son i türklere, artık *|lerini almış bulunacaklardır. dara ve şiddetli bropazan n kaybedeceklerinle aet a muhakkak olduğunu — yazıyor ve var-| ; Eti mak istediği neticeye — varıyo: veya gayri eti, diyor, Sancak, seçim| yapıldığı takdirde, türk aleyhinde| Tey verecektir. Kanlı hâdiselerin önü- ne geçmek için buna mani olmak 14 -| zımdır. Tek hal tarzı, intihabtın tehi- ri ile statükodur, Bütün partileri tat- min edebilecek tek formül fransız mandasının muvakkaten muhafazası - dır. Milletler cemiyeti kontrol komis| yonunun huzuru ile muntazam seçim yapıldığı takdirde netice, arab listesi- (Sonu 8. inci sayfada) İNGİLİZ KABİNESİNDE DEĞİŞİKLİK Hava nazırı Lord Svinton çekildi Hafif bir damla buhranından mustarib olan Çemberlayn bugün odasından dışarı çıkmamıştır. Bu_ık- şam Dunde'ye gitmesi mukarrer olan mumaileyhin bu seyahati te- Londra, 16 (A.A.) hir edilmişti: Bugün ingiliz kabinesinde aşağıda- ki değişiklikler olmuştur. Lord Stanley, dominyonlar nezare- tine, Makdonald müstemlekât nezarc- tine, Kingeley Vud hava nezaretine, Kolvil! İskoçya nezaretine ve Elliot sıkiye nezaretine tayin olunmuştur. Lord Herbert ve Lord Svinton ka- bineden çekilmişlerdir. Başvekil Çemberlayn, eski hava na- | zırı Svintona bir mektub göndererek nazırın başlamış olduğu işi bitirmek Üzere kabinesinde kalmasını pek zi- yade arzu ettiğini fakat hava nezare. ti için daima gayri müsait vaziyet va- rid olduğundan Başvekilin bizzat kendisini tehlikeye koyarak hava na. zırını müdafan edemiyeceği hususun- da Svintonun fikrine iştirâk eyledi ni bildirmiştir. Kabinede yapılar bu değişikliğin sebabi, son günlerde Avam Kamarasın- da hava silâhları dolayısiyle yapılan müzakerclerdir. Bu iş yüzünden Hava Bakanı Lord Svinton birçok tenkidle- re maruz kalmış ve B. Çemberlayn de kabinede eylülde yapmağı düşündüğü değişiklikleri şimdiden yapmağa karar vermistir . DIMIZ ANDIMIZDIRM hi 22. 5. 1938 Pazar ŞEHİR podromunda saat 16 da Ankara ilkbahar at yarışlarının — üçüncü haftası 19 Mayıs bayramı için hazırlıklar Maarif vekilinin huzurunda Dün şehir stadında umumi prova yapıldı Bayramın coşkun bir şekilde kutlanması için yurdun her tarafında hazırlıklar yapılıyor Dünkü jimnastik şenlikleri provalarında meydana umumi bir bakış lacak spor ve gençlik bay- ır. Prova büyük bir intizamla yapıl- mıştır. Bugün de öğleden sonra pro- va tekrar edilecektir. Şehrimizde olduğu gibi, yurdun her köşesinde de bu hazırlıklara devam olunmaktadır. 19 mayıs spor ve genç- lik bayramı günü törene saat 14 de şehir stadyomunda başlanacaktır. Tö- rene iştirâk edeceklerin ve halkın bil- mesi için programı yazıyorus: 1 — 19 mayıs perşembe günü (Spor ve gençlik bayramı) törenlerine işti- rük edecek okullar talebesi ve spor- cular Halkevi önündeki caddelerde saat tam 1230 da yürüyüşe geçmek üzere tesbit edilen sıraya göre yer- 2 — Tam saat 12.30 da hareket â mirl birinsi artacakul diraktörünün vereceği işaretle yürüyüş yapılacak- ir. Gruplr arasında yirmişr metre po- lis müfrezelerile bayrak kıtaları, ba; rak kıtalarile bandolar ve bandolür! kol başları ve okullar, spor kulübleri aralrındaki mesafeler beşer metre ola caktır. Ve bu mesafelerin temin ve muhafazası: gurp &mirleri ve beden e- gitimi öğretmenleri tarafından dik - kat ve itina ile takip edilecektir. 3 — Her okulun başında bir yardi- rektörle beden eğitimi öğretmeni bu - (Sonu 8. inci sayfada) Anadoluya ayak bastığı büyük bayram günü olan 19 Mayısta gazetemiz 24 sayfa Olarak çıkacaktır B. Mîtgksos Peloponezde bir tetkik seyahati yaptı Atina, 16 (A.A.) — Dün Peloponez- ya'da bir tetkik seyahatine çıkmış o- lan Başvekil Metaksas bütün istasyon larda heyecanla selâmlanmış ve Tri- polis'de indiği vakit milletin ve bil- hassa işçinin ve köylünün lehine olan icraatından dolayr halk tarafından kucaklanmış ve el üstünde taşınmış- tır. Metaksas, söylediği nutukta, mille- tin ittifakla itimadına mazhar olan Hükümetin millete hizmet etmek olan vazifesini ifada devam edeceğini kay- deyledikten sonra harict vaziyet hak- bında düniştir kiz “— Silâh kuvvetine istinad etmi- yen ve münhasıran ricaya - istirhama dayanan bir siyaset milletimiz gibi bir millete yaraşamazdı, o millet ki, yalnız hava kuvvetleri için bir senede ve bir hamlede 300 milyon drahmi vermiştir. Milletin makul ferd hürri- yeti çerçevesi içinde kabul ettiği di- siplin sayesinde bütün hedeflere va- racağız... Suriyede gizli bir teşkilât Şimdiki rejimi yıkmak istiyordu 40 kişi tevkif edildi Berut, 16 (A.A.) — Polis, şimdiki parlamentonun rejiminin ilgasını is- tihdaf eden ve doktor Şalfudun idare- Si altında bulunan bir gizli teşkilâtı meydana çıkarmış ve yapılan araştıı - malarda da birçok silâh ve mühimmat yakalanmıştır. 40 kişi tevkif edilmiş- tir. Bu strada bazı kanlı Küdiseler ol- muştur. Polis seferber halindedir. Bir nuluk münasebetiyle Japonlarla sovyetler nota teati ettiler Moskova, 16 (A.A.) — Bahriye ha! komiseri B, Smirnovun 1 mayısta lediği bir nutuk üzerine Japonyanın Moskova elçisi Hariciye komiserliği- me şiddetli bir nota vermiştir. Sovyetler birliği hariciye komiser müuavirüi B. Stomoniakov da bu notaya diğer şidkdetli bir nota ile cevab ver- miş ve Japonyanın verdiği notanın ak- sine olacak, Sovyetler aleyhine olarak harb propagandasının asıl Japonyada yapılmakta olduğunu, ve gerek japon gazetelerinin, gerekse devlet adamla. ranın sıksık bu husustaki emellerin: ortaya attıklarını kaydetmiş ve bu pro- pagandanın Sovyetler birliğinde nef- ret uyandırdığını söylemiştir. General Mariç bugün İstanbula geliyor Sayın misafir b trenle Ankaraya Bolgrad, 16 (A.A.) — Yugoslavya harbiye ve bahriye nazırı General Ma- Tiç, yanında relikası ve hususi kalem direktörü Albay Yevremoviç olduğu halde, gece Ankaraya hareket etmiştir. Sofyadan geçiş Sofya, 16 (A.A.) — Ankaraya - git- mekte oları Yugoslavya harbiye ve bah- riye nazırı Genera) Mariç, yanında re - fikası ve hususi kalem direktörü oldu - ğu hakde, bugün saat 11 de buraya gel- miş ve istasyonda, harbiye nazırı Ge- neral Daskalov, Yugoslavya elçisi B. Yurifiç ve Türkiye elçiliği erkânı tara- fından selâmlanmıştır. General Mariç ile birlikte, Yugos - lavyanın Ankara elçisi B. Agemoviç de Ankaraya vazifesi başına dönmektedir. General Mariç, saraya giderek hu - susi defteri imzalamış, şehirde bir ge- zinti yapmış, sonra Yugoslavya elçili - ğinde istirahat eylemiş ve burada öğle yemeğini hususi olarak yedikten son - Ta saat 13 de Ankaraya doğru trenle yoluna devam etmiştir , Karşılama hazırlıkları İstanbul 16 (Telefonla) — GI, Mariç * yarın saat 10,22 de İstanbula gelecek - tir. Hududda Edirne valisi ve hulud kumandanı ve mihmandarlar - tarafın - dan karşılanacak, Sirkeci garinda da İstanbul valisi, İstanbul kumandanı ve askeri erkân tarafından istikbal edile- cektir. Henlaynı Ziyareti etrafında u akşam hususi hareket edecek General Mariç havâ manevrala- rını tetkik ederken Misafirimiz, Perapalas oteline ine - cek, valiyi ve kumandanı ziyaret ede - cek ve akşam saat 20.20 de husustf bir vapurla Haydarpaşaya geçerek 21 de kalkacak olan hususi trenle Ankaraya hareket edecektir. n Londra Avam kamarasında görüşmeler İngiltere Meksikadaki menfaatlerini korumak için sonuna kadar çalışacak Londra, 16 (A.A.) — Hariciye müsteşarı Batler bugün Avam kamarasında birçok suallere cevab vermiştir. Çekoslovak mese- lex' hakkında demiştir ki: Sudet Almanlarının şefi Konrad Henlayn “Büyük Britanya hükümeti, Çek - oslovakyaya ne herhangi bir muayyen tedbir ittihazırı ne de muayyen herhan- gi bir tavizde bulunmasını telkin etmiş değildir. Ancak, Çekoslovakyaya - Sü det almanları meselesinin hallini daha siyade kolaylaştırmak üzcre imkân nis- betinde çalışılmasının arzuya şayan ol- duğunu bildirmiştir. İşler henüz, bu mesele hakkında daha ziyale izahatta bulunmak imkânını verecek bir nokta- ya gelmemiştir, Südet almanları şefi Henlaynın Londrayı ziyareti kati olarak hutusf mahiyette idi. Hükümet azâsından hiç kimse ile görüşmemiştir. Ancak, evvel- den tanıştığı hariciye nezareti siyasi baş müşaviri Van Sittardı ziyaret et - (Sonu 3. üncü sayfada)