17 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

17 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

| | | ti e — İ Sene 20 — No. 1033 — Finti her yerde 5 kuruş KÜÇÜK İLÂNLAR En ucuz ve en tesirli ilân vasıtasıdır 4 defası 125 kuruş Akşam ilân servisi, telefon 20681 SALI 17 Mayıs 1938 Hataydaki Türk hukuku ayaklar altına alınamaz Fransanın takip ettiği dolambaçlı politika tamamen meydana vuruldu Bir Fransız gazetesine göre, kanlı hâdiselerin önüne geçmek için tek farzı hal intihabatın tehiri ile statüko imiş Antakya 16 (A.A.) — Berutta çıkan Oriyan 14 mayıs Büshasında İskenderun hususi muhabirine atfen neşret- tiği bir yazıda bugün resmen tahakkuk etmiş olan idare memurları değişikliklerini resmen ve kati olarak yalan- Mudıktan sonra Türklerin hüdut mıntakasındaki köyler- de bile hezimet üzerine hezimet kaydettiklerini, son An- takya hâdiselerinin Türklere artık Alevilere güvenmiye- ceklerini göstermiş olduğunu ve Türklerin bütün kombi» Mezonlara ve şiddetli propagandaya rağmen kaybedecek- erinin artık muhakkak olduğunu yazıyor ve varmak İs- tediği neticeye varıyor: «Eti veya gayri eti, diyor. Sancak- ta seçim yapıldığı takdirde, Türk aleyhinde rey verecek- tir. Kanlı hâdiselerin önüne geçmek için buna mâni ol- mak lüzumdır. Tek tarzı hal, intihabatın tehiri ile statü- kodur, Bütün partileri tatmin edebilecek tek formül Fran- Sız mandasının muvakkaten muhafazasıdır. Milletler Ce- Myeti kontrol komisyonunun huzuru ile muntazam seçim yapıldığı takdirde netice Arap listesinin bütün âkibetleri- ie zaferi olacaktır. İntihabat tehir edildiği takdirde An- karanın prestiji müessir olmuyacak ve her türlü hâdise- den içtinap edilmiş olacaktır, Eğer genç Türkiye Cümhu- riyetinin dirijanları henüz halel gelmemiş olan muvaffa- kıyet listelerine bir hezimet kaydetmek istemiyorlarsa bu « bveni şer» politikasını takip etmelidirler. (AKŞAM) — Anadolu ajarısının tebliğ ettiği yukarıda- Ki telgrafı büyük bir teessürle kaydediyoruz. Telgrafta bahsedilen gazetenin yazısı Fransanın Hatayda takib et- tiği politikanın mahiyetini ve seçimi nasıl bir neticeye vardırmak için çalıştığını şüpheye mahal bırakmıyacak bir surette meydana vurmaktadır. Fakat bütün bu mesaf, bütün bu gayretler ve entrikalar faydasızdır, Türkiyenin, Hatay davasından “vüzgeçmesine, bir takım dolaplarla oradaki Türklerin hukukunun feda edilmesine göz yum- İ. masına imkân yoktur. Üç vergi kazanç vergisi namı altında birleşiyor Vekiller heyeti Dünkü toplantıya mareşal Fevzi Çakmak da iştirak etti Ankara 16 (AA) — Vekiller He- Telefon: 20565 (Başmuharrir) — 20765 (Yazı işleri) — 20497 (Müdür) — 20681 (İdare) Seyyar ticaret ve sanat erbabının kazanç vergilerinde yarı yarıya tenzilât yapılacak Diğer hizmet erbabı için bu müşterek vergi nisbetle- rinde yapılacak tahfifler Ankara 16 (Telefonla) — Uzun za Mandanberi hazırlanmakta olan var Sıtasız vergiler kanunu projesi Büyük Millet Meclisine verilmiştir. Bu kı hunla erazi, bina, hayvanlar, ticari Ve sınal kazançlar, sanat erbabı, ti- de lâyihada gösteriliyor cari olmıyan iş ve meslek erbabının kazançları, veraset, ve intikal vergile- ri ve madenler resmi kanunu bir metin haline getirilmektedir. (Devamı 4 üncü sahifede) Trak vapuru Denizyolları işletmesinin «Trak» vapuru dün öğleye doğru limanımıza ge'- Miştir. Son ısmarlarlanan gemilerden ilk gelen vapur olması itibarile limandaki in merakip düdüklerini çalarak Trak'ın Ilmana girişi hâdisesini tesid etmiş- ir. , Devizyolları işletmesi müdürü B. Raufi Manyas, deniz ticaret müdürü B. ürd Deniz ve Gümrük başmüdürü B, Mustafa Nuri dün motörle yeni gemiye Biderek gezmişlerdir. Trak ilk seferini bu ayın 22 sinde Mudanyaya yapacaktır. den kuruluşu - Arab korranlarının Tarihi Roman Yazan: İSKENDER F. SERTELLİ Sekizinci Mihail Paleoloğ'un İznikten İstanbula gelişi - Bizansın yeni- Avrupayı istilâya giden Moğol orduları - Bizanslılara meydan okuyan bir kadın!.. ilh.. Yeni tefrikamıza yakında başlıyacağız, bekleyiniz Kadıköy ve Akropolisi muhasarası - Bizans saraylıları - Denizde yeti bugün saat 11 de Başvekil Celâl Bayarın — başkanlığında Büyük Er- kânı harbiye reisi mareşal Fevzi Çak- mak'ın da iştirak ettiği bir toplantı yapmıştır. Bu toplantıda bazı mühim mukarrerat ittihaz edilmiştir. Divanı Muhasebat teşkilâtı Kadroya yeniden memur alınacak maaşlara zam yapılacak Ankara 16 (Telefonla) — Divanı muhasebat teşkilât kanununda bazi değişiklikler yapılmasına dair olan kanun lâyihası Meclis ruznamesine alınmıştır. Bu lâyiha ile divan baş- muralkiblerinin Sayısına 20 başmu- rakiblik ilâve olunmakta, müddelu- mumilik kodrosuna 1 muavinlik zam edilmekte ve dairede bir yazı ve mua- melât müdürlüğü ihdas olunmakta» dır, Bundan başka kadroya lüzumu kadar kâtip ve mümeyyizlik ilâve olunmaktadır. Lâyiha ile mürakib ve muavinlerinin maaşları birer de- rece yükseltilmekte ve diğer bazı me- murların maaşlarına yine birer dere- ce nisbetinde zamlar yapılmaktadır. Mikimtler: Çabuk olalım! Başladığımız işi çabuk bitirsek... Valide Kıraethanesi binası yıkılı yor. Fakat muazzam bir şehircilik hareketine girişen bir belediyenin teşebbüsü ile değil de gelişi güzel bir mal sahibinin ağır aksak iş yaptır mast kabilinden lenfavi, aheste bir şekilde... Haftalar oldu: Bütün na- zarlar onda... Bir binanın ancak ya- rısının yarısı indirildi. Halbuki İstanbulun Ankara muci- gesi gibi, baş döndürücü bir süratle, yenileşmesini istiyoruz. Sürat asrı- alışmış başka türlüsüne taha İt Bugün sahife Kıymetli “misafirimiz Yugoslav Harbiye Nazırı bugün geliyor General Mariç'in hayatı ve şahsiyeti, harp meydanlarındaki kahramanlıkları Dost ve müttefik Yugoslavyanın Harbiye ve Bahriye Nâzır general Mariç, maiyeti erkânile bu sabah İstanbula geliyor. Yugoslav nazını memleketimizde hükümetimizin mi safiri olarak on dört gün kâlâcak, şerefine müteaddid ziyafetler veri- lecek, Ankara, Kırıkkale, Kayseri, Eskişehir, İzmir, Bursadaki müesse- sat ve fabrikaları gezecek, Yalovaya © da uğradıktan sonra İstanbul ve Edime tarikile memleketine döne- cektir; Başvekilimiz B. Celâl Bâyarın Bef- gradı ziyaretinden ve orada gördüğü çok samimi ve hararetli hüsnü ka bulden sonra general Mariçin memle- ketimize gelmesi, iki dost ve mütte- fik memleket arasındaki tesantüd ve bağlılığa yeni bir delil teşkil eder. General Mariç, Türkiyede ikameti esnasında, Türk milletinin kardeş Yugoslav milletine karşı ne samimi hislerle bağlı bulunduğunu müşaha- de edecek ve memleketine bu intiba ile dönecektir , (Devamı 4 üncü sahifede) General Mariç Çekoslovakyada tahrikât yeniden şiddetlendi Bir çok şehirlerde Fransa ile ittifak aleyhinde risaleler dağıtıldı Henlein tekrar Çekoslovakyaya dödü. Londrada yalnız sir Vansittart ile görüştü Prag 16 (A.A) — Cumartesi ve pazar günü memleketin muhtelif noktalarında Çekoslovakyanın - itti. fakları ve bilhassa Fransa ile olan it- tifakı aleyhinde bir takım risaleler dağıtılmıştır. Pizen'de bu gibi risaleleri dağıtan iki kişi kaçmağa muvaffak olmuştur. Treytnov'da Hofman adında birinin evinde yapılan araştırma neticesinde «— Bunlar bahar modası mi acaba? İ| — Piatlarına bakılırsa bibere bensiyorl 3