16 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

16 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

MATE muf cin alt g0» En ucuz ve en tesirli ilân vasıtasıdır. 4 defas 125 kuruş Bene 20 — No. 7033 — Fiati her yerde 5 kuruş Almanya, edilmezse Prağı tazyik edecek KÜÇÜK İLÂNLAR Akşam ilân servisi, telefon 20681 PAZARTESİ 16 Mayıs 1938 Südetler tatmin Başvekil, Hariciye Vekili Fakat bu tazyik askeri olmaktan ziyade iktisadi mahiyette olacak Londra 15 — Taymis gazetesinin Berlin inuhabiri, Çekoslovakya mese- lesinden bedbinlikle bahsediyor. Mu- habire göre Berlinde bu mesele hak- kında şu mütalâa yürütülmektedir. «Çekoslovakya, Südetlerin taleplerini kabul etmediği takdirde Almanyanın hâdiselere tamamile bigâne kalacağını zannetmek tamamile yanlıştır. Çekoslovakyanın Südet taleplerini kabul etmemesinden hâdiseler çıkabi- lir ve Almanyanın müdahalesini icab ettirebilir. Zira birçok defalar B. Hit- ler Almanyanın dışında yaşıyan Al- manlara fena muamele yapılmasına tahammül edemiyeceğini birçok defa- Jar resmen beyan etmiştir. İyi malümatlı mahafile göre Alman- ya Çekoslovakya üzerinde askeri bir Hava şehitlerimizin aziz hatırasını hürmetle andık Fatih tayyare âbidesi önünde yapılan ihtifal | çok hazin oldu, ateşli nutuklar söylendi Dün Yapılan Tayyare ihtfalim- den üç intiba: Yukarıda, havaya üç el silâh Şehid tayyarecilerimizin âziz hatı- ralarını anmak için dün Fatih par- kında tayyare âbidesi önünde hazin bir ihtifal yapılmıştır . Saat on üçten itibaren resmi zevat ve halk parkta ve civarında toplan- mâğa başlamış, etraf kesif bir insan kütlesi ile dolmuştu. Maltpe askeri lisesi ve muzikası, tümen muzikası, bir piyade tabu- ru, bir topçu bataryası, Yıldızdaki Polis okulundan bir talebe gurupu, kız öğrentmen okulu, İstanbul kız li- Sesi, İstanbul erkek lisesi, Pertevniyal erkek lisesi, Vefa erkek lisesi, Darüş- #afaka, Harbiye, İstiklâl ve Yüce ül kü liseleri bu ihtifale iştirak etmiş lerdir. Tayyare âbidesi yas alâmeti olarak siyah bir tülle örtülmüş bulunuyor- du. Âbide önünde muhtelif teşekkül lerden gelmiş olan 30 kadar çelenk vardı, Merasimde ordu namına İstanbul “mandanı korgeneral Halis, merkez | “Umandanı general ( İhsan, yüksek hareketten ziyade mali bir tazyik ya- pacaktır, Fakat Almanya, yalniz mali tazyik ile iktifa etse bile Çekoslovak- yada çıkabilecek hâdiseler hakkında hiç bir teminat veremez. Henlein Londraya niçin gitti Londra 15 — İngiliz gazeteleri, Sov- yet Almanlarının şefi B; Henleinin Londraya yaptığı seyahatin İngiliz efkârıumumiyesi Üzerinde bir propa- ganda yapmağa mı matuf olduğu ta- yininde mütereddid bulunuyorlar, Her halde görünüşe göre bu seyahatin esaslı gayesi Südetlere muhtariyet ve- rilmesi lüzumuna İngiliz efkârıumu- miyesini kandırmaktır. Henleinin bu seyahati. B. Hitlerin tasvibi ile yapıl- Henlein Prağa hareket etti Berlin 15 (A.A) — Reuter: Çekos- atılıyor, aşağıda geçid resmi, solda: Bir hava subayımız nutuk söylerken rütbeli kara ve deniz subayları, bele- diye namına şehir meclisi azaları, muhtelif teşekküleri mümessilleri bu- lunmakta idi. Saat on dörtte Beyazıd, Selimiye, Taksim ve Maçkadan atılan toplarla merasim başladı. Çalınan borazanla halk selâm vaziyeti aldı . Bu esninda Fatih parkında, Beya- zd ve Gâlata kulelerinde, resmi dai- relerde ve müesseselerde, limanda mevcud gemilerdeki bayraklar yavaş yavaş yarıya kadar indirilmiştir. Ge- ne bu ânda bütün gemiler ve fabri- kalar düdüklerini çalmışlar, gerek ya-| yalar, gerek tramvay, otomobil ve a- | rabalar gibi nakil vasıtaları şehidlere | hürmeten bir dakika bulundukları yerlerde durmuşlardır. Bunu müteakip, merasim yerinde- ki tayyare âbidesi önüne konulan kürsüden hatiplerin iradına geçil- miştir, Hava ordusu namına yüzbaşı B Kemal Çolakoğlu; şehidlere hitabe sinde: (Devamı 4 üncü sahifede) lovakyadaki Südetlerin şefi Henlein- in bugün öğleden sonra Prağa hare- ket ettiği bildirilmektedir. Fakat bu haberi teyid edecek malümat elde edilememiştir. Bununla beraber Hitler, Prik Göbbels ve diğer Alman ricali- nin Berlinde bulunmmaası dolayısile Henleinin Berlinde kalması için hiç bir sebeb görülmemektedir . B. Krofta teminat verdi Prag 15 —- Hariciye nazırı B, Krof- ta, İngiliz ve Fransız elçilerini kabul ederek Çekoslovak hükümetinin ekal- Hiyetlere, memleketin temamiyeti ile kabili telif Azami müsaadatta buluna- cağına ve bu husustaki tedbirlerin asgari bir müddet içinde alınacağına dair teminat vermiştir, Atatürk dün Ankarada bir gezinti yaptılar Anadolu klübüne de uğrıyarak vekillerle görüştüler Ankara 15 (A A.) — Dün Or man çifliğinde bir gezinti yap- mış olan Relsleümhur Atatürk bugün de #ehir dahilinde bir müd- det gezdikten sonrg& Anâdolu klü- büne uğramışlar ve o sırada klüpte bulunan Vekillerle görü- şerek saat 21,30 da köşklerine dönmüşlerdir. Atatürk, klüpten çıktıktan sonra © civarda ve yol güzergü- hında toplanmış olan gençler ta- rafından şiddetle alkışlanmıştır. Gneral Mariç Türkiyeye geliyor Belgrad 15 (A.A) — «Vreme ga zetesi, Harbiye ve Bahriye Nazırı ge- neral Mariçin bügün Türkiyeye ha: Teket edeceğini haber vermektedir. Dikkatleri —— Memurlarının çalışma saatı Dünyanin her yerinde yaz saati, kış saati vardır. Bu usul bizde de tat- bik edilir. Fakat devairdeki şekil şim- diki zihniyetle izah edilemez. Kışın iş dokuzda başlar; on iki ile on üç arasında öğle tatili yapılıp on yedide biter. iz Yazın sekiz buçukta başlar, gene bir sat öğle tatili yapılıp on yedi bu- çukta biter. Yani yazın - sıcak yüzünden âsüb daha yorulduğu ve insanlar sayfiye- lere taşınarak tabiatten daha fazla istifade etmek ihtiyacında bulundu- ğu halde - mesai bir saat fazladır. Bu da «günler uzadı» tarzında, kâr | kadim bir şekilde izah edilir. Memurların mesai kalitesini arttır. | mak şartile yazları kıştan fazla çalış: mamalarını kabul etmek insaflıca bir usul olur. Bu mesele tedkik edilir de şekil değiştirilirse şehrin da birçok bakımdan artdi. Mil Ü Hesap defterleri iyi kâğıda basılmış, hakiki İngiliz press kartonu ile eildlenmiş sağlam, zarif ve ucuz Akşam matbaası — Telefon: 20681 Telefon: 20565 (Başmuharriri — 20765 (Yazı işleri) — 20497 (Müdür) — 20681 (İdare) Ankaraya vasıl oldular. Başvekilimiz İstasyonda Mebuslar ve Elçiler Meclis Reisi, Vekiller, tarafından karşılandı B. Celâl Bayarın Sofyayı ziyaretine ald bir intiba: Başvekilimiz B. Köseiva- nofla kendisini selâmlıyan muhafır kıtaatını teftiş ederken Ankara 15 (A.A.) — Başvekil B. Ce- lâl Bayar ile Hariciye Vekili doktor Tevfik Rüştü Aras refakat ve mai- yetlerindeki zevat İle birlikte bugün şehrimize dönmüşlerdir . Başta Büyük Millet meclisi reisi Abdülhalik Renda olmak üzere De hiliye Vekili parti genel sekreteri Şük- rü Kaya ile Vekiller, Riyaseticümhur başyaveri Celâl, mebuslar, Balkan Antantı devletleri elçilerile diğer bü- yük ve orta elçiler, Büyük erkânıhar- biye ve Milli Müdafaa Vekâleti ile diğre Vekâletler erkânı, Ankara Vali ve Belediye reisi Nevzat 'Tandoğan, (Devamı 2 nci sahifede) Dünkü milli küme maçlarında Beşiktaş, Harbiyeyi; Alsancak, G. Sarayı yendi a — Kilosu 70 kuruşa mı' — — Sen de mi yemişçisin?... İ — Hayır, cevahirciyimi.. Bari meslekdaşlara tenzilât yap yahu...