11 Haziran 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

11 Haziran 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

(ümarlesi M E. Çankırı caddesi, Ankara 11 Telgraf: Ulus - Ankara TELEFON HAZ I RAN Başmuharrir y 1938 Fransızca Ankara 1063 Yazı işleri — 1062-1063 ı 8 KURUŞ 335.',,"“"“"““ so61 ADIMIZ ANDIMIZDIRM Yeni tefrikamız Kenlervil Hortlağı Yarın başlıyor Fransa ile müzakereler yeni safhada venaven MA000000000000000LECACACAALAAAADEKCACALALUEEAOCETENAAESAAADENAEECUNCCENELEOERENOANCACCELCAANEEANCAAEAEC000NAADESAENACCEA0E 000000000000000 00000000000000000000000006100100000000000CU PPELCECECECELECEDECANEDE Şimdi iki devlet arasında bir dostluk anlaşması müzakeresi başladı Muhtelif Avrupa memleketlerinde büyük muvaffakiyet Kaza narak memleketimize dönen binicilerimizin büyük tezahürlerle karşılandığını dün telgraf haberi olarak vermiştik. Yukardaki resimlerde binicilerimizin karşılanışlarıma dair muhtelif Fransa ile dostluk anlaşmasının yakında imzası ümid ediliyor Yakacak dâvamız — Mahrukat kanunu lâyihasr nn koyduğu mühim csaslar — Yazanı Nasuhi Baydar Haziran ayında kömürden, soba- dan, kömür yakma mecbuziyetinden bahsetmeyi vakitsiz sayacaklar buluna- bilir. Fakat kömür bizim için her mev- simde ehemiyetini muhafaza eden bir ekonomi mevzuudur. Geçen sene mayısında hazırlanıp Kamutaya arzedilmiş olan “mahrukat kanunu lâyihası” iktısad, nafra, dahili. ye ve büdce encümenlerince uzun uza- dıya tetkik olunduktan sonra lüzumlu görülen tadillerle katf şeklini alarak ümumi heyet ruznamesine girmiştir. Kamutayın yaz tatiline girmeden evvel bu lâyihayı da müzakere edeceği ümid olunur, Ekonomi Bakanımız geçen ayın 27 inci günü büdce münasebetiyle verdiği beyanatında, kömür istihsalimize de şu suretle temas etmişti: ... Hükü. metçe kabul edilmiş olan maden pro- grammızın tatbikatına geçildiğini ve bu programın tatbiki neticesi olarak da istihsâlimizin ve ihracatımızm art- masını beklediğimi bilhassa yüksek hu- zurunuzda tebarüz ettirmekten zevk duyarım. Programın tatbikatı bir ta - raitan araştırma işlerimizi genişlete - cek, bir taraftan da istihsali arttıracak- tır. Maden istihsalimizin 1.700.000 ton kömüre, 250.000 ton demire, 120.000 ton krom cevherine, 10.000 ton stan - dard'bakıra varacağını ve gümüşlü kurşun, ve altunlu gümüşlü kurşun is- tihsali için de tesislerin hayli ilerlemiş olacağını şimdiden arzedebilirim.” Kömür istihsalimizin artmakta ol - Masını iç ve dış piyasalarda kömürleri- mizin daha çok aranmakta olmasının deliki telâkki etmeliyiz, Eşasen hakikat da budur: İhracatımız çoğalmakta ve memlekette kurulan yeni endüstriler kömürlerimizin müstehlikleri arasına kirmektedir. Fakat her nevi taş kömü- rü, linyit ve turb gibi maden kömürle - Tiyle kok, yarı kok ve briket gibi bun - ların işlenmiş şekillerinin, yakacak Maddesi olarak resmi ve hususi daire - lerde ve evlerimizde odunun yerini tutması, ilk önce ormanlarımızın tah- masınr, ve sonra, n fazlalaşarak muh - telif sahalarda iş hacminin genişleme- Sİni intac edeceği için hususi bir ehe- Miyeti haizdir. Mahrukat. kanunu lâyihası, yukarı- da bahsettiğimiz tadillerden sonra, şu esasları kabul etmiştir Taş kömürü, nüfusu iki binden aşa- G1 olmıyan ve belediye teşkilâtı bu- lunan yerlerde resmi, yarı resmi ve (Sonu 5, inci sayfada) Fransız - Türk - Suriye muahedesinin ve bir kurmaylar anlaşmasının akdi istihdaf edilmektedir Fransız mahfilleri Müzakerelerin uzun sürmiyeceği müfaleasındadırlar Paris, 10 aa. — Havas Ajansı teb- liğ ediyor: Türkiye Büyük Eilçisi ile Bonne, arasında İskenderun sancağı hakkın- da on gündenberi devam etmekte 0-. Fransa ile müzakereleri idare eden Paris Büyük Elçimiz ( Sonu 5. inci sayfada ) Bay Suad Davaz Mali politikamız Maliye vekilimizin beyanatı Harici borçlarımızı yüzde yüz türk lirası ve türk malı ihracı Paris, 10 a a. — Ajans Ekonomik e Finansiye, Türkiye - sc! direktörüne, Türkiye Maliye Veikli Fuad Ağralmın yaptığı beya- rine cevaben şu beyanatta bulünmuştür: *1938 büdcesi Türkiye cumhuriyeti- nin 15 inci büdcesidir. Cumhuriyetin büdcelerinin bariz vasfı, Kemal Ata- türkün direktifleri mucibince, müte- vazin olmak ve koruyucu, kurucu ve verici işlere her sene bir evelkine nis- betle daha fazla hisse ayırmaktır. “Türkiye cumhuriyetinin ilk büdcesi ki 1024 dedir, 140 milyon türk lirası i- di. B. M. Meclisinin kabul ettiği ve 250 milyon lirayr bulan 1938 büdcesi ise cümhuriyet rejiminin en yüksek büd- çesidir. Bu suretle büdce hemen he- |men yüzde yüz artıış bulunuyor de- mektir. Bu tedrici yükseliş başlıca yavaş yavaş ekonomi ve endüstcinin inkişafından ve bunun neticesi olarak da varidat heyeti umumiye hasrlatının artmasından ileri gelmektedir. Son seneler içinde, yeni vergiler koymamakla beraber ve hattâ mevcut ( Sonu 5. inci sayfada ) Maliye Vekili B. Fuad Ağralı suretiyle ödemek niyetindeyiz. | natı neşretmektedir. B. Fuad Ağralı muharririn muhtelif - sualle- Başvekilimiz dün | İstanbula hareket ettiler Başvekil Celâl Bayar dün |) saat 19.50 trenine bağlanan hu- susi oagonlarile İstanbula ha- reket etmişlerdir. B. Celâl Bayar, istasyonda Kamutay reisi B. Abdülhalik Renda, wekiller, mebuslar, ge- neraller, vekâletler büyük me- murları, milli bankalar ve mü- esseseler umum müdürleri ve || daha birçok zevat tarafından u- | ğurlanmışlardır. Bulgar - yunan hududunda bir hâdise İki yunan askeri öldü Sofya, 10 — Bulgar - Yu- nan hududunda evvelsi gün kanlı bir hâdise olmuştur. Bul- gar - Yunan hudud karakolları arasında çarpışma olmuş ve iki yunan askeri ölmüştür. Bulgarlara göre, hâdise esna- sında mezkür iki yunan askeri bulgar topraklarında bulunuyor- du. İran heyeti Kahireye vardı Kahire, 10aa.— — Prenses Fevzi. yenin İran veliahdine nişanlanması üzerine, Şehinşah Pehlevinin kıral Faruk'a mektub ve diğer hediyelerini hamil başvekil başkanlığındaki İran heyeti saat dörtte İskenderyeye mu. vasalat etmiş ve parlak — meri karşılanmıştır. Çankırıda zelzele Çankırı, 10 a.a. —Son 24 saat içinde üç hafif zelzele o1 müştur, BUGÜN 16 sayfa ilâvemiz Resim sergileri intibalar — görüyorsunuz... Binici subaylarımız şerefine İstanbul valisi C. H. P. adına bir ziyafet verdi | Binici subaylarımız kendilerini karşılıyanlar arasında " İstanbul, 10 (Telefonla) — Binici-| Polonya ordusu kupası da bugün lik mektebinde Avrupadan dönen su- | gümrükten çıkarılarak binicilik mek- baylarımıza C. H. Partisi tarafından |tebine teslim edilmiştir. Mektepte tahsis edilen bin lira mükâfat dağıtı! e b UK -| M ya ordusu - kupaları miş ve bü münasebetle İstanbul köm | Musolini ve Polonya ordusu - kupt tanı General Halis Bıyıktay bir nu, | İŞİN birer camekân yapılacak ve bunlar tuk söyliyerek kendilerini tebrik ey- | Pektebin şeref salonuna konulacaktır. gee (Sonu 5. inci sayfada) Kamutay, fabrika mesleki kursları projesini görüştü İktisat vekili B. Kesebir hükümetin kalifiye işçi politikasını anlattı K’ımulııy dün Bay Hilmi Uran'ın reisliğinde toplanmış ve as- keri hastahaneler için yetiştirilecek hasta bakıcı hemşireler hak- kındaki kanun Projesinin müzakeresine başlamıştır. Projenin iki maddesi, Milli Müdafaa encümeni tarafından “Ordu hasta bakıcı hemşire oku- luna en aşağı orta okul tahsilini ikmal etmiş ve en yukarı 22 ya- şına girmiş, Milli Müdafaa Ve- killiğince yapılacak kabul - şart- larına göre alınır,, şeklinde tan- zim ve büdce encümeni tarafın- “Ordu hasta bakıcı hemşire oku- luna Milli Müdafaa Vekilliğince tesbit edilecek şartlar dairesinde talebe kabul edilir,, şeklinde ta- dil edilmişti. Söz alan Milli müdafaa encümeni mazbata muharriri B. Şükrü Koçak, bu mektebte okutulacak derslerin e- gâri orta mekteb talebesi seviyesinde olduğuna göre projedeki maksadı te- min için Milli müdafaa encümeninin maddesinin müzakeresini istedi. Büdce encümeni mazbata muharriri B. Raif Karadeniz (Trabzon) böyle bir kaydın ikonulmuş olmasına rağmen e- (Sonu 5. inci sayfada) Dün Kamutayda Fabrika mesleği kursları projesi dolayısiyle izahat veren İktisad Vekilimiz Bay Şakir Kesebir