10 Haziran 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

10 Haziran 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

| A (uma Yazı işleri 934 ' 5 KURUŞ Atölye Ulus Basımevi Çankırı caddesi, Ankara 10 Telgraf: Ulus - Ankara TELEFON HAZIRAN Beyaterdir ima Fransızca Ankara 1063 İdare müdürlüğü 1062.1063 1061 1064 ANDIMIZDIR Bugün 7 inci sayfada Yenişehirde akşam üstleri — Foto röportaj — Antakya valiliğine ve belediye reisliğine türkler tayin edildi Yeni Antakya valisinin beyanatı Sükün ve asayişi bozanlar şiddetle cezalandırılacaklar Artık sükün ve asayişe kavuşacağı ümid edilen Antakyadan bir görünüş Milli âbideler E..R. ATAY ıır=ın geçen aç cılığı ile milli ve tarihi âbideler meselesinin yeniden münakaşa edilmesine - vesile olmuştur. Biz bu davâda eskiden beri iki ifrat, ve bir tek de hal çaresi görüyo- ruz. İfratlardan biri, imar ve ye- ni hayat ihtiyaçlarını hiç düşün- dır; diğeri mazi hatıralarma hiç kıymet vermeksizin, yeni imar plânlarını tatbik etmek arzusu- dur. Hal çaresi de şudur: Milli ve tarihi âbideleri tasnif ve tes- bit etmek! Tarih, bizim toprağımızm en büyük hazinesidir. Kat kat mede- niyetlerin üstünde oturuyoruz. Bu hazneyi yalnız turistik istifa- deler değil, milli ve beynelmilel araştırmalar, tetkikler, cihanşü- Mul ilim ve sanat namına müda- faa etmeğe mecburuz. Fakat her eskice şey, bir kıy- met midir? Bir şehrin her taraf- tan havasını kesen bir sur, son be duvar parçasına kadar korunmak mı lâzımdır? Evet ve- | Ya hayır: Bu sualin müspet men- | cevabları, milli ve tarihi âbi- leri ile meşhur memleketlerde çoktan verilmiştir. Bizde de bu- Dü tayin etmek vazifesi Kültür kanlığına düşüyor. , Herhangi bir eserin âbideler Histesine alınması için bir takım Miyarlar, ve bazı mesuliyetler vardır: Tesbit olunan her âbide | için büdcede bir de masraf faslı | açmak lâzımgelir. Çünkü onu sadece belediye imarcılarının e- inden değil, zamanın tahribin - den de kurtarmak gerekecektir. Ber ölçü pek geniş tutulacak o- lı’".' pek zengin memleketlerin ile başaramıyacakları bir kül- fet altına girmiş oluruz. Eğer bir âbidenin gerçekten Milli ve tarihi değeri varsa, imar Plânmın hiç bir zarureti onun fe- | Taliküsdekne" salsali'” Reşlii (et « | ı'"e_ı. Mazisiz şehir ve memleket- itTin, bir küçük tarih hatırası 'cad etmek için ne sıkıntılara uğ- Yadıklarını bir defa tasavvur edi- Diz, Sonra insanlar yeni zamanın öldürücü yeknasaklığından sü- Tatle yorulmakta, kendilerini ta- (Sonu 8 inci sayfada) Kumandan Kole diyor ki: Her yerde ekseriyet unsuru memleketi idare ediyor Türk-Fransız dostluğunu vikaye için bütün icraatı yapacağız Binici memnun old | İstanbul, 9 a. subaylarımız İstanbulda büyük törenle ve halkın | tezahürleriyle karşılandılar İstanbul komutanı Atatürkün; başarılarından uklarını kendilerine müjdeledi — Nis, Roma ve Varşova'da muhtelif müsaba- kalar yaparak dünyanın en iyi binicileri arasında parlak zaferler kazanan süvarilerimiz, Polonya bandıralı Polonya vapuru ile ve Köstence yolı bugün şehrimize gelmişlerdir. Antakya, 9 a.a. — Anadolu ajans- nn husust muhabiri - bildiriyor: Vali Abdurrahman, Atayolu - gazetesine be- İyantında, prensiplerimizden hiç bir şey feda etmeksizin bunların tatbikat | dikten sonra, ekalliyet unsurlarımı ek- seriyet unsurlarile sükün ve buzur içinde emin ve müsterih olarak kar- deşlik hissile yaşamaya davet etmek- te ve sükün ve âsâyişi bozanların ce- Peru-Ekuatör Hudud hâdisesi kapanıyor mu? Rio - de - Janciro, 9 aa. — Diario gazetesi, Kuito'dan gelen heyecanlı haberler hakkında buradaki Peru ve Ekuatör elçilerinin beyanatını neş- retmektedir. Peru elç lik ilân eti memleketinin seferber- ine ve bazı yerleri işgal | ni d â dair çıkal haberlerin doğru olmadığını, hudud hâdisesine katiyen ehemiyet vermedi- ğini ve yeni topraklar ilhak etmek fiktinde bulunmadığını söylemiştir. Ekuatör elçisi de hudud hâdisesi- nin diplomatik yollarla halledileceği ümidini ızhar eylerniş ve hududdaki Ekuatör garnizonlarının takviyesinin r tedbirden ibaret olduğu- rliğin mevzuu bahsedilmiyeceğini beyan etmiştir. tmek Binicilerimizi getiren Polonya va- püru merasim bayraklarile donanmış bir halde saat 13.30 da Boğaza girdiği zaman sporculardan mürekkep bir ka- file tarafından ilk istikbal yapılmış- tır, Büyükderede şehir ve matbuat mümessillerinden —mürekkep - ikinci bir kafile vapura gelmiş ve vapurda samimi bir istikbal tezahürü olmuştur. Galata rıhtimında Aar) istikbal merasimi Galata rıhtı- (Sonu 8. inci sayfada) Binicilerimizden Eyüb Öncü Dr. Aras bir gün için geldi ve gitti Dış bakanımız Dr. Aras dün sabah | İstanbuldan şehrimize gelmiş ve ak- şam üzeri ekspresle tekrar İstanbula hareket etmiştir. Dr. Aras gelirken karşılanmış, giderken uğurlanmıştır. İsmet İnönü | sahasında tahakkukuna çalışmak mak- | zalandırılacaklarını söylemektedir. sadile valiliği kabul — ettiğini, bildir. (Sonu 8 inci sayfada) İspanyol sularında İngiliz gemisinin nasıl battığı tahkik ediliyor İngiliz gazeteleri hükümetin çok şiddetki tedbirler almasını tavsiye ediyorlar Londra, 9 a.a. — Royter ajansının Cebelüttarıktan bildirdiği- ne göre, Hardi Hdıpu, Habok, Hostil ve Aktiv ingiliz harb ge- mileri Maltaya gitmek üzere Cebelüttarık'tan ayrılmışlardır. Bu gemiler deniz kontrolüne iştirâk ediyorlardı. Batan ingiliz gemisi hakkında tahkikat başladı Paris, 9 aa. — Alikant'tan bildiril. diğine göre, Ankok ismindeki ingiliz destroyeri mezkür limana gelerek iki gün evvel Franko tayyareleri tarafın- dan bombardıman edilen iki i: ticaret gemisinin arasında demirle- Sivil halkın bombardımanı Papa da teessüflerini bildirdi ! miştir. Destroyer kumandanı bu bombardı- man hakkında tahkikat — yapacaktır. Kumandan İspanyol makamlariyle te- masa gelmiştir. Destroyer bombardı- manda ölenlerle yaralanan müretteba- n çesetlerini İngiltereye getirecek. r. Hükümet ne gibi tedbirler — | alacak ? | Londra, 9 aa. — Hariciye nazırı Lord Halifaks'ın alelacele Londraya dönmesi münasebetiyle gazeteler in- giliz gemilerinin yeniden bombardı- man edilmemeleri için bükümetin ne | gibi tedbirler alahileceği meselesiyle meşgul olmaktadır. Hattâ gazeteler- | den bazısı yeni bir Nyon konferan- | sının toplanması ihtimalinden bahs- t ti Papa 11 inci Pi İsviçre ve Almanya Berlin, 9 aa. — B. Hitler bugün, ye ni İsviçre elçisi Pröhliheri kabul etmiş- tir. Binicilerimizden Saim Polatkan Elçi, B. Hitlere itimatnamesini tak- dim eylemiştir. B. Hitler, elçiye ver- diği cevabta Almanyanın İsviçre gibi iyi komşuluk münasebetlerine büyük e- hemmiyet vermekte olduğun utebarüz ettirmiş ve ananevi İsviçrenin bitaraf. lığının Avrupa camlası için ve dünya sulhu için büyük ehemiyetini bilhassa kaydeylemiştir. | Bir müddettenberi rahatsız bulunan muliterem İsmet İnönünün nekahat devrine girmiş olduğunu sevinçle ha- ber aldık. Doktorlar, kendisine bir iki hafta kadar daha istirahat tavsiye et mişlerdir. Fransız Akdeniz filosundan bir parça Beyruta gitti İmtihan suallerini ifşa | edenler Ankara, 9 aa. — Haber aldığımıza göre, bu yıln ikinci smav sorularından bir kısenının sınavdan önce talebe tara- fından öğrenildiğinin anlaşılması üze- tine bakanlık müfettişlerine yaptırılân tahkikat neticelenmiş ve soruların ba- sılma ve okullara gönderilmesi işiyle a- lâkadar olanlardan — mesuliyetleri ta- hakkuk edenler hakkında icabeden ka- nunt muamele yapılmıştır. YARIN 16 sayfa Bir fransız torpidosu seyir esnasında Berut, 9 aa. — Fransız Akdeniz fi- | tır. losuna mensup 7 kruvazör, 6 torpido muhribi ve 6 deniz tayyaresi bir hafta.- lık bir ziyarette bulunmak üzere bura- ya gelmiştir. Filo fransız fevkalâde ko- miseri ve Lübnan i mümessil- ilâvemiz Resim sergileri (€Sonu 8. inci sayfada) (Yazısı 8. inci sayfada) leri tarafından Timanda - selâmlanmış- Bu filo, Lübnan sahillerinin ne dere. tarzda müdafaa edil bileceğini tesbit etmek üzere yapıla- cak muhtelif manevralara işti y cek ve yeni Berut li