10 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

10 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

TOPANE ei Sİ. GE» TERA- Sai ZİLERİ AM Türkiyenin en birinei teras eli fabrikasının mamalâtıdır. farika 'Taklitlerinden sakınınız. Her yerde arayınız, "Toptan satiş yeri: Tahtakale 66 - 68 No. —— — KÜÇÜK İLÂNLAR En ucuz ve en tesirli ilân vasıtasıdır 4 detası 125 Akşam ilân servisi, telefon 20681 CUMA 10 Haziran 1938 Telefon: 20565 (Başmuharrir) — 20765 (Yazı işleri) — 20497 (Müdür) — 20681 (İdare) Sene 20 — No, 7057 — Fiati her yerde 5 kuruş Binicilerimiz dün büyük Hatay sükün içinde tezahüratla arslan Yüzbaşı Cevad Gürkan nutkunda dedi ki: “Cedlerimiz Bundan daha büyük muvaffakiyetler kazandılar. Biz Atamızın verdiği hızla bu yolda yürüyoruz. Kazandığımız muvaffakiyette en büyük âmil budur Dün Türklere hakarette bulunanlar bugün Türkleri alkışlıyorlar Adana 9 (Hususi muhabirimizden) — Hatay sükün içindedir. Boğuşma devri kapanmıştır. Mevcud unsurlar arasında yakınlaşma ve anlaşma cereya- nının başladığı göze çarpmaktadır. İdare Türkler eline geçelidenberi, sebepsiz yere hâdiseler çıkaran adamlar ortadan kayboldular. Dün Türklere hakarette bulunanlar bugün Türkleri alkışlamaktadırlar. Hatayda küçük memuriyetlerin yüzde yirmi beşine Türkler yerleştrilmiş- lerdir. Büyük memuriyetlere getirilenler de şunlardır: Hatay umumi valiliği. ne doktor B, Abdürrahman, Antakya kayamakamlığına B. Süreyya, Antakya Belediye reisliğine Vedii Münl:, Kırıkhan kaymakamlığına doktor B. Vedid, Karamut nahiye müdürlüğüne de B, Hâmi, Hatayda idarenin Türkler eline geçmesini protesto için dün Halepte nümayiş yapılmak istenmiş ise de yapıla- mamıştır. Nümayişe ancak 60 baldırıçıplak iştirak etmiştir. (Devamı 6 ncı sahifede) Yapı ve yollar kanunu Yeni projede istimlâk, ruhsatname, ifraza dair ühim esaslar var Proje hazırlanırken imar plânlarının tamamen tatbiki esası gözönünde tutulmuştur Nis, Roma ve Varşovada muhtelif müsabakalara giretek dünyanın en iyi binicileri arasında parlak zafer. ler kazanan süyarilerimiz dün Polon- ya bandıralı Polonya vapurile Kös- tenceden İstanbula gelmişler ve çok parlak surette karşılanmışlardır. Polonya vapuru, merasim bayrak» larile donanmış olduğu halde saat 13/30 da Boğazdan girmiştir. Kavak- larda sporcular, sandallar ve motör- lerle binicilerimizi okarşılamışlardır. Büyükdere önlerinde şehir ve mat- bust mümessillerinden mürekkeb bir hey binicilerimizi karşılamıştır. Heyet motörden vapura çıkmış ve süvarilerimizi hararetli surette teb- rik etmişlir. Binicilerimiz Boğazda yalılardan mendiller 'sallansrak s0 lâm ışlardır. Vapur saat on âltiya çeyrek kala imana girmiştir. Rıhtımda ve rıhtı- mu mücavir sokaklarda binlerce halk toplanmıştı. Vali ve Belediye Reisi, İstanbul Kumandanı, Harb Akade- müsi ve Merkez Kumandanları, süva“ ri müfettişi General Şemsi Tahir, eski süvari müfettişi ve İzmit Komu- tanı General Mürsel Bakü, ordu sıh- hye mütehassısı General Suphi Yakar, Tümen Kumandanı General Osman Tufan, General Cemil Cahid, Muhafız kıtaatı kumandanı Albay İsmail Hakkı, bazı mebuslar, şehir meclisi âzası, matbuat mümessilleri, spor teşkilâtı murahhasları, izciler, | mektepliler vâpurun yanaşacağı yer- de bekiyiorlardı. Yaptır rihlıma, yanaşırken ber ta- | İsmet İnönü” nün | raftan alkışlar yükseliyordu. Subay- : rahatsızlığı larımız üst güvertede bulunuyor ve tezahürata mukabele ediyorlardı. | Binicilerimizle hararetli kucaklaşma ve kazanılan Mussolini kupası, Sipahi ocağında çay mMikkntlor: Şatranç ve dama Mecliste oyun dletlerinden ne ka Ankara 9 (Akşam) — Dahiliye ve- kâleti tarafından bugünkü yapı ve yol- lar kanununu tadilen yeni bir lâyi- ha hazırlandığını bildirmiştim. Mem- leketin imar ve tanziminde büyük bir rol oynıyacağı şüphesiz sayılan bu pro- jJede şu prensipler hareket noktası ola- rak kabul edilmiştir: 1 — İmar plânlarına otorite vermek plânları şahısların ve zamanın değiş- mesiyle tebeddüle maruz kalmaktan ve kararsızlıktan kurtararak cemiye- te ve ferdlere emniyet verici şekle sok- mak, 2 — Plânların tatbikatını ve şehir- lerin düzelmesini temin için lâzım ge- len maddi imkânları temin etmek, 3 — Plân tatbikatından doğan şu- yuları, alâkadarlara külfet tahmil et- meden seri ve basit usullerle izale et- mek, İmar plânları Görülüyor ki belediye yapı ve yollar kanununun hareket noktası olarak ka- bul ettiği bu prensipler «imar plân esasına istinad etmektedir. Katiyet kesbeden ana plân üzerinde hiç bir se- beb ve vesile ile tadilât yapılamaz, yal. | | | i nız, imar sahasının 3/4 tü dolduktan sonra tevsi zarureti hasıl olursa bazı kayıdlarin icab eden tevsiler yapılabi- lir. İstimlâkler a) Belediyeler imar plânının tatbi- ki sırasında yeniden açılacak veya ge- nişletlirilecek birinci ve ikinci sınıf caddelerle meydan, umumi bahçe ve yeşli sahalara lâzım olan yerlerden başka bunların etrafında imar plânına göre yapılacak binaların ârsa derin- liklerine kadar olan mahalleri istim- lâke salâhiyetlidirler, Bu suretle yapılacak istimlâkler- den kalacak arsaları birleştirmeğe ve plâna göre ifraz muamelesi yapıldık- tan sonra, plâna uygun tesi vücü- de getirilmek şartiyle, bunları sâtma- ga Belediyeler salâhiyetlidir. b) İmar plânı yapılan veya tanzimi» ne başlanan yerlerde arsaların ifraz ve bu yerler üzerinde irtifak hakkı tesisi veya bu hakkın kaldırılması mu- amelelerinin iptidaen Belediyeler ta- rafından tasdiki meşruttur. Bu mua- mele ifa edilmedikçe ifraz ve irtifak (Devamı 6 ncı sahifede) A m - Maazallah - taksitle muamele yasak edilse: Româda kazanılan altın Mussolini kupasını gören halk alkışları şid- detlendirmişti. Vapur on altıyı çeyrek geçe rıht- ma yanaştı. Genç süvariler, vatan toprağına biran evvel kavuşmak için | iskelenin tamamen indirilmesini bek- lemeden inmeğe başladılar. Halk bi- çok samimi âki oldu. Heyecan biraz sükün ca Vali ve Belediye Reisi B. Mu- n Üstündâğ nutuk verdi ve Şehir| namına, genç arkadaşlarını karşıla- maktan iflihar duyduğunu anlattı, (Devamı 7 nci sahifede) | Rahatsızlık tabii seyrini takip ediyor. Umumi vaziyet iyidir Malatya mebusu B. İsmet İnönü. nün safra kesesinden rahatsız oldu- ğunu derin bir teessirle öğrendik. Doktor B. Tevfik Sağlam ile B.M. Kemal Ankarada bulunmaktadırlar, Doktor Fisenje de konsültasyon için | Paristen Ankaraya gelmşitir. Ankaradan aldığımız malümata göre, B, İsmet İnönünün rahatsızlığı tabii seyrini takib etmektedir. Umu- mi vaziyet iyidir. Sayın İsmet İnönü: | ne âcil şifa temenni ederiz. dar resim alınması lzımgeldiği mü- nakaşa edilecek. Lâyihada tavladan, satrançlan, damadan, domino ve tom» bâladan üçer lira alınması teklif olu- nüyor, Tombala gibi sırf şans ve tavla gi- bi bir kahvehane oyunile şatranç ve dama eş midir? Bu sonuncular, bazı mekteplerde bile zekâyı inkişaf ettir- mek için teşvik edilir; fakat maalesef bizim memlekette az revaçtadırlar. Yeni kanunda diğer oyunlara karşı | satranç ve dama himaye edilirse, bu, kumarbazlığa karşı da mücadeleler- | den biri sayılır. Takar sala