10 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

10 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

| iğ NİPn sular İngiltere ile Mısır, Nilin sularımı | zim için diğer tedbirler daha alına- tanzim için uzun müddet müzakere- de bulunmuşlardı Bunun neticesi olârak Misir hükümeti İngilterenin Uganda müstemlekesins mütehas sıslardan müteşekkil bir heyet gön- dermeğe karar vermiştir. Bu heyet Nilin başlıca iki kolun- dan biri bulunan Beyaz Nilin Alberk gölünden çıktığı yerde inşa edilecek muazzam barajın yerini intihab ede- cektir. Malümdur ki Beyaz NU asil Nilin ikinci kolu Mavi Nil ile Südanın mer- kezi Hartumun cenubunda birleş- mektedir. Mavi Nil şimdi İtalyanın elinde bulunan Şimali Habeşistanda- ki Tana gölünden çıkmaktadır. Bu seddin inşasından maksad Beyaa Nilin fazla sularını toplamak üzere muazzam bir hazine vücüde getir. mektir, Şimdi bu fazla sular Sudd bataklıklarına yayılarak yüzde ellisi tebehhur dolayısile zayi olmaktadır. Bu bataklıklarda peyda olan kök ve nebat yığınları suların serbesçe cereyan eylemesine mâni oluyor. Ay- nı zamanda Bu sed âdetin hilâfındaki feyezanlarda suları tanzim edecektir, Bundan başka Nilin sularını tan- Çocuk doğumunu Şimal Amerikasında mühim bir mesele var; Matbuat hürriyeti, Şima- li Amerika hükümetlerinin on kadar müddeimumisi «Layfs mecmuasının bir nüshasını toplattılar, sahibini de mahkemeye verdiler, «Layf» mecmuası Şimal Amerikası- nın en çek okunan, en çok sevilen mecmualarmdandır, Son sayısında bir filmin resimlerini neşretti. Bu re- simler, Amerikanın en meşhur doğum mütehassıslarının nezareti altında çevrilmiş olan «Çocuk doğumu: #- minin resimleriydi. Bu resimlerde çe- caktır, Bu cümleden olarak Hartumun cenubundadaki Cebeliulya seddinin irtifaı arttırılacak ve Beyaz Nil ile Mavi NU arasında bir kana! tesis edi- lecektir. Gene Kosti ile Vadi el mugaddam arasında bir kana! kamlarak Beyas Nilin mecrası değiştirilecektir. Nilin fazla sularını akıtmak için Halfa va- disi ile Atbere arasında münhet bir Lâkin sedlerin hiç yılılmıyacak sü- rette takviyesi için ayrıca 6,000,000 İngiliz lirası sarfedilmek icab ediyor. Mısırdaki mevcud sed ve kanallar günde 900 miyon metre mikâbi su- yun cereyanına kâfidir. Fakat bu suyun mikdarı, arasıra görüldüğü veçhile, günde iki milyar iki yüz mi yon metre mikâbına çıktığı zaman 1878 de görüldüğü veçhile Misir için bir âfet oluyor. Yukarıda söylenen tedbirler bu fazla suyun tahribatına karşı koymak içindir. gösteren resimler cuğun doğumdan önceki inkişafı ile doğumu görülüyordu. Müddetumumiler mecmuanın top- lanmasına karar verip sahibi haklam- dn dava açtılar. Mecmun sahibi de matbuat büriyetine tecavüz edildiği iddiasile dava açtı... Müddeiumumilerin açtığı ilk dava Nevhavende görüldü ve mecmua sü- hibi lehine neticelendi. Nevhaven hâ- kimi, bu neşriyatın genç anneler için çok faydalı olduğu kanaatini izhar etil ISahte doktorlar Her devirde, her yerde sahte dok- torlar bulunur. Biz de eskiden muta» tabbib derlerdi, Arada sırada yakayı ele verip adliyeye düşen bu sahte doktorların kendilerine mahsus te davi usulleri, ilâçları da olduğunu mahkeme safahatından öğreniriş, Fransada sahte doktorların sayısı artıyormuş. Yeni pullar 1937 senesinde dünya piyasasına 2,122 yeni pul çıkarılmıştır. 1919 da 2,600, 1922 de 2,300 yeni pul çıkmıştı. 1927 da pul rekorunu 665 yeni pal- la Ameriks kırdı. Avrupa 035, Afri- ka 420, Asya 310, Avustralya 90 pul çıkardı. Atinada aldığı beğendi, fakat şüphelendi, sordu — Bu antikayı neden müzeye saf» madınız? — Müğelerimizde o kadar çok am tika var ki arlık müze idareleri yeni bulunan parçalara para vermiyor... — Bana satar mısınış? — Bin drahıni verirseniz satarım, Amerikalı Venüs de Milonun mep- mer kolunu aldı... Amerikaya gidince bu kıymetli an tikayı tanıdığı bir mütehassısa gör terdi.. Mütehassıs baki, muayeng 1931 de şahadetnamesi olmıyan dişçi, cerrah ve doktorların say 238 miş; o sene ancak 288 kişi sahte doktorluk yapmak suçile mahkeme ye verlimiş. 1992 de bu sayı 159 a in miş, 1933 de ise 191, 1984 de 2016, 1935 de de 246 ya çıkmış. 1985 denberi de sahte doktorların sayısı her gün artmaktadır. Sulu süt satan Ruanda, Bayi - an Riviyede Je rar Varo adında bir sütü var. Günlerden bir gün halk bu sütçü den şikâyet ediyor, belediye sütü tahi- WI ediyor, yüzde 77 sinin su olduğunu anlıyor. Dört ay hapse, 500 frank para cesar sına, 1000 frank da tazminata maji” küm ediliyor, Venüsün kolu... etti, gözden geçirdi, sonra eline bir portavsıa akpbir noktaya bakim «Made in Japana antika kol Japongi- da yapılmıştır!.. ağıza ferahlık, | tazelik verir ve onu dezenlekte eder: ODUL çek Iyi Serentak dep bir şeydi. | Oy kullakanlar spa Kelle si almaktan kedilerini, kafımud ODOL ağırsuyunus LLM Bidürmekdeki kuvvetlel "Kryoda bilir; Be kuvveti" seyda ODOL: ağızdaki İşkşiyip 'mayat, James yemek kırıntılarını. Sel buatakd "diy aralarında vey ağızın içindeki, deri: kat yerlerinde; | kalas artıkları "yokeder; ODOL ağıza ferah bir temizlik veriz ve buji kendine bakan ei .. hayallerindeki tipden başka türlü kadınla evlenirler ? Hangi tipteki ka- Amlar hoşunuza gider? Sarışın ka- dın mi, yoksan es- mer mi? Narin ya- pılı mı, yoksa etine dolgun mu? Mah- mur bakışlı, gölge- M gözlerden mi hoşlanırsınız, yöksa taze şarab gibi kaynıyanlar mi hissi- nizi okşar?.. İstediğiniz tipi buldunuz mu? Onunia bahtiyar oldunuz mu?.. Şayed oldünüzsa büyük bir istima teşkil ediyorsunuz, aşağıda yazdıkları- mis okumanıza hacet yoktur. Eskidenberi malüm olan bir mesela vardır. Aradığı idenl kadını «saçları siyah, gözleri melankolik, ince yapılı, narin, orta boylu» diye hararetle tarif edip duran bir erkek ekseriya sarışın, iri yapılı, etine dolgun, ateşin bakışlı bir kadına âşık olur, Bunun sebebi ne- dir? Bir erkek nasil olur da en ince teferruntına kadar tarif ettiği ve gö- xünün önüne getirdiği bir kadın te pine büsbütün zıd olan başka bir ka- ına gönül veriyor ve uzun seneler güttüğü nazariyeleri bir çırpıda altüeü ediyeriyor? Sırası gelince riayet ede- mediği nazariyelere uzun seneler niçin bağlanıp kalıyor? Bu sebebi araştıralım. İlk evvel meş- hur bir sözü şuraya kaydedelim: «Na» sariye ile filiyat biribirine büsbütün aykırı olan iki şeydir.» Bir insan tu- savvur ettiğinden büsbütün başka geklilerde gelip geçtiğini görür. Bir nokta daha vardır: Bir şeyi hayalinde büyültmek daima edebi bir keyfiyet- tir. Hakiki hayat, günün hâdiseleri ise başkadır. Nihayet, en mühim cihet, tasavvur edilen kadın tipinin bir rü. yet ve basar meselesinden ibaret ol- masıdır. Bu rüyet meselesinde saş rengi, görünüş, gözler, tavır ve hare ket, konuşma ve yürüme bir rol oynar, Bunlar hep zahiri âmillerdir. Halbuki kadınla erkek arasındaki rabıta niha- yet başka şeylere istinad eder. Bura- da en mühim rol oynıyan şey ruhtur, ki ruhun anlaşmasıdır. Dudağın çiz- gileri, bacak bileklerinin inceliği, cik din rengi ve daha yüzlerce teferruai bu ruhi anlaşmâ ile alâkadar değildir. Onun için bir erkeğin tahayyül et- tiği tip hiç bir hedefe isal etmiyen mıştıktan yarım saat, bir gün, bir haf- Sarışın severken esmerle, esmer severken sarışınla evlenen örkekler çoktur. Bunun sebebi basittir. Zevce olacak kadında aranılan evsaf sarışın veya esmer olmak değildir her cümle üzerine saç saça, baş başa gelirsek o kadının saçları aradığım gibi simsiyah olmuş, ne çıkar? Tipini beğendiğim esmer kadın balolardan ve barlardan zevk alırsa, ben ise âsü- de bir hayattan hoşlanırsam o kadı- nın &smer güzeli olmasında ne fayda vardır? Wter ala garson kıyafetli olsun, biş erkek uzun uzadıya düşündükten, ta« şındıktan sonra şu neticeye varır kö insanın fik, bakışta «hiç benim tiplun değil!» diye tavsif ettiği bir kıza &ş Aşık olmak pek &Jâ kabildir. Bu gibi haller her erkeğin ya başından geş- miştir ve yahud bunların vukua gek diği işitilmiştir. Sarışın severken eg merle evlenen, esmeri severken Sâriğie na âşık olan ve onunla evlenen erkek» lerin sayısı çoktur. Çünkü zevce ola rak Intihab olunan kadınlarda arânş- lan evsaf sarışın veya esmer olmali gibi vasıflar değildir, bir kadının sşr3 saçlarile değil, nev'ile erlenilir, Zeytinyağlar Bir vazife kurbanının | Veremliler için Standardize edilmesi için bir toplanti yapılacak İzmir (Akşamı) — İktisad Vekâleti, zeytinyağlarımızın standardize eğik mesini kararlaştırmıştır. Bunun için 16 haziranda İktisad Vekâletinde bir toplantı yapılacak ve müsveddesi ha» zırlanan zeytinyağı nizamnamesinş kati şekli verilecektir. Zeytinyağları» miz ekseriya nebati yağlarla mağşuş halde satılmaktadır. Nefis mahsulü müzün değerini bozan bu halin önü ne, kabul edilecek nizamname İle ge gilecektir. İhracatın kontrolü de ge ne bu nizanmameye göre yapılacaklar, Memleket dahilinde satışa çıkarıla” cak zeytinyağları, güzel ambalajlan. la ve Üzerlerinde asid mikdarları yâ Evlere bundan sonra takıla» cak numara tabelâlarindan 12,5 kuruş alınacak Binalara konan numara tabelâları için her evden 50 kuruş par tı. Bu paraya numarataj le yapılan masraflar da dahili. Bun çenaze merasimi İzmirde 120 yataklı bir paviyon yapılacak İzmir (Akşam) — Kizlay kurumu, İstanbuldaki hastanelerde ve Heybeli sanatoryomunda veremlilere ald yâ tak mikdarını arttıracak tarzda pavi- yonlar inşa ettirmeği kararlaştırmış- tır. İzmir emrazı sariye hastanesinde de (120) yataklı yeni ve büyük biz paviyon Inşa ettirilecektir. Kınlay kurumu, bu inşaat için Yugoslaryada emlâki bulunan Yu goslavya göçmenlerinin taahhüdna- me vermek suretile emlâkini Kızılaya terketmelerinden elde edilecek 400,000 rayı sarfedecektir. Trabzonda imar far, 988 yılındaki belediye bütçesinin kısmı 111,318 lira olduğu halda yılı bütçesi 205,397 lira olara mak üzere buraya çağrılan Giresun yük hizmeti olmuştur. Halk haydudu dânet» şeslerile karşılamış, kendisini yakalıyanları alkışlamıştar. Vasife kurbanı İdris çavuşun c8- nazesi İzmite götürülmüş ve orada vi