9 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

9 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bugün sahife AKŞAM KÜÇÜK İLÂNLAR En ucuz ve en tesirli ilân vasıtasıdır 4 defası 125 kuruş Akşam ilân servisi, telefon 20681 Sene 20 — No, 7056 — Fiati her yerde 5 kuruş . PERŞEMBE 9 Haziran 1938 Telefon: 20565 (Başmuharrir) — 20705 (Yazı işleri) — 20497 (Müdür) — 20681 (İdare) Binicilerimiz için parlak | Afsanyaile istikbal hazırlanıyor Binicilerimiz Tophane rıhtımına çıkacaklar, burada merasimle karşılanacaklar Dahiliye Vekili ve Parti genel sekreteri bu akşam bir ziyafet verecek Roma ve Varşova müsabakalarında - parlak muvaffakiyetler elde eden biniellerimiz Romada ve Varşovada beynelmilel binicilik (müsabakalarında büyük muvaffakiyetler elde eden binleileri- miz, bugün saat on beşte Polonya vapurile limanımıza geleceklerdir. Daha Romadaki ilk müsabakaların neticeleri haber alındığı zaman Türk binicilerin bu parlak muvaffakiyet- leri bütün memlekette çok derin akisler yapmış, bütün halk arasında umumi bir sevinç husule getirmişti. | İlk muvaffakiyetleri takib eden mü- sabakalarda da süvarilerimizin ka- zandıkları dereceler bu sevinci bir | kat daha attırmıştır. | Bilhassa memleket gençliği ara- | sındaki akisler çok - kuvvetlidir. Bu itibarla bugün şehrimize gelecek bincilerimiz, şehrin her tabakasına mensup çok büyük bir kütle tarafın- dan karşılanacaktır, Süvarilerimizi kar- şılıyacak üniversite, lise ve orta mek- tep talebelerile esnaf teşekkülleri Tophane rhtımında obulunacaklar- dır. Binicilerimiz buraya çıkacaklar- dır. Rıhtımda şehir bandosu buluna» | cak ve şehir meclisi âzasından bir zat | Fransız sosyalist partisi ikiye ayrıldı Partinin müfrit âzası yeni bir parti teşkil ediyor Royan 8 (A.A.) — Sosyalist fırka- sının 35 inci kongresi, bu sabah saat 4de sona ermiştir. B Ieon Blum'un verdiği takririn kongre ta- rafından kabul edilmesi yüzünden sosyalist ofırkasında bir ayrılık hasıl olmuştur. Lideri B. Marso Piver olân sol cenah grupu, sosyalist fır kasından âyrılmağa karar vermiştir. Zira «fırkanın sağa pek fazla müte- mayil olan siyasstinin ihtilâlci pren- siplere uymamakta olduğu» mütalâ- asındadır. - «İhtiâlci sol» ünvanını taşıyan sol cenah grupu, «amele ve köylü sosyalist fırkası» ünvanını ak mıştır. Bu fırkanın âzaları bilhassa Paris muntakasından alınmaktadır. Firka- nın tekriri, kongre tarafından &on olarak reye müracaat edildiği zaman bir nutuk söyliyecektir, Halk partisi İstanbul İlyönkurulu tarafından binicilerimize hediye edi lecek bin liralık mükâfat dün sabah parti merkezinden İstanbul komu- tanlığına verilmiştir . Bu akşam binlellerimiz şerefine Dahiliye Vekili ve Parti genel sekreteri B. Şükrü Kaya tarafından bir ziya- fet verilecektir. Binicilerimizin isimleri Bugün şehrimize gelerek halk te- rafından âlkışlanacak olan binlieile- rimiz şunlardır; Yüzbaşı Cevad Gürkan, yüzbağı Eyüb Öncü, Teğmen Saim Pulatkan, 'Teğmen Avni Karaca, Teğmen Ham- di Barlas, asteğmen İhsan Akel, Asteğmen Küdret Kasar. Avrupadaki bu şerefli müsabaka- lara iştirak eden binicilik ekibimizin başkanı binicilik okulu komutanı Albay Cevdet ve binicilerimizden Yüz- başı Cevdet Kula, hayvan satın al- mak üzere Fransaya gittiklerinden bu iki zat bugün şehrimize gelmiye- cektir, tilâlci sol cenahın çekilmesi üzerine sosyalist fırkasının idare mcelisi, Blum - Pol For temayülüne sahib 24 ve Ziromski temayülünde 9 âzadan mürekkeb olacaktır. Kongre tarafından son defa reye müracaat edilmeden evvel B. Blum «şimdiki bükümet hakkında ne peşi- nen ne de vadeli bir tevbih karan veremiyeceğini, söylemişti. Yeni bir parti Paris 8 (A.A.) — Sosyalist partisi. nin Pivert tarafından idare edilen ihtilâlci sol cenahı sosyalist partisin- den ayrılmış Ve işçi ve köylü sosya- Isit partisi namı altında bugün yeni bir parti kurmuştur. Yeni parti ilk toplantısını Pariste | İdare meclisinde altı Azası olan ih- | ticari müzakere Heyetimiz 16 haziranda An- karadan hareket edecek Ankara 8 (Telefonla) —. Almanya ile akdedeceğimiz yeni ticaret anlaş- ması için Berlinde yapılacak ölan müzakereler bu ayın sonlarına döğ- ru başlıyacaktır. Bu müzakerelere memur edilen Hariciye umumi kâtibi B. Numan Menemencioğlunun riyasetindeki he- yetimiz 16 Haziranda buradan İs- tanbula ve 20 haziranda da Berline hareket edecektir. Heyet İstanbulda kalacağı müddet içinde tüccarlarımızla temas edecek ve kendilerinin fikirlerini alacaktır. 'Türkofis Reisi B. Bürhan Zihni murahhas ve Cümhuriyet Merkez Bankasından B. Cabir ile Türkoflis Alman masasi şefi de müşavir âza olarak heyete dahil bulunmaktadır. Hastabakıcı mektebi açılacak Bu mektebe alınacak bayan- lar meccanen okutulacaklar Ankara 8 (Telefonla) — Ordunun hastabakıcı hemşire ihtiyaçlarını kar- şılamak üzere Gülhane Tatbikat oku- lunda bir Ordu hastabakıcı hemşire mektebi açılacaktır. Bu hususta bha- aırlanan kanun lâyihası Meclisin ruz- mamesine alınmıştır. Bu lâyihaya gö- re, açılacak mektep üç sınıflı olacak- tır. Buraya alınacak bayanlar mec- eanen okutturulacaklar ve Tıbbiye mektebi talebeleri gibi iaşe olunacak- lardır. Kendilerine okulun birinci sını- fında 120, ikinci sınıfında 130, üçüncü sinıimda da 150 kuruş asli maaş ile ay- rıca asli maaşın dört misli fevkalâde tahsisat verilecektir. Bu mektepte yetişecek talebeler Mil- MW Müdafaa Vekâletinin tayin edeceği sıhhat müesseselerinde altı yıl hizme- te mecbur tutulacaklardır. Kendileri- ne mektepten çıktıktan sonra 14 lira asli maaş verilecek ve liyakatları İle alacakları siciliere göre üç yılda bir ter- filleri icra edilecektir. Projenin bir maddesine göre hemşi- relerden 20 sene çalışanlar tekaüdlük- lerini istiyebilecekler ve 65 yaşını dol- duranlar da sin tahdidine tabi tutula- caklardır. Ebikikatler: Hem ucuz, hem zevkli! Yeşilköy Banliö hattının 545 numar ralı birinci mevki vagonundaydık. Kanapeler tamir edilmiş. Malzemenin muşambamsı olması- na itiraz edilemez, Zira ihtimal yerli . malıdır; belki de tasarruf olsun diye lüksten kaçınılmıştır. Fakat kanape- ler, en uzun boylu adamların bile ayaklarını yerden kesecek derece yüksek, rahatsız ve hesapsız bir hal de... — O kadarını da aramamalı... Mem Iekette yapılıvermiş işte... Tasarruf ve ucuzluk esasları dahi- nde meydana getirlen her şey ile zevksiz, rahatsiz mi olacak?... Bütün imalâtımızda, istihsalimizde ucuzlukla zevkt telif ettiremez miyiz? Yeni tefrikamız PARA YÜZÜNDEN. Aşk ve macera romanı Nakleden: (Vâ - Nü) Öbürgün başlıyor Çek - Alman münasebatı tekrar gerginleşiyor Gekoslovakya askerlik müddetini 3 seneye çıkarıyor Alman gazeteleri Geklere hücum ediyorlar Prâg 8 — Hükümet, üç senelik meo- buri askerlik hizmetini ihdas eden kanunu yakında meclise verecektir. Hükümete yardım için fırkaların bu zirana kadar silâh altında kalacak- tra Alman gazetelerinin kanunu ittifakla tasdik etmeleri bek- Prag 8 — Alman gazeteleri, son hâdi- leniyor. Çek parlâmentosu 15 hazi- randa toplanacaktır, Prag 8 (AA) — Lidovi Noyiny das edileceğini yazmaktadır. Bu tedbir, muvakkat olup vaziyet sükün bulur bulmaz ilga, olunacaktır. Bu gazete diyor ki: * «Cümhuriyet, bu fedakârlıkları si- Yâh altındaki mevcud boşlukları dol- durmak için ihtiyar etmektedir. Nor- mal surette eylül ayında tarhis edil- mesi lâzım gelen sınıf, terhis edilmi- yecektir. 19 mayısta silâh altına çağı- rılmiş olan ihtiyatlar, yeni teşkilâtın derpiş etmekte olduğu kıtaat mevcu- dünün temin edilebilmesi için 30 ha- selerden dolayı Çekoslovakyaya karşı tekrar şiddetli hücumlara başlamış- lardır, Birçok gazeteler, manşet olarak Südet Almanlarını matraklarla öldü- Tüyorlar» diye yazmakta ve Çek Baş- vekiline, Bratislava'da irad ettiği nu- tukta «Almanya, Avusturyanın ser- vetlerine-el koydu, fakat borçlarını ödemekten imtina ediyor» demiş ok masından dolayı, şiddetli hücumlarda bulunmaktadırlar, Südetlerin bir tebliği Prag 8 (A.A.) — Südet Almanları fırkasının matbuat bürosu, bir tebliğ neşretmiştir. Bu tebliğde bilhassa şöye le denilmektedir: (Devamı 13 üncü sahifede) Açık şehirlerin bombardımanı her tarafta heyecan uyandırdı Japonya, ecnebi memleketlerdeki neşriyatı hiddetle karşılıyor Nevyork 8 (A.A) — Nevyork Tay- | Çinde de icra edilmemesi takdirinde, mis gezetesi, Çinde ve İspanyada açık şehirlerin tayyareler tarafından bom» bardıman edilmesinin Amerikada uyandırdığı nefret ve istikrahı kay- detmektedir. Bu gazete, bilhassa di- yor ki: Bu nefret ve İstikrah, istikbalde hedef farkı gözetmeksizin hava bom- bardımanları yapılmasının önüne geçmek maksadiyle bütün medeni | hükümetleri insaniyet namına ve bizzat kendi şehirlerinin emniyeti için birleşmeğe sevketmeğe muhak- kak surette kâfidir. İngilterenin İs- panyadaki bombardımanlar hakkın- Ga tahkikat icrası maksadiyle bitaraf milletlerin müşahitler göndermeleri- ne matuf olan teklifi, ayni hareketin abes ve faydasız bir şey olur, Zaruri olan bir şey varsa o da Am& rika, İngiltere, Fransa ve hattâ diğer (Devamı 13 üncü sahifede) Kırmızıderililer arasında 21 senedenberi yaşıyan bir Türk karı koca Hikmet pi yazısı 7 nci sahifemizde Maazallah -taksitle muamele yasak edilse: