9 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

9 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

İl ez sk kul re 8 AKŞAM - Pariste Ingiltere Kral ve Kraliçesini ist İstikbal hazırlığı Hariciye Nezareti binasının tefrişine| Vergi hangi geceli gündüzlü çalışılıyor Kral ve Kraliçenin odaları - Mutfak işi ve Ingiliz hükümdarlarının sevdikleri yemekler 28 Hazirande Fransız Hariciye Pariste İngiltere kral ve kraliçesinin misafir olacakları Nezareti binasının geceli gündüzlü de Yam edilmektedir. Kral ile Kraliçe Hariciye Nezareti binasında, kendilerine hazırlanan hu- susi daireye girecekleri zaman karşı- Margaret Rozun büyük kıtada fotog- Tafileri olacaktır. Fransa hükümeti, bu fotograflleri, Londrada saray f0- tografçısından tedarik etmiştir. Bu suretle İngiliz hükümdarları kızları- nn fotografilerini karşılarında bul- mak suretile bir aile samimiyet ve si- caklığı hissini duyacaklardır. Üç hafta evvel, Fransiz Hariciye Ne- saretinde yeni elektrik tesisatının tec- rübeleri yapılmıştır. Kralın hususi da- #resinin duvarları koyu sırma renkte boyanmıştır. Kraliçenin tuvalet oda- si büyük bir Mhtişam ve itina ile tefriş edilmiştir. Muhtelif çekmecelerde, muhtelif vaziyetlerde yerleştirilmiş aynalar vardır. İstenilen ropları zah- met çekmeden ve sarsmadan intihab etmek için otomatik bir usul tatbik edilmiştir. Birinci kat, kabul salonu ittihaz edilmiştir. Döşemeler, pırıl pini par. Jamaktadır. Pencerelere kırmızı Tenk- te ağır Şam kumaşlarından kalın ai asılmıştır. Hariciye Nezareti binası Kral yatak odasına, sirmalı bronz- | dan bir karyola, yanma bir kanepe ile iki koltuk ve dört sandalye konul- muştur. Bunlar sarıya kaçan kırmızı bir kumaş İle örtülüdür. Londrada kral ailesinin ahçıbaşısı Rüsen namında bir Fransızdır. Ahçı- başının yemeklerini hazırlamak için kral ve kraliçenin malyetinde gelip gelmiyeceği sorulmuş, kendisinin Pa» rise gelmiyeceği cevabı verilmiştir. Bu- nun Üzerine kral fle kraliçenin yemek- lerini pişirmeğe Kolas namında bü- yük bir otelin ahçisı memur edilmiş- tir, Kolas, Londraya gitmiş ve kralla kraliçenin sevdikleri ve beğendikleri yemekler hakkında ahçibaşıları Ru- sen İle uzun uzun konuşmuştur. Alınan malümata göre İngiliz kra- lı ve kraliçesi bifteği, yağda ve yahud suda pişmiş, omlet yapılmış yumur- taları seviyorlar. Bundan başka izga rada kızarmış #osisleri ve böbrekleri seviyorlar. Ahçı Kolas Londradan ; Seylân mahsulâtından bir kutu çay beraberinde getirmiştir. Bundan başka kral ile kraliçenin | ardeç kuşu kızartmasını, bilhassa 1928 senesinin pek sek şampanyasını ve Vosne Romande şarabını da sevdik- leri öğrenilmiştir. Ahçı Kolas, kralın sevdiği viskilerden bir seri tedarik et- | miştir. Kralın maiyetindekilerin ba- gajları, kırmızı sarı, dam dönörlerinki Mâciverd ve sarı, krul Jorjunki kırmızı ve krüliçeninki de lâciverd renkte ol- dukları da haber alınmıştır. Kral ve kraliçenin Fransız toprağı- na ayak bastıkları zaman binecekleri hususi tren Ginet namında biri tara- fından kullanılacaktır. Kendisine «Bürat makinisti. unvanı verilmekte- dir, Aml vazifesi cer müfettişliğidir. Ginet resmi trenleri idarede mütehas- #atır, On beş senedenberi krallarla devlet şeflerinin seyahat ettikleri hu- #usi trenleri idare etmektedir. 'Ahçiliğa tayin edilen Kolas Şuşnig'in Viyanada evlendiği teeyyüd ediyor! Evlenme resminde eski Başvekilin kardeşi vekâlet etmiş Madam Şuşnig Londradan Pöti Parizyen gazetesi- ne bildiriliyor: Buraya gelen ve henüz teeyyüd etmiyen haberlere göre sabık Avusturya başvekili Şuşnig, Viyanada Kontes Vera Çernin ile evlenmiştir, Telgraflara inanmak Jâzımgelirse bu isdivac garib bir gekilde olmuştur. Doktor Şuşnig hâlâ nezaret altında bulunduğu cihetle evlenme âyininin kiliseye gitmesine müsaa- edilmemiştir. Binaenaleh izdivac icra edilmiştir. Viyanadaki muhabirleri tarafından bu hu- susta bildirilen tafellât şunlardır: Doktor Şuşniğin kilisede müstakbel karı kocanın evlenme merasiminde ananevi «svetsleri teati ettikleri mih- rab önündeki yeri, boş kalmış ve kar. deşi onun yerini tutmuştur. Kocanın vekilleri sabık başvekilin babası gene- gal Artur Fon Şuşnig ile bir rahibdi, Kontes Çernin koyu leiverd bir tayör giymişti. Sevimli çehresinde me- nekşe renginde koyu bir tül vardı. Diğer taraftan Paris Hoir gazetesi Viyana muhabirinden aldığı şu tek grafi neşrediyor: Bir ecnebi ajansı, sabık başvekil Şuşniğin Kontes Çer- nin ile evlendiğini ve izdivac merasi- minde kardeşinin kendisine vekâlet Nasreddin hocanın türbesi Akşehir (Akşam) — Şen fıkraları dünyanın her taratmda büyük bir zevk ve lezzetle anlatılan Nasreddin hoca türbesinin bulunduğu mezarlık son zamanlara kadar ihmal edilmişti. Kabristanın etrafı, ahiren beyaz badanalı muhkem duvarlarla çevril- miş, mezarlık yollarına servi ve ka- vak ağaçları dikilmiştir. Mezerliği be. rabiyetten korumak için bir bekçi de tayin edilmiştir. Yukarıki Klişe, Nes- reddin hocanın türbesini gösteriyor. lardır. Resmi bir memba bu haberin tama- mile asılsız olduğunu ve bu husustaki şayiaların uydurma olduğunu bize söylemiştir, Vasıtasız vergiler Hizmet erbabından alınacak kazanç vergisi i nisbetler üzerinden hesap edilecek ? Artistlerin ve temsil heyetlerinin vergileri Ankara (Hususi muhabirimiz. den) — Vasıtasız vergiler kanunu i Projesinin ticari ve sına kazanç ver- gisi hakkındaki hükümlerinden son- T& hizmet erbabından alınacak ka- zanç vergisine aid olan hükümlerini de aşağıda hulâsa ediyorum: Mükellefiyetin şümulü Hizmet erbabına ve vasıtasız ver- giler kanununun tatbikatında onlar Elbi muamele gören mükelleflere aid aşağıda yazın maaş, ücret, istihkak ve salr menfaatler hizmet erbabı ka- zanç vergisine tâbi olacaktır! A — Umumi bütçeye dahil veya mülhak hususi bütçeli daire ve mü- essestlerle vilâyet ve belediyelerce idare edilen mücaseselerden verilecek maaş, tahsisat, ücret, yeşmiye, hu- sur hakkı, aidat, ihtisas zanımı, te- ksüd ve sair zat maaşları, ikramiye, icariye, tazminat, mesken bedelleri ve her hangi bir ünvan ile olursa ol- sun yapılmış veya yapılacak hizmet mukabili bilümum tediyeler. B — Ticari ve sınal kazanç vergi- sine tâbi mükelleflerden gayri ticari meslekler erbabından beyanname usulünde vergiye tâbi olanların nez- dinde ve siyasi fırkalar, Halkevleri, hususi kanunlarla teşekkül etmiş umumi müesseseler, menafii umumi- yeye bâdim veya mesleki cemiyetler ve ber nevi klüblerde istihdam edilen veya onlara merbut olarak çalısan- lara, yevmiye suretile bile olsa, ya- pilmiş ve yapılacak hizmet mukabili verilen bilimum ücret, bedel ve nakid ile Kabili temsil her nevi men- faatler, C — Şirket ve müesseselerin esas mükavelenameleri veya nizannamele- ri veya umumi heyet kararları mü- cibince idare meclislerinde bulunan- lara, hisse senedi veya tahvilât mu- kabili olmaksızın verilen temettü ve ikramiyeler (mesbuk veya mahrum kalınacak bir hizmet mukabili veri- lecek tazminat dahli), nakid ile ka- bili temsil her nevi menfaatler. D — Bina vergisi kanunu muci- bince senelik gayri safi iradı 2 bin Mradan aşağı olan mahallerde ticaret ve sanat yapanların nezdinde ve nâ- kil vasıtalarında, ücretle çalışanlara vâki tediyeler. 'Bukârıda sayılan daire ve müesse- selerle bakikt ve hükmi şahısların ecnebi memleketlerde dalmi veya muvakkat olarak istihdam eyledikle- ri kimselere yapılan tediyeler de bu vergiye tâbi olacaklardır. Bu vergiden müstesna tutulan hizmet erbabından evvelce bahsetti- ğim için bunları burada tekrar et- miyorum. Hizmet erbabından alınacak ka- zanç vergileri şu nisbetler Üzerinden hesab edilecektir; 1 — Umumi, mülhak ve hususi bütçelerle idare edilen dalre ve mü- esseselerde yapılan tediyelerle de- vamlı hizmetler kabul eden serbes meslekler arbahı hariç olmak üzere; devlet daireleri, hususi muhasebeler ve belediyelerin her hangi bir ünyan- la olursa olsun yapılmış veya yapı- lacak bir hizmet karşılığı olarak ic- ra edecekleri bilümuüm tediyelerie, bankalar, sermayesinin en az yarı- sı devlete ald müesseseler, menafii umumiyeye hâdim cemiyetler ve im- tiyazlı şirketlerle ticaret, sanayi ve ziraat odaları, borsalar, köy sandık- larınca yapılacak tediyeler, avukat- lık, doktorluk, mühendislik gibi mes- leki; veya hakemlik, istişare, proje tanzimi, takib ve tavassut gibi işlere add istihkakları, idare meclislerinin reis ve Azalarının buzur hakları, bun- lara hisse senedi ve tahvllât muka- bili olmaksızın verilen temettü hisse- leri veya her nevi mü- es ve İntifa hisseleri ve temettü, ve mürakiblere verilen Borek ve aldatın kazanç vergileri: 200 liraya kadar kısımiçin yüzde 14, 201 - 400 Uraya kadar kısım için yüz | de 16, 400 liradan yukarı kısım için yüzde 18 2 — Yukarda yazılı daite ve mü- €sseseler haricinde kalan bilümum hakiki ve hükmi şahıslar nezdinde yapılan tediyelerde 200 Ilraya kadar kısım için yüzde 16, 201 liradan 400 liraya kadar kısım için yüzde 18, 400 liradan yukarısı yüzde 20. (Te- kaüd ve sıhhiye aldatı gibi bir ka- nuna veya nizamname hükmüne İs- tinaden yapılan tevkifat hariçtir.) 3 — Bina vergisi kanunu mucibin- ce senelik gayri sali iradı 2 bin lira- dan aşağı olan mahallerde ticaret ve sanat yapanların nezdinde çalı- şanlar ve nakil vasıtalarında çalışan mükelleflerin vergileri: A) Muhasib, kâtib ve veznedariar gündelik gayri safi kazançlarının 20 misli, B) Tezgahdarlar gündelik gayri safi kazançlarının 10 misli C) Bunların haricinde kalan müs- tahdemler gündelik gayri safi ka zançlarının 10 misli üzerinden ta- hakkuk ettirilecektir, Bunlara aid vergiler iki taksitte istifa olunacak ve kendilerine seyyar- Jar gibi vergi karnesi verilecektir. 4 — Umumi, mülhak ve hususi bütçelerden verilen mesken bedelle- rinin temamı ile 1931 senesinde mev- cud diğer mesken bedellerinin 30 liraya kadar olan kısmı için yüzde 30 nisbeti üzerinden vergi hesab edile- cektir. (80 Uradan fazlası ikinci fıkrada yazılı vergi nisbetlerine tâbi tutuk muştur.) Muhtelif tediyelerde vergi nisbet- leri her tediye mikdarı için ayrı aynı hesab olunmak sureti İle tayin olu- nacaktır. Yabancı arlistlerin vergileri, ecne- bi memleketlerden gelen artistler ve her nevi temsil heyetlerinin vergi- leri: 1 — Biletie girilen ve içinde kon- somasyon yapılmıyan yerlerde Çça- lıştıkları takdirde kullanılacak du- huliye biletlerinin muhtevi bulundu- ğu meblâğın tamamı üzerinden yüz- de altı nisbetinde. 2 — Biletle girilmiyen ve içinde konsomasyon yapılan yerlerde çalış- tıkları takdirde aldıkları ücretin yüz- de 12 si nisbetinde. 3 — Biletle girilmekle beraber için- de konsomasyan yapılan yerlerde ça- lışınlardan birinci fıkra mucibince alınacak yüzde 6 dan başka aldıkları ücretin yüzde 12 si nisbetinde he- sab edilecektir. Ömer KÖSTEM Adana kız lisesinin dikiş sergisi Adana — Evvelki gün şehrimizde kız Jisesi sanat muailimleri tarafından hazırlanan dikiş ve nakış sergisi açıl ma töreni olmuştur. Törende vali B. Terfik Hadi ve diğer hükümet erkânı bulunmuşlardır. Bir enstitü sergisi ka- dar değerli işler ihtiva eden bu sergi- de ayrıca bir de ev idaresi köşesi bulu- nuyordu. Vali B. Tevfik Hadi sayin di- rektör B. Şahap Nazmiyi ve kiymetli hocaları bayan Münevver Cebeci ile ba- yan Mürveti tebrik etmiştir. Yaş meyva ve sebze ihraci için vagonlar geliyor İzmir (Akşam) — Yaş meyva ve sebze nakliyatı ve İhracatı için Devlet demiryolları ve limanları idaresi tara- fından Almanyaya sipariş edilen yaş meyva ve sebze nakline mahsus izole edilmiş, seri katarlara bağlanabilecek evsafı halz raflı vagonlardan (20) tar nesi, İstanbulda Sirkeci garına gel miştir. Buz kasalarını ihtiva eden frigorifik vagonlardan (12) tanesi de yakında Almanyadan getirilecektir. Bu vagonlarls yaş meyva ve sebzelo- rimiz memleket dahilinde uzak vilâ- yetlerimize sevkedileceği gibi diş mem- leketlere Ihracat da yapılacaktır.