9 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

9 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Uruguay ve İtalyada yapılan ilk dünya kupası maçlarının neticeleri Üçüncü dünya kupası maçları bu hafta Fransanın muhtelif şehirlerin- de başladı, İlk maçların neticelerini almış bulunuyoruz. Bu münasebetle okuyucularımıza (Dünya kupası) maçları, onu tesis edenler ve bugün iştirak eden takımlar hakkında mar lümat yermeği faideli bulduk. Dünya kupası maçlarının F.İ, E. A. nın nzareti altında organize edii- mektedir, (Beynelmilel futbol federas- yonu) yani F.İ. FP, A. bundan otuz dört sene evvel yalnız yedi milletin fe derâsyonu tarafından töşkil edilmiş- tir. Bugün elli iki milletin federasyon- larının merbut bulunduğu ve İngiliz- lerle pek yakın bir şekilde teşriki me- sai eden F.İ. F, A. nın 1920 senesin- Genberi reisliği Fransa futbol fede- rasyonu baskanı Jules Rimet isminde bir zat işgal etmektedir. Dünya kupa» rını organize edilmesi için ilk tekliri Amsterdam kongresinde Fransa namına bay Henri Delaunay yapmıştır, Bu kongre tarafından €sas #tibarile kabul edilen dünya kupası inaçlarının teferrüntı Berselon içti- maında kararlaştırılmış ve ilk organi- zasyon 1924 ve 1928 Paris ve Amster- dam olimpiyatları futbol turnuvaları galibi Uruyuay'a tevdi olunmuştur. 1930 senesinde Montevideo'da oyna nan maçların neticeleri şunlardır: Birinci grup: 13 Temmuz Fransa Meksikaya galip 14 15 Temmuz Arjantin Fransaya gir Wp 0-1 16 Temmuz Şili Meksikaya galip 0-3 19 Temmuz Şili Fransaya galip 0-1 19 Temmuz Arjantin Meksikaya galip 13 Arjantin üç galibiyetle dömifinale kalmıştır. İkinci grup: 14 Temmuz Yugoslavya Brezilyaya gap 1-2 17 Temmuz Yugoslavya Bolivyaya galip 0-4 2) Temmuz Brezilya Bolivyaya gar | Up 04 Yugoslavya iki galibiyetle döfinale kalmıştır. Üçüncü grup: 1 Temmuz Romanya Peru'ya gi Hp 3-1, 18 Temmuz Uruguay Peru'y# gr Up 1-0 22 Temmuz Uruguay Romanyaya galip 0-4. Uruguay iki galibiyetle dömifinale kalmıştır. Dördüncü grup: 13 Temmuz Şimali Amerika Belçi- kaya galip 34 17 Temmuz Şimali Amerika Para» guay'ya galip 3-0 20 Temmuz Paraguay Belçikaya galip 1-0 Şimali Amerika iki galibiyetle eni mifinale kalmıştır. Dömifinai: 28 Temmuz Arjantin Şimali Ameri- kaya galip 14 1 Temmuz Uruguay Yugoslaryaya galip 1-6 Final: 30 Temmuz Uruguay Arjantins gar ip 24 İkinet dünya kupası maçlarını op ganize etmek İçin o sene Avrupa ku- pasını kazanan ve bu arada büyük bir terakki göstermiş olan İtalya talip ok müş ve turnuvayı tertip etmiştir, 1934 ikinci dünya kupası maçları- nın neticeleri de şunlardır: 27 Mayıs 1934 tarihinde oynanan maçlar Floransada Almanya Belçikaya ga Lp 2-5 Bolonyada İsveç Arjantine galip 2-3 Milânoda İsviçre Hollandaya galip 28. 'Triyestede Çekoslovakya Romanya- ya gelip 1-2. Torino'da Avusturya Fransaya gü 1p23 Kapolide Macaristan Mısıra galip 23. Napolide Macaristan Mısıra galip 24 Cenova'da İspanya Brezilyaya galip 13. Romada İtalya şimali Amerikaya gür Hp 1-7. Kardöfinal maçları! 31 Mayıs 1934 Milânoda Almanya İsveçe galip 1-2 Torino'da Çekoslovakya (İsviçreye galip 23. Bolonya'da Avusturya Macaristan gelip 1-2, Floransada İtalya | ile İspanya bera- bere 1-1. 1 Haziranda: Floransadt İtalya İspanyaya galip oı 'Dömifinal maçları; 3 Haziranda Milânoda: İtalya Avusturyaya ga Up 0-1. Romada Çekoslovakya Almanyaya galip 1-3. Üçüncülük maçı: 7 Haziranda: Napolide Almanya Avusturyaya ga- Up 23. Final: 10 Haziranda Romada İtalya Çekoslovakyaya ga- Up 1-2. Yarınki yazımızda da bu defa tur- nuvaya iştirak eden takımlar hakkın- da malümat vereceğiz, Ulvi YENAL Romanyalı güreşçiler İzmir (Akşam) — Romanyanın meşkur güreşçileri, Tekirdağlı Hüse- yinle karmlaşmak için müracaat et- mişlerdir. Hattâ Almanlarm meşhur (Şikat) adındaki pehlivanıda Te kirdağlı ile karşılaşmak istiyenler ara» sında bulunmaktadır. Haber aldığımıza göre, Tekirdağlı Hüseyin, bu mürncaatleri kabul ede- cektir. Fuar aa İzmirde bü yük spor müsabakaları yapılacaktır. Rumen güreşçilerile güreşçilerimiz arasındaki müsabakaların da fuar za” manında İzmirde yapılmasi için fuar komitesine müracaat edilmiştir. Yukarıdaki resimde Rumen güreş- çileri bir arada görünüyor. Sol taraf- ta kolunda gamalı haç işareti bulu- nan pehlivan meşhur KÜME e Dünya kupasında iIk karşılaşma Almanya, Isviçi İsviçre 1 - 1 berabere kaldılar Pariste oynanılan maçta Almanlar teknik, İsviçreliler enerjik bir Üçüncü dünya kupası turnuasının ilk karşılaşması 4 haziran cumartesi günü Pariste Park dö Prens stadın- da 30 bin seyirci önünde Almanya ile İsviçre arasında yapılmıştır. Çok sert geçen bu oyunun birinei devresinde iki takım da birer sayı yap- mışlardır. İkinci devre ve temdidler netice vermediğinden bu İki takım bugün ayn! sahada tekrar karşılaşa- caklardır. Oyun seviye itibarile yüksek olma- makla beraber çok sert olmuştur. Al- manya İ(eknik bakımından üstün ve maçı kazanmağı hakkeden bir oyun çıkarmakla beraber İsviçreliler daha çok fırsat ele geçirmişlerdir. Hakem Beiçiknlı Langenus bu sert kupa oyu- nunu güzel idare etmiştir. İki taraf te favullü oynamakla beraber İsviçreli- ler daha çok İfarul yapmışlardır. İsviçreliler bu maçta Zürihte İngil- tereyi yendikleri maç kadar muvaf- fak olamamışlardır, İsviçre forverd hattı bütün maç müddetince aksa- mıştır, Bunun sebebi meşhur Abeg- len'in formundan düşmeğe başlamış olmasıdır. İsviçrelilere nazaran daha iyi fut- bol oynıyan Almanlara gelince, bir. çok seferler rakip kale önünde fazla paslaştıklarından müessir olamamış- lardır, Alman takımının ve sahanın en iyi oyuncuları yan hafları Kişinger ve Kupper olmuşlardır. Keza sağaçık Viyanalı Hanemân da çok güzel oy- namışlır. ALMAN GAZETELERİ NE DİYOR? Alman efkârı umumiyesi, takımla» rının İsviçre İle berabere kalmasından müteessir görünmektedir. Bu meyan da Bertiner Tageblat gazetesi maçtan şu şekilde bahsetmektedir: «Almanya - İsviçre maçı Pariste büyük bir alâka doğurdu. Oyun es- nasında İsviçre muhacim hattı faz- la kombinezon yapmamasına rağmen mümkün olduğu kadar müessir oy- nıyarak Alman müdafaası için dar ima tehlikeli oldu. Bilhassa santrhaf Vernati hücuma çok yardım ederek İsviçre forverdlerinin Alman müde- faasını sık sık yarmalarında başlıca âmil oldu ise de kalecimiz Raftl çok güzel bir oyunla fazla gol çıkmasına mani oldu. Takımımızın forverd hattı İsviçre- Mlerle mukayese edersek, ağır oynadı ve daha az müessir oldu. Buna mu- kabil takımımızda Şmavs, Yanes, Kupper ve bilhassa Rafti kudretleri- nin fevkinde oynadılar, Son beş da- kikada Alman takımı çok üstün bir oyun gösterdi ve bu son dakikalarda gulibiyeti temin edemeyişimiz büyük bir talihsizliktir.> İsviçreliler de iyi oynamadıklarını ileri sürmekteler ve perşembe günü daha güzel bir oyun çıkaracaklarını ümid etmektedirler, Akşehirde ilkbahar güreşi Akşehir (Akşam) — Akşehirde Alay Kışlası civarındaki geniş sahada Kr züay menfaatine güreşler yapıldı. GO- reşlere hariçten gelen beş çift pehli- van iştirak etti ve Babaeskili İbrahim ile Afyonlu Süleyman kazandılar, Güreş binlerce halk tarafından sey- redildi, Terkos fabrikasındaki makinenin montajına başlanıyor Önümüzdeki ilkbaharda Istanbula akıtılacak su günde 24,000 metremikâbı artacak alar Bular İdaresinin 'Terkos ölündeki fabrikayı takviye etmek sai İngiltereden sipariş ettiği maki- nenin bir çok parçaları gelmiştir. Bu makine için, fabrikanın eski makine dairesinin yanında, yeni bir bina inşa- sına başlanmıştır. Yeni makine, tek başına çalışmak suretile 24 saatte 24 bin metre mikâ- b! su verecek kudrette olduğundan | gayet sağlam ve kalın betonarme te- mel ayaklar üzerine istinad edecektir. Yeni bina, iki aya kadar tamamlana- caktır, Bu makine, Sular İdaresine 170,000 liraya mal olmuştur. Makineyi sitan | müessese, montajını da taahhüd etti- ği için İngiltereden on beş güne ka- dariki monlör gelecektir. Montaj ameliyesi 9 ayda ikmal edilecektir. Yeni makine için 72 metre boyunda yüksek bir baca inşa edilecektir. Makinenin montajı dokuz ay süre- ceğine göre önümüzdeki ilkbaharda gölden şehre verilecek su mikdarı, 24,000 metre mikâbı fazlasile, 61,500 metre mikâbını bulacak, İstanbulun bütün semtlerinde 24 saatte hiç su keslimiyecek ve mikdarı da azalmıya- caktır, Ayni zamanda şehrin en yük» sek yerlerine de mutad tazyikle su çıkabilecektir. Günde 61,500 metre mikâbı su, şeh- rin bugünkü ihtiyacını karşılamağa kâfidir. Fakat bu mikdarı feride art- tırabilmek için fabrikaya daha başka makineler ilâve etmekle iş halledilmiş olmıyacaktır: Çünkü fabrikadan Ki- ğidhanedeki terşih havuzlarına ka- dar uzanan 40 kilometrelik ana ş06- beke, bundan fazla suyu istiab ede- cek şekilde değildir. Bunun için ileri- de suyun isale kudretini arttırmak Tözumgelirse, ikinci bir şebeke yapmak Tâzımgelecektir. Bu yeni şebeke için de dört, beş milyon liraya ihtiyac var- dır. Maamafih yeni makinenin faali- yete geçmesile 60 küsur bin metre mi- kâbına çıkacak gündelik istihsal mik- darı, daha Uzun müddet ikinci bir şebekeye lüzum göstermiyecektir. Şehre akıtilacak suyun mikdarı arttırılmak için bu yeni tedbirler alı- nırken şöyle bir sual akla gelebilir: Acaba Terkos gölü, ileride kurumak tehlikesine maruz değil midir? İstan- bul şehri, 52 senedenberi Terkos gö- lünün suyundan istifade ettiği halde su mikdarı azalmak şöyle dursun, bi- lâkis göl, etrafındaki araziyi yalamak suretile biraz da genişleyip büyümüş- tür. Gölde yapılan fenni tedkikatta kurumak tehlikesinin çok uzak bir is- tikbal için bile varid olmadığını isbat etmiştir. Terkos gölü kurumak tehlikesine maruz bulunmak şöyle dursun, bilâ- kis gölün seviyesi yükseltildiği iddin- sile Evkaf müdürlüğü Sular idaresi aleyhine bir dava açmıştır. Göl, ha- zineye ald olmakla beraber etrafında- ki arazi Evkafa aiddir. Şimdi Vakıflar müdürlüğü gölün seviyesi yükseldiği için civardaki arazinin bataklık haline geldiği iddiasile Sular idaresinden beş yüz bin liralık zarar ve ziyan İstiyor. Bu dava henüz netieslenmemiştir. Manmafih Sular İdaresi bu davayı kaybetse bile bu parayı ödeyecek va- ziyette değildir. Çünkü gölün etrafin- kasten bataklık hale gelmişse bile bu tahribat şirket zamanına aiddir. Hak buki Büyük Millet Meclisi tarafından tasdik edilen salın alma mukavelesi. ne göre hükümet ile şirket biribirleri» ni ibra etmişlerdir. Esasen bu karşi- hklı ibranın başka bir sebebi de var- dır. Şirket, Harbi umumi esnasında tesisatına vazıyed edilmesinden dolayı hükümetten, hükümet te mütareke zamanında ciheti askeriyeye ald de- kovil hattını sökerek Terkos fabrikasi- le Karaburun arasında döşemesinden dolayı şirketten zarar ve ziyan istiyor. du. Terkos şirketi satın alınırken iki taraf bu taleblerinden feragat etmiş- ler ve biribirini ibra etmişlerdir. Fabrikadan Karaburuna kadar uzanan dekovil, 8,5 kilometredir. Fab4 | rikanın kömürü, malzemesi ve hattâ İngiltereden sipariş edilen yeni ma- kinenin parçalari hep bu dekovllle naklediliyor, Terkos fabrikasını ziya ret ettikten ve fabrika bahçesinin te» miz ve serin havuzu karşısında ye meklerimizi yedikten sonra bu deko ville Karaburuna kadar gittik. Bura- da Kilyosa kadar uçsuz bucaksız gö- rünen güğel bir kumsal, Karadeniz sahilini süslüyor. Bu kumsalın bi? kısmını, alelâde deniz kumu değil, denizin korkunç ve şiddetli dalgalari- le yıktığı kabuklu deniz hayvanları. nin kum ve çakıl haline getirdiği ba- Kiyeleri i teşkil ediyor. Terkos fabrikasında gördüğüm te- mizlik ve intizamı, takdirle yâdetmek lâzımdır. Fabrikanın daimi kadrosu 60 kişiden ibarettir. Ancak yeni inşa- at dolayısile işçi mevcudü 350 ye çık- mıştır. Fabrikada biri işçilere, diğeri de memurlara aid olmak için yeniden iki banyo yaptırılmış ve 6 yatağı ihti va edecek bir de revir inşa edilmiştir. Fabrikanın üç ay evveline kadar daimi bir hekimi yoktu. Üç aydanbe- ri fabrikada çalışanların sıhhati, mü- tehassıs bir hekimin daimi muraka- besi altına bırakılmıştır. Mustafa Ragıb Türkiye serbes güreş birinci- liklerinde kazanan pehlivan- lar millitakım güreşçilerile karşılaşıyorlar Ankara 8 (A.A.) — 1938 Türkiye serbes güreş müsabakaları neticesin- de her smıftan birinci çıkan güreşçi- ler haziran nihayetlerinde İstanbul- da mili takımla karşılaşacaklar ve galip gelenler yeni milli takım kadro- sunu teşkil edeceklerdir. T. 9. K. güreş federasyonundan ya» pılan bir tebliğde; 1938 Türkiye ser len birincilerle müsabaka yapacak mint ekip güreşçileri: 58 kiloda Ahmed Şakir Yılmaz ve Kenan, 61 kiloda Yaşar Erkan, 66 kiloda Sadık Soğanlı ve Yusuf, 73 kiloda Hüseyin Çetin, 79 kiloda Ahmed Kireççi ve Adnar, 87 kiloda Mustafa Çakmak, Ağır sıklette Mehmed Çoban, oldukları ve bun'arın haziran niha- yetinde yapılacak mezkür müsabaka lara hazırlanmaları lürumu bildiri. Uyak (Akşam) — Uşak spor klübleri Ji voleybol müsabakası yapıl. mulş, İdman yurdu takımı birinciliği kazanmıştır. Futbolde de diğer klüblere üstün olan Uşak İdman yurdunuzı voleybol takımımı teşkil eden gençler yuka- rıdaki resimde görünüyorlar.