9 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

9 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Pazartesi gecesi saat yirmi dörtte, , Fatihte Haydar mahallesinde bir kulü- bede arabacı Rifat isminde birile met- res hayatı yaşıyan Hatice ismindeki kadını, sekiz yerinden biçakla yara- Jayıp öldüren arabacı Mahmüd, vaka- yı müteakip Fatih Emniyet âmirliğince iki gün- denberi aranmakta olan Mahmudun, Anadoluya kaçmak üzere bulunduğu haber alınmış ve Üsküdar tarafına geç- tiği de tesbit edilmişti, Mahmudun Alemdağ yoluna koyulduğu öğrenilin- ce, mahajli jandarması ile polis mesal- si birleştirilmiş ve dün öğleye doğru Mahmud, Alem-'ağı ile Bülbül deresi Arasında fundalık bir yoldan ilerlemek. te iken yakalanmıştır. Mahmud, derdestini müteakip me- murlara kendini niçin yakaladıklarını sormuş, onlar da cinayeti kendisine. anlattıkları zaman: — «Benim hiç bir şeyden haberim yok! Memleketime gitmeğe karar ,1- miştim. Param da olmadığı için yayan olarak yola koyulmuştum» demiştir. li Katil, vaka mıntakası itibarile Fa- © #ih Emniyet memurluğuna getirilerek Yeni yollar İ 500 bin liralık yol yarın münakasaya konacak Şehrimizde iki sene içinde yapılacak asfalt ve parke beş yüz bin liralık yol yarın münakasaya konacaktır. B. Prost, istikameti tamamile taay- yün etmiyen yerlerde yol inşasına mua» rız olduğuna dair rapor vermişti. Bele- diyenin yaptıracağı bu yolların istika- metleri B, Prost tarafından tayin edil- miştir. Binaenaleyh bunların inşasın- da bir mahzur görülmemektedir. Esa- sen İstanbulun yolları uzun zaman- danberi çok ihmal edilmiş vaziyette- ir. Yollar, istikametleri için bazı is- timlâke ihtiyaç gösterse bile bu isti- kametlerin tamamile tayinine kadar — şehir enadde ve sokaklarını yüzüstü bi- © Takmak doğru görülmemektedir. Bir simitçi trenden atlarken az kalsın eziliyordu Evvelki gece saat yirmi bire doğru 'Küçükçekmeceden hareket ederek Sir- keciye gelmekle olan banliyö treni Sa- matya istasyonuna girerken, vagon basamağında duran simitçi Osman atlamak istemiş, tren tekerlekleri al- tına gideceği bir sırada İyi bir tesadüf eseri olarak istasyonda bulunan bir adam tarafından çekildek suretile kur- tarılmıştır, Bimitçinin, tren yürürken atlamak suçundan hakkında kanuni muame- Je yapılmıştır. Karga öldürmeğe çalışırken yaralanmış Dün, bacağından kurşun yarası al- miş olan bir adam, Haydarpaşa nü- mune hastanesine gelerek tedavi altı- na alınmasını istemiştir. Hastahane doktorları keyfiyeti ken- — disinden sormuşlar, elli sekiz yaşların- da olan bu adam, isminin Halil oldu- gunu, Kartal civarında karga öldür- meğe çalıştığı bir sırada kullandığı ta- bancadan çıkan bir kurşunla kazaen yaralandığını beyan etmiştir. Hasta- ne idaresi yaralıyı yatırmış, diğer ta- raflan da Kartal zabıta ve adliyesine müracaat ederek hâdisenin mahiye- tinin tahkikini istemiştir. © — Mühendislik ve mimarlık - projesi Meclis ruznamesine alındı Ankara 8 (Telefonla) — Yeni mü- hendislik ve mimarlık projesi Meclisin © rüznamesine alınmıştır. Proje encü- menlerde esaslı bir tadile uğramanuış- — tır. Yalnız, Nafia encümeni devlet da- ire ve müesseselerinde çalışan mühen» dis ve mimarların hariçte iş yapama- maları hakkında projede mevcud ka- yıttan profesör ve doçentlerin müstes- © ve etmiştir. Sevdiği kadını öldüren | Bafan Hayriye Öniş'in arabacı yakalandı - Iptida inkâr etti, sonra cinayeti tafsilâtile Serial / Sorguya çekilmiş ve dün geç vakit ci- nayeti bütün teferrüatile itiraf etmiş- tir, Mecliste Dün bazı kanun lâyihalari müzakere ve kabul olundu Ankara 8 Ai —— B. M, Meclisi bugün Fikret Sılayın başkanlığında toplanmıştır. Celsenin açılmasını müteakib ge neral Kâzım Özalpın arzuhal encü- meninin haftalık karar cedvelindeki 1664 sayılı kararın umumi heyette müzakeresine, Urfa mebusu general Ahmed Yazganın ve Kırşehir mebu- su Ali Riza Esenin Ankara yüksek ziraat enstitüsü kanununun 20 nci maddesinin tefsirine ald takrirlerinin geri verilmesine aid takrirleri okun- muştur. D. D, yolları ve limanları işletme umum müdürlüğü ile evkaf umum müdürlüğü 1934 mall yılı hesabı ka- tisine aid kanun lâyihaları ile devlet memurları aylıklarının tevhid ve ta- diline ald kanuna bağlı cedvelin ma- arif Vekâleti kısmında değişiklik ya» pilması ve askeri memurlar hakkın- daki kanunun bazi maddelerinin değiştirilmesi ve yeniden bazı mad- deler ilâve edilmesine sid kanun lâ- yihaları müzakere ve kabul edilmiştir. B. M. Meclisinin bugünkü toplan- tısında ikinci müzakeresini (oyapmış olduğu kanunlar arasında devlete alt icareteynli ve mukafaalı gayrimen- kullerin kıymetlendirilmesine, Tür- kiye ile Çekoslovakya arasında imza edilen ticari mübadelelere tanzime müteâdair anlaşma ile Türk - Yugos- lav ticaret ve seyrisefain muahede- namesine munzam protokolun taş- diklerine aid kanun lâyihaları bulun- makta idi, Gümüşsuyu - Dolmabahçe yolu Gümüşsuyunda Mühendis mekte- binin önünden Dolmabahçeye doğru uzanan yolun beton inşaatı bitmiştir. Yolun bu suretle inşası bizzat beledi- ye tarafından yapılmıştır. Şimdi yo- Jun üzerine mozaik parke taşı döşen- mesine başlanacaktır. Bu inşaat da keşif bedelinden yüzde bir buçuk nok- sanile 22 küsür bin liraya bir müteah- hide ihale edilmiştir. İnşaata yakında başlanacaktır. Iş müddeti m 8 (AA) — İş müddetinin tenzili keyfiyetinin tamimi meselesini tetkike memur komisyon, dün bu me- selenin umumi surette müzakeresine başlamıştır. B. Jüho, kırk saatlik haf- ta prensipinin Fransa tarafından 1935 senesinde kabul edilmiş olduğunu ha- tarlatmıştır. Amerikan mümessili B. Karter Gud- Tih, kendi memleketinde birçok sana- yide iş müddetlerinin beynelmilel cenazesi dün merasimle kaldırıldı Cenazede pek çok halk, yüz- den fazla çelenk vardı Vefatını teessürle haber verdiğimiz Denizbank umum müdürü Yusuf 2i- ya Önişin validesi, esbak Konya me- busu ve Reji başmüdürlerinden mer- hum B, Şakirin refikası bayan Hay- riyenin cenazesi dün büyük merasim- le kaldırıldı. Cenaze merasimine iştirak eden 76- vat, dün sabah saat dokuzda Köp- rünün Kadıköy iskelesinden hareket eden Kınalında vapuru Sarıyere gö- türmüştür, Diğer birçok zevat kara yolile Büyükdereye giderek Yusuf Zi- ya Öniş'in köşkünde toplanmışlardı. Tarıdıkları tarafından hürmetle Sevilen Yusuf Ziya Önliş'in teessürü- ne iştirak edenlerin teşkli ettikleri pek kalabalık cenaze alayı ortasında rah- metli Hayriyenin tabutu eller üzerin- de taşınarak Sarıyer iskelesinden va- pura konuldu. Gelenler Akay'ın Kı- nalıada ve Şirketi Hayriyenin tahsis ettiği 71 numaralı vapurlarına ancak Cenaze alayını en önde Başvekil B. Celâl Bayar namına gönderilmiş olan çelenk ile mali ve iktisadi müessese- ler, Türk ve ecnebi bankaları, vapur kumpanyaları, muhtelif şirketler ve birçok mümtaz zevat ile bütün Klüp- ler ve (Güneşlilerden annelerine) iba- resini taşıyan Güneş klübünün çelen- gi ile yüzden fazla gönderilmiş çelenk takip ediyordu. İyi kajbilliği ve hayır- severliğile muhitine dalma hürmet ve muhabbet telkin etmiş olan mer- humenin tabutu derin bir teessür içinde Üsküdara götürülmüştür. Na- mazı Üsküdar yenicamisinde eda edi- len merhumenin cenazesi Karacaah- medde zevcinin kabri yanındaki aile makberesinde Allahın rahmetine tev- di edilmiştir. Değerli bankacımız Yusuf Ziya, Öniş'e ve kederli ailesine tekrar tazi- yetlerimizi beyan ederiz, Teşekkür Validem Hayriyenin vefatile duçar olduğum derin kedere, cenazesine bizzat gelmek ve telgraflar, mektup- lar göndermek suretile iştirak lütfun- da bulunan zevata, çelenk yollıyan mali, iktisadi müesseseler ile Türk ve ecnebi bankalarına ve klüplerine kar- şı duyduğum minnet ve teşekkür his- lerini ayrı ayrı bildirmeme, tesiri al- fanda bulunduğum acı mani olduğun» dan, bu husustaki hislerimizin iblâ- ğına muhterem güzetenizin tavassu- tunu saygılarımla dilerim, Denizbank umum müdürü YUSUF ZİYA ÖNİŞ Bu akşam Nöbetçi eczaneler Bişi: Kurtuluş caddesinde Necdet Beyoğ: remini: ve Yeldeğirmeninde * Üçler, my Ömer mg ——.. Mümtaz bu gece Yakacıkta tedavi edilmekte olduğu hanede vefat etmiştir. Cenazesi bugünkü perşembe günü-öğle namazı Teşvikiye camiinde kılındıktan sonra Feriköy kabristanına defnedilecek- tir, Kederli ailesine taziyelerimizi sunarız. KL 10 Hazirandan itibaren YAZ Temsillerine başlıyor $ Haziran 1938 Ankara 8 (Hususi muhabirimiz den) — Bir toprak mahsulleri ofisi kurulması kararlaşlığını bildirmiş- tim. Bu maksatla hazırlanarak Mec- Wse verilen kanun projesi encümen- lerden geçmiştir. Aldığı son şekle göre toprak mahsulleri ofisi İktisad Vekâletine bağlı ve hükmi şahsiyeti haiz olacak ve ticari esaslara göre idare edilecektir. Ofisin meşgul olacağı işlerin ba- şında buğday gelmektedir. Bu saha- da yapacağı İşler de projede tayin edilmiştri: A) — Memlekette büyük istihsal mın- takalarda istihsal edilen buğday fiatle- rinin, müstahelllerin satışlarında norma- Min altına düşmesini önlemek İçin İcra Vekilleri Heyeti kararile tesbit edilecek yerlerde ve tayin edilecek fiatlerle buğday mübayan etmek ve bu suretle buğday piyasasını korumak ve tanzim etmek ve stok bulundurmak; Normal fiatler, cihan pazarlarındaki buğday fiatleri karine ittihaz edilerek bir rakama varmak üzere her sene haziran ayının ilk on beşi yarfında İcra Vekilleri Heyeti kararile muayyen vasıfta buğday- , Jar için tesbit edilecek fiatlerdir. Bu fint- lerde senesi içinde tadilât yapmak gene İcra Vekilleri Heyeti kararile olur. Ofis tarafından fiat tayininde İcra Ve- kileri Heyetince tesbit edilecek umumi evsat kastaslarına (nümkün olduğu ka- dar) riayet etmek şartile kalite farkları ve, mahalli flatlerin kararlaşmasında te- sir yapan diğer âmlller göz önünde tutu- tar. B) Buğday fiatlerinin müastehlik halkı tazyik edecek derecede yükselmesine ma» bal bırakmamak ve dahili piyasaları tan- zim etmek üzere istihlâk yerlerinde İcra Vekilleri Heyetinin tâyin edeceği flatlerle buğday satmak; C) Fevkalâde hallerde İcra Vekilleri Heyetinin vereceği direktifler dahilinde dış piyasalardan buğday satın alarak memlekete ithal etmek; Ç) Ofisin teşkii maksatlarına uygun c)- mak Üzere memleket dahilinde yukarıki bendler dışında diğer buğday lim ve satım işleyile ve bunlara : ilgli her türlü muamelelere girişmek; D) Satın aldığı buğdayların dış piyasa- larda sürümünü temin etmek. Bunun için her türlü muameleleri yapmak; E) Alikadarlarla doğrudan doğruya te- masa gelerek buğdayı mahdud nevllere iren etmek ve ticari maksatları göre standard tiplere varabilmek için lüzumlu göreceği tedbirleri almak; (Bu iş İcra Ve- killeri Heyetince tasdik edilecek bir umu- mi plân ve kabul edilecek tatbikat mas- rafları hududu dahilinde idare edilir.) Projenin bir maddesine göre buğ- daydan başka diğer hububat ta İcra Vekilleri Heyetince verilecek karar- larla buğday gibi ofisin iştigal mev- zuuna alınabilecektir. Un işleri Ofis İktisad Vekâletinin muvafa- katile lüzum göreceği yerlerde un ve ekmek fabrikaları kurmak, satın almak ve işletmekle ve her nevi un sana- yil ile meşgul olabileceği gibi memle- ketin içinde un alım ve salımı ve memleket dışma un ve mamulâtı satma işlerile de uğraşabilecektir. Ofis, memleket hububatinı muha- faza temizleme, ilâçlama ve ayırma işleri ve bu mallar üzerine Varand muamelesi yapabilmek üzere inşa edilmiş veya yeniden inşa edilecek si- lo ve ambarları işletebilecektir. Siloların ambarları da ihtiva eyle- diği diğer projede tasrih edilmiştir. Bugün uyuşturucu maddeler in- hisarı tarafından yapılmakta olan Toprak mahsulleri ofisi ne gibi işlerle uğraşacak Kanun projesi Meclis encümenlerinden geçti ve bazı tadillere uğradı bütün işler de bu proje ile ofise devn olunmaktadır, Ofisin sermayesi 17 milyon Jira olğ» cak vebu sermaye Vekiller Heyeti kararile bir misline kadar arttırıla- bilecektir, Bu sermaye şimdiye kadar Ziraat Bankası tarafından tedvir olunan buğday işlerinden iktisad, edilen kârların, adı geçen bankada hükümet hesabına biriken paraların, uyuşturucu maddeler inhisarının sermayesi İle menkul ve gayri men- kullerinin, Ziraat Bankası elinde bulunan siloların devri sureti ve ay- rıca hükümet tarafından yapılacak para yardımı ile temin edilecektir. Afyon mahsulleri fabrikası Projede mevcud bir maddeye göre ofis tarafından Ankarada bir afyon mahsulleri fabrikası kurulacaktır. Bu fabrikanın işlemesi, mamulâtının nevileri, mikdraı ve satışının müra- kabesi tarzları İktisad ve Sıhhiye Vekâletlerince müştereken hazırla- nacâk bir nizamname ile tayin olu- nacüktır. Fabrikada yapılacak maddeler yal nız İzmir ve İstanbul gümrüklerin- den ihraç olunacaktır, Resmi daireler ihtiyaçlarını ofisten temin edecekler Projenin ihtiva ettiği mühim esas- lardan biri de ordu, mektepler, res- mi daire ve müesseselerin buğday, un, ekmek ve afyon mürekebatı ih- tiyaçlarını ofisin vaziyeti müsald olan yerlerde ofisten satın almaları. nın kanuni bir mecburiyet haline ge tirilmesidir. Bunun için projeye ayrı bir mad- de konulmuştur. Projeye konulan diğer bir mad- de ile de ofise iştigal mevzuuna giren; işlerin ifasına muktazi arsa, arazi ve binaların istimlâki salâhiyeti verik mektedir. Satılık köşk Yeşilköyde ağaçlı, çiçek © bah- çeli, havuzları, elektrikli motörlü kuyusu mevcud konforlu büyük bir köşk satılıktır. İstasyon civa- rında Cami sokağında 29 No. ya müracaat edilmesi, Telefon: 18.4 SEHZADERAŞI TURAN TİYATROSU Halk sanatkâr yeni varyete numarsları ŞAİRİN KIZI komedi 3 perde Dans, solo, düet, varyete Localar 100, heryer 20 paradi 10 kuruş ERTUĞRUL SADİ TEK Tiyatrosu 15 Hazirandan itiba- 10 Haziran cuma Beyi bahçesinde. 11 Haziran cumartesi Şehremini İnşirah bahçesinde 35 GÜN NATT As. YAZ SEYMHATI 16 Temmuzdan 20 Ağustosa kadar 1 — 10 gün lüks vapurla Akdenizde İzmir, Pire, Korfo, Saranta, Valona, Draç, Kotor, Dalmaçya, Dübrovnik, ispilit, Venedik, Trieste Il — 22 gün tren ve otokarla Avrupada Münih, Kolonya, Berlin, Prag, Viyana, Peşte, Bükreş (Ren nehrinde bir günlük vapur gezintisi) 11 —3 gün Karadeniz plâilarında , —.. Köstence, Varna, Burgaz (© İzmirden gelecekler limanlarmdan vapura binebilirler, Vapur kamaralarını derhal ayrılması rica olunur Vapurlar birinci Oteller birinci Trenler ikinci Mürücaat: NATTA Agentalığı Galatasaray, Tel, 44914, 290 lira