9 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

9 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Büyük bir proje Amerika müttehid hükümetlerile İngiliz İmparatorluğunun bir domin- yonu olan Kanalda müttehld hükü- metlerinin şark hududları üzerinde beş büyük göl ve bunların sularını Atlas Okyanusuna götüren Sen Low Tens nehri vardır. Meşhur Niyagara şelâlesi de bu göllerin arasında ve hududun üze rindedir. Her biri büyük bir iç deniz olan bu göllerde Okyanus vapurları nin işlememesi Okyanusa şelâleler ile merbut bulunmasından ileri ge- liyor, Aynı zamanda göller ve Şelâleler hudud üzerinde bulunduğundan bun- ların kuvvetlerinden elektrik istih- sali için de geniş mikyasta istifade edilemiyor. 1929 ve 1932 senelerinde iki taraf seyrüsefain ve elektrik istihsali hak- kında anlaşma yapmışlardı. Fakat Amerikanın âyan meclisi bunları ka- bul etmemişti, Bu tabii servetlerin heder olmasına cevaz vermiyen Amerikan cumhur- reisi yeni bir plân ve muahede prö- Harp gemisinde bir Fransanm Gepar denizaltı gemisi mürettebatı geçen gün heyecan ge girdiler, Tayfalardan biri süvariye verdi: Kulelerden birinin arkasında bir sivil ile bir kadın gördüm! Harb gemilerindeki disiplini bilen- ler, denizaltı gemisinde başgösteren heyecanı tasavvur ederler, Gepar denizaltı gemisi Barsölon önünden kalkmış, Cezaire doğru yol alıyordu. Sivil zat süvarinin Herkesi hayran eden haber yanına geldi. bir nezaketle konuştu: Makbet uğursuzluk getirir İngiliz aktörleri arasında bir iti- kad vardır ki, bu itikadı kimse değiş- tiremiyor. İngiliz aktörlerine göre Makbeti oynıyanların başına mu hakkak bir felâket gelir. Misal de ge- tiriyorlar: Makbetin ilk temsil edildiği ge- ce, tiyatronun kapısında İki araba çarpışıyor, Makbet'te rolü olan ak- törlerden biri ölüyor. Geçen hafta da Stratfor - on - Avon tiyatrosunda Makbet'in temsili var- dı. Makdaf rolü oyruyan aktör Jil İsam bir atın altında kaldı, ağır ya- ralandi, rolüne çıkamadı Telefonla alı Londranın büyük bir ticaret miles- sesesinde çalışan bir daklilonun va- zifesine nihayet verdiler. Kız haksız işlen çıkarıldığını iddia ederek mah- kemeye baş vurdu, fakat davayı kağ» betti, Bunun üzerine düşündü, taşın- dı, müessese sahibinden intikam ak mağa karar verdi. Üç gün üst üste, sabahtan akşa- ma kadar muhtelif telefon şebekele- rinde vakit geçirdi. Mütemadiyen ça jesi hazırlamıştır. Eğer iki taraf ve bunların üzerine Amerikan senatosu bu muahedeyi kabul edecek olursa asrimızın acayib âleminden sayıla- cak muazzam eserler vücude getiri- lecektir. Geniş bir kanal ile Okyanus ve göller birbirine bağlanacaktır. O zar man 'Trans Atlantikler Kanadanın göbeğine kadar ve Amerikanın Miu- nesota havalisinin içerilerine kadar girebilecektir. Bu sayede Şşelfilelerin cenubundaki zengin demir maden- lerinin işletilmesi (kolaylaşacaktır. Aynı zamanda şelâlelerden Kanada- nın yarısı ve Amerikanın en büyük hükümeti Nevyork İle yeni England mebzul elektrik kuvveti elde edecek tir, Bu uğurda Amerika hükümeti 225,000,000 dolar yani kırk beş mil- yon sterlin sârfedecektir. Kanal Kanada arasından geçecek, lâkin Inşa masrafını Amerika deruh- de edecektir, Şimali Amerikanın ik- eti bu plân sayesinde büs- siville bir kadın!,, — Ben Barsölen avukallarında- rumi; yanımdaki karımdır. Kaçmak mecburiyetinde kaldık. Çünkü bizden şüphe ediyorlar, bizi (ocasuslukla ithama kalkışıyorlardı.. Her ne p&- hasına olursa olsun Barsölondan kaç- mağa karar verdik. Bir motörle, bir kece Gepara yaklaştık, kimseye gö- rünmeden geminize bindik... Sizin misafiriniz, Fransız bayrağı altına iltiça ediyoruz. Beş gün evvel avukatla karısı Cezaire çıktılar, polis merkezine tes- lim edildiler. Bugün de İspanya milli hükümetine gönderilmek üzere yola çıkarıldılar, Bıyıklı olmak gerek Macaristandaki gümrük memürla- rı son günlerde büyük bir telâşa düş- #üler, Nas düşmesinler ki, bundan sonra matruş gezemiyecekler: Güm- rük memuru dediğin bıyıklı olur! 1890 da çıkarılmış olan bir ka nun, gümrük memurlarının bıyıkla- rını kesmelerini yasak etmişti, Büyük harbden sonra bu kanun unutuldu ve gümrük memurları da bıyıklarını herkes gibi tıraş ettiler... Fakat son zamanlarda sıhhiye bu kanunu meydana çıkardı ve tabikini istedi. Şimdi Macar gümrük memurları yeniden bıyık salıverecekler!.. nan intikam gul ediyor, kimseyi ticarethane ile gö- Füştürmüyordu. Üç gün zarfında bayan Conson es- ki patronunu Üri yüz kere telefona ça- girdi Şimdi de patron eski daktilosundan şikâyetçi, Bu sefer o mahkemeye baş vurdu. Diyor ki: — Üç gün müşterilerimin hiç birle konuşamadım, birçok işlerim geri kal- dı, çok zarar etim Mahkeme kızı tazminata mahküm lıştığı eski müesseseyi arıyor, müte- Adana (Akşam) — etmedi, sadece bir daha ayni şeyi yap- mamasını tenbih etmekle iktifa etti, Halkevinin Ar komitesi takdire şayan mesai sarfet- mektedir. Bir çok musiki kursları açmış ve bu kurslerdan yüzlerce genç yetig- tirmiş olanı şubenin orkestra kolu da teşekkül etmiş ve faaliyete geçmiştir. Yukarıki klişe Adana Halkevi orke Ney strasını gösteriyor, SAKA AA olmasında ufak tefek bilgilerin mühim rolü var Cehalet kadar kötü şey var mı? Dünya kurulalıbs- ri insanların başı- na gelen bütün fe lâketlerin, omusi betlerin anası odur, Beşeriyet, (İnsan kafasını (dalâlet denizinin karanlık suları içinde çal kalıyan bu müthiş ifriti tepelemek için az gayret mi sarfetmiştir? Eğer bugün iyiyi kötüden ayırabilecek bir vaziyette isek ve hâdiseler karşısında mantik çerçevesinden çıkmaksızın muhakemeler yürütebiliyorsak bunu ancak küçük yaştan itibaren sırala rında dirsek çürüttüğümüz mekteb- lerde ödindiğimiz bilgiler, kendimiz ve etrafımız hakkında > topladığımız malümat ve okuduğumuz kilablar sa- yesinde yapabiliyoruz. Fakat cahil adamla münevver adam arasındaki ölçülmez mesafeyi biran unutup sadece bilgilerimizin bize te- min ettiği faydaların muhasebesini yapmak fantezisine kapılacak olursak kendi faaliyet sâhasının icab ettirdi- ğI malümatla beraber her şey hakkın- da ufak tefek bilgilere sahib bulunan yirminci asır adamının umumiyetle sinirli ve evhamlı olmasında bu bilgi- lerin de mühim Tol oynadığı neticesi- ne varmamak mümkün değildir. Çün- kü, sırf bu bilgiler yüzünden bazan günlük rahatımızın kaçtığı, korkudan korkuya düştüğümüz, hiç yoktan hu- zurumuzu kaybederek günlerce ve- himler içinde çırpındığımız oluyor. O kadar ki insanın arasıra bu bilgiler- den mahrum olmayı bir saadet adde- | derek «cehalete medhiyal» yazacağı geliyor! Misal mi istiyorsunuz?... Tababetin #lerlemesile beraber insanların da has- talıklar hakkındaki bilgileri çoğaldı. Herkes apandistin bir sancı ile baş- Jadığını öğrendi: Artık karın boşlu- gunda ufak bir ağrı hisseden adamın derhal etekleri tutuşuyor, bir anda Şimendifer malzemesi | Sebze ve meyva nakline mahsus 20 vagon geldi Sebze ve meyva nakli için Alman- vadan getirilen yeni vagonların tec- rübeleri yapılmaktadır. Şimdiye ka- dar 20 vagon gelmiş, on dördü Ana- dolu, altısı Trakya hattına tahsis edilmiştir. Mersin ile Haydarpaşa v9 ve Sirkeci - Edirne arasında Kullanı- lacak olan bu vagonlar sebze ve ke- yun, karpuz nakline çok müsalddir, Eşyaların, - güneşin hararetinden müteessir olmaması için vagonların tavanları çift katlı inşa edilmiştir. Ayrıca hava cereyanını temin etmek üzere hususi tertibat ve eşyanın tas- nifinde kolaylık olmak üzere raflar yapılmıştır. Bu vagonlardan başka 7 dingilli bü- yük lokomotifler (getirtilmektedir. Çok kuyvetit olan bu lokomotiflerin bir kısmı Haydarpaşaya nakledilmiş, bazısı da Sirkecide bırakılmıştır, Ye- ni siparişle peyderpey 100 lokomotif ve 1000 vagon daha gelecektir. Bun- lar da geldikten sonra ihtiyaç nisbe- tinde lüzum görülürse siparişlere de- vam edilecektir. Demiryolu şebekesi kısa zamanlar- da genişlemekte ve lokomotif, vagon ihtiyacı da o nisbette artmaktadır. BERLİITZ 373 istiklâl caddesi Akşam Lisan kurları Fransızca - İngilizce vs. Haftada 3 ders Ayda 4 liradır, Karnında küçük bir sancı duyunca apandisitten korkarak doktora koşanları, parmağı çizilse teta- nos iğnesi yaptıranları, kuyruklu yıldız çarpması ihtimali karşısında rahatı kaçanla' görünce insanın cehalete methiye yazacağı geliyor saadeti berhava olarak soluğu doktor- da alıyor. Halbuki bu ağrı meselâ ale- lâde bir hazım güçlüğünden mütevel- liddir. Doktor bunu anlıyarak kendi- sine sükünet tavsiye ediyor. Fakat ne mümkün! Çünkü zamanımız adamı nın apandist hakkında bir bilgisi da- ha vardır: «Apandisiti teşhis etmenin zorluğu.» Bu sefer başka bir doktorun kapi- sını çalıyor ve böylece doktordan dok- tora dolaşarak ağrısı çoktan zail olan merhum apandisitin muhtemel ame- liyatında duyacağı bütün evcaı çekip nohud tanesi gibi terler döküyor. Ne- şesini kaybediyor, geri kalan ömrünü bir apandisit sancısı beklemek iztıra- bile zehirliyor. Halbuki apandisit hakkında hiç bir bilgiye sahib olmadığımız mesud gün- lerde (!) böyle bir ağrı duyunca bir kaşık karbonat alır, geçer giderdik. Hastalıklara dair yarım yamalak bilgilerimizin bize ettiklerini beyhude yere sayıp dökmek neye yarar! «Hava cereyanlarından okorunacağım» diye ağustos sıcağında her tarafı sımsıkı kapalı odalarda baygınlık dakikaları geçirenler, parmağı çizilince evhama kapılarak kocaman tetanos iğnelerile vücudlerini delik deşik ettirenler, «böbreklerde kum yapar». korkuslle güzelim çilekleri yemek saadetinden kendilerini mahrum edenler, mikrob- lar hakkındaki bilgileri yüzünden hi- sım akraba, eş dost İle teması kesip vehimler içinde kendilerini inzivaya mahküm edenler az mıdır? Hele karşılamıya asla muktedir ola» mıyacağımız bazı tehlikeler hakkında Şarkta imar hareketleri Erürinn Ilıca nahiyesinde yeni birçok binalar yapılıyor Erzurum 8 (A.A.) — Ilıca nahiye- sinde posta ve telgraf merkezi açıl- mıştır, Mühim ve işlek bir merkez olan Ilıcada büyük bir ihtiyaçı kar- şılamaktadır. Posta telgraf merkezi- nin açılması muhitte sevinç #e mem- nuniyet uyandırmıştır. Tlıcanın bu yıl bir su şehri haline getirilmesi için vilâyetçe esaslı ve büyük inşaata baş- lanmak üzeredir. Burada konforlu Üç dört odalı evlerle gazino ve Jokan- tayı ihtiva eden büyük bir otel yapı- Jacaktır, Çok güzel bir şekilde tan- zim edilmiş hususi banyolu gazino- nun parkında, bir çocuk bahçesi ile dansingli bir müzik yeri bulunacaktır, 14 dershaneli büyük bir ilk mektep binasının inşası da müteahhide ihale edilmiştir. Bütün ihtiyaçlar göz önün- de bulundurularak yapılacak olan bu binada bin talebeyi alacak büyük bir, temsil ve konferans salonu da var- dır. Bina 120 bin liraya mal olacaktır, 5 Örnek evler Erzurum 8 (A.A.) — Vilâyet husu- si muhasebesince yaptınlacak ör- Dek evlerle, modem techizatı ihtiva eden doğum ve çocuk evlerinin de ihalesi yakında yapılacaktır. Vilâyet hususi muhasebesi 938 mali yılına yüz bin lira tahsisat fazlasile girmiş bulunmaktadır. Bir otobüs bir çocuğa çarparak yaraladı Galatada Arapcamide oturan on yaşlarında Aron isminde bir çocuk Şişhane yokuşunda bir otobüsün sad- mesine uğrıyarak sol ayağı kırılmış, Şişli çocuk hastanesine yatırılmıştır. bilgilere sahib olan ve «rf bunları bildikleri içinda- imi bir korku ak tında rahat yü- zü görmiyenlere acımamak veon- ları bilmemeği bir saadet telâkki etmemek elden gelmiyor! Düşünün, bundan kırk sene sonra bilmem han- gi kuyruklu yıldızın dünyaya çarpıp küremizi hâk ile yeksan edeceğini bi- len yahud gökyüzü hakkındaki geniş vukufu (!) hasebile daima kafamıza bir hacri semavinin düşmesi tehlikesi altında yaşadığımızı hatırından çıkar. mıyan bir adam yanında, yıldızları gökyüzüne çakılmiş altın çiviler zan neden bir cahil ne kadar rahat ve asudedir! Üzerinde yaşadığımız dünya hak- kındaki bazı bilgilerimize gelince bun» ların da çoğu ekserimizin gidip gön mek, gezip dolaşmak imkânını bular mıyacağımız, hattâ bu imkânı bulsak bile hayatımız müddetince başaramı- yacağımız beyhude bir takım arzular uuyandırmaktan başka ne işe yarıyor? Üstelik bir de bunların hasretini çek- mek var. Fakat bilgiden yaka siktiğim hissi ni veren bu sözlerime bakıp ta haki. katen cehalete medhiye yazmıya kal- kıştığımı zannetmeyin. Bir insan için her şeyi bilmenin ne büyük, ne erişil- mez bir bahtiyarlık olduğunu ve bik diğimizi zannettiğimiz şeylerin dene ufak, ne görülmez bir noktacıktan ibaret bulunduğunu takdir etmiyor değilim. Asıl maksadım denize nisbetle bir damla olan bilgilerimiz içinde yüzme- ğe kalkıştığımızı tebarüz ettirmektir. Hastalıklar hakkındaki bilgilerimizle yıldızlar hakkındaki malümatımız onun için huzurumuzu kaçırıyor ve bizi vehimler içinde çırpındırıyor. Şevket Rado iKabotaj bayramı 1 temmuz için hazırlıklara başlandı Kabotaj bayramının 15 inci yıldö- nümünü denizciler I temmuzda me- rasimle tesld edeceklerdir. Bayram hazırlıklarına başlanmıştır. Denizei- ler bayramına bu sene Denizbank ge- niş mikyasta iştirak edecektir. Gece fener alayları yapılacak, Moda iü- bünde ve Moda koyuna demirliyecek olan büyük vapurlarda balolar veri- lecektir. Bayrama yeni alınan gemiler de işti- rak edecektir. Halk için yeni vapur. larla gece gezintisi tertib edilmesi dü- şünülmektedir. Bayram programı pek yakında hazırlanacaktır. Beyoğlu Halkevinin açtığı sergi Beyoğlu Haikevinin dikiş, şapks ve çiçekçilik kurslarında yetişenlerin bir devrelik eserlerile kurulmuş olan sergi, gördüğü büyük rağbetten dola» yı, bir hafta daha açık bulundurular caktır, Sergi kapandıktan sonre bir jüri heyeti, teşhir edilen eserleri tedkik ederek derece kazananları mükâfaf- landıracaktır, Avrupa Seyahati 15 temmuzdan 23 ağustosa kadar 40 günlük Yunanistan, İtalya, Viya na, Almanya, Prag, Peşte, Bükreş, Köstence etüd seyahati, yemek, otel, tren, pasaport her şey dahil 225 llrar dır, Fazla talip olduğundan 20 hazi- randa kayıd kapanacaktır. Müracaatı Beyoğlu Perapalas karşısında ÇİTA), acentası. Tel, 43542,