21 Haziran 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

21 Haziran 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Salı Ulus Basımevi Çankırı caddesi, Ankara 21 Telgraf: Ulu: Ankara TELEFON HAZİRAN 1938 5 KURUŞ Başmuharrir a A İdare müdür Atölye Atatürk kabineye riya 1371 nkara — 1063 10621063 düğü 1061 1064 ADIMIZ Dost ve müttefik Romanya'nın )| | Kıralı ile büyük Şefimiz Atatürk | İstanbul'da hususi görüştüler Büyük Şefimiz Atatürk Bf n müdafaa Yazan: Nasuhi Baydar Bugünün harblerinde cephe bir het olmaktan çıkmış, vatan genişliğinde bir satıh haline gelmiştir : Artık ileri ve geri yoktur, bütün memleket var dır. Onun müdafaasını temin :dcı.ıarlr;î ran bütün masuniyet ve huzur vesile- leri, büyük şehirler, kükümet merkezi düşmanın başlıca hedefleridir. Gün- den güne süratleri artan ve hacimleri büyüyen tayyareler her yere yet lir, noktalarından çok uzaklar maneviyatını kırmak, satıh - cephenin müdafaa imkânlarını azaltmak maksa- diyle kullanıp tekrar eski — yerlerine dönebilirler. Bunların taşıdıkları tür« lü türlü borbalardan, zehirli gazlar- dan korunmak, taarruzlarının tesirini asgari hadde indirmek lâzımdır, Fakat, tecavüz tekniğine müdafaa tekniği ile cevab veren insan aklı, havadan ge- | lecek tehlikeleri korkunç olmaktan u- zaklaştırmanın yollarını çoktan — keş. fetmiştir. Her medeni memlekette ol. duğu gibi bizde de icabeden tedbirle. rin alınmasına teşebbüs edilmiş bulun- duğunu biliyoruz. Ancak, bu tedbirleri bir kanunla Türkiye ölçüsünde gel letmek, teşkilâtlanmak, sefer takdi. rinde her vatandaşın hissesine isabet edecek vazifeyi hazarda tesbit etmek gerektir. Bu maksadladır ki sivil halkın hava- ya karşı korunması hakkındaki kanun lâyihası Kamutaya arzedilmiş, şimdi- ye kadar mühtelif encümenlerce mü- zakere edilmiş, ve bu devre nihayet bulmadan neşredileceği tahmin - edil- mekte bulunmuştur. Derhal hatırlatalım: Memleketimiz- de hava tehlikesi: korunma işler nin tanzim ve mürakabesi, esasen 'Ge- nel Kurmaya bağlı Hava Müdafaa Ge nel komuti ğına mevdudur. Her ve- | kâlet, kendine bağlı teşkilât ve tesisa- | tın korunma işlerini Hava Müdafaa Ge- nel Komutanlığiyle anlaşarak tesbit ve temin edecektir. Bu böyle olmakla be- raber, şehir ve kasabalarımızla ahali mizin korunmasında Dahiliye Vekâle- tine çok ehemiyotli vazifeler teveccüh etmektedir. Yeni kanuna göre vilâyet- lerde korunma işleri hazırlıkları, ge- niş teftiş hakkını haiz olan vülilerin riyaseti altında çalışacak “hava ko- runma komi: ları,, na verilmekte- Mahalli pasif korunma teşkilâtı (Polis, itfaiye, sıhiye, tanzifat ve sai- re) askerlik mükellefiyeti dışında ka- lan erkeklerle takviye edilecektir. Be- ediyeler tehlike işareti verecek tesis- er ve umumi sığınaklar inşası gibi ye- felendirileceklerdir. Bü: n mahiyetini ve ifa tarzı- nizamnamelere ni işlerle v tün bu işle ürtesbit edecek ol göre vekâlet ve vilâyetlerin havaya karşı korunma plânları hazırlanacak ve bu plânların tatbikını temin için de (Sonu 3. üncü sayfada) Bükreş, 20 a4. — Rador ajansı bil - diriyor: Saray nazırlığı aşağıdaki teb liği neşretmiştir : haziran günü saat 19 da kıral Ka- Luctafarul yatına binerek Boğa- ziçi'ne doğru hareket etmiştir. 18 haziran günü saat 10 da Büyük - dere yakınlarında Türkiye Başvekili Celâl Bayar ile Hariciye Vekili Aras kıralı karşılamak üzere yata çıkmışlar ve kırala İstanbul'a kadar refakat et- mişlerdir. 19 haziranda saat 14 te kıral Karol Savarona yatında Türkiye Reisicum - huru Atatürk'le bir noktal nazar tea. tisinde bulunmuştur. Aynı günün akşamı kıral Karol'ün akşam yemeğinde, Türkiye Başvekili Celâl Bayar ve Hariciye Vekili Rüştü Aras ve Romanya general konsolosu Lucasiyeviç davetli olarak bulunmuş- lardir. * İstanbul, 20 aa. — Havas bildiri- Romanya kıralının bayrağını ta- şıyan Luceafarol yatı dün saat 1i de Boğaziçi'nde demirlemiştir. Kıral Ka- rol, mütenekkiren karaya çıkarak ye- mek yemiş ve şehrin muhtelif yerleri- yor |ni gezmiştir. Kıral, gene mütenekkiren Reisicumhur Atatürk'le katiyen hu- susi mahiyette olmak üzere ziyaret te- atilerinde bulunmuştur. Kıral Karol'lin yatı, geçen pazar gü de Boğaziçi'nde demirlemiş ve kı İngiltere - i İlalya gönüllüleri Roma, 20 a.a. — Lord Pört ile İngiliz Başvekili Çemberlayn Hayatı ucuî!atma ! yolunda tedbirler | Eğlence yerleri, sinema, plâjlar bahçeler, barlar Yüzde 60 ucuzlıyor — Yazısı 8. inci sayfada — Dost ve müttefik Romanya'nın Kiralı S. M. Karol ral karada üç saat kaldıktan sonra İs- tanbul'dan ayrılmıştır. Savarona yatında İstanbul, 20 aa — D.N. B. ajansı bildiriyor: Hafta tatilini İstanbul'da geçirmekte olan kıral Karol geceleyin hususl! mahiyette olmak üÜzere Sava- rona yatında yemek yemiştir. Sabah. leyin, Dolmabahçe sarayına giderek orada uzun bir görüşmede bulunmuş- tur. Öğleye doğru Atatürk iadel ret etmiştir. Resmt bir tebliğ neşri talya arasındaki anlaşmayı süratle tatbik için ' İngiltere İspanya işine nihayet vermek istiyor! geri alacak mi! Kont Ciano, dün üç çeyrek saat görüşmüşlerdir. Bu görüşmeler hakkında ingiliz ve italyan ma- hafilinde büyük bir ketumiyet muhafaza edilmektedir. Maamafih bu görüşme! İ panya'daki vaziyetin ingiliz - i- talyan itilâfımın umumiyetle tah- min edildiğinden daha ziyade süratle meriyet mevkiine girme- ine medar olacak surette değiş- tiğine şahid olmak imkânı hak- kında cereyan etmiş olduğu zan- nolunmaktadır. Gönüllüler geri alınabilecek mi? Roma, 20 aa. — Royter ajansının muhabiri bildiriyoı Söylendiğine göre, İtalya hüküme- ti yarın aktedilecek olan tâli karış- mazlık komitesinin içtimama büyük bir ehemiyet atfetmektedir. İyi haber alan mahfiller, gerek karışmazlık ko- mitesi vasıtasiyle gerekse İngiltere ve İtalya hükümetleri arasında akte- dilecek bir itilâf neticesinde, ingiliz- italyan itilâfının meriyete girmesi imkânını verecek sürette yakında gö- nüllüleri geri almak kabil olacağını beyan etmektedirler. İtilâfın yürürlüğe girmesi Londra, 20 aa. — Royter ajansının diplomatik muhabiri, ingiliz - ital- yan itilâfının tatbiki keyfiyetinin te- ahhürü Roma ve Londrada dikkatle tedkik edildiğini bildirdikten — sonra Şu Malümatı ilâve eylemektedir: “En seri mekanizma ile itilâf şart- | larını yerine getirecek metodlar hak- kında müzakereler cereyan etmekt idr. İngiltere hükümeti İtalyanın, İti- lâfın Libya'daki italyan — kıtalarının geri alınması ve propagandaya niha- yet verilmesi hakkındaki ahkâmını tatbik etmeğe başladığını memnuni- (Sonu 8. inci sayfada) ANDIMIZDIRM ABAD GÖLÜ Burhan Belge'nin Bolu'da güzel bir röportajı Harikulâde resimlerle beraber set etti Toplantı 4,5 saat sürdü Başvekil, Hatay meselesinin bir haffa on güne kadar kafi surefte halledileceğini söyledi Vekiller heyetine Mareşal de iştirâk etti Başvekil ve vekiller bugün geliyorlar İstanbul, 20 (Telefonla) — Genel Kurmay Başkanı Mareşal Fevzi Çakmak, Milli Müdafaa Vekili General Kâzım Özalp, Hariciye Vekâleti U- mumi Kâtibi B. Numan Menemencioğlu ve Emni- yet İşleri Umum Müdürü B. Şükrü Sökmensüer bu sabah Anadolu ekispresiyle şehrimize geldiler. Ve Savarona yatında Cumhur Reisimiz Atatürk tara- fından kabul edildiler. Kabine büyük Şef'in reisliğinde toplandı İstanbul, 20 (Telefonla) — İcra Vekilleri Bayar'ın başkan- Heyeti bugün evvelâ Ce hığında bir toplantı yapmıştır. Bakanlar Heyeti ikinci defa, Savarona ya- tında Büyük Şef Atatürk'ün reisliğinde top- lanmıştır. Bu toplantı dört buçuk saat sür- ş ve Hatay meselesi konuşulmuştur. Ge- nel Kurmay Başkanı Mareşal Feyzi Çakmak, lera Vekilleri Heyetinin her iki toplantısına da İştirâk etmiş KAHRAMAN TAYYARECİMİZ Bayan Gökçen bugün İstanbula dönüyor Bükreş, 20 aa. — Anadolu ajansının hususi muhabiri bildiriyor Bu akşam Türkiye clçi 'Gökçen şerefine büyük bir ziyafet ve rilmiştir. Ziyafette, refikalarile bera ber, Romanya hava ve Bahriye nazırı, Hava ve Bahriye Nezareti kâtibi umu- misi, Sivil Tayyarecilik Dairesi Reisi, Elen ve Y Tayyareciliği Birliği Reisi, Enternas- yonal Tayyarecilik Federasyonu mü- inde Bn. messili, Havacılığı Teşvik Cemiyeti mümessilleri, bir kaç defa tayyaresi ile Ankarayı ziyaret eden Romen tayya. - | recisi Bayan Turnaya, bir çok mümtar zevat ve elçilik.memurları bulunmuş- tur. Ziyafet, çok samimi bir hava için de cereyan etmiştir. Bayan Sabiha Gökçen, yarın saat 11 de İstanbula doğru tayyaresile hareket eyliyecektir. Toplantıdan çıkan Başvekilimiz refakatle- rinde Genel Kurmay Başkanı Mareşal Fevzi Çakmak ve vekillerimiz olduğu halde saat 21 de hususi trenle Ankaraya hareket etmiştir. Uğurlamada Cumhur Reisliği Umumi Kâtibi B. Hasan Rıza Soyak ve Başyaver B. Celâl Üner, mebuslar, generaller, vilâyet, belediye, parti erkânı ve çok kalabalık bir halk kütlesi bulunmuştur. Başvekilimiz Celâl Bayar, gazetecilere Hatay işinin *bir haftaon güne kadar kati surette halledileceğini” söylemiştir. Nafia Vekilimiz Ali Çetinkaya “Atatürk'ün - baş- kanlığında yapılan her toplantı gibibu top- lantınıni da çok hayırlı neticeler verdiğini ve vereceğini” söylemiş, Hariciye Vekili Dok- tor Aras da: “— Evet, evet, hayırla bitecek.” diye B. Çetinkaya'yı'teyid etmiştir. Garı dolduran kalabalık, büyüklerimizi | samimi tezahürlerle uğurlamış ve uzun uzun | alkışlamıştır. Alina muhabirimizin gönderdiği resimler Bayan Gökçen, Atina'da Ta- oy hava meydanında büyük elçimiz B. Ruşen Eşref Ü- naydın ve kendisini karşılı- yanlar arasında.