5 Eylül 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

5 Eylül 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

5 Çankırı caddesi, Ankara EYLÜL 1938 Telgraf: Ulus - Ankara Ykas 16 sayfa ilâvemiz TELEFON FUVAR ve İZMİR Röportajları yapan ve fuvarda re- Samih Tiryahioğlu 1371 1062-1063 1063 1061 1064 Raşmuharrir Yuzt işleri Fransızca Ankara İdare müdürlüğü ADIMIZ AN DIMİIZDIR simleri çeken? l ; KURUŞ Atölye Hatay'da sevinç devam ediyor Suriye ve Hatfay'daki muhtelif unsurlar arasındaki birliğin hayranıdır Atatürk'ün Hatay devlet reisine telgrafları ; M dir Bay Tayfur Sökmen Ankara, 4 aa. — Reisicümhur Atatürk, Hatay Devlet reisi Tayfur Sökmen'in telgrafına aşağıdaki cevabı vermişler- Hatay Roisi Hatay Millet Meclisi tarafından Hatay reiskiğine seçildiğinizi bildiren telgrafınızı memnuniyetle aldım. Bu kıymetli diyarın en yüksek makam ve vazifesini ihraz ve deruhte etmiş olmanızdan dolayı sizi tebrik ederken inkişafını dai- ma alâka ve muhabbetle takip edeceğim Hatay'daki faaliyeti muveaffakiyetinizi temenni eyler ve Hatay'ın yeni Ppek çok saadet ve refahlar görmesini yürekten temenni ederim. (Hatay Devlet Reisinin Atatürk'e çektiği telgraf sekizinci sayfamızdadır.) Lübnan gazetecileri Antakya, 3 a.a, — Anadolu Ajansrnın hususi muhabiri bildiri- yor: Dün bütün gün ve gece bütün Hatay milli bayramını kutladı. Bütün kalpler Hatay'a istiklâlini temin eden Büyük Şef'e karşı sonsuz minnet ve şükranla çarptı. Hatay çocuklarının bu tertemiz sevinç heyecanlarmı, bu heyecana hiç şüphesiz uzaktan bütün kalplerle iştirâk etmiş olan dünyanın dört bucağındaki türklerin bu istiklâl tezahüratımı gözleriyle görmek suretiyle daha yakın - dan duymalarını çok isterdim. Dün geceki fener alayında bin İlerce Hatay çocuğunun başları üstünde yükselen meşalelerin Â- si nehri boyunca teşkil ettiği 1- şıktan zincir, Ulu Şeflerinin ken- dilerine çizdiği nurdan yolun sanki bir timsali, bir aksiydi. Halk geç vakitlere kadar evlere girmemiş, yaşasın Atatürk, ona minnet ve şükran sesleri her da- kika'göklere yökelinlştir. Belediye bahçesinde tertib edilen gardenparti sabahın saat dördüne kar dar devam etmiş ve adedi beş yüzü bu- lan davetliler zengin bir büfede izaz e- dilmişlerdir. Türkiye fevkalâde murahhası Ce- Vat Açıkalın'la, kolonel Kole, Albay (Sonu 8. inci sayfada) Antakya izde idare altında K. ATATÜRK Hatay devleti F. R. 'ATAY. Hatay devleti kurulmuştur. Ce- nup türklerinin milli kurtuluş âvasındaki feragat ve fedakâr- ginı nanmı, ı Tıy.hır Sökmın,_ İ Müstakil Hatay büyük bir eser- dir ve Atatürk'ün yirminci tarihine şeref veren milli ve in- sani eserleri arasında, minnet ve hayranlıkla daima hatırlanacak- tır. Müstakil Hatay, ora halkının hak ve hüriyet dâvasını halleden siyasi bir zafer olduktan başka, Türkiye ile komşusu Suriye ve dostu Fransa'nın münasebetleri- ne huzur ve istikrar veren bir sulh hizmeti telâkki edilmek lâ- zımgelir. Bazı ihtiraslar, menfa- atler veya kötü niyetler bir ta- kım kimse ve zümrelere, bugün için bu hizmetin kıymetini dü - şündürmiyebilir. Fakat dün muh- telif unsurları temsil eden hatip- lerin bu sütunlarda neşrettiğimiz nutukları gösteriyor ki, hakiki a- lâkadarlar, bütün Ffesat ve tah- riklere rağmen, hakiki vaziyeti tamamen takdir etmektedirler. Bugünkü rejim, Hatay ahali - sinin bir hakkı olduğu kadar, o- na kurtuluş mücadelesinin siper- lerinde şeref sözünü vermiş olan | Türkiye inkılâpçılarının vazifesi idi. Hatay, senelerdenberi, Ata- türk evlâtlarının kalbinde bir | yara gibi kanıyor ve acısmı, ancak, reise ve onun karar ve iradesine olan sarsılmaz imanı - mız teskin edebiliyordu. Atatürk Kamutay'ın son 2 senelik açılış nutuklarında, Türkiye ve Hatay halkıma bugünkü müşterek bay- ramı tebşir etmişti. Yeni devletin kuruluş safhası, Hatay halkının siyasi olgunluğu- na delil teşkil eden bir sükü nizam hali içinde geç hükümetin teşkilinde, gerek si - yasi hayatın gelecek - inkişafl rında aynı rüşt ve tesanüdün hi küm süreceğine şüphe yoktur. Hatay iklâlinin — garantileri (Sonu 8. inci sayfada) “Büyük Almanya,, Nürenberg kongresi bugün toplanıyor! Hitler salı günü ve eylulun I2 sinde iki nutuk söyliyecek Dün 19 Mayıs stadında Türk ve Finlandiya milli ekipleri ikinci kar- gılaşmalarını yaptılar ve milli takı- mimiz dünyanın bu maruf güreşci- lerini serbest güreşte de $- ? yene- rek mühim bir zafer elde ettiler. Halk içten gelen bir heyecanla güreşçile - rimizi uzun uzun alkışladı. En Üstteki büyük resimde Celâl Atik'i rakibini nefes aldırmamacası « na ezerken, yandaki resimde, BB. Ali Râna Tarhan ve | ğan'ı maçı seyrederken göstermektedir. Aşağıdaki resimde de gene Celâl Atik güzel bir oyun | tatbik ederken görülmektedir. Müsa- bakalar hakkındaki tafsilât 7 inci say- famızdadır. Her şey bu kongrenin neficesine bağlı! karşı bir suykast teşebbüsü! Kurşun isabet etmedi İskenderiye, 4 a.a. — Röyter ajansı muhabirinden: Kıral Faruk, Mısır yüzme şampiyonluğu mükâfatını ver- miş olduğu Sporting Klub'ün yüzme havuzunu terketmekte olduğu sırada kendisine bir el ateş edilmiştir. Kıral, sağ ve salimdir. Müşarünileyh, büyük |bir soğukkanlılık göstermek suretiyle | saraya avdet etmiştir. | — Bu süykast hakkında alınani yegâne malümat, hükümdarın güzergâhında, | suriyeli olduğu zannedilen bir şahsın İbirdenbire kırala” karşı Tevolverini doğrultmuş olduğudur. Suykastı. ya- ye Geçen sene Nürenberg'de toplanan kongre münasebetiyle segmk Beedlltr pan şahsın yakınında bülünan bir a- Bugün toplanacak olan Nürenberg kongresi hakkında gelen haber- | dam, silâhın endaht istikametini teb- ler ve bunun Çekoslovak meselesiyle olan alâkasına daâir tahminler | dil etmiye muvaffak olmuş ve silâhtan 8 inci sayfamızdadır. Ayrıca üçüncü sayfamızda A. Ş. Esmer'in bu | çıkan mermi iki seyirciyi bacakların- Kangreye üit bir müktlesini balacakininz İ dan yazalamıştır. Kıral Farul;’ a Pazarlesi Ulun Basambri Gelecek cumartesi Bravo gürescilerimize Finlandiya milli takımını dün serbest te 5-2 yendik “Göz açıp kapayıncaya kadar Mersinli rakibini derhal mindere seriverdi ! HMA V Adliye Vekilimizin yaplığı beyanal Meşhütcürümlerin ağır cezaya teş mili adliyede birçok kolaylıklar te- min etmiştir. Adliye Vekilimizin ge- rek İstanbul hapisanesinin yıkılması meselesi ve gerekse meşhutcürümle - rin ağıf cezaya teşmili hakkında yap- tığı beyanatı sekizinci bulacaksınız. ,Boşvekilimizin huzuriyle Halk Bankası bugün açılıyor Halk bankası ve Ankara halk san- dığı bugün saat 11,5 ta Başvekilimiz Celâl Bayar'ın huzuriyle açılacaktır. Bankaya merkezi idare binası olarak | Işıklar caddesinde Saylavlar sokağın- da Tüz ticaret bankası genel direk- törlüğü yanında bina hazırlanmıştır, Açılma töreninde Vekillerimiz, şeh- rimizdeki mebuslar, milli bankalar di- rektörleri, ekonomi ve finans kurum- ları delegeleri bulunacaklardır. Ban - ka, teşkilât kanunu mucibince açmak salâhiyetinde olduğu sandıklardan bi- rincisini bugün şehrimizde açmış ola- caktır, Banka, şubeleri mahiyetinde o- larak memleketin diğer yerlerinde lüzüum gördükçe sandıklar — tesis ede- cektir. İştiğal mevzuu, esnaf, memur — ve serbest meslek sahiplerinin kredi ih- tiyaçlarını karşılamak olan banka bü- yük bir ihtiyacı karşıltyacağndan ge- niş bir alâka ile karşılanacağı tahmin olunmaktadır. Banka genel direktör - lüğüne, İş Bankası Ankara merkezi sayfamızda | sabık muhasebecisi, tanınmış bankaci- larımızdan B. Ata tayin edilmiştir.