7 Eylül 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

7 Eylül 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Ulus Basımevi (arşamba Çankırı caddesi, Ankara : Telgraf: Ulus - Ankara EYLOL 'TELEFON Başmuharri: 1371 938 | yarişleri — 10621063 BC Fransızci ikara 1063 B KURUŞ | İdare müdürlüğü — 1061 Atölye 1064 ADIMIZ İmanya da hudutta te Mareşal Çakmak'ın son doğu manevralarında alınmış bir resmi Gaziantep manevraları çok yakında başlıyor Asker kıtaları Tayin edilen yerlerini alıyorlar Mareşal Fevzi Çakmak dün Birecik'e gitti ve büyük tezahürlerle karşılandı Antep, 6 a-a, — Burada yapılacak manevraya iştirâk edecek olan kıtaat şehrimiz çevresine gelmekte ve tayin edilen konakla- rında hazırlıkla mesvul olmaktadırlar: Manevraya üç güne kadar (Sonu 8. inci sayfada) HT ünya | sulhü Yazan: Esma Nayman Seyhan Mebusu sserensesereecesAARELEscANENEYEn Milletler Cemiyeti, bir zamanlar, bütün dünya sulhseverlerinin haya - linde, insanlığa mevud olan en yü sek medeniyet ve asâyiş kâbesi idi. Öyle sanılırdı ki, bir kere milletler arasında böyle bir kurumun temeli a- tılacak olursa cihan üzerinde ebedi bulhun yapısını yükseltmek gayet ko- lay olacaktır. Büyük harp, medeniyete en azin rahneleri açmışsa da, gelecek insan lığa muharebenin kapısın: daima için kapamıştır. sananlar da sayısızdır. Fakat maalesef bu rüya uzun sürme- di. Zira bu milletlerarası büyük mü essese, daha sulhun binasını kurma - dan kendinin muhtelif darbelerle yıkılmıya başladığınt gördük... Beşe- tiyeti ebedi saadete kavuşturmak ve vaktiyle Vilson'un dediği gibi, kürei arzı demokrasiye hazır bir hale ge - tirmek ideali henüz ölmemiştir, — ve | onu yaşatmak ve tahakkuk ettirmek için çalışan himmet sahibi kudretle - rin azmi tamamiyle kırılmış bulun muyor. mçak, herkes anladı ki bu asırda | en yüksek ülkülere çıkabilmek - için başlıca vasıta rcalitemin' merdivenle - tini birer birer tırmanmıya razı ol - maktır. Şu sebeple Cemiyeti Akvam fikri ve mücssesesi kendisinden bek- lenen semereleri tamamen veremiyor- | sa aklın vazifesi bu gayeyi terketmek değil, bilâkis muvaffakiyetsizliğin maddi, manevi sebepli birer birer araştırarak bunları islah - çarelerini Bir lerarası hâdiseler lea edilebilir: Politika ve Bunlardan birincisi, hattâ icabın- da ilmi de kendi hizmetinde kullana- rak her vakıayı sırf husuxft maksatla- ra göre tahlil ve tertip eder, lâkin si- vaset için pek tabit olan bu hareket | tarzını ilim adamlarının da ihtiyar et- Mmesine müstade olunamaz; zira so - nuncuların maksadı ve vazifesi gün - lük vaziyeti kurtarmak değil, geniş (Sonu 8. inci sayfada) — | iki adese arkasından müta- Büyük Erkânıharbiye Reisimi- zin buraya gelişleri dolayısiyle Donanmamız İzmir limanında; Yavuz'un dehşet ! Kudüs, 6 aa. — Bugün Filistin' muhtelif noktalarında yapılan taar ruzlar neticesinde iki yabudi ve dört arap maktul düşmüştür. Tebriye'de bir bakkal dükkânına girmiş olan gdört silâhlr arap, dükkünin yahudi sa- hibini öldürmüşler ve iki müşteriyi yaralamışlardır. Bu araplar, askerler tarafından yakalanmıştır. Emir Aptullah'ın teşebbüsleri Amman, 6 aa. — Emir Abdullah, listin meselesini arapların İlehine letmek üzere tavassut teşebbüsle rine devam etmektedir. Emir, F tin hududunda kamp kurmuş olan ka- bilelerden tethişçilere yardımda bu- lunmaktan imtina edeceklerine müte- allik tahriri bir teahhütname almış- tır. Fi Filistin'de tethişçilerin devirdiği bir tren Bir denizaltı gemimiz limana girerken ANDIMIZDIRM | Gelecek cumartesi 16 sayfa ilâvemiz FUVAR ve İZMİR Röportajları yapan ve fuvarda re- simleri çeken: Samih Tiryakioğlu dbir alıyor Filistin'de_ı Bu yeni tedbirlerin Fransa'ya karşı Hariciye Vekili İstanbul'a döndü İzmir, 6 aa. — Şehrimizde bulun- makta olan Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Aras ve Dış Bakanlık Genel Sekreteri B. Numan Menemencioğlu bugün saat 16 da İzmir vapuru ile İstanbul'a hareket etmiştir. B. Tevfik Rüştü Aras Kordon'da bir bando mızıka ile askeri bir kıta tarafından selâmlanmış ve İlbay Faz- hi Güleç, müstahkem mevki komuta- nt general Rabim Aktuğ, belediye re- isi Behçet Uz, İzmir'de bulunan say- lavlar, matbuat mümessilleri ve diğer zevat tarafından vapura kadar gidil- mek suretiyle uğurlanmıştı Sıhiye Vekili gitti Sıhiye Vekili B. Hulüsi Alataş dün akşam eksperese bağlanan — hususi trenle İstanbul'a hareket etmiş ve gar- da uğurlanmıştır. Donanmamızın İzmir'i ziyareti Karşıyaka'dan görünüşü İzmir, 6 (Husust) — Donanmamı- zın İzmir'i ziyaretiyle başlıyan se- vinç, gün geçtikçe artmaktadır. Do- nanma manevraya açılmcıya kadar halk hiç durmadan sandallarla denize açılarak, kışla karşısında demirlemiş olan Yavuz'la torpito muhriplerinin otrafında dolaşmıştır. Keza, sahilde de, Pasaport iskelesinin dibi denizal. tılarını seyre koşanlarla dolmuştur. Donanmamızın geleceği daha evel- den duyulduğundan civardaki kaza- lardan, vilâyetlerden gelenler çok ol- muştur. Haberin tahakkuku tehacüm attmıştır. Belediye, donan - ma zabitanı şerefine yüz elli kişilik büyük bir ziyafet vermiştir. Filo, dün birlik tâlimleri yapmak üzere denize açılmıştır. Fakat İzmi- r'in dokuz eylül bayramında burada bulunacaktır. N üzerine tebliğ hakkımda Fransa'nın umumi vaziyette hissel maktadır. Almanya, her kim olursa ol- sun kendi müdafaasını temin et- mek için icabeden tedbirlere te- vessül etmek yolundaki hakkı- na asla itiraz etmemiştir. Bitta- bi Maginot hattı da böyledir. Almanya'da her ihtimale karşı koy- mak için aynı hakkı ileri sürebilece- ğrnden, garp hududunda mümasil mü- dafaa tedbirlerine tevessül eylemiş- tir, Nasıl Almanya Fransanın — ihtiyat tedbirlerini kendisine karşı doğrudan doğruya bir tehdit mahiyetine tefsir etmiyorsa, Fransa dahi Almanya'nın tevessül eylediği tedbirleri kendine karşı tevcih edilmiş bir tehdit sure- tinde telâkki edemez. — Binacnaleyh hâdiselerin icabettirdiği çerçeveyi a- şan bütün tedbirleri Fransa geri alır- (Somu 8. inci sayfada) Bu da südetleri Nurembeg kongresi Nuremberg köngresinde dün Hit. ler'in beyannamesi okunmuştur. Hitler bu — beyannamesinde da- ha ziyade Avusturya'nın ilhakından ve Almanya'nın ekonomik — vaziyetin- den bahsetmektedir. Bu husustaki ha- berlerimiz 8 nci sayfamızdadır. olmadığı bilhassa tasrih ediliyor İhfiyaf kuvetlerin talim müddeti bir ay uzatıldı ŞİMAL DENİZİNDE MANEVRALARA BAŞLANDI Alman askerleri manevra yaparken Berlin, 6 a.a. — D. N. B. ajansı, fransız ihtiyatlarının silâh ak tına çağrılmış olduğuna dıierbHıvu ajansı taralından yapılan aki tebliği ür: aşağıdaki tebliği neşretmektedir ızda tevessül ettiği tedbirler, şayanı hayrettir. Hususiyle ki, bu baptaki tebliğ aynı zamanda r bir selâh eseri bulunduğunu da yaz- Kıral İkinci Piyer'in yıldönümü Belgrad, 6 aa. — Kıralm doğumu- nun yaldönümü münasebetiyle vilâyet- lerde de bugün Belgrad'da icra edil- şenlikler miş olan merasime mümasil yapılmıştır. Kıral, Bled'de krı ri ile diğer bir takım zevatı le yapılan dini âyinde hazır — bulun- muştur. Gazeteler, millet — tarafından Yugoslavya vahdetisin timsali — olan genç kıralın etrafında bütün milletin izhar etmekte olduğu hissiyatın tami- miyle aynı olduğu noktasında İsrar et mektedirler. Prag'ın teklifleri 1- Südetlerin toprak muhtariyeti 2 - Südetlere tam statü müsavatı 3 - Südetlere tam dil muhtariyeti Tanımak şeklinde hülâsa ediliyor tatmin etmiyor Prag, 6 a.a. — Başvekil Hodza, bu sabah Runsiman heyeti âza- sı ile görüşmüş ve kabinenin dün akşam tetkik ve tasvip eylemiş olduğu hükümet projeleri etrafında müzakerelerde bulunmuştur. projelere müteallik plânın tanzimine azami süratle teves- sü) edecektir Prag hükümeti, böy ket etmek süretiyle b neticey mak hususundaki kat! azmini miş ve aynı zamanda Berlin hüküme- tini de kendi mesuliyetini idrak etmek mevkiinde bırakmış olacaktır. Prag, 6 aa. — Royter bildiriyor var- göster- İyi malümat alan mâhafilden öğre- nildiğine göre, Çekoslovak hükümeti- (Sonu 8. inci sayfada) sayya