29 Eylül 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

29 Eylül 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

— Perşembe Ulus Bazımevi Çankırı caddesi, Ankara 29 EYLUL 00 5 .KURUŞ | L e Telgraf: Ulus - Ankara TELEFON İmtiyaz sahibi Başmubarrir Yazı İşleri 1062-1063 Matbaa müdürü 1061 1144 1371 1064 CUMARTESİ YURD Köylü için ilâvemiz | Yeniden taze bir sulh havası esiyor Hitler'in yaptığı davet üzerine : ugün, Çemberlayn, Musolini, Daladiye ve Hitler Münih'te : bir toplantı yapacaklar B. Hitler, B. Daladiye, B. Çemberleyn ve B. Musolini'yi bir arada gösterir bir Io(omentai v | 1—Çemberlayn'in teşebbüs Bir 2 — Musolini'nin tavassutu teşebbüs daha A. Ş. ESMER Çomberleyn'in evelki gün söyledi- ği gibi, Çekoslovakya ile Almanya a- rasındaki ihtilâftan doğan buhranlı va- ziyet her saat değişiyor. Evelki gün barometre harba doğru işaret ediyor- du. Dün öğleden sonra ansızın, vazi - yet gene değişti. Ajans haberleri, Çemberleyn'in Almanya'ya üçüncü bir yolculuk yapmıya karar verdiği bu defa kendisine Musolini'nin ve Da- ladiye'nin de refakat edeceğini bildir - mişlerdir. İngiliz Başvekili de dün Avam kamarasında iradettiği nutukta bunu teyit eteiştir. Binaenaleyh sulhu kurtarmak için bir teşebbüs daha ya - pılacaktır. Çemberleyn'in Avam ka - marasındaki izahatına bakılacak olur- sa, bu teşebbüs de İngiltere'den gel- mektedir . Çekoslovakya'ya — verilen mühletin uzatılması için Çemberleyn tarafından yazılan mektuba Hitler ret cevabı verdikten sonra İngiltere baş - vekili, sonuncu bir çare olmak üzere Musolini'nin tavassutunu rica etmiş - tir. Faşist lideri de Çemberleyn'in bu ricasını kabul ederek Berlin'deki ital- yan büyük elçisi vasmtasiyle Hitler teşebbüste — bulunmuştur. Hitler de Musolini'nin ricasını redde- dememiştir. Haber - verildiğine göre, Almanya, seferberlik ilânını yirmi dört saat tehir etmiye muvafakat etmiştir. Bunun aynı zamanda Çekoslovakya'- ya verilen mühletin de temdidi mâna- sına delâlet edip etmediği sarih olarak anlaşılmıyor. Fakat bu temdit keyfi- yetinden daha chemiyetli olan nokta, Çemberleyn'in bu defa beraberinde Musolini de olduğu halde Hitler tekrar görüşmek üzere Almanyı gitmiye karar vermesidir. Esasen ingi liz başvekili evelki gün radyoda söyle- diği nutukta böyle bir ihtimali - bahis mevzuu ederek demişti ki: — Eğer bir şeye yarıyacağını bil - sem, Hitler'e üçüncü bir ziyarette bu- lunmakta katiyen tereddüt etmem. Fakat arkasından da şu sözleri ilâ- ve etmişti: — Fakat bu anda tavassut sahasın- da faydalı olarak fazla bir şey yapaca- ğımı ümit etmiyorum. (Sonu 3. üncü sayfada) 3— Hitler'in daveti üzerine Münih konferansı hazırlanmıştır Hitler işgal hareketini 24 saat tehir etti Londra, 28 ( Hususi ) — Londra'da bu sabah pek endişe ile dolu bir hava vardı, Herkes, B. Çemberlayn'in nutkunu bekliyor ve bugünün de nasıl bir şekilde biteceğini soruşturuyordu. Almanya'nın umumi seferberlik ilânı- na karar verdiği hakkında gelen, fa - kat Berlin mahfilleri tarafından tek- zip olunan haberler, bu sıkıcı havayı büsbütün ağırlaştırıyordu. — Öğleden önce de Avrupa hükümet merkezle - rinde diplomatik - fasliyet bulunuyordu. Saat 11.15 de, Fransa'nın Berlin bü- yük elçisi B. Fransuva Ponsi B. Hit- et tarafından kabul olunup kendisiy- le bir saat kadar konuşmuş, saat 12.35 (Sonu 6. mer sayfada) Çemberlayn Avam Kamarasında Çekoslovakya işini anlatırken: Hitler'in daveti geldi Mebuslar Çemberlayn'i febrik ettiler Anne Kıraliçe Mari Münih konferansının toplanacağını duyunca Ağlıyarak locadan çıktı Londra, 28 a.a. — Başvekil Çember- layn Avam Kamarasında aşağıdaki beyanatta bulunmuştur : *— Öyle bir vaziyet karşısında bu- lunuyoruz ki 1914 denberi bunun em- sali görülmemiştir. Şu ciheti tasrih- ten kendimi menedemem ki, Milletler Cemiyeti paktının, muahedelerin ye- niden tetkikine dair olan 19 uncu maddesi ihtiraslar bu dereceyi bul - madan tatbik edilseydi ve muahede. ler sulh yolu ile tâdil olunsaydı, şim- diki buhranın önüne geçilmiş olurdu. Bu hususta gösterilen tesamlihün me- suliyeti bütün Milletler Cemiyeti â- zalarına şamildir. Fakat ben burada herkese tevbih yapmak için bulunmu- | yorum. Temmuzda vaziyet şu mertkezde idi: Çek hükümeti ile südet alman partisi arasındaki müzakerat bir maza saplanmiş ve herkeste bu iht lâf çabuk halledilmezse alman hükü- metinin müdahele edebileceği korku- su husul bulmuştu. İngiltere hükü - (Sonu 6, sncı sayfada) | bahtiyarım. | | lânsın: başlamış |.. Atatürk l Ve General Kardenas arasında telgraflar Ankara, 28 aa. — Meksikanın milli bayramı münasebetiyle Atatürk ile Meksika Reisicümhuru General Car - rasında aşağıdaki telgraflar teati olunmuştur : Ekselans General Lazaro Cardenas Reisicümhur | MEKSİKO Meksika'nın milli bayramı dolayı - siyle, ekselânsı: retli teb - riklerimle bir) saadetleti ve Meksika'nın temennilerimi şahsi fahı — hususundaki | samimi arzetmekle | K ATATÜUR, Ekselans Kemal Atatürk Reisicümhur ANKAR/ Meksika istikl İdönümü mü- nasebetiyle gön âlinin yılı ermek Jutfunda b hınduğunuz tebri dola, hararetle teşekkür şahsi saadetleriyle Türkiye'nin refa hi hususundaki samimi temennilecimi arzederim. iklerden LAZARO CARDENAS Barbaros ihlilali dolayısiyle halkın hissiyatına karşı Atatürk'ün teşekkürleri Lotanbul, 28 aa. — Barbaros ihtifa- li münasebetiyle vâli ve belediye rei-| si Muhittin Üstündağ tarafından hal- | kımızın derin duygularını bildirmek üzere Ulu Şefimiz Atatürk'e çekilen telgrafa Büyük Önder aşağıdaki ce -| vabı vermişlerdir Muhittin Üstündağ | Vâli ve Belediye Reisi | İSTANBUL | Bü Türk Amiralı Barbaros için yapılan türende sayın halk tarafından hakkımda izhar edildiğ ni bildirdiği - niz semimi hislerden çok duygulan - dim. Teşekkür ederim. K. ATATÜRK Celâl Bayar'ın teşekkürleri İstanbul, 28 aa, — Barbaros i! iyle, Barbaros günü komite-| adına İstanbul Vâli ve Belediye Re isi Muhittin Üstündağ, Başvekilimi (Sonu 8 inci sayfada) Barbaros! Preveze muharebesinin 400 üncü yıldö- nümü münasebetiyle büyük türk amirali Barbaroa için İstanbul'da büyük bir tören yapıldığını yazmıştık. Yukarıdaki resimde Barbarce'ın mezarma konan celenkleri görüyorsunuz. Aşağıda Nürettin Artam'ın güzel bir yazısını okuyacaksınız. Diğer re- simlerimiz 8 inci sayfamızdadır. 1920 mayısının sisli bir sabahında Miülletler Cemiyeti bayrağını - taşı - yyan bir gemi 800 bu kadar türk za - bitini yıllarca sürmüş cephe ve esa- ret hayatından sonra İstanbul'a ge- (Sonu 8. inci sayfada) İngiliz donanması seferber halekondu İngiliz kadınları yardımcı servislere gönüllü yazılıyorlar Londra, 28 a.a. — Royter ajansı müstacel telgrafla bildiriyor: Bahriye bakanlı ihtiyati bir tedbir. olmak üzere donanma için seferberlik ilânına karar verildiğini tebliğ eylemiştir. (Sonu 8 inci sayfada) Dünkü toplantıya iştirâk edenler ANKARA BELEDİYE SEÇİMİ Dün bir toplantı yapıldı C. H.P.namzetleri tesbit edildi Toplanfıya B. Nevzat Tandogan Reislik etfi Önümüzdeki birinciteşrinin birinci Ügünü bütün memlekette başlryacak 0- len belediye seçimleri için cumhuri- yet Halk Partisi namzetlerini tesbit etmektedir. Parti Genel Sekreterli- ğince tanzim edilmiş olan seçim tali- matnamesi mucibince Ankara'ya ait yoklama dün Yenişehir'deki Kızıl ay Urmumi merkezi binas: konferans salonunda yapılmıştır. Yoklamaya İl- yönkurul âzasiyle Ankarâ merkez İl- çeyönkurul ve bu ilçeye bağlı kamun ve ocakların 219 kişiyi bulan rels ve |âzaları kâmilen iştirâk etmişler, top- lantıya Vali ve İlyönkurul Başkanı B. Nevzat Tandoğan recislik etmiştir Toplantı Tam saat 17.30 da başla- mış ve B. Nevzat Tandoğari Parti nizamnamesi ve yoklama talimatna - mesinin bu seçimlere ait olan hüküm- (Sonu & inci sayfada) Dünkü toplantıya riyaset eden Vali ve Belediye Reisi B. Nevzat Tandoğan 7 “Asker gözüyle vaziyet 1918 denberi herkesin ağzında harp ihtimalleri dolaşıyar. Hiç bir zaman harpten bu kadar çok bahsedilmemişti. Fakat harbın çıkıp çıkmıyaca şimdiden kestirmek mümkün değildir. Çemberleyn'in söylediği gibi “Harp patlamadıkça harbin önüne geçmek kabildir., Harbın patlamasına meydan vermemek diplomatlarım işidir. Fakat diplomatlar eğer mağlup olursa harp galip çikacaktır. O zaman söz askerlerindir. Eğer bir harp patlarsa Avru- pa'nın vaziyeti ne olacaktır? Harbe girmesi ihtimalinden bahsedilen devletlerin kuvetleri nedir, Majino hattı, Sigfrid hattı. nasıl kurulmuştur? Muvaffakiyet şansları neden #barettir. Harpten bu kadar çok bahsedildiği bir devrede bunlar hakkında okuyucularımıza geniş malümat vermeyi faydalı bulduk. Mehmetçik Avrupa'da, Ahmet oğlu Ahmet, Türk Çanakkale gibi eserleri meydana getiren ve askerlik sahasında bir çok kıymetli makaleler neşreden aynı za- manda geçen sene çekoslovak manavralarını bizzat takip eden ve Nüremberg kongresinde bulunan arkadaşımız M. Şevki Yazman bize her gün dördüncü sayfamızda bu mevzulara dair askeri makaleler yazacaktır. İlk makale bugün dördüncü sayfamızdadır. Ege'de 2.000 kilometre Arkadaşımız Samih Tiryakioğlu, Ege bölgesinde 2.000 kilometrelik bir seyahat yapmıştır. İzmir'den başlıyarak Bergama, Kozak, Ayvalık, Gölcük, Kuşadası, — Aydın, Nazilli, Denizli, Alaşehir'i — baştan başa dolaşmıştır. Ege'deki tarihi eserleri, harabeleri ziyaret etmiştir. Bütün bu gezisine dair çok entresan ve güzel bir röportaj serisi hazırlamşıtır. Bu röportajların yalnız egeliler » değil, her- kes tarafından zevkle okunacağına eminiz. Samih Tiryaki- oğlu'nun güzel bir üslupla anlattığı bu seyahat mektupla- rını T ilkteşrinden itibaren gazetemizde okuyacaksınız.