30 Eylül 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

30 Eylül 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

K e | L (uma Ulus Basımevi Çankırı caddesi, Ankara BO — tcçratı Uluz - Ankara EYLÜL TELEFON 1938 | Başmalimir ci Yazı İşleri 1062-1063 Matban müdürü 1061 1064 5 KURUŞ ı Matba DÖRTLER KONFERANSI ADIMIZ DÜN MÜNİH'TE TOPLANDI Südetlerin bulunduğu yerler Bir İngiliz lejiyonunun veya enternasyonal bir kuvetin kontrol ve nezareti 10 ilkteşrin'e kadar boşaltılacak! altında Yeni hudut 25 ikinciteşrin'e kadar iki tarafça çizilmiş olacak ! ONFERANSIN NETİCELERİ : Münih, 29 a.a, — Siyasi mahalilden öğrenildiğine güre, dört devlet adamı arasında yapılmakta olan mü- zakereler, südet topraklarının Almanya'ya terki ve bu terk keyfiyetinin tatbiki hususlarında bir prensip anlaşmasına varmıştır. Bu toprakların Almanya'ya tevdiine başlanması ta- rihi olarak 1 teşrinievel tesbit edil . miş ve bu muamelenin İ0 teşrlüieve le kadar tamamlarıması kararlaştırıl. Polska'nın Berlin muhabiri hangi şartlarla südet mese- lesinin hallini kabule mütemayil ol- duğunu şu süretle hülâsa ediyor: 1 teşrinievel tarihi alman muhtrra- sının kabul edilmesi tarihi olacaktır. Fakat alman kıtaatırım bütün “kı muzı mıntakayı” tamamiyle aynı gün- de işgali zaruri değildir. Tahliye müddeti bir ânlaşma ile kararlaştırı - labilir. Yonra bütün kırmızı mıntaka- nın da Almanya'ya ilhakr şart değil- (Sonu 10 uncu sayfada) Dersim | Londra, Paris, Roma ve Berlin'den Münik'e... Başvekilimizin medeniyete | İstanbul'da teikikleri KONFERANSIN HAVASİ : | Münih, 29 aa. — Son günlerin gergin ve tehlikeli anlarından sonra Avrupa devlet adamları bugün bura- da müsait bir hava içinde toplanmışlardır. Almanya'da ne kadar siyasi ve askeri rilesa varsa hemen hemen hepsi bugün Münih'te toplanmış - bulu- nuyor, Çekoslovakya'nın — Berlin - elçisi Mastni, hükümeti tarafından Münih'e gönderilmiş —- CİÇİ Layyorv İK Der Ha'dan buraya gelmiştir. Macar hariciye nazırının husust kelem diröktörü kont Csaki, tayyare ile Münih'e gelmiştir. Müzakerelerde müşahit olarak bulunmuştur. Saat 12,30 da Führerbau'da topla- nan Hitler, Musolini, Çemberleya ve Daladiye şuradan buradan konuşarak soğuk büfede kahvaltı etmişlerdir. Bu esnada Çemberleyn'in Ciano ile, Daladiye'nin Göring ile, Musolini'nin Daladiye ve Çemberleyn ile, ve niha - yet Hitler ile diğer devlet adamları- nın ayak üzeri musafahalarda bulun - (Sonu 10 uncu sayfada) Nafıa Vekilimiz Alyon'da ANDIMIZDIM Dörtler konferansının toplandığı Münih'ten bir manzara açılıyor. Naşit ULUĞ Dersim'den döndüğümü öğrenen bir çok mümevver insanlar, bana : — Dersim meselesi artık kökünden halledildi, değil mi? diye - soruyorlar. Bu zevatın çoğu kendi ihtisas şubele- rine hayatlarını vakfeden, fakat Der - sim hakkında kâfi bir fikir sahibi olmu- yan vatandaşlardır. Onların ba sualle- ri, cümhuriyetin Dersim işini nasıl bir dâva olarak elinde tuttuğunu ve bu yaz Tunceli'nde yapılan askeri hare - kâtın mahiyet ve maksadının ne ol - duğunu — bilmediklerini gösteriyordu. Bu bakımdan türk inkilâbının çalışma sahalarında bir şereflisini teşkil eden “Tunceli'nin medeniyete açılışı,, işini en geniş ölçüde milletimize bildirme- yi lüzumlu ve faydalı — buluyoruz. *“ULUS", önümüzdeki hafta içinde bu çalışmalara.geniş bir sayı tahsis ede - cek ve bunda Tunceli'nde âşiret reji- mi altında inliyen binlerce türkün ağa, reis ve seyitlerin elinden nasıl kurta - rıldiğımı ve haydutluk hayatının — nasil taefiye edildiğini, Dersim'de hüriye - tin ve insanlık — haklarının — tecasüsü devri'nin nasl acıldağını anlatncaktır. — Dersim mesalesi halledilik mi ? Dersim'de vasıyan ve bavdutlar elin - de esir kalmış olan on hinlerin cüm- buriyet vatandaslığı <aref ve haklarını (Sonu 3. üncü sayfada) Istanbul, 29 (Telefonla) — Başvekil B. Celâl Bayar bugün Merkez Bankası İstanbul şu- besine giderek banka işleri ve da ofis ve ticaret odası erkânını kabul ederek iktısadi vaziyet hakkında malümat al- mıştır. Afyon, 29 aa. — Nafta Vekili Bay Ali Çetinkaya bugün öğleden sonra şehtimize gelmiş ve üç saat kaldıktan sonra Eskişehir'e müteveccihen hare » ket etmiştir. B. Çetinkaya istasyonda büyük bir halk kütlesi ve memurlar tarafından karşılanmış ve uğurlanmış- tar. 1 İLK TEŞRİN CUMARTESİ BAŞLIYOR GAZETE BASILIRKEN : İSGAL YARIN BAŞLIYOR! Anlaşmanın ve protokolların tam metni şudur: Münih, 29 a.a. — Dört devlet adamı ara - sındaki müzakereler saat 1.30 (bizim saatla sabah saat 2.30) da nihayet bulmuştur. Saat 1.35 (bizim saatla 2.35) de resmen bildirildiğine göre, dört devletin hükümet reisleri, alman - çek ihtilâfma nihayet ver- mek üzeretanzim edilen sureti tesviyenin tatbiki usulleri hakkında bir anlaşma imza Tamışlardır, Sabah saat 2 de (bizim saatle sabah saat üçte) aşağıdaki nihaf resmi tebliğ neşredil- miştir: Perşembe günü öğleyin alman, italyan, fran- sız ve ingiliz hükümet reisleri tarafından baş- lanan müzakereler bitmiştir. Alınan kararlar derhal Çek hükümetine teb- liğ olunmuştur. 29 Eylül 1938 tarihinde Münih'te Almanya, İngil- tere, Fransa ve İtalya arasında akdolunan anlaşma aşağıdaki hususatı derpiş eder: Almanya, Büyük Britanya, Fransa ve İtalya, Alman » Südet arazisinin terki hususunda prensip itibariyle aktolunan anlaşmayı nazarı itibara ala- rak mezkür terk keyliyetinin aşağıdaki şartları ve usulleri üzerinde mutabık kalmışlardır. ve kendile- ini ferden ayrı ayrı bu anlaşmanın tatbiki garan- tisinden mesul tuttuklarını beyan ederler: 1 — Tahliye 1 teşrinievelde başlıyacaktır. 2 — Büyük Britanya, Fransa ve İtalya tahliyenin vele kadar vuku bulacağı - ve bil- iç bir tesisatın tahribata uğramaksızın bunun ifa edileceği hususunda — mutabık kal- mışlardır. Çekoslovakya hükümeti mezkür te- sisatın tahribata uğramaksızın ifasından me- suldür. 3 — Tahliye usulleri, Almanya, Büyük Britanya, Fransa, İtalya ve Çekoslovakya'nın mümes- sillerinden mürekkep enternasyonal bir ko- misyon tarafından teferrüatiyle tesbit edile- cektir, 4. — Alman mıntakasının alman kıtaatı tara- fından merhalelerle işgali 1 teşrinievelde başlıyacaktır. Merbut haritada gösterilen dört mıntakanın alman kıtaatı tarafından işgali şu sıra ile yapılacaktır: Bir numa- ralı mıntaka 1 ve 2 teşrinievelde, iki nu- maralı mıntaka 2 ve 3 teşrinievelde, üç numaralı mıntaka 3, 4 ve 5 teşrinievelde 4 numaralı mıntaka 6 ve 7 teşrinievelde işgal olunacaktır. Diğer mıntakalar mez- kür enternasyonal komisyon tarafından derhal tesbit olunacak ve 10 teşrinievele kadar işgal edilecektir. 8 — Üçüncü fıkrada zikredilen enternasyonal ko- misyon plebisitin yapılacağı mıntakaları tes- Bit edecektir. Bu mıntakalar plebisitin hitamı- na kadar enternasyonal teşekküller tarufın- dan işgal olunacaktır. Bu komisyon keza Sar'da yapılan plebisitin usullerine istinat edecek olan mezkür plebisi- tin usullerini de tesbit edecektir. Gene bu komsiyon plebisitin de tarihini tesbit eyliyecektir. Maamafi bu tarih teşrinisaniden muahhar olarak tesbit olunamaz, 8 — Hudutların hati tahdidi enternasyonal komiz - yon tarafından yapılacaktır. Bu komisyonun, plebisitsiz olarak -terkedile- cek olan mıntakalarına ait ırki ahkâmda is- tisnai ahvale münhasır kalmak üzere ehemi « yetsiz tadilâtın ifasını dört devlete taosiyeye hakkı vardır. 7 — Terkedilen mıntakalar halkının girmesi ve gıkması için bir hakkı hıyar derpiş edilir. (Somu 10 uncu sayfada) BUGÜN : Hariciye Vekilimiz Belgrad'a geliyor Belgrat, 29 aa. — Türkiye Harici- ye Vekili Rüştü Aras, Cenevre'den yarın sabah buraya gelecek ve bütün gün burada kalarak Stoyadinoviç'le görüşecektir, SAYFA