30 Eylül 1938 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

30 Eylül 1938 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

'TÜRK Ilı.l 30 EYLÜL CUMA l938 A Hitler —Çemberlâyn — Daladiye—Mussolini Arasındaki: DAUA | MÜNİH KONFERANSI MÜZA- KERELERİ DÜN BAŞLADI. Hitler, Başvekiller Şerefine Bir Ziyafet Verdi. Müzakerelerde Çekoslovakya Meselesinden Sonra Macaristan Ve Polonya Meselele- ri de Tedkik Edilecek. Münih, 29 (ALA,) — İn giliz - Fransız Başvekillerile Mussolini bugün öğleye doğ- ru Münihe muvasalat etmiş lerdir. B. Hitler Başvekilleri husu- *l ikametgâhında öğle ye- Meğine davet etmiş ve bu llk temastan soora konuş- malara başlanmıştır. Londra,” 28 | Radyo ) Başvekil Nevil Çemberlâyn, efaktinde Sir Oras Vilson ile Sir Vilyam Strank oldukları halde yarın saat 830 da Eston tayare istasyonundan Müoihe hareket edecektir Başvekil binlerce halk ta rafından uğurlancaktır. Parls, 28 (Radyo) — Baş vekil Daladiye, yarın sabah saat 8.30 da Porje tayare istasyonundan Münihe hare ket edecektir. B. Daladiyenin refakatinde hususl sekreteri ve hariciye pazareti müşavirlerinden Le- je ile Roşa bulunacaktır. Roma, 28 ( Radyo ) - Musolini refakatinde İtalya hariciye nazırı Kont Ciyano olduğu halde bu gece Te- renye şimendüler istasyonun dan Münihe müteveccihen hareket etmiştir. Başvekil; nazırlar, gene- raller ve binlerce halk tara- findan teşyi edilmiştir Berlin, 28 (Radyo) — Hıt ler, refakatinde hariciye na: zıri Von Ribentrop olduğu halde bu gece buradan Mü- nihe bhareket eımıııır Ilıılı re, yirmi ikl gazeteci refa kat etmektedir. Münih, 28 ( Radyo ) Dörtler konferansı için fev- kalâde biçbir tedbir alınma mıştır. Müzakerelerin, — Münihin büyük otellerinden birinde cereyan edeceği zannolu- nuyor. Konferansın, yarın saat 11 de başlaması kuvvetle muh- temeldir. Londra, 28 ( Radyo ) Çekoslovakyanın bura sefiri Jan Mazarik, konferansta Çekoslovakyadan da bir mu rahhas bulunmasını Hariciye Nazırı Lord Halifakstan rica etmiştir. Sefire ne cevap verildiği, malüm değildir Veşington, 28 (Kadyo) — Siyasi mehafil, Münih kon- konferansının iyi neticeler ve- receğini kuvveltle tahmin et- mektedir. Roma, 28 (Radyo) — Si- yası mehafil dörtler konfe ransından son derece Ümit vardır. Alâkadarlar, bu konferan edildi tesbit sın çoktan tasavvur gini olunduğnu beyan ediyorlar Paris, 28 (Kadyo) — Halk sevinç — içindedir muhtelif baskılar çıkararak dörtler konferansının Mü nibte toplanacağı haberini vermişlerdir. Paris, 28 (Radyo) dakikada alınan haberlere göre; .ııılltere, Fransa; İtal- ve — esaslarının Gazeler; Son Lehistanda 70,000 Gönüllü Kaydedıldı. Çek askrleri, hududu geçmak istiyon Po'on ekalliya- tinden bir kismını kurşuna dizdi. Varşova, Z9(A A.) Çekor- lovakyaya karşı mücadele etmek üzere teşkil olunan Polonya Lejiyonlarına şim diye kadar yetmiş bin Çe koslovakyalı Lehli kaydedil miştir. Bugün öğleden sonra yeniden kayıd musmelesine başlanmıştır. Verşova, 29 (Radyo) Polonya ordusunun, Çekor lovakyada Lehlilerle meskün | olan yerleri işgal için ha zırlanınış olduğu söyleniyor Maahaza, böyle bir hareke tin ne netice vereceği, alâ kadarlarca henüz — kestirile Memektedir. | Prağ, 29 (Radyo) Çekoslovakyadaki Lehliler, dün Polonyaya hicrete baş lamışlardır. Askerlik çağında bulunanların, kaçak suretile Polonya topraklarına geç tükleri anlaşıldığından bun Jarın bir. kumı | şuna dizilmiştir. Varşöva, 29 ( Radyo ) — İngiliz ve Fransız bu gün hariciye nazırı Kolo- Beki ziyaret etmişler ve konuşmuş'ardır. Bu ko nuşmaların Polonyanın aldı: | ği aekeri tedbirlerle alâka- dar olduğu söyleniyor. budutlarda | yakalanmış ve derhal kur- | sefirleri | ya, Almanya, Macnristanla, Polonyaya — birer muhtara göndermişler ve meselesinden — sonra ve Leh azlıkları ihtilâfının da balled leceğine dair her iki devlete teminat vermiş lerdir. ) Ve birlikte harekete geçmek | der, asker ve mühimmatla | dolu olduğu halde tecemmü Südetler | Macar | Çekoslovakyada ( | Bütün Gençler As- kerlik Hizmetine Davet Edildi. ON ÜÇÜNCÜ YIL SAYİI: 3998 Silahlarla Kaynaşan Dünya. Rusya Ve | Çekoslovak - | yada Askeri Faaliyet. Paris, 29 (Radyo) - Mos kovadan haber veriliyor: Rusya,” Hcabında — Fransa | için, geniş mikyasta askeri | tedbirlere tevessül etmiştir. | Rusyanın büyük — şebirle ; rinde hummalı bir. faaliyet | başlamıştır.f Müteaddit tren- | | | | | mahallerinden vasıl olmuştur. Prağ, 29(A.A.) Moskovaya Çakestil lovak hükümeti henüz biz- | || mete alınmamış olan bütün gençleri silâh altına almak | Üzere askerlik dalresine mü- racaata davet ı-lı'nl|llr Avrupanın Geçırdığı Kriz || Hâdiseler Yıldırım süratıle * CereyanEdiyor" Hitlerin iktıdar mevktine ııcçııı:mnınlıeıı on defa bir | dünya harhi patlama tehlikesi baş gösterdi. — (| 1933 Yılında Aavrupa he- lecan içinde beklemektedir. Avrupa — edişe — tçindedir Mussolini: "|9J3 yılı Mılletler Cenııyetının Kararı: kati | | bir yıl olacaktır ,, kehaneli nini savururken ihtiyar Hin- denburg Başvekil Şiayheri ( Sonu lkıııel sayfada ) | “Hiç Bir Hak,Harp Yolu | İle Tezahür Edemez.,, | 49 Devletmura khesı tarafından verilen müşterek takrir- de, htilâfların sulhen tesv.yesi lüzumu tebarüz ettirildi. Cenevre, 29 (Kadyo) Uluslar sosyetesi konseyi, bu gün fevkalâde bir toplantı yapmış ve uzun müzakere- lerden sonra 49 devletin mu rahhasları tarafından verilen müşterek takrir münasebeti. le bütün devletlere verilmek ı üzere bir mazbata tanzim | İ eylemiştir. Konseyin bu mazbatasında ezcümle deniliyor ki: “Devletler arasında baş görteren ihtilâfların, dalma sulh yolile halledilmesi, bü- tün cihanın temenni ettiği bîr harı kemr Zııı hıı.p Köylünüzün mektuplarını gazete vesalr posta ile sevk evrakını * muntazam | ve çabuk - alabilmeleri ve köyden gönderecekleri mek tup — vesairenin vaktinde en yakın posta — merkezlerine sevkini temin etmek üzere İç Bakan'ık, köy posta ser- visleri ihdasına karar ver miştir. edilen insaniyet ve medeniyet için felâketten başka bir netice vermez. Hiçbir. hak harp yolu ile tezahür edemez., Konsey, Çekoslovakya-Al- manya ihtilâfında gösterdiği alâkadan ve sulhperverlik- ten dolayı Âmerika Cum hucreisi Ruzvelte teşekkür edilmesine karar vermiştir. Ulus'ar sosyetsi asamble- | *i, yarın toplanacak ve maz batayı tasdik edecektir Uluslar — sosyetesi ıen:l; sekreterliği, tasdikten sonra r mazbatayı bütün devletlere | (önderuekur | Koyler İçin Posta Ser-| visleriKurulacak.. Bu İş Köylüye Ayrıca Bir Kül. fet Yükletilmeden Temin Edilecektir. Bu servisler ihdas olunur ken bir taraftan da köylü mün bir çok zahmet ve mas raflara katlanarak şehir ve kasabalara gitmeden mek tuplarını parasız olarak yaz dırmaları, köy — idarelerinin posta pulu bulabilmeleri köy posta memurlarına alâkalı devlet dalrelerinin kolaylık ( Sonu ikinci sayfada) Bir İngiliz Gazetesi A «düyük devletlerin gizlice Sİ Ateş | Püskurüyor toplanan İleri gelenlerinden bir gece içinde böyle darbeler gelecek olursa hasgi küçük memlekst kandini emin hiseder.» Togiltere ve Fransanın Çe koslovakya üzerinde müşte rek tazyikleri İngiliz liberal efkörinca — şiddetle tenkid edilmektedir “Niyuz Kronikil,, gazetesi nin yazdığı çok ağır bir başmakale deniliyor kı. “Pazartesi akşamı İngiliz balkı, Fransız ve İogiliz na- Başk Genbaşkurca kabul edilen göre yapılan seçimde arkadaşların asli ve yedek | ni ve kendilerine verilecek nin tasvibine arz ederim. lffet Deniz || Cavide Ağabeyoğlu Naci Kodanaz * ı Faik Devecioğlu Rasim Çağan Tevfik Başaran Zühtü Melek Azmi Sakol Ahmet Saraçoğlu Necati Uğur Vasıf lspartalı İsmail Safa Kasapoğlu İsmail Tiritoğlu Mehmet Keklik Ali Kırımlı Sıtkı Şeremetli Ali Uzkan Cevdet Kaptanoğlu Cevdet Karaoğlan İbrahim Madenli Necip İnal Kemal Tanay Emin Güvensel İbrabim Saml Kayyum Kasım Güneş Şeref Eğinli | Süreyya Çataloğlu Fahri Karaman Yusuf Memişoğlu Şamil Eriş Mehmet Edip Sandıkçı Hüseyin Nizamoğlu Mehmet Zahit Şekereloğlu Şükrü Kaylarlı Fehmi Arslan Tevfik Budak Muhittin Ergin Fuat Bil'âl Lütfi Kıral Halil Necati Kutlu Kemal Konyalıoğlu Kadri Sökmen Hasan Serpen Mehmet Tahir Doğanlarlı Falk Özdamar Mustafa Apak Mehmet Fehmi Ahsun Hakkı Oruç Haydar Çorapçı Ahmet Aydar İbrahim İstanbulluoğlu” zırlarının, Çekoslovakyanın parçalanmasını istihdaf eden Hitlerin - teklifleri üzerinde uyuşmalarını hayretle kar" şilamışlır. Biraz daha dü şündüğümüz zaman, bu hay- ret hiddete inkilâp ediyor. Zira, küvvet tehdidi karşı sında bir küçük demokrat (Sonu üçüncü sayfada) C. H. P. İlyönkurul anlığından: 1938 Senesi Balıkesir Belediye meclisi/szalığı için yoklama - talimatnamesine adları aşağıda yazılı partili parti namzedi seçildikleri vazifeyi her suretle ifaya ehil olan bu arkadaşlara rey verileceğini parti men suplarına bildirir ve Balıkesirin değerli müntehipleri Vali Ve C. H. P. dlyönkurul Başkanı Etem Aykut || Asli Aza Namzetleri: Avukat Sadık Deniz eşi Kimyager Abdi eşi Belediye Retsi Bakkal Tüccar ve çiftçi Avukat Attar Eczacı Çivici Kumaşçı Çivici Tüccar Uncu Uncu Manifaturacı Kitapçı Otelci Barut bayil Attar Altar Fabrika kâtıbi Tüccar Konserveci Tüccar Tüccar | Yedek Aza Namzetleri: Avukat Vedat eşi Eczacı Manifaturacı Avukat Marangoz Ekmekçi Şekerci Çivici Otelci Manifaturacı Avukat Diş Tabibi Attar Komlsyoncu Bakkal Kırtasiyeci Kunduracı Kunduracı Noter kâtibi Urgancı Attar Çorapçı Kahveci Tabak Mehmet Özgelen Bakkal