7 Ekim 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

7 Ekim 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

(umı Ulus Basımevi Çankırı Caddesi, Ankara 7 Tolgraf : Ulus - Ankara İLKTEŞRİN TELEFON 1938 İmtiyaz sahibi 1444 nn aşmuharrir — 137 S KUÜRÜŞ | — Mben'akes iosi ADIMIZ Haa idare 1064 Yarın 16 sayfa ilâvemiz Sonbahar Modaları İktısat Nazırı geldi Alınası İRtisat Nazırı doktor Funk Başvekilimizi ziyareti esnasında Dr. Funk dün tören le karşılandı İktisat Vekilimizin ziyafetinde samimi Mesut neticeler F. R. ATAY Üstünden pek uzun zaman da geçmemiştir: Yenecek türk mal- larını ihraç etmek istiyen tüccar- lar, bazı konsoloslardan temiz- lik vesikası almak mecburiyetin- de idiler. Bu hazin itimatsızlık, kapitülâsyonsuz Türkiye'de da- hi devam etti. İngilizler: n — Eğer bir-daha ağzınıza in- cir koymak istemezsel İzmir imalâthanelerinden birini dola - şınız, diyorlardı. Bir mahsulümüzün lağımlı su- larla muamele görmediğine ve Sahilden muayyen birkaç mil u- zaktaki deniz suyundan istifa- de edildiğine Amerika konsolo- su kani olmadıkça, ihraç yap- maklığımıza imkân yoktu Şark tüccarlığı kafasını ve ah- lâkını bırakmak, şahsi kazanç ile milli menfaat arasındaki mü- . masebetleri tayin eden esaslarda anlaşmak ve teşkilâtlanmak lâ- zımdı. Bugün vaziyetin ne olduğunu geçenlerde gene bu sütunlarda yazmıştım: Artık İzmir'den, tıp- kı bir garp memleketinde oldu - ğu gibi, yiyecek malı dahi kon - trolsuz almaktadırlar. Çünkü teş- | kilâtlanma tamam olmuştur; tek nik ve sıhi her türlü tedbirler a- İmnmıştır. Çünkü artık İzmir ima- lâtanelerini dolaşmak, mahsulle- rimizden ikrah ettirmez; bilâkis onlara karşı iştah uyandırır. Dertlerimizden biri bu idi: Yani hilesiz mal, temiz mal! İkincisi malümdur: Standard! Garp piyasalarında işporta malı | satılmak devri iflâs edeli çok ol- duğunu bizim tüccarlarımıza an- latmak için dahi bir hayli zaman meçti ve onu dahi doğrudan doğ- ruya devlet müdahalesi - olmak: sızın halletmek kabil olmadı. Geçen gün İstanbul gazetelerin- (Sonu 7. inct sayfada) nufuklar söylendi İki memlekef arasında ekonomik iş birliğinin daha çok inkişaf edeceğine şüphe yoktur Almanya'nın Milli İktısat* Nazirı Ekselans Dr. Funk - beraberinde Bn. Funk, Alman Hükümeti âli müşavirlerinden B. Walter ve Knote ile Kalemimahsua Müdürü, Berlin Büyük elçimiz B. Hamdi Arpağ ve mihmandarları olduğu halde dün sabahki Anadolu ekspresinin arkası- na bağlı hususi bir vagonla şehrimize gelmişlerdir. Sayın misafirimiz istasyonda İktısat Vekili B. Şakir Kesebir ve Bn. Şakir Kesebir, Almanya'nın Ankara Büyük elçisi von Keller ve Bn. von Keller, Ankara Vali ve Belediye reisi, Hariciye Vekâleti Umumi Kâtip vekili, İktısat Vekâleti Müsteşarı, Protokol Dairesi Reisi, Türko- fis Reisi ve Hariciye Vekâleti İktısat ve Ticaret dairesi umum müdürü, Ankara Merkez Kumandanı, - Emniyet Direktö, Almanya sefareti erkânı ve alman kolonisi ve kalabalık bir halk -kütlesi tarafından kar- şılanmışlardır. (Sonu 8 inci sayfada) Doktor Funk, İktısat Vekilimiz B. Şakir Kesebir'i ziyaretinde İşgal devam ediyor Hitler işgal mıntakalarını feftiş ediyor Çek hükümeti Almanların Münih anlaşmasını bozduklarını, daha ileri gittiklerini iddia ediyorlar Çekoslovakya şimdi ikiye ayrılıyor' Tıpkı eski Avusturya % ve Macaristan gibi.. Çekya ve Slovakya Diye iki muhfar devlet kuruyorlar Bu plân — Eski Başvekil Hodza'nın! ileri sürdüğü plândır ! |ııııı. Prag, 6 a.a. — Muhtariyet taraftarı rütenlerin nu, halkçı slovak fırkası bürosunun toplantısında hazır bulunmak üzere Zilina'ya gitmiştir. Halkçı slovak mahafili, rüten mebuslar tarafından plebisit lehinde ecnebi sefarethaneler nezdinde yapıl- mış olan dört teşebbüsten sonra halkçı slovakların 'muhlırıyet ta- raftarı rütenlerle olan münasebetinin her zamankinden daha zi-| yade halisâne olmaması ihtimalinin mevcut olmadığını beyan et- mektedirler. Hodza'nın plânına göre Prag. 6 aa. — Halkçılar ve nistler de dahil olmak üzerı da toplanmış olan bütün slovak kalarının mümessillerinden —alınan haberlere göre bu fırkalar, eski başve- kit B. Hodza tarafından tanzim edil- lânı kabul hususunda mutabık kalmışlardır. Bu akşam kati bir itilâf husule gelmesine intizar e- dir. Bu plân, bilhass: miş olan bir dilmektedi lovak | milletinin milli ferdiyetinin tanınma- gını, elovak İisanımım Slovakya'da resmi lisan olarak kabul edilmesini bir teşrii slovak diyeti ihdasını, muh- tariyeti haiz bir slovak hükümeti v)'l- cuda getirilmesini derpiş etmektedir. Bu hükümetin ve bu diyetin selâhi- yetleri ve Prag hükümeti ve parlâ- mentosu ile münasebetleri — bilâhare tayin edilecektir. Slovakların kararı Prag, 6 a-. — Slovaklar, federatif bir devlet dahilinde bir muhtariyete Slovaklara liderlik eden eski Başvekilimiz dün reylerini kullanırken foto a. Belediye seçimi Başvekilimiz dün reyini kullındı Adliye Vekilimiz de dün reyini sandığa attı Ayın birinde başlıyan belediye se- çimi bugün akşam saat 18 de nihayet bulacaktır. Dün sandığa atılan reyler- le birlikte belediye seçimine iştirâk eden ankaralıların sayısı 37.685 i bul- muştur. Başvekilimiz B. Celâl Bayar da ya- nında hususi kalem müdürü ve yave- ri olduğu halde dün saat 11.30 da be- lediyeye gitmiş ve reyini sandığa at- mıştır. Öğleden sonra da Adliye veki- limiz B. Şükrü Saraçoğlu ve birçok müsteşarlar reylerini kullanmışlardır. Bugün, muayyen günlerinde reyle- rini verememiş olanların belediyeye giderek bu haklarını istimal etmeleri için ayrılınıştır. başvekil B. Hodza (Somu 8. incı sayfada) Beneş'in arkasından Fransız ve İngiliz gazeteleri büyük teessürle bahsediyorlar Nobel sulh mükâfatını. BENEŞ'E VERMEK İSTİYENLER DE VAR! Fransa'da Paris, 6 aa. — Pöti Parizyen gaze- tesi, B. Beneş'in istifası münasebe- tiyle şöyle yazıyor: “Bizim her zamanki sadık Gostu- muz B. Beneş'in istifası bütün fran- sızlar tarafından büyük bit kederle karşılanacak olan bir hâdisedir. Ken- disinin Çekoslovakya'nın ve Avrupa: nın siyasi sahnesinden çekilmesi, hiç olmazsa memleketinin muvalakat et- miş olduğu fedakârlıklar kadar e- lemli bir manzaradır. Siyaset sahne- sinden çekilip giden bu zat bü bir avrupalıdır. Harpten — sonra! dünyayı kurmıya ve bütün millet- ler arasında muslihane mesaj - bir- liği vücuda getirmiye basiretle ve kuvetle yardım etmiş olan yapıcı ka- faların en feyyazlarından bizidir. Te- rihte kendisinin unvanı, sulhu kur- tarıcıların esamisi meyanında yâdo- lunacaktır.,, Lö Jur, diyer ki; “Temenni edelim ki B. Beneş'in ortadan çekilmesi, karşısıada her şe- Dün karısiyle beraber Prag'ı terkeden eski Cümhur Reisi doktor Beneş'in son (Bu mesele etrafında gelen telgraflarımız 3 üncü sayfadadır) ye katlanmıya hazır çek zimamdarla- (Sonu 8 inci sayfada) resimlerinden biri Her yerde C, H. P. namzetleri ittifakla intihap ediliyor Yurdun her-tarafında belediye inti- habr altı gündenberi hararetle devam etmektedir. Muhabirlerimizden aldır ğımız malümata göre şehir ve kasaba- larımızdaki kadın ve erkek rey sahibi vatandaşlar geçen belediye intihapla- rından daha üstün bir tehalükle inti- baba iştirük etmekte ve reylerini itti- fakla Cümhuriyet Halk Partisi nam- zetlerine vermektedirler. Memleketin her tarafında birden ve birinci teşri- nin birinde başlamış olan belediye in- tihabı birinci teşrinin sekizinde bit- miş olacaktır. Salâhiyetli makamlı dan öğrendiğimize göre, belediye in- tihabının her belediyeye ait olan ne- ticesi intihaba iştirâk edenlerin nis- beti mukayeseleri ve tafsilâtiyle be- raber nihayet bu ayın 10 unda resmen ilân edilecektir. (a.a.) Avam Kamarasında Hükümete ifimad reyi verildi! B. Çemberleyn hücum edenlere karşı kendisini müdafaa etti Londra, 6 a. — Avam kamaras: bu Bgün öğleden sonra tekrar toplandı; vakit hükümet bu akşam neticelene- cek olan harici siyaset müzakerele- rinden sonra parlamentonun | teşri- nisaniye kadar tehirini teklif etmiş- tir. Avam kamarası bu teklifi 150 mu halife karşı 313 reyle kabul etmiştir. Bundan sonra, itimat takriri hak- kında kısa bir müzakere cereyan et- (Sonu 7. incı sayfada)