6 Kasım 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

6 Kasım 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

n —Ö Ulus Basımevi Pazar Çanları Caddesi, Ankara 6 Telgraf : Ulus - Ankara SONTEŞRİN TELEFON 1938 İmtiyaz çahibi 1144 —A Hıımuhxrrumu::ğ; 5 KURUŞ Matbas müdürü 1081 İdare 1-Almanya ile münasebet 2-İspanyol ve Akdeniz işi 3-Fransız- İngiliz iş birliği İngiliz başvekili B. Çemberleyn Fransız başvekili B. Daladiye ile konuştryor Londra, 5 aa. — Çemberleyn ile Lort Halifaks'ın Paris'e ya- pacakları seyahatin hedefi Fransız - İngili: dostluğunu teyit et- mek ve iki memleket nazırlarına müstakbel biyaseti derpiş et- mek imkânını vermekten ibarettir. Ti U Memleketçi gençlik F.R. ATAY Ankara'ya gelen izcilerimiz, b_q sene, iç Anadolu'ya doğru üç günlük bir gezintiye çıktılar. Başlarında 93 muallim ve mü- dür bulunan 2150 genç, Kırıkka- le ve Kayseri'de harp fabrikala- rımızla dokuma kombinasını gör- düler. Kültür Bakanlığının bu te- şebbüsünü ne kadar övsek yeri- dir: Hattâ bunun bundan sonra Ankara'ya gelen mektep gençli- ği için bir anane olmasını arzu ederiz. Osmanlı gençlikleri bir, niha- yet iki şehirde mahpus kalmış - lardı. Taşrada mektebe girmek demek, ana baba yurdundan kur- tulma fırsatı elde etmek demek- ti: Bir defa İstanbul veya ona benzer bir kalabalığın içine atıl. dıktan sonra, bütün ömürlerin- de sıla borcunu ödiyenler bile ne kadar azdır. Büyük şehirlerin ö- tesi, osmanlı eliti için, menfâ ve gurbet sayılmıştır. Bu elit, mem- leketi öğrenmiyerek, bilmiyerek, onun hakkındaki bü abancı telâkki ve telkinleri kapalı kabul ederek yetişti. Osmanlı devrinin ne idaresinde, ne politi- kasında, ne de edebiyatında memleket dâvası görülmez. Eğer hiç kimse saray ve Babı- âli eşiklerinden uzaklaşmak iste- mezse, eğer zekâ ve kabiliyetleri az çok işliyen her türk hazır şe- hirlerin hazır zevkleri içine atı - hp kalırsa, Anadolu'yu kim ya - pacaktı? Yahut Anadolu kimin olacaktı? Büyük harpte ister is- temez taşraya çıkanlar, her ta- rafta çarşının, mâmur mahalle - nin, iş ve ticaretin kimlere ait ol- duğunu gördükleri zaman, bu su- allerin cevabı ne olduğunu anla- dılar. Ankara rejimi, osmanlı (Sonu & inci sâyfada) dev- İngilizler totaliter devletlere karşı takip edilen sükünet siyasetinin ingi- liz - fransız münasebetlerini haleldar etmediğini göstereceklerdir. Yapıla- cak istişarelerin başlıca iki noktasını almanıya ile münasebetlerin istikbali ve ispanyol ve Akdeniz mesolesi teş- (Sonu 8. inci sayfada) Bütün meselelerde Romanya ve Yugoslavya | Arasında Tam fikir beraberliği Bükreş, 5$ aa. — Hariciye nezareti tebliğ ediyor: S teşrinisanide, Bük- reş'te kıtal sarayında kıral Karol ile Yugoslavya kıral Naibi Prens Pol a- rasında, Romanya hariciye nazır: B. Komnen'in de iştirâkiyle, bir konfe- rans aktedilmiş ve umumi politik va- ziyet üzerinde fikir teatisiğde bu- Tanulmuştur. Bu münasebetle, tetkik edilen bütün meseleler üzerinde tam hir fikir beraberliği bir kere daha müşahede edilmiş ve iki memleket 2- rasında anlaşma ve işbirliğinin halen ber zamankinden daha sıkı olduğu | görülmüştür. Kıral Karol, Naip Prens Pol ve ha- riciye nazırı B. Komnen, bilâhare, bir av partisi için Arada mıntakasına gitmişlerdir. Prene Pol oradan Bel- grad'a dönecektir. Ze Atatürk Yakında, Naşit Uluğ tarafından hazırla- nan güzel bir ilâve neşredeceğiz. Dörtler anlaşmasına doğru bir adım! Tunceli medeniyete açılıyor yazıları arkadaşımız Başvekilimizi kabul etliler Istanbul, 8 (Telefonla) — Başvekilimiz Celâl Bayar, bu- gün saat 11.35 t6 Ankara'dan şehrimize gelmişlerdir. Başvekilimiz. Haydarpaşa garında birçok kimseler tara- fından karşılanmıştır. ... İstanbul, 8 a.a. — Bugün An- kara'dan gelen Başvekil Celâl Bayar, Haydarpaşa'dan motör- le doğruca Dolmabahçe sarayı- na giderek Atatürk tarafından kabul buyurulmuş ve kendile- rine muhtelif işler hakkında maruzatta bulunmuştur. Hatay'a dühul vizesi lâğvedildi Hatay pasaport ihdas etmiyecek Antakya, 5 aa. — Pasaport İşleri hakkında bir kararname neşredilmiş - tir. Bu kararnameye göre Hatay'a du- hul vizesi mülgadır. Hatay'a gelecek yabantilar ellerindeki milli hüvi: bıtasına göstereceklerdir. kümeti şimdilik bir pasaport ihdas etmiyeceğinden harice seyahat etmek | | istiyen Hatay vatandaşlarının arzula- rıma göre Türkiye Cümhuriyeti veya Fransa cümhuriyeti makamatı aide - sinin kendilerine verecekleri pata- portla seyahat edeceklerdir. Bu husu- sun temini için Türkiye cümhuriyeti fevkalâde murahhasına ve Fransa cümhuriyeti mümessillerine nota tev- di edilerek garant sıfatiyle bu cihetin yapılması istenecektir. Macarlar dün işğale başladılar MACARİSTAN BAYRAM YAPIYOR Budapeşte, 5 — Macar telgraf ajansı macar kıtalarının saat | 10 da “Orta Avrupa saati,, Tuna üzerinde kurulan iki köprüden | Macar - Çekoslovak hududunu geçtiklerini bildirmektedir. | (Sonu 8 inci sayfada) Filistin içi Hatay devlet reisi ekselâns Tay- fur Sökmen Albay Şükrü Ka- natlı ve Hatay başvekili Abdür- rahman Melek'le beraber n yeni bir plândan bahsediliyor ! hâdiselere ait tafsilât 8. inci sayfamızdadır. Yukarıda son hâdi- seler esnasında ingiliz askerlerinin arapların üzerini nasıl ara- dıklarını görüyorsunuz. İki aydanberi sulh süküna ve asayişe kavuşan Hatay'dan bir manzara: İskenderun limanra Hatay meclisi toplandı Devlet Reisi iki ay içinde başarılan işleri izah elti Hatay meclisi Atatürk'e sonsuz sayğı ve minnetlerini ifade etti Antakya, $ aa. — Hatay Millet meclisi saat 15 de birinci reis vekili Vedi Karabay'ın reisliğinde toplan- mıştır. Devlet reisi Ekselans Tayfur Sökmen, yıllık nutkunu söylemiştir. Devlet reisi demiştir ki: bütün salâhiye- Millet meclisinin sayın Azaları, 20 sene bir çok hâdise- lere sahne olan Hatay'ın, nihayet kur- tarıcı ve koruyucu Büyük Atatürk'ün yüksek azim ve iradesiyle nasıl teşöke kül ettiği muhtelif vesilelerle arzedil- de teşekkül eden Hatay çirdiği baiki ay zarfında aeler yapmış ve daha neler yapacak, bunu huzurunuzda izah etmeyi lü- zumlu gördüğüm için bir kaç dakikar nızı işgal edeceğim. Bu iki ay içinde — Hatay varlığ tini ellerin (Sonu 8. inci sayfada) Ölümü haberini, büyük bir teessü le vermiş olduğumuz Devlet Şüra: zasından B. Mustafa Arif Akgün'ün cenazesi, cuma günü öğle nemazından sonra Hacıbayram camiinden törenle kaldırılmıştır. Cenaze töreninde Dahiliye Vekili ve Parti Genel Sekreteri B. Şükrü Ka- ya ile mebuslar, Develt Şürası reis ve âzaları, mektep ve hayat arkadaşları, dostları hazır bulunmuşlardır. Bir po- lis ve jandarma müfrezesi de törene iştirâk etmiş ve Mmerhumun cenazesi göz yaşları arasında toprağa verilmiş - tr. Cenazeye bir çok çelermikler kon - muştur. Merhumun ailesine taziyetle - FiMİZİ Bunarız. ** B. Mustafa Arif Akgün, 319 da mülkiye mektebini bitirmiştir. Devlet Şürası umumi reisi B, Reşat ve Başve- kâlet müsteşacı B. Kemal Gedeleç'in hakkında ileri sürülen yeni plâna ve Filistin'deki son | **i arkadaşıdır. Evelâ birçok kaymakamlıklarda bulanmuş, mülkiye müfettişliği, dahi- (Sonu 3. üncü sayfada) Temiz ve çalışkan bir memleket çocuğu Mustafa Arif Akgün'ün cenazesi törenle kaldırıldı Cenaze töreninde B. Şükrü Kaya, Mebuslar ve bir çok dostları hazır bulundular Merhum Mustafa Aril Akgün'ün son resimlerinden biri