November 5, 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

November 5, 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

(umartesi 5 | SONTEŞRİN Telgraf : TELEF' İmtiyaz sahibi e andeester | $ KURUŞ | Matbas müdi | İdare Yugoslaya Bükreş'e yapılaı; ziyarette İ İhti Macarlar ) karar tetkik edilecek Yugoslavya Naibi Prens Pol bir geçit resminde Türk petrolu F.R. ATAY — Bulduk mu ? Yahut: — Bulacak mıyız ? Daha tereddüt edenler: — A- caba bulmak isterler mi ? Yay biçimi bir sopa ile Sinâ çöllerinde su arıyan alman sihir- bazının arkasından, vaktiyle, genç zabitler biz de böyle konu- şurduk, Petrol, eski zamanların altın sevdâsı yerini tutuyor. Mo- tör, petrol demektir: Havada ve karada yeni müdafaa vasıtaları- nm kanı, gazdır. Petrol kaynak - larına sahip olanlar, emniyet i - çindedirler; memleket veya sö -| mürgelerinde — petrol kaynak - larr olmiyanlar, onu ya ken . di topraklarında aramaktadır . lar; yahut, onun bulunduğu top. :ı.klırı doğru — koşmaktadır - lar. Eski devrin altın sevdâsı, orta- çağ simyacısımna vücut verdi. Biz daha mesuduz: Ortaçağ simyacı- | sı suni altmı yapamadı; fakat asrımız sentelik benzin — elde etmiştir. Hattâ, her türlü ihtima- | le karşı, Türkiye cümhuriyetinin bu endüstriyi tesis etmek kara - rında olduğunu da biliyoruz. Sentetik benzin, hiç bir müda- faa maddesinde maliyet fiyatı nın'aslâ bahis mevzuu olmadığı harp hâli için lâzım ve kâfidi Düşman öldüren kurşunun vazi- fesini yaptığı vakit, benzinin bi- ze kaça mal olduğunu hesap et- eyiz. Fakat sulh motörü ( onun işleme cevherini değil, bu cevherin fiyatını ve bilhassa em- niyetini de düşünmiye mecbu - ruz. Bundan dolayı pamuk gibi, demir gibi, petrolümüzü de ken di memleketimizde arıyoruz. Bugüne kadar henüz petrol bulmadık; fakat Türkiye toprak- | larının petrol vermek ihtimalle- rinden de henüz hiç birini kay - betmedik. Bir küçük mukayese £ yapalım : | Bu — mukayeseyi, petrol — bulunmuş şüphesiz, olan değil, (Sonu 5. inci sayfada ) | Ulus Basımevi | Çankırı Caddesi, Ankara Ankara ON v 1371 i2.1063 ürü 1061 1064 DIıMIZ Köylü için ilâvemiz mal lehindeki Bükreş, $ a.a. — Yugot- lavya kıral naibi Prens Pol saat 18 de buraya gelmiş ve stasyonda kıral Karol ile vellaht Michal ve hükümet | âzası tarafımdan - karşılan- mıştır. Havas ajansı bild Yugoslayya — naibi Pr Pol'ün Romanya - seyak hakkında henüz resmi hiç; bir tebliğ veril Prensin Romanya'da üç gün | kalacağı İrt Prens Pol kal- kıralla iriyor: Prens ti anlaşılmak! Bükreş'te gesinde ava çıkacaktır. B. Komnen âk edecek i ve kıral DU münasebetle umumi po- litik vaziyeti tetkik ede- ceklerdir. Romanya hükümet mer- kezine yapacağı seyahat hakkında Yugoslav- ya prensi Pol, ağlebi ihti- mal Kıral Karol'la, İtalya ai ve Almanya hariciye nazırlarının Vi- | yana'da Nlacaristan lehinde verdikle- ri karar neticesinde hasıl olan vaziye- titetkik edecektir. Kıral Karol'un Londra'yı ziyaretinden evel yaprla- cak olan bu mülâkat, zannedildiğine (Sonu S.inci sayfada) Başvekilimiz dün İstanbul'a gilti Başvekil B. Celâl Bayar dün ak- şam 19,50 de kalkan trenin arka sına bağlanan hususi bir vagzonla hareket etmiştir. Başve- ronda Büyük Millet Meclisi Reisi B. Abdülhalik Ron: da, Parti Genel Sekreteri ve Dahi- liye Vekili B. Şükrü Kaya, Nafıa Vekili B. Ali Çetinkaya, Hariciye Vekili B. Tevfik Rüştü Aras, Milli Müdafaa Vekili General Kâzım Özalp, İnhisarlar ve Gümrükler Vekili B. Ali Rânâ, Maliye Vekili B. Fuat Ağralı, Maarif Vekili B. Saffet Arıkan, İktısat Vekili B. Şakir Kesebir ve Ziraat Vekili B şarları, Ankara valisi Tandoğan, Emniyet müdürü B. Sadrettin, ükümet ve parti erkâ- iyle kalabalık bir halk kütlesi ta rafından uğurlanmıştır. İngiliz Kıralı dörtler kon Fransız münasebetlerind bahsederek fransız hükümetinin müteha: İngiliz Kıralı nutuk söylerken z Kıralı nikbindir ! Kıral Avam Kamarası içlima devresi kapanır - ken bir nufuk verdi ve bülün dünya polilikası hakkında Büyük Britanya'nın görüşünü anlallı feransı fikrinden İngiliz- en takdirle bahsediyor Londra, 4 a.a. — Parlâmentonun içtima devresinin hitama er - mesi münasebetiyle bir nutuk söyliyen kıral İngiltere'nin ecnebi memleketlerle münasbetlerinin dostane olmakta devam ettiğini kaydettikten sonra ingiliz hükümdarlarının Paris ziyaretlerinden ve halkının hükümdarlar hak - kında gösterdikleri içten gelen samimi hüsnü kabülden dolayı | olduğunu beyan etmiştir. Faik Kurtoğlu, Vekâletler müste- | B. Nevzat | UUU UUU LA runun | | askeri İise Yarmen kumandanları dün öğleden ında © baylariyle, okul bandosu nıf talebesi, onu takiben de bu sene harp okuluna iltihak edenler olduğu halde çok muntazam bir yürüyüşle mekteplerinden ayrılarak Ulus mey: danma gelmişlerdir. Genç harbiyelilerimiz, âbideyi dört köşe bir çevre içine aldıktan sonra hep birlikte bando ile beraber İstiklâl D marşınt söylemişlerdir. Mütcakiben son sınıf talebesinden Halit Özerik âbidenin kaidesi üzerine çıkarak bü- tün arkadaşları namına, komutanları- na ve kendi aralarına katılan yeni ar- kadaşlarına bir nutuk söylemiş ve ez- cümle demiştir ki: — Değerli komutanlarım! En yüksek ideal ve ülkümüz; türk yurduna uzatılacak elleri bileğinden kesmek ; türk şerefine leke getirme- mek; türke ve türklüğe hürmet ettir. | mektir. Bizler bunun için doğduk; bunun i« gin yaşıyoruz ve bunun için öleceğiz! Türk mertliğini, türk gini ve türk bahadırlığını bilmiyenlere öğre- teceğiz! Bu uğurda seve seve ölmeyi vazife borcu; namus borcu bileceğiz !, Ey Ulu Önder Atatürk!. Ebedi min net ve saygılar sana!.. (Sonu 5. inci sayfada ) Kıral demiştir ki: İki memleketi mesut bir şekil- de birleştiren bağların kuvetini hiç bir şey bize daha açık bir surette gös- teremerdi.,, Dörtler paktı için Musolini- nin yardımı Kıral bundan sonra son — beynelmi- bulhranın kısa bir tarihçesini yap- miş ve “Çemberleyn'e bir dörtler kon- ansı akti fikrini telkin eden Muso- lini'nin krymetli muzaharetinden” bah. setmiştir. (Sonu 5. inci sayfada ) B. Çemberlayn ve Lord Halifaks Paris'e gidiyorlar Paris, 4 aa, — Havas bildiriyor: Fransız hükümeti, ingiliz başveki - nberleyn ile hariciye nazırı Lord ks'ı Paris'e davet etmiştir. İn - let adarları, bu daveti mem- etle kabul - eylemişlerdir. BB. |Çemberleyn, Halifaks, — refikalariyle birlikte 23 teşrinisanide Paris'te bulu- nacaklar ve 25 teşrinisaniye kadar bu- rada kalacaklardır. Londra'yı müdafaa edebilmek için 500.000 kişiye ihfiyaç var Londra, 4 a.. — Avam kamarasında pasif müdafaa meselesi bukkında be- yanatına devam eden Sir Samuel Hor, alâkadar servislerin halihazırda daha mütekâmil bir sığınak sistemi hazırla- dıklarını kaydettikten sonra hava mü dafaa işlerinin pasif müdafaa için de- vamlı surette 500,000 - kişinin Kulla- nılmasını icap ettirdiği ve bunlara da bu sıfatla yevmiye verilmesi lâzım geldiğini söylemiştir. Nazır, İngiltere'nin sivil halkın tahliyesi için hazırladığı plân saye- siride Londra'dan 500000 çocuğu tah- (Sonu 5.inci sayfada) îHavcı hücümu takdirir;c_iey Pasif müdafaa tedbirleri hakkında izahat veren İngiliz Dahiliye Nazarı Sir Samuel Hor Naibi dün Bükreş'e gitti Harp okulu talebeleri âbide önünde İstiklâl Marşını Söylüyorlar 'Bu yıl harp okuluna geçen mezunları Dün Zafer Âbidesine güzel bir törenle çelenk koydular Askeri liseleri bitirerek bu sene harp okuluna geçen talebe dün | törenle zafer âbidesine çelenk koymuşlardır Yukarıda âbideye çelenk konuyor, aşağıda genç harbiyeliler âbidenin önünde İstiklâl Marşı söylüyorlar Hakem kararından sonra| Macarlar yarın işgale başlıyor! Münakale güçlükleri yüzünden işgal ayın I1 inden önce bitmiyecek Budapeşte, 4 a.a. — Viyana kararı mucibince Macaristan'a iade edilecek toprakların teslim şeklini tesbit etmek üzere Bra - tislava'da toplanmış olan macar veçek mütehassısları bugün de mesailerine devam etmişlerdir. (Sonu $.inci sayfada)