8 Ocak 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

8 Ocak 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Ulus Basımevi Pazar Çankırı Caddesi, Ankara 8 Telgraf: Ulus - Ankara SONKÂNUN TELEFON 19389 BN n Dana e Ya şleri 1062-1063 5 KURUŞ Matbaa müdürü —— 1061 İdare 1064 ADIMIZ KAMUTAY'DA TOPLANAN UMUMİ HEYET YNU e UA S — SK L Sümer, Ziraat, Eti Bank'ın 937 senesi bilançoları tasdik edildi Ziraat Vekilimiz Buğday ve Silo polifikamızı anlattı Sümer Bank, Eti Bank, Türkiye Cümhuriyeti Ziraat Bankası Umum Müdürleri bankaları hakkında sorulan suallere cevaplar verdiler Sümerbank Umum Müdürü B. Nurullah Sümer 1_7 ransa Ve İran arasında F. R. ATAY | Çirkin bir matbuat hâdisesi- | min, komşu ve dost İran devleti-| ni Fransa ile diplomatik müna -| sebetlerini kesmeğe sevketmiş olduğunu biliyoruz. Yakın za. manlarda aynı sebep yüzün -| den aynı gerginlik bir defa da- ha olmuştur. Kalemleri üstünde şuur murakabelerini kullanmak | lüzumunu duymıyan ve kendile- rinde, her türlü neşriyat müba- Tâtsizlığı yapmak hakkını gö- ryen hazı gazetecilerin, yalnız mesleklerinin —şerefini değil, | memleketlerinin yüksek menfa - atlerini de nasıl ihlâl etmekte eldüklarına son hâdise yeni bir misal teşkil eder. Fakat alabil- | diğine matbuat hüriyetinin, hiç olmazsa diğer milletlerin bir ta- kım hassas ve nazik mukaddesat | ve müesseselerine hürmet etmek vazifesi ile telif edilmesine de- mokrasi kanunları dahi imkân bulmuşlardır. Yalnız iptidai bir terbiye değil, kanuni kayıtlar da- hi matbuatı, meselâ, devlet reis- lerine karşı saygısızlıkta bulun- maktan meneder. Şehinşah Hazretleri yalnız bir şark milletinin büyük hükümda- rı değil, bu milletin kurtarıcı kahramanıdır. İran onun sanca- ği altında istiklâline kavuştu; ve onun inkılâpları ile, eski ve bâtıl müesseselerini tasfiye ederek, Yirminci asrın ileri cemiyetleri a- a karıştı. Kendisine karşı en küçük hürmetsizliği dahi af- fetmiemekte İran milletini mâzur görmek lâzımgelir. Fakat garp medeniyet ve kültürünün dâvacı- 81 geçinmekte olanlar, bu mede- niyet ve kültürün hududunu A- larmdan Asya'nın lar uzatıp genişleten üyük hükümdara ve eserine karşı, hiç olmazsa kadirşinaslık Böstermek vazifesindedirler. Beynelmilel sulh ve emniyet endişesinde o kadar hassas dav- ral Fransa matbuatı için, bu kadirşinaslık daha vicdani bir| zaruret hükmüne de girer: İran- da Şehinşah idaresi, kendi mille- Ziraat Bankası Umum Müdürü B. Nusret Meray Dün umumi heyet toplantısında yapılan müzakerelere ve Sümer- bank umum müdürü B. Nurullah Sümer'le, Türkiye Cümhuriyeti Zi- raat Bankası umum müdürü B. Nusret Meray'ın verdikleri izahlara dair tafsilâtı 7 inci sayfamızda bulacaksınız. | Cümurreisimiz Yarış ve İslâh Eecümenini himayelerine aldılar Cümhurreisimiz İsmet İnönü, at nes- | | dinin memleket müdafass: ve ziraati noktal nazarından büyük ehemiyeti haiz bulunduğunu herkes rüp takdir ederek bundan on evel bizzat tesiş etmiş oldukları Yarış ve Islâh Encümenini bu kere yüksek himayeleri altına almak lütfunda bu- lunmuşlardır. Sayın Başvekilimiz C lâl Bayar'ın filen riyaset etmekte ol- dukları bu önemli ve faydalı kurum, bugüne kadar yurtta at neslinin ralah ve çoğalması yolunda başarmış bulun- duğu hizmetlere, bu suretle, daha ve- rimli olarak devam imkânını bulacak. tır. B. Daladiye döndü Paris, 7 aa. — B. Daladiye saat 11 de Toulon'a varmış ve derhal otomo- bille Paris'e hareket etmiştir. tar. Türkiye gibi İran dahi, milli hüriyetlere hürmeti ve milletler arasında karşılıklı hak ve şeref beynelmilel münasebet- lerinin esası olarak almıştır. Bahsettiğimiz neşriyat hâdise- sinde hususi bir kasıt olmadığı ve meselenin şuursuzca bir mü - balâtsızlık hududu içinde kaldı- ğt hakkındaki iddiaları münaka- şa etmek şüphesiz dost devletin selâhiyettarlarına aittir. Bu mi - salin, yeni vakaları önliyecek tedbirlerin alınmasına ve İran milletinin göstermiş olduğu asil ti için hürriyet ve refah devri ol- | duğu kadar, bütün komşuları ve bölgesi için bir sulh çağı olmuş- hassasiyetin mânası iyice anla - Etibank Umum Müdürü İlhami Nafiz Pamir Yeni baro reisi B. Hayrallah budun Baro seçimi | SUO mıntakasını, Maca: söylenmektedir. Hadiseye Reisliğe Üaynıllah Özbudun seçildi Avukatlık kanununun yürürlüğe girmesi münasebetiyle Ankara, Çan- kırı, Çorum, Kırşehir ve Yozgat vilâ- yetleri mülhakatını ihtiva etmek üzere Ankara'da kurulan baro, ilk toplantısı ni dün adliye sarayında yapmıştır. Toplantıyı B. İbrahim Rauf Ayaşlı aç- mıştır. Toplantırım açılmasını mütca- kip Ebedi Şef Atatürk'ün hatırasına hürmeten bir dakika ayakta ihtiram vakfesi geçirilmiştir. Geçen seneye ait bütçe müzakere ve kabul olunmuştur. Bundan sonra seçim yapılmış, baro re- isliğine eski inzıbat meclisi reisi avu- kat Hayrullâh Özbudun ve idare mec- şılmasına vesile teşkil etmesini temenni ederiz. (Sonu 8 inci sayfada) lâhatgi Şvalkovsi e hi Çekoslovakya'nın taksimi esnasında Polonya'ya düşen ve bugün P. rın Çekoslovak ya'dan aldıkları yerleci ve ni Arasındaki sıkışık vaziyeti ile, son h udut hâdisesinin vuku bulduğu Munkaçevo ÇEK - MACAR HUDUT HÂDİSESİNİN POLİTİK AKİSLERİ Munkaçevo bombardımanı Almanya'da hayret uyandırdı Almanya Çekoslovakyayı, Roma da Macarları tutmaktadır Polonya - Macaristan müşterek hududu meselesi tekrar konuşuldu Hitler Bek'in teklifini kabul etmedi ! Bugün tihsâl R DAPEŞTE olonyalıların bayet Karpatl Polonya'da Karpatlar Altı Ukranyasının müstakil yaşayamaz bir memleket olduğu fikri ileri sürülüyor, Munkaçevo hâdisesile bu fikir arasında bir beraberlik görülüyor Münih, 7 aa. — Polonya Hariciye nazırı Bek ile refikası, Fon Rib- bentrop tarafından şereflerine verilen ziyafette hazır bulunduktan #onra saat 22.20 de Berlin tarikiyle Varşova'ya gitmişlerdir. Bek Almanya'nın fikrine iştirak etmedi Paris, 7 a.a. — Alman - Leh müzakerelerinin neticesi bakkında Varşova ve Berlin'de muhafaza edilen ketumiyete rağmen siyasi Pa- ris mabfillerinde Bek'in Almanya'nın noktai nazarına iştirâk etmediği ( Sonu 3. üncü sayfada) gelince : Macarlar nota verdiler Çekler de cevap verdiler Muhtelit bir komisyon kuruldu, hâdise ilk vahim şeklini kaybetti Budapeşte, 7 a.a. — Macar ajansı bildiriyor: Çeklerin Munka- çevo'ya tecavüzleri hâdisesi dolayısiyle, Macaristan'ın Prag mas- hariciye nezaretine giderek orada hariciye nazırı namına hareket eden B. Krno'yu görmüştür. Masla - hatgüzar B. Krno'ya Macaristan'ın bir notasını vermiştir. Bu noktada ezcümle deniliyor ki: Macarlar birçok defa iyi münase - betler yaratmağa çalışmışlar ve bir- çok defa bu zihniyetlerinin 'hurhan- larını vermişlerdir. Fakat Çekoslo- vakların ya iyi münasebetler vücuda getirmek için imkânları yoktur ve ya- hut da lâzım gelen hüsnüniyete sahip değildir. Munkaçevo hücumu birçok hafta süren hazırlıkların bir netice - sidir. Ve bu hazırlıklar Çekoşlovak ve yabaner gazeteler tarafından da körüklenmiştir. İ! kayıplarından ve maddi hasardan mesuliyet Çekos- lovakya'ya racidir. Macar makamları mütecavizlere lâyik oldukları cezayı verecektir. Bu vahim tecavüzden do - ğacak neticelerin mesuliyeti de gene (Sonu 3 üncü sayfada) Devlet Şürası seçimi Pazarlesi günü yapılıyor Adliye ve Dahiliye encümen - lerinden mürekkep muhtelit en - cümen Devlet Şürası Reis ve â- zalıkları seçimi için 9. 1. 939 pa- zartesi günü Heyeti Umumiye - den sonra toplanacaktır. Bankasının son bir yılt ur(ındğki faaliyetine dair çok dikkate değer rakamlar bulacaksınız. Ziraat ve is- bulmuştur. 776.169 liradır. 10 uncu sayfada Ziraat kredileri 34.714.410 lirayı Bankanın safi kârı orada tahşidat yaptıkları bil araltı Okranya'nının Macar şehrini gösterir harita Bek'le Münih'te bir mülâkat ya: pan Alman Hariciye Nazırı Fon Ribbentrop | İktisat Vekâletinde Mubayaalar için Komsiyon kuruluyor İktesat Vekâleti devlet mübayaalar rında komisyonculuğun lâğvr hakkın « daki İcra Vekilleri Heyetince verilen kararın tatbikına bir başlangıç olmak üzere Vekâlet şubeleri delegelerinden mürekkep bir komisyon teşkiline kâ - râr vermiştir. Komisyon İktısat Vekâ- leti tarafından yapılacak mübayaalara Bit hususları gözden geçirecek ve icap eden esasları hazırlıyacakter. İktısat Vekâleti bir girkiller ile Te ra Vekilleri heyetinin bu kararını teş kilâtına bildirmiş ve bu kararın biran evel ve ehemiyetle tatbikı için lüzum- du hazırlıkların yapılmasını istemiştir. B. Hasan Âli Yücel Maarif Cemiyeti kollejinde Maarif Vekili B. Hasan-Âli Yücel, dün öğleden evel Türk Maarif Cemi- yetinin Yenişehir'deki kolleji bina- srna giderek bazı derelerde bulunmuş ve kollejin umumi vaziyetiyle yakım- dan alâkadar olarak müdürden izahat almıştır. llli bükür el e eli Ai ae