8 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

8 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sene 21 — No. 7267 — Fiati her yerde 5 kuruş PAZAR 8 Kânunusani 1939 Kiralık Ap. Maçka - Teşvikiye Cad. N. 35 6 ve 7 şer odalı Z nci ve 3 üncü katlar banyo odası, mutbak ofis, güneşli, havadar, denize nazır, 1 inci kata müracaat, Telefon: Başmuharrir: 20585 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 * ma meydana çıkarıldı Ekrem Könik adında bir cüretkâr sahte vesikalarla hükümetimiz namına tayyareler satın almış Işte alâkası olan Hariciye kayıd memuru Ruhi tevkif edilmiştir. Ekrem Köniğ'in tevkif ... edildiği Ankara 7 (Telefonla) — Bundan €peyce evvel Hariciye Vekâleti tara- fından bir tebliğ neşredilerek bazı kimselerin hariçte Türkiye hükümeti namına sahtekârlıklar yaptığı ve hü- kümetin bumu vaktinde haber alarak alâkadarları ikaz ettiği bildirilmişti. Bu hâdise hakkında o zaman yâpı- lan tahkikat neticesinde, Ekrem Könik isminde cüretkâr bir sahtekârin Mili Müdafâa Vekili general Kâzım Özalp ile Hariciye Vekâleti müsteşarı B. Agâhın imzalarını taklid ederek Ka. nadadan Türkiye hükümeti namına 40 tayyare satın aldığı anlaşılmış- İ. Bu tayyareler İspanyada Franko hükümeti için satın alınmıştı. İspan- yaya harb levazımı satmak yasak edildiğinden bu suretle sahtekârlık- Ii tayyare temini ve mühim bir ka- Zanç elde edilmesi düşünülmüştür. Ekrem Tevfik Konik, Hariciye Ve kâleti kayıd memurlarından ' Ruhiyi de iğfal etmiştir. Bu suretle Kana da hükümeti tarafından gönderilen tezkere Ekremin eline geçmiş ve ge- ne Ekrem tarafından buna sahte olârak cevab verilmiştir. Sipariş 40 bombardıman tayyaresi İçindi. Bunun bedeli iki buçuk mil yon lira tutuyordu. Bu para üzerin- den yanım milyon lira komisyon alı Mâcaktı. | Meselenin meydana çıkması Va- şington sefaretimizin tezkeresi üze- rine olmuştur, Sefaret, kendisinin malümatı olmadan Amerikaya ya pılan siparişten bahisle bir tezkere gönderince tahkikat yapılmış ve me- sele anlaşılmıştır. Ekrem Konik iadeli mücrimin yo- Hile Türkiyeye gönderihmesi hakkın- da Fransa hükümeti nezdinde te şebbüslerde bulunulmuştur. Bu te şebbüs üzerine kendisinin tevkif edil- diği şayi olmuş ise de şimdiye kadar bu hususla rsemi malümat gelme miştir, #5 Ekrem Königin âsl ismi Ekrem Hamdidir. Harp senelerinde Alman zabitlerinin yanında bulunmuştur. Kendisine o zaman König diye çağrı» yordu. König Almanca hükümdar demektir. Soyadı kabul edildikten sonra Ekrem, König adını soyadı ola- rak kabul etmiştir. Kendisinin merkezi Pariste olan bir silâh kaçakçılık şebekesile alâka. kadar olduğu söylenmektedir, Hâdise meydana çıktıktan sonra Ekrem König bir vapurla İstanbula gelmiş, fakat kendisine verilen malü- mat üzerine vapurdan çıkmayarak Romanyaya, oradan Fransaya gitmiş- tir. Millet vapuru faciası Sağ kalan iki gemici dün şehrimize geldi Ahmedle Sabri vapurun nasıl battığını, kendilerinin ne suretle kurtulduklarını muharririmize anlattılar Muhakkak bir ölümden kurtulan iki gemici: Solda Sabri Sarı, sağda lostromo Ahmed Ereğli faclasından ku vapurunun gü nosu Ah- Med Aydın ile & ri Sarı dün Antalya vapurile şehrimize gelmişler- ol. diki kazazede ile görüşmek üzere | tulan Millet ! dün vapura kadar giden bir müharri- İ rimizle foto muhabirimize lostromo Ahmed evvelâ; (Devamı 13 üncü sahifede) ne dair resmi malümat yoktur Bu sabah limanda şirketin iki vapuru çarpıştı Çarpışan vapurlar 57 numara ile 77 numaralı araba vapu- rudur. İki vapurda hasara uğramıştır?” Nüfusça zayiat yoktur Bu sabah limanda bir deniz kazası olmuş, Şirketihayriyenin -iki vapuru çarpışmıştır, Vaka şöyle olmuştur: Şirketin 57 numaralı vapuru bu sabah kaptan B. Hakkının idaresin- de Üsküdardan 8,40 da Köprüye ha- reket etmiştir. Vapur Saraybumu karşısındaki Akây şamandırasının önüne geldiği zaman şirketin Sirke- ciden hareket eden 77 numaralı arâ- ba vapüurile karşılaşmıştır. İki vapur. şamandırada bağlı bu- lunan vapurların önünden geçtikleri için uzaktan birbirlerini görememiş, bu suretle karşılaşma pek âni olmuş- tur. Her iki kaptan da soğukkanlılık- larını muhafaza ederek kazayı ön- lemeğe çalışmışlarsa da İki vapurun çarpışmasına mâni olamamışlardır. 57 numaralı vapurda bulunan $0 ka- dar yolcu telâşa düşmüş ve feryada bşalamıştır. Tayfalar vapurların her tarafını muayene etmişler ve su ak madığını görerek halkı teskin etmiş- lerdir. 57 numaralı vapur ağır ağır Köp- rüye kadar gelmiş ve yolcular Çi- karmıştır. Her iki vapurda da hasar vanlır. Liman kontrol dairesi İlk tahkikatını ikmal etmiştir. Vapurlar sefer yapamiyacak hal de oldukları için Helice alınacak- lardır. m IŞ ubikkatler: | pr Üriner ld Muvakkaten bile cevaz yok! Otobüs şoförlerinin yanına bir ha- sr kahve iskemlesi atılıyor. Burada oturan, şoförle uzun, şahsi bir muha- vereye dalıyor. Hem sakil, hem tehlikeli, — Adam sen de... Otobüsler Bele- diyenin eline geçecek... Yarım milyon tahsisat ayrıldığını gazeteler yazdı... Her modernleşecek... Böylelikle bu Ni de önüne geçilir. Evvelâ; O zamana kadar bu yüzden kaç kaza olabilir. ğe, sekalete, mu- vakkâlen de bile olsa, cevaz yoktur! Fotoğraf müsabakamızın 1 İkincikânun 939 seçiminde hediye kazananların mabadi Bugün 9 uncu sahifemizdedir — ——m— z ühim bir sahtekârlık işi (B.Ch ! amberlain Romaya giderken Pariste Fransız “Nazırlarile görüşecek Ispanyadan elini çekmek şartile Italyaya mali yardım vadedecek Londra 1 — İngiliz Başvekili B. GChamberlain ile lord Halifax sah günü saat Il de Londrada Viktorya istasyonundan trenle hareket edecek- ler ve saat 17,5 de Parise vararak Fransız Hariciye nezaretine giderek B. Daladier ve B. Bonne ile birlikle çay içeceklerdir. Bu çay ziyafeti esnar sında Avrupa siyasi ulkunu gözden geçirecekler ve müteakiben Paris - Roma ekspresile Romaya hareket edeceklekdir. Londra ' — B. Chamberlainin Ro- maya gitmeden evvel Fransız Başve- kili ve Hariciye Nazırile görüşmek istemesi, İngiliz siyasi mahafilinde B. Chamberlainin İtalyan taleblerine tercüman olmak istemediğine ve Fransa ile sıkı teşriki mesaisini ida» me etmek hususunda bir delil telâkki edilmektedir. Fansanın, İtalya ile ancak doğru- dan doğruya ve vasıtasız görüşülebi- İ leceği hakkındaki kararı, İngiltere tarafından tasvib edilmektedir, B. Chamberisinin rolü, B, Mussoliniye İtalyan gazetölerinin Fransa aley- hindeki neşriyatına bir nihayet ver- mesini ve Frgnsa ile itidal ve hüsnü niyet dairesinde müzakereye girişme ni lavsiye etmeğe inhisar edecektir. giliz ve İtalyan hazırları arasında assa İspanya meselesi görüşüle- cektir, İngiltetenin Frankoya muha- ripiik hakkını tanımıyacağı şüphe götürmez, Maamafih salı gününe ka- dar Frankonun büyük taarruzunun neticelerine dair alınacak malümat Londra ile Parisin siyaseti üzerinde esaslı bir tesir yapabilecektir. Dündenberi alinan resmi malümata göre Cümhuriyetçilerin müdafaa hat- larında mühim bir gedik açılmasına rağmen vaziyet ümidsiz adtledilemez. Fakat yine şu nokta biliniyor ki, Fran- (Devamı 4 üncü sahifede) Almanya Prağ ve Peştede şiddetli bir teşebbüs yapacak Çekoslovakya kismi seferberlik mi yapıyor? Lehistan Teşende tahşidat yapıyor Berlin 7 (A.A.) — «Havas ajansının muhabiri bildiriyor:. İyi haber alan mahfillerde söylendiğine göre Alman- ya hükümeti Munkas hadisesi dolayı- sile Prag ve Budapeşte nezdinde şid- detle teşebbüste bulunarak esasen Çe- koslovak ve Macar hükümetlerinin müracaatı üzerine verilen Viyana hakem kararına riayete bu iki hükü- | meti davet edecektir. Dünkü: hâdise siyasi mahfillerde elim bir hayretle karşılanmıştır. Bu mahfiller bu meselenin Viyana hakem kararile Kati surette halledilmiş ol- duğunu bir kere daha tekrar etmekte ve bu sureti tesviyenin beklenildiği veçhile Avrupanın bu kısmında sulhü temine kâfi gelmediği keyfiyetini toes- süfle karşılamaktadırlar, Aynı mah- filler bununla beraber hâdisenin gay- ri mesul yerli elemanlar tarafndan çıkarıldığını ve Prağ ve Budapeşte hü- kümetlerinin bü işte doğrudan doğ- ruya mesuliyetleri olmadığını ilâve eylemektedirler. (Devamı 4 üncü sahifede) ASUUNESUNEASANADEADASUAE EUN BE İSARUAAONA BEĞAE UNO SE ANSEUUEEAEUUUNGEEMANASENANA SAPAR EAN — Ne tuhaf Belediye relsi! Bu sabah gene çarşıyı teftiş etmşi!...