8 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

8 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Şimali Afrikayı müdafaa için Pariste harp şürası B. Daladier Parise döner dönmez harp şürası içtima edecek Paris 7 (A.A.) — Başvekil Daladier, Tunustan hareket ederken Foch kru- vazöründen Relsieümhur B. Tebrun'e bir telgraf çekerek Tunusta son daki- kaya kadar yapılan halk tezahürleri- nin samimiyetini ve halkın Fransaya bağlılığını tebarüz ettirmiş ve «Bütün bir halkın hissiyatını size teyid etmek. Je bahtiyarımı diyerek telgrafına ni- hayet vermiştir. Başvekil, Tunus genel valisine çek- tiği telgrafta da ezcümle şunları söy- lemiştir: «Tunus halkı, tezâhürjeri dikkatle takib etmekte olan bütün dünyaya, büyük Fransiz camlasının bir uzvu ola- rak yaşamak bahsindeki kırılmaz a7- mini isbat etmiştir.» Çin - Japon muha- rebesi şiddetlendi Japonlar geri çekilmek mecburiyetinde kaldı. Çin kıtaatı bir çok yerleri işgal etti Hong - Kong 7 (A.A) — Çin ajan- 8 bildiriyor: Şensi (o vilâyetinin ocenubundaki Linfende muharebeler şiddetlenmiş- tir. U - Lon - Kong şehrine iki isti- kametten yapılan taarruz düşmanın tam hezimetile neticelenmektedir. Çinliler kaçan düşmanı Sen - Kin « Şvang şimaline kadar takib etmişler- dir. Ta - Bi - Şandaki Çin'kıtaatı birbi- ri arkasınca Ku - San, Kuang - Şuecn ve Ku - Şiyi işgal etmişlerdir. Kuang- tung vilâyetinde Tsen - Çeng havali- sinde de Çinliler parlak bir muvaffa- kiyet elde etmişlerdir. ölmüştür. Son günlerde Yoşov şehrinde şid- detli muharebeler vuku bulmaktadır. | Japonlar burada da mühim zayiata uğramışlardır. Kuangtung vilâyetinde Çin kıtaa- Çanarlıda zelzele | Ispanya harbi Birinci zelzelede hasara uğrıyan bazı evler çöktü Ankara 7 (Telefon) — Dahiliye Vekâletine gelen malümata göre, dün de hasara uğrıyan bazı evler çökmüş- tür. Nufusca zayiat yoktur. İzmir 7 (Telefonla) — Çandarlıda ikinci zelzelede 11 ev yıkılmıştır. İn- sanca zaylat olmadığı bildiriliyor. Sıhhiye Vekâleti zelzele mıntaka- sında bizzat tedkikat yaptırarak lâ- zım gelen tedbirleri aldırmış olan Vali İ. Fazlı Güleçe teşekkür etmiştir. Dumlupınar vapuru fırtınadan Antalyada kaldı İzmir 5 (Akşam) — 31 Birincikânun 1938 cumartesi günü limanımıza gel- mesi lâzım gelen Dumlupınar vapu- rundan altı gündür hiç bir haber alı- namâmiş, endişe edilmeğe başlanmıştı. Antalyadan gelen bir telgrafta fırtına yüzünden Dumlupınar vapurunun Ji- manda kaldığı, hareket etmediği, bu- gün fırtına kesildiği için Antalyadan hareket ettiği bildirilmiştir. Bu telgraf, vapur mürettebatı ve yolcuları için gösterilen endişeyi izale etmiştir. İstanbul mebusu Kâzım Karabekirin teşekkürü İstanbul saylavı Kâzım Karabekir saylavlığa seçildiğinden dolayı her tarafdan aldığı bir çok tebrik telgraf ve mektublarına karşı teşekkür ve samimi duygularının iblâğını gazete- > mizin tavassutundan dilemiştir. - ii b “4 li 1300 Japon | | Londra 7 — Parister gelen haberle» re göre B. Daladier Parise döner dön- mez, harb şürasi derhal toplanarak | şimali Afrikada Fransız topraklarını İ müdafaa etmek için alınması lâzım gelen tedbirleri müzakere ve tesbit edecektir. Toulon 7 (A.A.) — Başvekil Dula- dier, bu sabah saat 10,15 te Foch kru- vazörile Toulon'a gelmiştir. Mumaâileyh halkın alkışlar'arasında otomobille şehrin sokaklarından geçmiştir. | Başvekil Orange'a gitmektedir. Paris 7 (A.A.) — B. Daladier saat 16 da Orünge'a gelmiş ve saat 21 de Parise doğru seyahatine devam etmiş- tir. te Tseng - Çeng yakınlarına kadar gelmişlerdir. Japonlar şehre çekilmiş- lerdir. Şehrin pek yakında teslim ola» cağı zannedilmektedir. Çin kıtaatı Yang - Tse üzerinde Şanghayın şimal karşı yakasındaki Hai - Men - Şengyi zaptetmişlerdir. Bir Çin hava filosu bu sabah Yo. Şov ve Kuangkiu demiryolu mınta- kasına beskın yapmıştır. Hai - Men - Şengin istirdadından sonra, Çinliler Man - Ung - Şovu da işgal etmişlerdir. Son zamanlarda iki düşman fırkası da imha edilmiştir. Anhuci vilâyetinde Çinliler birbiri arkasınca Tung - Çeng ve Llu - Aini | İ almışlardır. Hopel istikametinde ile- ri hareketi devam etmektedir. Bura- | larda vuku bulan şiddetli muhârebe- | lerde Japonlar şimdiye kadar 20000lü vermişlerdir. Nasyonalist kıtaat Katalonya cephesinde ilerliyor Saragosa 7 (MA) — Nasyonalist kıtaat Katalonya cephesinde ileri ha“ reketlerine devam ve bütün bölgelerde kayda değer muvaffakıyetler elde et- mişlerdir. Barselon yolünun Lerida ile Çer. vera arasında bir kısmını hâlen mu- hafaza etmekte olan Cümhuriyetçi- ler şimdi şimalde de tehdid altında ve ricata mecbur edilmiş bulunmak- tadırlar. İngiltere bankası müdürü Berlinden Bâle'e gitti Berlin 7 (A.A.) — İngiltere banka- sı müdürü Montagu Norman, dün öğ- leden sonra Reichsbank erkânile uzun bir mülâkat yapmış ve aksam Bale'e hareket etmiştir. Mısır hükümetinin B. Chamberlainden bir ricasi Kahire'i (A.A.) — Mısır hükümeti, Londra hükümetinden Filistin konfe- rTansına B. Charmberlain'in başkanlık etmesini ria etmiştir. İngiliz İş Nazırinın evine hücum eden işsizler Lendra 7 (A.A.) — Dün işsizlerin hayat şartlarını protesto etmek üzere İş Nazırı Ernest Brown'ın evinin par. maklıklarına hücum eden 7 işsiz bü sabah mahkemeye sevkedi Mahkeme bunları ikişer İngii si kefalet mukabilinde muvakkaten ser- bes bırakmıştır. Se Kastamonu - Çankırı | şosesi açıldı Bir köylü donarak öldü, bir şoförün âkibeti belli değil Ankara 7 (Telefon) — Dahiliye Ve- kâletine gelen malümata göre, kar- dan kapanmış olan (Kastamonu - Çankırı şosesi açılmıştır. Şosenin 27 inci kilometresinde kulıp âkibeti meç- hul bulunan: posta kamyonu Şoför | muavini Hasan kurtarılmıştır. Şoför Mustafanın âkibeti henüz meçhul- | dür, Kurşunlunun Rayat köyünden İs- | mail Dumlupınar. köyü. civarında donarak ölmüştür. Kaymakam tayinleri Ankara 7 (Telefon) — Mucur kay- makamlığına Lâdik kaymakamı Ra- uf, Mut koymakanılığına Kibistan- dan Cemil, Bibistara birinci umumi işlik emniyet memur muavini Baki, Aksekiye Çemişgezeklen Maz- har, Çemişgezeğe Mazkirtten Fahri, Mazkirte Solhan kaymakamı Alaed- din, Kiğıya Nevşehirden Mesud, Şar- köye Kangalidan Saib, Göreleye Yük- sekovadan Fikri, Pınarbaşı kayma- kamlığına Develiden o İhsan, Develi- ye emniyet umum ' müdürlüğü mü- tercimlerinden Sadık, Çubuğa Anka- ra malyet memurlarından Niyazi, Vizeye Hayreboludan Zeki, Çatalca- ya Sarıköyden Hikmet, Kaşa Anka- ra majyet memurlarından Fikri, Ak- saraya Karasudan Namık, Güöksuya eski Maçka kaymakâmı Nuri, Maç- kaya Aksekiden Fahri, Sonata Anka- ra maiyet memurlarından Necmeddi- nin tayinleri yüksek tasdika iktiran etti Ankara ra barosu Umumi ni heyet dün toplanarak seçim yâptı Ankara 7 (Telefonla) Bügün burada yeni avukatlar kanunu mu- cibince baro intihabatı yapıldı. Re- isliğe B, Hayrullah, âzalıklara da B. Aziz Barıkan, Saim Hüsnü, Abdur- rahim, Cafer Tayyar, Osman Şevki, Ibrahim Kemal, Hüseyin Fevzi ve Zühti Hilmi seçildiler, Yeni intihabat dolayısile bu gece Ankara Ticaret klübünde bir ziyafet verildi, Ziyafette Cümhuriyet müd- detumumisi B. Beha Arıkan ve Adliye | mensubini hazır bulundular. Ziyafet geç vakta kadar samimi hava içinde | devam etti, Devlet mübayaatında komis- yonculuğun lâğvı üzerine İk- tısad Vekâletinde bir komis- yon kuruluyor İ Ankara 7 — Devlet mübayaatında | komisyonculuğun kaldırılması hak- kında verilen karar üzerine İktisad Vekâletinde bir komisyon kurulacak- tır. Komisyon İktisad Vekâletinin bütün mübayaa işlerini tedkik ede- cektir. B. Fethi Okyar geliyor Londra 7 — Mebus seçilen Londra büyük elçimiz B. Fethi Okyar bugün İstanbul ve Ankaraya müteveccihen hareket etmiştir. Maarif itlerin terfii Ankara 7 — Maarif Vekâleti teş- kilâtı kanun lâyihasının hazırlanma» sına devam ediliyor. Lâyiha Vekâ- let memurlarının terfihi düşünüle- yek tanzim ediliyor. Bu devrede Mec- Msten çıkması muhtemeldir. Ankara 7 — Maarif Vekâletinde memurların sabahı akşam yoklama defteri imza etmeleri mecburiyeti konmuştur Buenos Ayras orta elçiliğimiz Ankara 7 (Telefon) — Hariciye Vekâleti umumi müdürlerinden B. Abdülahâd Bucnes ayres orta elçili- in edilmiştir. Leh Hariciye Nazırı Varşovaya dönüyor Ocuvre gazetesine göre Beck, Leh siyasetinin değişmiyeceğine dair Münih 7 (A.A.) — Polonya Harici ye Nazırı Beck ile refikası, Von Rib- bentrop tarafından şereflerine veri» Jen ziyafette hazır bulunduktan &on- Ta saat 22,20 de Berlin târikile Varşo- Yaya gitmişlerdir, Paris 7 (A.A) - Hitler» Beck gö- rTüşmesi hakkında, Le Jour gazetesi- nin Berlin muhabiri şunları bilniriyor: B. Hitler ve B. Beckin me derece Uyuştuklarını öğrenmek bittabi şim- dilik mümkün değildir. Yalnız şura- sını kaydetmek icab öder ki bu gö- Tüşmenin hedefi, son zamanlarda iki memleket arasında ortaya çıkan va- him anlaşmazlıkları bertaraf eyliye- cekti. Son Berehtesgaden mülâkatı- na bütün ehemmiyetini veren keyfi- yet işte budur. Polonya - Almanya münasebetleri ya iyileşecek veyahud da daha ziyade fenalaşacaktır. Her halde bugünkü vaziyette kalmasının imkânı, hiçbir bakımdan mevcud de- ğildir, Journal, gâzelesi diyor ki: Polonya politik mafillerinden öğ- renildiğine göre, B. Meck, bu görüş- me esnasında arzu edildiği şekilde tat- min olunmuş, fakat 1914 Almanya - Edirnede feci Sir Kasa Sinema binasının çatısı çöktü ameleden bir bir ölü, 11 11 yaralı var Edirne 7 (Telefon) — Bu sabah bu- Hitler teminat verdi Polonya deklarasyonuna muvafık bir şekilde Almanya ie işbirliği politika- sına veyahud Polonyayı Almanyadan kati surette uzaklaştıracak olan Sovs yet lehtarr politikasma devam şıkla- rı arasından birini intihaba mecbur vaziyette bırakılmıştır. Bayan Taboui, Ocuvre gazetesinde diyor ki: Gece yarısı münihden aldığımız haberlere göre, Almanlar. bu görüş- meden bilhassa memnuniyet izhar et- mektedirler, B. Hitler, Polonyanın kağiyen po- Mitikesinı (o değiştirmiyeceğini ve Lit- vinof seyahatinin vukua gelmiyeceği teminatını almıştir. B. Beck, Dantaig bahsinde B. Hit- lere çok mühim fedakârlıklarda bu- Tarnmuştur. 'Excelsior, diyor ki: Münihe giderken Parise uğramayı ihmal eden Beck, B. Hitler ile yaplı- ğı görüşmelerde herhalde bir Fransa - Polonya mushedesinin mevcudiye- tini unutmamıştır. Maamafih, bütün ihtimallerde, Fransa da bu muahe. deye, Polonyanın sadık kaldığı nis bette sadık kelacaktır. B. Metaksasın e Bütün Yunan gazeteleri Başvekilden bahsediyorlar Atina 7 (A.A.) — Atina ajansı bil rada feci bir hâdise oldu. B. Aziz t8- | giriyor: rafından yaptırılmakta olan yeni si- | Başvekilin isim yıldönümü münase. nermâ binasının çatısı birdenbire çök- İ betile gazeteler B. Metaksasın fotoğ- tü ve çalışan 60 ameleden on ikisi | enkaz altında kaldı. Amelelerden bi- ri ölü, aitısı ağır, beşi hafif yaralı ola- rak enkaz altından çıkarılmıştır. Ölen İbrahim ustadır. Yaralılar has- taneye kaldırılarak tedavi altma alın- mışlardır. Vali, müddelumumi hâdise maha- line giderek tedkikatta bulundular. İnşaatın fenni tarzda yapılmaması» nın kazaya sebebiyet verdiği anlaşıl- maktadır. Tahkikata devam Olunu- yor. Ziraat bankası, Eti ve Sümer- bankın umumi heyet toplantısı Ankara 7 (A.A.) — Büyük Millet Meclisi bütçe, divanı muhasebat, ik- tisad, maliye ve ziraat encümenleri âzaları bugün hükümet murahhasla. rının iştirakile Türk Cümhuriyet Zi. rTaat bankası, Etibank, Sümerbank umumi heyetleri halinde toplanmış- lardır. Büyük Millet Meelisinde öğleden önce ve sonra akledilen bu toplantı. larda mezkür bankaların yıllık bilân- çoları tedkik edilmiştir. Sekteden ölüm İzmir (Akşam) — İzmirin Şehidler caddesinde seyyar börekçilik yapan Hilmi oğlu Ahmed, ansızın yere düş- müş, ölmüştür. 60 yaşında olan ihti- yar börekçinin muayenesinde kalp durmasından öldüğü anlaşılmıştır. Bir batında üç çocuk Aydın 7 (A.A) — Germencik Gü- müş köyünden Mehmed Kaplanın karısı bir batında üç çocuk doğur- muştur, Şehrimiz Kızılay kurumu bu fakir aileye otuz lira yardım etmiştir. Mehmed Kaplan şimdi on çocuk ba- bası bulunmaktadır, Yeni Lübnan ve Suriye fevkalâde komiteri Berut 7 (A.A.) — Yeni Suriye ve Lübnan fevkalâde komiseri B. Punavx tayyade İle buraya gelmiş ve Lübnan Cümhur başkanı tarafından selâm- raflarını neşrederek bütün Yunanlılık namına kendisine uzun ömür ve refah temennilerinde bulunmaktadırlar. Bu tebriklere bütün sahalarda başas rılan işlerden dolayı memleketin min- nettarlığı inzimam ve bu minneltar. hk bilhassa memleketin her tarafın. dan mütemediyen gelen binlerce tel- grafla tezahür etmektedir. Fransız mebusları Katalonyada Dün Katalonya cephesini ziyaret ettiler Barselon 7 (A.A.) — buslarından mürekkeb bir heyet bir kaç gündenberi İspanya cümhuriyeti topraklarında bulunmaktadır. Heyet dün Katalonya cephesini ziyaret ede- rek baş kumandan Sarabia tarafından kabul edilmiştir. Eski müsteşar François de Tessan bir nutuk söyliyerek Fransız ve İspan- yol Cümhuriyetçileri arasındaki tesa- Düdü teyid ve cesaretini takdir ettiği Cümhuriyet ordusunun kahramanlı- gından bahsetmiştir. Aydın bataklığı kurutulacak Aydın 7 (A.A.) — Aydın bataklığı. nın kurutulması işi ihale edilmiş ol duğundan müteahhit kurulma işinde kullanacağı ekskavator makinelerini Aydın istasyonuna getirmiş ve mon- tajına başlamıştır. Aydında Fotyadi çifliği köy- lüye tevzi işi tamamlandı Aydın T (AA) — Aydın Ziraat bankası, kadastrosu Ikmal edilmiş olan Fotyadi çifliğinin köylüye tevzi işini tamamlamıştır. Evvelce yapılan tevzi ile beraber şimdiye kadar dört bin köylü topraklandınımış bulun- maktadır. Bundan başka banka top- rTaklandırdığı köylünün hayvanları xe po me geniş merglar