8 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

8 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

8 Kânunusani 1939 AKŞAMDAN AKŞAMA “Zengin olamazsan yazıklar olsun... ;, Güzide edib Reşad Nuri Güntekin, bizim köylüdeki para mefhumunu or- taya koyan misnlleri sayıp döküyor: sas muş, Eşya bir küfede; bayanla oğlu diğer kütede... Atkılara, battaniyelere sarılmışlar... Bay da, çizmeleri çekip arkadan yaya gidiyor. Yolda kendileri hi gören yalnayak köylü kadınları Kiptayle bakarak: — Ay anaaam... Bunlar da ölür mü kill? - demişler. Bir köylü kıza iki namzed çıkmış. Biri genç, gürbüz... Fakat kızcağız ih- tiyarını tercih etmiş: «Niçin, bilir misiniz? İhtiyarm bir Yatağile birikmiş on dört beyaz me- <idiyesi vardı.» Ve şu şarkıyı hatırlatıyor: Fidayda. yavrum, fidayda... * On beş lira yemiş bir ayda... «Anadolunun edebiyat ve muziğine Eeçmiş servet ve hovardalık hayali bi- le bu kadar fakiranedir!» diyor, ei İnsaf edelim, Sade Anadolunun mu? Aynı misalleri başka yerlerde de gö- remez miyiz? Son Çırçır cinayeti 52 lira hayalile, 3 Tira uğruna işlenmiş değil midir? Haydi onu anormal sayalım... Daima duyduğumuz: — Ah, kırk lira maaş!... - Hasreti nedir? — Vay ayda 250 kâğıdı kıvırıyor! » basedi nasıl izah olumur? Halbuki bu son nazar kancasına Yakalanan biçare, yirmi sekiz yaşına kadar yüksek tahsilini yapmış; dört Evidiği zaman, mertebeleri tayyede €de elli lira daha zam görürse ne mut- Tu ona... Bu sideal» parayla ise, asrın en de- nakil vasıtası olan oto- Mobile sahip olunmaz; kaloriferli, sı- Sak suhu apartımanda olurursan ye- Mek malzemesi cinsinden fedakârlık Yapmağa mecbursun; boğazına düş- ünsen elbise tenevvüünden mahrum kalacaksın; radyo meraklsn, seye. | İ yek, büyük annen hastalandı, kı- sının düğününü gerilet; düğün yap- kay, Dere gartlağında; evini rehine Ve sonra da, ihtiyarladığzın vakit Siten dosttan tevbih: dum, dep lar vur İran ETO. yere iki para koymadın, ne- tice kğ İşte şehrimizin «mnürelfehe taba- kasının azil... *s Artık sihniyetimiz değişmelidir. Ka- Maatkârlk katiyen fazilet değildir; ona karşı ilânı hazb!... ayıp sayılmalıdır. Bu topraklar, - bu bir kaç yıl içinde prt- Tak gibi mandalina, portakal, pamuk veren topraklar; - bu bir ağ daldırışta Salkım salkım balık veren denizler bi- zi zengin etmeğe kâfidir! Yanı başı- mızda yaşayıp bizim yerlerimizde zen- gin olan ekalliyetlerden, bu yurda ce- bi delik gelip zengin giden cenebiler- den ibret almalıyız. Biribirimizin rız- kına, hazır para üç beş kuruşuna de. ĞU; tabiattan, tabii fırsatlardan ser. army fikrine dört elle sarıl. bunu milli ahlâk yapmalıyız. Çocukların ismini korken kulakla. rına; — Ey Ahmed! (Yahud, ey Fatıma!) olamazsan yazıklar sana! - demeliyiz; ve bu sözü büyüdüğü müd. detee de mütemadiyen tekrarlamalı- yiz, Çocuklarımız fıkaralığı hecalet bil. melidir. Böyle bir telâkkiyi benimse. meğe cidden ihtiyacımız var... (Vâ « Nü) IN # Karikatür çizmeğe kabiliyetli bir zence ihtiyaç vardır, İstiyenlerin bir «AÇ eseriyle beraber çarşamba, vumartesi günleri saat (16) da (AKŞAM) dn Cemal Nadire müra- zaatları, Ekmek narhı Fiatın tenzili yarın görüşülecek 938 senesindenberi amele ücretle- zam geleceğini düşünen Vali ve Beledi- ye reisi B. Lütfi Kırdarın ekmeği ucuz- Jatmak için tedkikler yaplığını yaz- mıştak, Ekmeğin ucuzlatılması hakkındaki ilk tedkik, Belediye iktisad istişare he- yeli tarafından yapılmış ve tedkika- tın neticeleri daimi encümene bildiril. mişti. Fakat daimi encümen, istişare heyetinin ekmeği ucuzlatmak husu- sunda ileri sürdüğü sebepleri kâfi gör- | memiş, tedkikatını tamika lüzum gör- müştür. Dün bu hususta kati bir ka rar verilmesi bekleniyordu. Fakat ri yaset makamı ekmek fiatinin tesbi- tinde âmil olan diğer bazı unsurları da tedkike lüzum gördüğünden bu İ meselenin halli yarına kalmıştır. Belediye kooperatif müdürü değişti Belediye Kooperatif müdürü B. Ba- ha, Yaş meyva ihracat birliği müdür muavinliğine, yerine de Kütahya €es- bak Belediye reisi B. Aziz Hilmi tayin edilmiştir, Yüksek Muallim Mektep 300 talebe alacak şekilde genişletilecek Şehzadebaşındaki yüksek muallim mnektebi, 160 talebeyi istiab eğecek derecede olduğu halde muallim ihti- yacını karşılamak üzere binanın bir muıkdar daha tevsii kararlaştırılmıştır. Binanın tevsii halinde talebe kadro- su üç yüz Kişiye baliğ olacaktır. Bu maksatla şehrimizde bulunan yük- sek tedrisat umum müdürü B. Ce- vad dün refakatinde maarif müdürü 'B, Tevfik Kut olduğu halde mektöbe giderek yeni yapılacak bina etrafın- da tedkiketta bulunmuşlar. Belediye muhasebeciliği Geçenlerde İşter el çektirilen Bele. diye muhasebe müdürü B, Kemalin azledildiği ve Belediye muhasebe mü. dürlüğüne Maliye Vekâleti mini em. lâk müdür muavini B. Muhtarın ta. yin edildiği Belediye reisliğine bildi. rilmiştir. B. Muhtarın Matiyeden Da. hiliye Vekâletine nakline Maliye Vekâ- letince muvafakat edilmiştir. Caddeler nöbetle yıkaniyor Şehrimizdeki belli başlı cadâelerin her gece münavebe İle yıkandığını yaz. mıştik. Caddeler, itfaiye vesaiti ve te- mizlik arozözlerile yıkanmaktadır. Fa kat bu vesalt kâfi gelmediğinden Be- lediye temizlik işlerinde kullamimak üzere hortum mübayaa edeveklir, Barındırma odaları Fatihte, Kasımpaşada, Eyüpte ol. mak üzere geçen hafta açılan üç ba- rındırma odasından başka. dördüncü- sünün de Karagümrükte açılması ka- rarlaştırılmıştar, Bundan başka çocukları barındır- ma odalarının mektep binaları hari- cinde müstakil bir yerde tesisi muva- fık görüldüğünden Karagümrükte açılacak barındırma odası için de bu- radaki eski Rum mektebi binası satın * almacaktır, Bundan başka Fatih, Eyüp ve Kasımpaşada da birer müs. takıl bina aranacaktır. Kartalda bir ev yandı Dün akşam saat yirmide Kartalda gaz depoları yanında bayan Fatmaya ald bir kattan ibaret ahşap bir bina- dan yangın çıkmış, Kartal ve Kadr köy itisiyelerinin gayretine rağmen bina yanmış, maamafih ateşin etrafa sirayet etmesine imkân verilmemiştir. Yangının gaz deposuna yakın bir binada çıkması Kartal halkını telâşa düşürmüştür. Yangının sebebi zabi- Şikâyetler Böyle tezgâhtarlık olurmu ? Beşiktaşta, Muradiyede oturan bay Necmeddin Özyurt yazıyor: Bir kostümlük kumaş almak üezere yerli mal salan müesse3e- lerimizden (***) mağazasına git- tim, Tezyâhtar beni karşılamadı bi- le, Yanındaki srkadaşile muhave- reye dalmıştı. Neden sonra ne is- tediğimi sordu. — Löciverd kumaş! - dedim. Bir top gri kumaş çıkardı. Lâciverd istediğimi tekrarladı- ğım zaman, suratını asarak; — Bundan başka Kumaşımız yoktur! « dedi. Halbuki top top kumaşlar oldu- Şunu görüyordum. Tilccar gibi değil, eski usul me- mur gibi hareket edildiğini anla- dım. Çok teessüf ederek mağaza- dan çıktım. Yerli mallar satan milesseseler, tezgâhdarlarının ah- vali ruhiyesini kontrol etmelidir. ler, Kemerburgaz cinayeti Katillerden biri daha dün yakalandı Üç gece evvel sabaha karşı Eyüp kazası dahilinde Kemerburgazın Pi- rinççi köyünde Feyzi oğlu Mustafa. nın evine, Bursada oturduklarını ve Bepetçilik yaptıklarını söyliyen Meh- med, Rasul, Mustafa, Ahmed, Etem, Niyazi ve Kaya adlarında yedi kişi giderek ev sahibinin paralarını almak üzere ev halkını tehdid etmişler ve oradan ümitlerini kesince 60 yaşında Halilin evine gitmişler, kısrağını ka- çırmışlar, Halili tabanca İle öldürmüş- ler, iki oğlunu da yaralamışlardı. Vakayı mütenkib bunlardan Ahmed, Mehmed, Rasul ve Mustafa yakalan» mışlar, diğer üç arkadaşları kaçmış- Jardı. Zabıta derhal tahkikata girişmiş ve dün bunlardan Kaya da köprü üstün. de dolaşırken polisler tarafından ta- nınarak yakalanmıştır. Kaya verdiği ifadede suçunu itiraf etmiş ve diğer iki arkadaşının kaçtığını söylemiştir. Kaya hakkındaki tahkikatın tersii için Sarıyer merkezine ve oradan da Kemerburgaz karakoluna gönderilmiş.” tir, Zabıta firar eden Etemle Niyaziyi de aramaktadır. Ruhsatiyeleri alınan otobüsçüler Evvelce ruhsatiyeleri #stirdad eği. len otobüsçülerin Belediyeye yaptık. ları müracaat üzerine o Belediye rels muavinlerindek B. Lütfi Aksoyun relsliği altında Belediye fen müşaviri B. Mustafa Hulki, emniyet müdürü 'B. Sadri Akadan mürekkeb bir komis- yonun teşekkül ettiğini yazmıştık, Bu komisyon, bugünlerde içtima ede- rek B. Muhiddin Üstündağ zamanın. da ruhsatiyeleri istirdad edilen oto- büsçülerin müracaatlarmı tedkik ede cektir. Bu tedkikatın neticesi bir ra. porla daimi encümene verileteklir. Daimi encümen eski otobüsçülerin yeniden otobüs işletip işletmiyecekleri. ne dair kati bir karar verecektir, Eminönü hanının istimlâki İstimlâk muamelesi ikmal edilen Eminönü hanının yıklırılması 3490 liraya bir müteahhide ihale edilmiştir. Belediye, han enkazı mukabilinde bu parayı müteahhide ödiyecektir. Han, sekiz gün zarlında müstecirlerden tahliye edilecek ve müteahhid de 30 kaldırmağa mecbur olacaktır. Bir deniz feneri karaya düştü Karadeniz sahilinde Podima önün- de karaya bir deniz feneri düştüğü vilâyete bildirilmiştir. Geçen haftaki fırtınanın tesirile yerinden kopan ve dalgalarla buraya gelen bu fenerin Pamuklu kumaşlar Sanayiciler, ecne- bi malların reka- betini görüştüler Pamuklu mensucat sanayii ile meş- gul olan sanayiciler dün Sanayi bir- liğinde bir toplantı yapmışlardır. Bu de mühim görüşmeler olmuştur. Pamuklu mensucat en çok Alman- ya ve İtalyadan gelmektedir. Sanayi- diler bu yabancı mallarla rekabetin güçleştiğini ileri sürüyorlar, Hüküme- tin gümrük kapılarını yabancı ematia- ya açmasının sebeplerinden biri de, meşru rekabetle halkın daha ucuz ve sağlam mal tedarik etmesine imkân vermektir. Sanayiciler, bazı memle- keltlerden gelen pamuklu mensucatın ucuz satılmakla beraber kalitesinin düşük olduğunu iddia etmekte ve İk- tisad Vekâletine arzetmek üzere bazı esaslar hazırlamaktadırlar, Çocuğun bacağını k. Vatman Satılmışın ideresindeki 1113 numaralı tramvay dün sabah Beşik- taştan Fatihe giderken Tophane ile Karaköy arasında Kapıiçi mevkiinde 18 yaşında Berç adında bir çocuğa çarparak sağ bacağını koparmıştır. Yaralı çocuk hastaneye kaldırılmış, kaza otralında tahkikata başlanmış- Sanayi birliği Umumi heyet 27 Kânu- nusanide toplanıyor Mili Sanayi birliği umumi heyeti bu ayın 27 sinde senelik toplantısını yapacaktır, Bu toplantıda bir senelik faaliyet raporu okunacak ve müzake- re edilecektir. Toplantıda görüşülecek mühim me- selelerden biri de Yerli mallar sergisi- dir. Yerli mallar sergisi bilhassa son iki sene zarfında çok inkişaf etmiş, 938 de kurulan onunçu sergi alâkadar makamların takdirlerini celbetmiştir. i Gelecek seneden itibaren sanayide ilerleyiş sergisinin kurulmasına çali- şılacaktır. Bu itibarla şimdiden hazır- liklara başlanması münasip görülmek: tedir, O zamana kadar daimi sergi yeri ve binası meselesi de hallolunur 8a, sanayide ilerleyiş sergisini çok mu- vaflak bir eser halinde halkın naza- rına arzetmek imkânı daha geniş nis- bette imkân dahiline girecektir. Otomobil kazası Mısır prenseslerinden bayan Semi haya aid ve şoför Dimitrinin idaresin- deki otomobil evvelki gece Şişliden İstinyeye doğru giderken Ahmed adın. da bir askere çarparak bacaklarını kırmıştır. Yara asker hastaneye kal. dırılmış, şoför yakalanarak adliyeye Dün Sultanahmed birinci sulh ceza mahkemesinde yapılan isticvabında Dimitri şunları söylemiştir: — Yolda giderken karşıdan bir oto- mobil çıktı. Ben derhal fenerleri sön- dürdüm. Fakat o büyük fenerlerini söndürmedi, Bu yüzden gözlerim ka- maştı ve çarpışmamak için otomobi- Jimi yana çevirdim. Karanlıkta aske- ri göremedim ve kâza bu yüzden oldu. Hâkim, Dimitrinin serbes bırakılma. sına karar vermiştir. Geçen perşembe günü tutulan 200 bin kilodan fazla uskumru evvelki gün de akaşama kadar çök ucuz fiatle sa- tılmıştı. Bunun için evvelki gün be- İık tutulmamış, fakat dün de çok us- kumru tutulamamıştır. Son üç, dört gündenberi 5 ve 10 kuruşa kadar sa- tılan uskumru dün yeniden 30 kuru- çıkmıştır, Dün 10 bin çift kadar torik tutuk muştur, Flatler toplan 175 kuruş, ahcılar en çok İtalyan balık gemileri- dir. Birkaç gündenberi torik tutulma- AKŞAM Sahife 3 İSTANBUL HAYATI Müdhiş intikam! Bir yerde bir ahbapla görüşüyor. duk: Biz konuşurken, atarak iki kişi odaya girdiler. gençti. vücu ER e i Ni yorlar, alınları kırışıyor, suratları bu ruşuyor, şakak kemikleri zonkladık- ça diş gıcırtıları duyuluyordu. — Ay, beni tehdid mi ediyorsun? Ben seninle konuşmağa tenezzül bi. Je etmem. — Çekil karşımdan. Biraz daha kafam dönerse karışmam ha... — Cart, kabakâğıd... Sen kim olu» iğ; doğru iyerek bir adım attı, iki elile tokatlar savurmağa başladı. Şakırtı. Jar başlayınca etrafda oturanların , bir kısmı yandaki odalara savuştur- Jar. O arada bizim ahbab da yanım. dan kayboldu. Kavgacıların ikisini de tanımıyordun. Fakat karşıdan sey- retmek de doğru olamazdı. Çekine- rek yanlarına sekuldum. © sırada kapı açıldı, ince, sarışın bir delikan- hı içeriye girdi. Biribirine giren kav- gaciları görünce derhal aralarma atıldı. İlk taarruzu yapan uzunca boylu. tokat, yumruk yağınuru altında şa- şalıyarak sırt üstü masaya yaslan. mış, öteki nlubildiğine vuruyordu. Dışandan gelen delikanlı araya gi rince biraz evvel yan odalara çeki- Jenler de birer ikişer geldiler, müte- madiyen İleri atılmak istiyen kısa boylu kavgacıyı zorlukla yakalayıp dışarıya çıkardılar. Uzun boylu mü- #narrız, yakayi kurtarmca şakın şaş- kın etrafma bâkmırken yerde bir mendille bir gözlük gördü. Hiddetle — Ooooh.. İntikamımı aldım. O bana hücum ettiyse ben deonun mendilini, gözlüğünü (o parçaladım ya... Bu, benim için müdhiş bir inti- kamdır. Sarışın delikanlı gülerek: — İyi amma, dedi, O mendille göz Jük senin cebinden düştü. Öteki büsbütün şaşalamıştı Ho- murğdanarik yumruğunu masaya vurdu: — Zararı yok. Kafam kızdı bir de. İn. Şimdi elime geçse onu da böyle tepelerim; o amıma, . kimbilir nereye Elbet bir gün tenha bir yerde yaka» arım. Şimdilik bu kadar intikam kâfidir, Cemal Refik PR Otobüs çarparak ölümüne sebep oldu Şoför Habibin idaresindeki 3057 nu» maralı Şişli « Fatih otobüsü dün Şişli Çocuk hastanesi civarından geçerken o civarda oturan Denizbank memur. larından Mahmud Cebbarkan'a çarpa- rak yaralamıştır, Kırılan camlarla bü» şından da yaralanan Mahmud biraz sonra ölmüştür. Vakayı müteakib şoför Habib kağ- ll ği Alaş iğ yiz la 2 hp İM ör m a li Ja ii) Sl SEE A A le len