19 Ocak 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

19 Ocak 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Ulus Basımevi Çankırı Caddesi, Ankara Telgraf: Ulus - Ankara TELEFON 1939 BN Te sıîTîîış| KÂNUN ' Başvekilimiz Milli Müdafaa vekâletinde Ankara, 18 aa. — Başvekil Celâl Bayar, dün öğleden evel Milli Müdafaa Vekâletine gi - derek yeni Vekil General Nacı “Tmaz'ı makamında ziyaret et - miş ve kendisiyle vekâlet umu- ru hakkında bir saat kadar gö- Tüşmüştür. Fransız parlâmentosu cuma günü Hudutları açmak ve yahut karışmazlık siyasetine devam hakkında bir karar verecek FRANKO'CULAR KATALONYA'DA İLERLİYOR tanzim etmek Paris, 18 a.a. — Parlâmento, cuma günü yapacağı toplantıda Fransa'nın Karışmüzlk'siysüştine devam etmek ve yahut Pirene hudutlarını tekrar açmak şıklarından hangisini tercih edeceğine F.R. ATAY Son barem münakaşaları, me- bus ve idare adamlarımız için, bugünkü sây şartlarını bir daha tetkik etmek bakımından, çok faydalı olmuştur. Kamutay'ın, bu münakaşalardan, daima ol. UgU gilri; aa A ğem v ADT A aA! celer elde edeceğine şüphe yok- tur. Devlet, cümhuriyet devrinde, eskiden bildiğimiz umumi hiz- metlerden başka, bir takım ik-| tısadi vazifeler ve sınai işlet. meler deruhte etmiştir. Biz hü kümetten, — dairede, bankada ve fabrikada, vatandaş sâyinin en iyi şekilde tanzim edilmesini istiyoruz. Rasyonel ve tam ve- rimli çalışma, yalnız iktısadi, ti- cari ve sınai işletmelere mahsus bir zaruret değildir. Bir teknisi- yenin kabiliyetsizliği ve tembel. İliği nasıl bezimizin kalitesi ve maliyeti üzerine tesir ederse, bir Maliye, veya Adliye yahut Da! liye memurunun kabiliyetsizli ve tenbelliği vatandaşın hakkı ve menfaati üzerine tesir eder. Bu ikinci tesirin aksülamelleri daha | mühim olduğuna şüphe yoktur. Yerine getirilmiyen hak ve kı - nlmp menfaat, hükümete karşı emniyet ve itimadı sarsmakta, pahalı ve bozuk bezden daha çok âmil olur. Sonra yalnız mal'ın değil, muamele'nin de maliyeti üzerinde titizlikle titre- mek mecburiyetindeyiz. Serma- ye hep aynı milletin vergilerin- den tedarik edilmektedir. Eğer yeni makineler bankalarda mua. mele masraflarımı azaltmağa, iş- leri kolaylaştırmağa, daha az, | fakat daha kabiliyetli memur bulmağa yardım ediyorsa, mali ye Mmüesseselerimizi — onlardan mahrum bırakamayız. Daireler arasında kâğıt dolaşma müddeti- ni kısaltmak için Fformaliteleri islâh etmek, her memurdan sekiz iş saatinin verimini alarak kad. roları şişkinliğe sürüklememek, kâtiplik hizmetini makineleştir- mek, yalnız iktısadi ve sınat ku- rumlarımız için değil, bütün hü- kümet mekanizmamız için zaruri telâkki edilmek icabeder. Fonk. siyonlara göre usuller farkede. bilir: fakat esas değişmez. Sâyi bu suretle tanzim etmekten ve rasyonelleştirmekten edeceğimiz Fransız parlâmentosu Reisi B. Heryo deceğimden dolayı affınıza dair bir karar verecektir. Komünist fırka: bir takrir vermiştir. eümhuriyetçilerinin Katalonya'da Frankistlerin Bu takrirde ispanyol taarruzlarına karşı koyabilmelerine medar olmak üzere derhal hududun açıl - ması hükümetten talep edilmektedir. Sosyalistlerin de komünistlerin tak- ririne benziyen bir takrir vermeleri mubtemeldir. Bilâkis radikal - sosyı Metler ve yehut hükümet frricatai dan herhangi bir fırka karışmazlık si- yasetine devam talebini mutazammın bir takrir verecektir. Leon Blum'a müzaharet edegelmek te olan bazı radikal sosyalistlerin re- ye müracaat zamanı geldiği vakit Başvekili iltizam etmeleri imkânı var dır. Mamafih “sol cenahçılar,, Barse- Tona hükümetinin silâ tedarik ede- bilmesi maksadiyle fransız - ispanyol (Sonu 8 inci sayfada) Beden terbiyesi istişare heyetinde Federasyon reis vekilleri Alâkadar oldukları sporlar hakkında Etraflı izahat verdiler Beden terbiyesi istişare heyeti toplantı halinde Başvekâlet Beden Terbiyesi istişare heyeti dün, saat 10 da, Tayyare Cemiyeti binasında, Genel Direktör General Cemil Tan- er'in reisliği altında toplanmış ve ruznamesindeki hususları mü - zakereye başlamıştır. İlk söz alan General Mazlüm Boysan, ilk içtimada, bundan böy- le takip edilecek mesai tarzında hangi pren: plerden ilham alım- ması iktiza ettiğini kendi görüşüne göre izah etmek istediğini be- yan ederek iradettiği hitabede bilhassa şu cihetleri tebarüz ettir- miştir. — Kiıymetli dakikalarınızı işgal e- sığınıyo- ve yalnız bazı kümeler arasında faa- lyet göstermeğe çalışmıştır. Sporun bütün dünyadaki kiymetli —H İlk tedrisat müfettişleri | Maarif Vekilimizin | reisliğinde foplandılar | Maarif Vekilimiz B. Hasan - Âli Yücel Maarif Vekilimiz B, Hasan - Ali Yücel, dün Ankara Valisi ve Beledi- ye Reisi B. Nevzat Tandoğan'ı bele- diye makamında ziyaret etmişti Öğleden sonra Ankarâ vilâyeti Ma- arif Müdürlüğünde Maarif Vekilimiz | B. Hatan - Yücel'in relisliğinde bir toplantı yapdmıştır. Bu toplantı- da Maarif Müdürü ilk tedrisat mü fettişleri bulunmuşlardır. Maarif Ve- lerin çalışmaları hak- kında verdikleri izahatı dinlemiş, ilk tedrisat vaziyeti, öğretmen kursları hakkında uzun ve etraflı konuşmalar yapılmıştır. B. Hasan - ÂAli - Yücel, toplantıda alâkadarlara bu meseleler otrafımda görüşlerini — bildirmiş ve kıymetli direktifler vermiştir. kilimiz müfet İngiliz kabinesinin toplantısı Londra, 18 aa. — İngiliz kabinesi bugün Çemberleyn'in riyasetinde top- lanarak iki saat bir çeyrek müzakere. de bulunmuştur. Kabine toplantısın - dan sonra Çemberleyn Lord Baldvin'i büyük tasarruf, devlet memurla- , “Bizde şimdiye kadar spor, keli- rının refahımnı da mütemadiyen | menin tam mânasiyle organize — edil- artırmağa imkân verecektir. memişti. Bütün yabanet memleketler- Askerler general rütbesine e- | de senelerdenberi önemli surette teş- ristikten sonra dahi okurlar, staj | kilâtlandırılmış olan spor, bizde bugün mevkiini takdir eden hükümetimiz, bu teşkilâtr esaslandırarak vücude getir- mek suretiyle yarın, plânlı, randı- kabul etmiştir. Dün saat 16,05 te Londra'ya gelen Lord Halifaks, akşam başvekâlet dai- CUMARTESİ YURD Köylü için ilâvemiz Parti Kamutay Grupunda —Anıt - Kabir asfaltın sal taralına İsabet edeci tepenin ozarasını görüyorsunuz. Â yuavarlakla işaret ei Tu kişilik İtalyan kuveti ! Fransa'nın akdeniz ve atlantik filoları manevralara başlıyor için Yenişehir'den, Çiftlik'e giden münasip görüldüğünü yazmıştık. Yu- Kabir için kabul Anıt - Kabir Aşağıdaki re: nus sınırınd& 20.000 Filolar manevradan sonra Şimal Afrikası sahil şehirlerini de ziyaret edecekler Tni Te <e Baplnlerde Trabise'tan! gökdn Seülici haftalar.zarfında Tunus hududu civarnda kâle Zaraamdcci n gea kişili bir italyan kuvetinin karaya çıkarıldığını beyan etmekte- dirler, Bu kuvet, Tunus hududuna doğru sevkedilmiştir. İtalyan- lar burada bir taarruz için hareket üsleri tesis etmektedirler. kabinesi değişiyor Suriye C—uıîhurrem muhaliflerin isteklerini kabul ediyor / Şam, 18 a.a. — D.N.B. muhabiri bil or: Suriye mebusan meclisi reisinin de iştirâkiyle, Cümhurreisi Attasi ve mu- halefet lideri Şehbender arasında bi görüşme yapılmıştır. Muhalefet lideri, mandı, faydalı mahsullerini toplryaca- resinde Çemberleyn ile bir mülâkat muhtemelbir uzlaşma için aşağıdaki Manevralar Paris, 18 aa. — Atlantik filoşu ile Akdeniz filosu yarın Afrika sahilleri ile Cebelüttarık boğazı açıklarında ic- ra edilecek olan büyük — manevralara Tak etmek üzere bugün — Brest ve Toulon hareket Üslerinden ayrıla- caklardır. z; İki filonun ve Fas'ın kara kuvetleri- nin müşterek hareketleri Kasablanca önünde yapılacaktır. Akdeniz filosu, mart ayının ilk gün- lerinde hareket üslerine hareket etme- den evel evel şimali Afrika limanları - nı ziyaret edecektir. Atlantik filosu, Toulon'a 17 şubatta dönecektir. Bazı cüzütamlar, Suriye'ye cevelanlarına devam edecekler ve iki tahtelbahir de garbi Hindistan'a gide- cektir. Ordu kurmay reisi general Gamelin ile donanma erkânı harbi: ral Darlan, deniz — manevralarından sonra müdafas tertibatını teftiş ede - çeklerdir. Bu manevralara iştirak ede- doğru reisi ami «