23 Şubat 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

23 Şubat 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Perşemi Ulus Bastmevi Çankırı Caddesi, Ankara be 23 ŞUBAT Telgraf: Ulus - Ankara TELEFON İmtiyaz sahibi 1444 Başmuharrir 1371 Yazı işleri 1062-1063 Matbas müdürü 1061 İdare 1064 ADIMIZ ( —— Bu ayın 26 inci günü saat 20,30 da İNÖNÜ'NÜN RADYO İLE — AMERİKA'YA HİTABELERİ — Tecrübe neşriyatı iyi netice verdi Bu tecrübeden çaok iyi netice alınmış, sesimizin Amerika'dan çok pürüzsüz bi yekilde dinlendi - ği telgrafla haber verilmiştir. Dün geçe 19.74 kısa dalga üzerinden ikinci bir tecrübe neşriyatı yapıl- mıştır. Saat 20.30 da 1639 metre üzerinden mu- tad olarak çalışmakta olan milli postamızla bera - ber 31.70 kısa dalga istasyonumuz saat 20.10 dan 21 e kadar çalışmasımı tatil etmiş ve onun yerine kısa dalga tecrübeye hasrolunmuştur. edecektir. Cümhurreisimiz lsmet İnönü, bu ayın yirmi altıncı günü akşamı, saat 20.30 da Ankara Rad - yosiyle dost Amerikan Milletine bir hitabede bu- lunacaktır. Milli Şef'in bu konuşması, aralarında- ki siyasi ve iktisadi bağlar günden güne daha dostane bir hava içinde inkişuf etmekte olan Tür- kiye ve Amerika milletleri arasında yeni bir sem- pati tezahürü olacak, ve Nevyork Enternasyonal Sergisine iştirkimiz dolayısiyle Amerika'nın göstermiş olduğu cemilekârlığa bir cevap teşkil | — Di ee de, geçen gün olduğu gibi, Türkiye'- den Amerikan Milletine selâm gönderilmiş ve beş dakika devam eden tecrübe mahiyetinde müzik dinletilmiştir. Bu münasebetle, sesin Amerika'dan nasıl du- yulduğunu öğrenmek için Ankara Radyo Evi bir kaç gün evel bir tecrübe neşriyatı yapmıştı. Balkan Antantı Konseyi Necibali KÜÇÜKA Bu sene mutat toplantısını Bükret- te yapan Balkan Antantı Konseyi Avrupa'daki siyasi vakıalar bakı- mından müstesna bir ehemiyeti ha- izdir. Balkanlıların ittihaz edecekler; her türlü hareket tarzınm Avrupa siyasi vaziyeli üzerinde ehemiyetli tesirler yapacağı muhakkaktır. Bugün — Avrupa siya: yaşamaktadır. Harysonu — zihniyeti- İMPEKS HAKKINDA TAHKİKAT BİTTİ Haâdisede cürüm vasfı görülmedi Ankara Cümhuriyet müddeiumumisi Baha Arıkan'ın gazetemize beyanatı lmpeks şirketi meselesi hakkında, Ankara Cümhuriyet Müddei- | Vekâlef emrine alındı taribin | umumisi B. Baha Arıkan kendisiyle görüşen bir muharririmize az kaydettiği mühim buhran anları şu beyanatta bulunmuştur: “— 24-1-1939 tarihli Cümhuriyet Halk Partisi grup içtimamda nin, realize ettirdiği müşterek emni-|/ eski Başvekil sayın B. Celâl Bayar İmpeks işi hakkında beyanat- yet ve tesanüt politikası, son sene-|ta bulunmuş ve meselenin adliyeye intikal etmiş olduğunu bil - lerde her cepheden aldığı en ağır| dirmiş idi. darbelerle artık ölüm haline gelmiş- tir. Münih anlaşamsı, cereyan eden vwakalardan ve ortada hâkim olan zihniyetten anlaşıldığına göre âkit- lere her şeyden önce manevi bir em- niyet telkin etmekten çok uzaktadır. Münih'ten sonra ortaya atılan mü- temadi istekler karşısında Avrupa muvazenesinin nasıl ve hangi şekil- de kurulabileceğini bugünden kes - tirmek kabil değildir. Hâdisşelerin cereyanına bakılacak olursa, meselelerin henüz olgunlaş - madığını ve her şeyin şimdilik sade- ce hareket halinde bulunduğunu hükmetmek icap eder. Bu kadar muğlak bir zamanda toplanan konseye, herkesin dikkatle nazarlarını Bükreş'e çevirmesi ka- dar tabil bir şey olamaz, Gazetoler- de okuduğumuz haberlere göre konsey çok müsait, ve sulhseverleri sevindirecek bir hı içinde müza -| kerelerini yapmaktadır. Harpsonu devresinin yarattığı zihniyet ve mü - esseselerin en sağlamı Balkan birli- fikri geçen asır- rüşeym halinde ve tahakkuku âdeta imkânsız bir ideoloji olarak bazı Balkan mütefekkir ve diplomatları tarafından ortaya atılmıştı. O za- manki şartları içinde balkanlılık fik- rinin tahakkuku hakikaten mümkün olamazdı. Ecnebi tesir ve propagan- dalarının verdiği kin ve husumetle balkanlıların kendi hakiki ve yük- ini idrak edebilmele- ri için gerginleşen sinirlerin süküne- te avdeti. Ve dimağların salim dü- şünebilmek kabiliyetini alması lâ- zımdı. Lozan'dan beri kuvetleşen bu anlaşma bugün artık beynelmilel âlemde bir taazzuy halinde yaşa - maktadır. Artık Balkan milletleri dünyanım tâkip ettiği istikamet için- de her türlü endişelerden mücerred (Sonu & inci sayfada) Ankara Cümhuriyet Müddeiu- mumisi B. Baha Arıkan Hatay'da Türk parası Antakya, 20 a.a. — (Gecikmiş - tir) Anadolu Ajansının hususi mu- habiri bildiriyor : Mal sandıklarınca türk parası nm kabulü kararlaştırılmıştır. Ma - liyece tediyatın türk parasr üzerin- den ödeneceği de haber alınmıştır. Memuriyeitmize tevdi edilen bu iş hakkında ariz amik tahki - kat icra olunarak hâdisenin şekli cereyanının şu suretle vaki oldu- ğu tesbit kılınmıştır. Şakir Seden ve Kemal Seden nam. larında iki kardeş İmpeks namiyle it- halât ve ihracat işleriyle uğraşmak Ü- (Sonu &. inci sayfada) İnönü ile Lilvanya Cümhurreisi arasında Ankara, 22 aa. — Litvanya'nın mil - hurumuz İsmet İnönü ile Litvanya ğıdaki telgraflar teati edilmişti Ekselans Antanas Smetona Litvanya Reisicümhuru Kaunas ladığı bugünde, ekselansınıza en haras tetli tebriklerimle birlikte gerek şah. &İ saadetleri, gerek Litvanya milleti - nin refahı hususundaki temenmileri - mi arzetmekle bahtiyarım. İsmet İnönü Ekselans İsmet İnö Türkiye Reisicüâmhuru Ankara Milli bayramırmız münasebetiyle va ki Tutufkâr tebrik ve temennilerinden kürz eder ve gösterilen alâkanın gerek mütehassis ettiğini temin eylerim, Antanas Ni bayramı münasebetiyle, Reisicüm - Reisicümhuru Smetona arasında aşa - Litvanya'nın milli bayramını kut - dolayı ekselansınıza hararetle teşek - şahsan beni gerek Litvanya milletini ANDIMIZDIRM an Antantı Konseyi dün kapan BUGÜN 7 inci sayfada SİNEMA Bükreş de resmi tebliğ neşredildi Antant âzalarını birbirine bağlıyan sıkı tesanüt bir defa daha teyit olundu Balkan Antantı devletleri Sulh idealine derin bir surette bağlıdır Bükreş, 22 a.a. — Balkan Antantı Daim iKonseyi bu sabah son top» lantısını yapmıştır. Konferans mesaisi sonunda aşağıdaki resmi tebliği Daimi konseye riyaset eden Romanya Hariciye Nazırı B. Gafenko (ümhurreisimizin kabul resmi Cümhurrcisimiz ve Bayan İnönü dün saat 17 de Çanka - ya'daki Cümhurreisliği küş - künde bir kabul resmi tertip buyurmuşlardır. Kabul res- minde Başvekilimiz, bütün Vekillerimiz bir çok büyük memurlar ve gazeteciler refi - kalariyle birlikte hazır bulun - muşlardır. Adana Valisi Tevfik Hadi Baysal Adana, 22 (Husust Muhabirimiz bildiriyor) — Adana valisi B. Tevfik Hâdi Baysal vekâlet emrine alındı. Adana'ya Gaziantep valisi B. Ali Rı- za tayin edildi. Eski vali yarım vilâ- yet işlerini vali muavinine devrede- cektir. Dahiliye Vekâletinin bu husustaki kararı yüksek tasdike iktiran otmiş ve keyfiyet Adana'ya telgrafla bildi- ir. vil diplomatik Löbrön'le Şehinşah neşretmiştir : *“Balkan Antantı Daimi Konseyi Bükreş'te Romanya Hariciye Nazı- rı B. Gafenko'nun riyaseti altında 20, 21 ve 22 şubat 1939 tarihlerinde toplanmıştır. Yunanistan B. Metaksas, Türkiye B. Saraçoğlu, Yugos'« lavya da B. Cincar Markoviç tarafından temsil ediliyorlardı. (Sonu 8 inci sayfada) HW Hariciye Vekilimiz Belgrad'a, oradan Atina'ya gidiyor Saraçoğlu Atina'da üç gün kalacaktır Bükreş, 22 a. — Anadolu Ajansı - nın Hariciye Vekilimize refakat eden rının bugün bitmesi Üzerine, Harici - ye Vekili B. Şükrü Saraçoğlu, bu ge - ce hususl trenle Belgrad'a hareket e - decek, orada bir gün kaldıktan sonra Selânik'e geçecektir. Hariciye Veki - limiz, Selânik'te kendisini bekliyecek olan B. Metaksas ile birlikte Atina'yı ziyaret edecektir. B. Şükrü Saraçoğ - lu'nun Atina'daki ikametinin üç gün sürmesi muhtemeldir. Hariciye Veki - limiz, oradan deniz yolu ile İstanbul'a dönecektir. Yunanistan'da memnunluk Atina, 22 aa. — Türkiye Hariciye Vekili Saraçoğlu'nun Balkan Antan - tr Konferansından sonra — Bükreş'ten Atina'ya geleceği haberi bütün yunan mahafilinde hususi bir sevinç uyan. dırmaştır. İran'la Fransa arasında münasebet yeniden tesis edildi arasında felgraflar İran Şehinşahı Rıza Pehlevi Fransız Cümhurreisi B. Löbrön | Bu husustaki haberlerimiz 8 inci sayfamızdadır | Hariciye Vekilimiz B: Şükrü Saraçoğlu Doktor Refik Saydam Kızılay reisliğinden istifa etti Ankara, 22 aa. — Başvekil Doktor Refik Saydam 1925 senesindenberi bilfiği ifa ettiği TTürkiye Kızılay Ce « miyeti riyasetinden bugünkü vazifesi dolayısiyle istifa etmiş ve bunu bir mektupla cemiyet genel başkanlığına bildirmiştir. Yeni İngiliz büyük Elçisi dün geldi İstanbul, 22 (Telefonla) — İngiliz Büyük Elçisi Sir Hugessen bu sabah refikasiyle beraber İstanbul'a geldi. |Sirkeci garında sabık ingiliz elçisi Sir Persi Loren, konsolos ve konso - loshane erkâniyle koloni tarafından karşılandı. Yeni elçi itimatnamesini takdim etmek üzere pazar günü An - kara'ya hareket edecektir. Sir Persi Loren de cuma günü Ro- ma'ya gitmek Üzere Istanbul'dan aye rılacaktır.